Kultura

REPORTAŽA IZA KULISA „Tko zagrize u teatar, taj lako ne odlazi!“

REPORTAŽA IZA KULISA „Tko zagrize u teatar, taj lako ne odlazi!“

Bogati svijet teatra, njegove zakone i život, publici kroz svaku predstavu dočaravaju glumice i glumci, ‘kontakt osobe’ između teatra i publike.

No, da bi oni odigrali predstavu za nas, publiku, njih same treba spremiti, pripremiti scenu, složiti svjetlo, sašiti kostime… Stoga smo, za ovaj broj DuLista, zavirili ‘iza kulisa’, u dušu teatra, među tehničko osoblje Kazališta Marina Držića…

Svaka predstava je različita i za svaku se mora napraviti novi svijet. Za to je zadužen gospar Baldo Dužević, voditelj stolarske radionice punih 35 godina.

– Kad scenograf osmisli ideju, s njegovim nacrtima krećem u radionicu, kreće nabavka materijala potrebnog za tu scenografiju i idem u proizvodnju. Tijekom posla, mijenja se, dorađiva, popravlja… Obično se zamisli jedna situacija, a kad se to posloži, vide se nedostatci ili nešto što treba popravljati, ali uglavnom bude onako kako je zamišljeno u prvoj ideji – kaže gospar Baldo.

Uzimamo za primjer multifunkcionalne stolove iz predstave ‘Prikazanje muke Kristove’, koji se adaptiraju ovisno o scenama. Slijedom toga, pitamo gospara Balda može li otkriti koji mu je bio najteži stolarski posao za napraviti.

– Pa zapravo, ništa nije bilo toliko teško. Sve je to normalan posao. Najteže je osmisliti kako nešto učiniti da bi funkcioniralo, kako ga dovesti do konačnog proizvoda.

Život u teatru je sasvim druga stvar nego ‘vanka’. Tko zagrize u teatar, taj lako ne odlazi. Ne možeš reći ‘Odoh ja sad iz teatra’. Moj posao je lijep, nikad ne radiš jedno te isto, uvijek je nešto novo i drukčije. Nije klasika, proizvodiš prozore i vrata i tako cijeli dan. Svaki projekt je novi izazov. Susrećeš se s mnogo stvari za koje se moraš dobro oznojit da bi ga napravio. Ali je izazov. Da radi, lijepo izgleda, a uz to i funkcionira. Ima i onoga ‘navrat-nanos’, ali u zadnje vrijeme se to malo događa jer se na vrijeme daju nacrti i sve ostalo. Zadnjih godina nisam imao problema i to je dobro da se tako radi. Malo ćete vidjet stolara da ima sve prste. Zato se ne smije prešiti! – kaže gospar Baldo.

Do njega sjedi Nikolina Jovanović, osoba koja je ‘spona između svih’, koordinator između tehnike i kancelarije, te s vanjskim suradnicima. Punih 26 godina.

– Ja sam ona s puno papira, ukratno, držim ih na okupu – reći će Nikolina dodajući kako to uopće nije teško jer su dobra ekipa.

– Dobra je zafrkancija, pa onda je i sve ostalo lakše. Kazalište je timski rad i jedan bez drugog ne možemo. Utoliko moramo biti obitelj, a ne kolege i tako se i gledamo. Posvađamo se i pomirimo, tako funkcioniramo. I što više radimo zajedno, veća smo obitelj – kaže Nikolina.

‘Zaveži rasvjetu za košćelu!’

Scenu postavljaju Asim Arslanagić, majstor pozornice, te Krešimir Ferizović i Borivoje Ljubojević, opsluživači pozornice, trojica ‘mušketira’, zaduženih za ono što publika primjećuje oko glumaca, tijekom predstave.

– U sedamnaest godina, koliko radimo mi tu, nikad nismo imali tehnički problem, od 1998. – smije se Krešo za početak. Predstava nikad nije radi tehničara ‘zapela’, kažu.

