Aktualno

“Samo budala može u letu zapaliti zrakoplov”

avion4

Pilot Milan Čorić iz Splita, inženjer aeronautike, uputio je priopćenje za javnost stavši u obranu pilota Ante Maškarića, kojega se sumnjiči za prijevaru. Čorićevo priopćenje donosimo u cijelosti:

– Dužnost mi je, kao čovjek od morala i kao čovjek od struke, informirati javnost i baciti bar malo svjetla na mračno razapinjanje čovjeka pilota Antu Maškarića. Osobno ga uopće ne poznajem, ali to uopće nije bitno za prirodu obrazloženja koja vam u nastavku dostavljam. Zapravo, samo može pridonijeti realnijem sagledavanju stvarnosti i razgolićiti nestvarnu hajku na čovjeka kojega bi iz uloge gonjene zvijeri, trebalo vratiti na pijedestal koji mu jedino i pripada – pijedestal hrabrog čovjeka i izvrsnog profesionalca, koji je, da nije takav, mogao dovesti u pitanje znatno veću i tuđu imovinu, a da ne spominjem ljudske i druge žrtve.

Samo budala može zrakoplov u letu, na određenoj visini, namjerno zapaliti, tim prije jer mu nakon toga slijedi najopasnija i najzahtjevnija faza leta – slijetanje, a nakon što je po promptnom snižavanju visine (disend-u) morao odabrati alternativno sletjelište.

Rizik dodatno povećava i činjenica da bi hipotetski maliciozni akter avion namjerno zapalio isključivo na manjim visinama iz razloga da isti što prije napusti, međutim na tim visinama pored dovođenja unutrašnjosti kokpita u plamteće stanje preostalo bi mu premalo vremena, kisika, vidljivosti i koncentracije da na takvim nižim visinama iskonsolidira sve vitalne parametre leta koji bi ga u već opasnoj zoni blizu tla sigurno doveli u pravac finalnog kraka za slijetanje. Pored toga, sam čin slijetanja na alternativnu uzletno-sletnu stazu pod takvim okolnostima vidno graniči sa smrtnom presudom osobito kad se uzme u obzir da pilot najčešće slijeće na nefamilijarnim terenima pri takvim spontanim i/ili isceniranim okolnostima.

Ako je takva budala stvarno rođena, onda se pretpostavlja da je u gore navedenim režimima leta morao pri ruci (rukama) imati itekako pozamašan i konkretan izvor otvorenog plamena (poput brenera-plamenika) da inicira vatru u kokpitu koji je od motora i master gorivnog sustava, osim protupožarnim zidom odvojen i sa cca 50% pleksiglasa i stakla koji prekrivaju otvore i pokaznike instrumentarija (koji su dodatno višeslojno obloženi metalnim višeslojnim kučištima), a sa cca preostalih 50% tvrdim plastičnim masama, a što pored firewall-a znatno inhibira progorjevanje, kao i izračun koliko bi mogao potrajati. Ukoliko je netko htio znati koliko bi to aproksimativno trajalo, morao bi potrošiti popriličnu sumu novca (možda i veću od one koje mu osiguravajuća kuća besramno osporava) da dobro izanalizira i istrenira najmanje riskantan piromanski tajming.

Nadalje, ukoliko je pilot tijekom leta i koristio plamen, teško da mu je ostalo puno kohezivne energije bitka kojom bi upravljao specijalnim vještinama i koncentrirano nastavio navoditi avion na interventno slijetanje uslijed takvog kaotičnog stanja u kokpitu koreografiranog manjkom kisika, viškom dima i temperature u ionako premalenom i skučenom prostoru kokpita.

Nije tajna da pilotima, barem praktična matematika leži u malom prstu, stoga da je gospodin Maškarić iscenirao nesreću kako bi stekao protupravnu dobit, manje bi mu se isplatilo nego da je bez imalo stresa, jednostavno prodao zrakoplov, a za kojeg bi vjerojatno dobio isti ili približan iznos.

Naravno, motivi bi mogli biti djelomično sugerirani i iz bilješki pripadajuće Knjižice zrakoplova, važnog pratećeg dokumenta aviona, u kojoj su zabilježeni svi mehaničarski ciklusi održavanja kao i stanja zrakoplova. Ona može dijagnosticirati ukoliko se avionu bliži TBO-Time Between Overhaul kao i drugi obavezni popravci koji u pravilu poprilično znaju olakšati džep vlasnika letjelice (s pretpostavkom da ažurno, sukladno zakonu brine o održavanju zrakoplova, čega se neki ne pridržavaju).

Treba vidjeti je li pilot pri uočavanju požara tijekom leta podesio transponder na četveroznamenkastu cifru (squawk): 7700, prebacio radiovezu na emergency frekvenciju, te je li kontaktirao neku od kontrola letenja. Kontrola letenja ga je morala imati na zaslonu radara, kao i vrijeme postavljanja transpondera na navedeni squawk. Čak i postojanje samog ELT uređaja (Emergency Landing Transmiter) uz satelitski zapis može odrediti vrijeme i mjesto udara zrakoplova na zemlju i prilikom puno tvrđih slijetanja ukoliko se zbog gore nabrojenih nestandardnih uvjeta leta to desilo.