– Pri tom ne mislimo samo radi nas trojice, već ukupno zbog tehnike. Zajedno s našim kolegama – majstorom tona Mariom Capursijem, slikarom i kiparom Mišom Baričevićem, majstorom rasvjete Silviom Gironom, finalizatorom dekora Stijepom Prčanom te tehničarom tona i rasvjete Draganom Pantovićem, brinemo se da publika ‘ostane paf’ u pozitivnom smislu. Dakle, tu smo kako bi sve složili i kako bi to sve funkcioniralo, da bi sve bilo baš kako treba – kaže Asim.

Svi skupa surađuju i jedan ne može sam, sve je jedan motor i ako jedan kotačić zapne, ne može se dalje. A na pitanje kako je raditi u teatru, odgovor je vrlo jednostavan.

– U dobrom društvu sve je ugodno! Lijepo je, ima svega, i putovanja i svaka scena, svaka predstava je nova kreacija, nova lokacija, novi svijet, novi ambijent. Svugdje je drukčije. Negdje valja, negdje ne valja ili bolje rečeno – malo manje valja, negdje improviziraš, uglavnom je to tako kad radiš na sceni – kaže Asim i dodaje kako zapravo postoji nevjerojatno puno improvizacije kad radiš ovaj posao.

– Scena dosta ovisi o tome kakav je prostor. Igrali smo svugdje, od ljetnih kina do plaža. Na igralištima i slično. Treba se tu uklopiti i montirati scenu, postaviti kulisu baš kao u kazalištu, ali da stoji kako treba. Zaveži rasvjetu za košćelu! Upališ svjetlo na kamionu kako bi mogao postaviti scenu recimo, u Moluntu na igralištu. Pa malo buši beton, pa malo ‘snađi se’. Šalu na stranu, prilagodiš se mjestu gdje si stigao na gostovanje. Mi smo oni koji prvi ‘nastupaju’ i sve mora biti namješteno kako bi glumci mogli doći na gotovu scenu – kažu majstori.

Prisjećaju se jednog gostovanja, u makarskom ljetnom kinu.

– Moraš montirati željezno stablo na koje se glumac penje. Kako? Pa buši, udaraš u temelje, torna i snađeš se. Naravno, ima lijepih prostora, dođeš, postaviš, složiš i to je to. Sve je to izazov. Svaki prostor je drukčiji. Ne možeš niti bilo gdje s našom predstavom. Visina kulisa, širina prostora, sve je to uvjetno – kažu. Negdje se diže, negdje nadodaješ, negdje ‘dekuješ’, negdje ‘čupaš’, a ništa na svoju ruku, uvijek s nama mora biti scenograf. Ne možeš dizat’ nit dirat’nečiju scenografiju – kažu.

Tko više šporkava, tehnika ili glumci?, pitamo najveseliju osobu u cijelom kazalištu, čistačicu Rabiju Hajdarović.
-Ma, publika! – smije se Rabija, kazavši kako je dio ove velike kazališne obitelji čak 22 godine.

– Nakon predstave, zavirim u svaku ložu, sve sredim, očistim. Nekad bude svega, nekad bude sve čisto. Bitno je da me osoblje sluša – kaže kroz smijeh Rabija.

‘Ormar’ Kazališta: Od jednostavnih halja do raskošnih toaleta

– U kazalištu sam sedam godina, a posao je sjajan. U početku je bilo malo mi grubo, dok sam se navikla na sve, jer ima jako puno detalja u kazalištu. To nije ni blizu posla kojeg sam prije radila, što znači da sam se morala upoznati s baš svime! Svatko ima svoj način rada, ali sad već to postaje rutinski, u pozitivnom smislu – kaže rekviziterka Stela Đurović, dodavši kako su mali kolektiv i svi se razumiju te ‘ulijeću’ pomoći jedni drugima.

– Održavanje, oblačenje, sređivanje odjeće, sve to radimo voditeljica krojačke radionice Jelka Grljević i ja. Ustvari, može se reći kako smo najbliskije glumcima, mi vidimo sve – smije se garderobijerka Milena Limov, gospođa koja zna svaku tajnu glumaca, zna koliko treba zašiti, koliko stegnuti, kako kome što stoji i koliko glumce ‘žulja’.