Svima i dijelom netom navedenih emergency procedura se naknadno može ustanoviti kada je pilot prijavio i na koji način opisao izgled i tijek nesretnih okolnosti, osim ukoliko zbog izvanrednih okolnosti nije bio spriječen odraditi standardnu proceduru dijelom ili u potpunosti.

Ovakva hajka na iskusnog pilota, sponzorirana potencijalnim donatorom utamničenog ex. premijera, praćena oskudnim svjetlima medija, evidentno traljavim vještačenjima kvazi-forenzičnih pojedinaca, koji su s aspekta forenzičke struke napravili (po tko zna koji put) mali milijun propusta i kontaminacija poprišta, nije ništa neobično u državi gdje glavni istražitelj za zrakoplovne nesreće i direktor agencije za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda zrakoplova Dinko Vodanović nije pilot, a gdje vrsni stručnjaci poput magistra aeronautike Josipa Miloševića i drugih gotovo nemaju pravo glasa. Gotovo je besramno da taj isti Vodanović nudi svoje civilne “usluge” pri istrazi ne tako davne zrakoplovne nesreće kada su se u zraku sudarila dva naša vojna Mig-a 21. U stvari to su ujedno i NATO Migovi, pa zar da za NATO očevide rade takvi likovi? Presmješno i još gore-tragično.

Uzroci (ne)prilika u hrvatskom zrakoplovstvu (čitaj: zjakoplovstvu) ustoličeni su u punokrvnoj i dubokoj sprezi brojnih ministara, djelatnika i čelnika odgovornih institucija poput: nekadašnjeg Ministarstva znanosti i tehnologije kao resornog ministarstva pod čijim okriljem i nadzorom djeluje Fakultet prometnih znanosti (FPZ) koji zajedno sa Hrvatskim zrakoplovnim nastavnim središtem (HZNS) educiraju civilne i dijelom vojne pilote u Hrvatskoj i Rektorata s jedne strane, te USKOK, DORH i druga nadležna i istražna tijela s druge strane. Svaka čast i moje poštovanje pojedincima u navedenim institucijama koje nisu uprljale moral i profesionalnost, međutim, dok se god prozvani ne uhite, procesuiraju i ne iskorijene i ne uzme im se mitom i korupcijom stečena milijunska imovina, još bolje, stave uz stup srama i objave u registru, ne branitelja, već kvaritelja pravde i zakona, Hrvatskoj će krila k europskom nebu piti potkresana, a gospodarski uzgon i uzlet otpuhan sa istih.

Svi oni, odgovorni su svima nama, žiteljima Hrvatske i hraniteljima državnog proračuna. Njihovo micanje razdanit će sumrak edukacije pilota hrvatskog zrakoplovstva; -civilnih, zbog korupcije i nedostatka morala i znanja i – vojnih, zbog nedostatka zrakoplova i prateće infrastrukture.

Tko se sada pita nek' upita i odgovorit će im se. Tko ima srca i ono nešto niže da uzme metlu u ruke nek' me kontaktira i rado ću pomoći. Osobno sam u posjedu pozamašne dokumentacije (HZNS, MZT, Ured Predsjednika RH, FPZ-HZNS, USKOK…) od kojih neke klasificirane i kao interne tajne, a koja dokumentacija u potpunosti potvrđuje mnogo toga gore navedeno, pa i više od toga. Naravno da je sve pohranjeno daleko na sigurnom mjestu, jer na posljetku, tko u ovakvom ozračju ne bi djelovao pod Korleonskim sindromom?

A generale, i one na zemlji i one u zraku, ostavite na miru i ne dirajte ih!!!
Za kraj poručujem da me od svega najviše osobno boli što se sve ove dane lova na letačkog “vještca” ni u jednom mediju nisam susreo s niti jednim glasom braće i sestara po krilima, da bi se solidarno, ljudski i profesionalno očitovali u obranu kolege. Ne želim vjerovati da im je svima novac i strah za karijeru važniji od dostojanstva gospodina Ante Maškarića? Možda jedna lasta stvarno ne čini proljeće, ali zasigurno ovakav muk legitimira bezdušje, anksioznost i korupcijsku superiornost.

Podsjećam ih na misao velikog zrakoplovca i pisca Antoine de Saint Exupery: ” Letim jer time oslobađam svoj um od tiranije jadnih stvari – napisao je u priopćenju za medije Milan Čorić iz Splita.

Pročitajte još

RANIJE NEGO LANI Dubrovnik na milijun noćenja

Dulist

Hoće li Dubrovnik ikada dobiti hotel za ljubimce?

Marko Džamarija

BELVEDERE POD REFLEKTORIMA Novi vlasnici žele graditi hotel po Dabrovićevom projektu

Dulist