– Lijepo je, zapravo divno raditi ovdje, ali kad su premijere i predpremijere, malo smo svi živčani, naravno, ali uvijek, baš uvijek, sve na kraju lijepo ispadne – kaže Milena.

– Ima svega, od rasparane robe, do kemijske čistionice. Sve ovisi o kvaliteti robe, kako su rađeni kostimi, što glumac radi na sceni sa svojom odjećom i slično. Ima i robe koja pušta boju, pa smo vrlo bliski s kemijskom čistionom. Ma u konačnici, sve bude super – dodaje.

– Vizualno, prvo što vidite su glumci, ali odmah iza idu kostimi. Sve ovisi o tome koji se stilovi ‘provlače’ kroz predstavu. Prilagođavamo se dobi, razdoblju u kojem se predstava odvija – od predstave ‘Braća Karamazovi’ do ‘Prikazanja muke Kristove’, sve ćemo mi sašiti, od najjednostavnijih halja do najraskošnijih toaleta, samo nam dajte zadatak – smije se Milena.

Kad šiju haljine kao što su na primjer, toalete iz Braće Karamazovi, kaže kako sve zavisi od slojevitosti haljine do zahtjevnosti detalja, koliko ima ‘đinđa-minđa’, podsuknji i slično.

– Otprilike dan, dan i pol po komadu. Sve ovisi od kostimografa koji nam da nacrte, slike po kojima se ravnamo. Tu su i ukrašavanja, naravno sve ovisi o stilu, dobu – kaže Milena.

‘Teatar je magnet kojeg nikad ne napuštaš’

A za sjaj glumica i glumaca, osim skrojenih kostima, bitna je i šminka i frizura. Tad na scenu nastupaju šminkerica Manuela Kavain i frizerka Šemsa Mrčela.

– Prije 41 godinu došla sam u teatar, misleći da ću tu kratko ostati. Pošla sam i vratila se i više ga nikad nisam napustila. Za mene je teatar magnet i opet bih, da se rodim, bila u teatru. Od 41 godine, ispočetka, volim raditi ovaj posao. Magnet je bitan, da bi se ostvarilo ono na sceni, cijeli tim mora raditi, bilo na sceni, bilo iza scene – reći će gospođa Šemsa, a Manuela potvrđuje kako nema ništa bez timskog rada.

– Nas dvije funkcioniramo savršeno kao tim, a onda i svi zajedno! Tu sam dvadeset godina, ali imam trideset godina staža u ovom poslu, jer sam s 18 došla raditi u HNK Split, deset godina nakon u KMD. Sve što znam je kazalište, kazalište je uvijek i zauvijek – dodaje Manuela.

Njezin osmijeh dočekuje publiku, ona je uvijek spremna riješiti svaku zavrzlamu, bilo u parteru, bilo u ložama. Kad je pitate kako joj je raditi u KMD, blagajnica prodaje ulaznica Vesela Ercegović uvijek će odgovoriti: ‘Divno!’.

– Radila sam prije KMD-a 20 godina u Fini i isto sam radila s ljudima, a ovdje sam prešla prije četiri godine i predivno je. Lijepo je raditi s ljudima koji vole kazalište, a i kolege su mi izvrsni. Sve se da dogovoriti i riješiti. Iako sam malo izdvojena, nisam zapravo s njima, ali sam u stalnom kontaktu njima. Zapravo, ja sam jedina osoba koja nije glumac, ali je u stalnom kontaktu s ljudima, trudim se biti na usluzi i pomoći svima. Uglavnom su sve to dragi i fini ljudi iz grada koji vole teatar. Ovo je posao, što se reče, ‘za poželjeti’ – kaže Vesela, pred izlazak iz Kazališta, za kraj ove lijepe priče.

Pročitajte još

UMJETNIČKA GALERIJA Promocija autobiografske knjige umjetnice Vlaste Delimar

Dulist

Proljetni ciklus radionica dubrovačkog govora za učenike petih razreda

Dulist

Ivo Orešković predstavlja knjigu o Crvenom križu Dubrovnik u Domovinskom ratu

Dulist