Politika

BRANKO BAČIĆ Kako Hajdaš Dončiću kilometar autoceste košta 38,5 milijuna eura?

hdz bacic17

Predsjednik Županijskog odbora HDZ-a Branko Bačić uputio je priopćenje za javnost povodom izjava ministra Siniše Hajdaša Dončića o monetizaciji autocesta.

Priopćenje prenosimo u cijelosti.

„Potaknuti intervjuom ministra pomorstva, prometa i infrastrukture 31. kolovoza 2014. godine pod naslovom „Monetizacija je dobra poruka ulagačima“ Županijski odbor Hrvatske demokratske zajednice Dubrovačko-neretvanske županije objavljuje slijedeće priopćenje:

Zahtijevamo da ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić obrazloži hrvatskoj javnosti podatak prema kojemu je planirana dionica autoceste do Dubrovnika kroz hrvatski teritorij sedam puta skuplja od, javnosti još uvijek nepoznate, dionice autoceste kroz teritorij BIH, a koji navod je jedan od glavnih razloga odustajanja od izgradnje autoceste kroz hrvatski teritorij. Dok ministar pomorstva prometa i infrastrukture ne odgovori na naš zahtjev, istine radi, navest ćemo nekoliko podataka koji demantiraju ministrovu računicu.

1. Budući nam nije poznata trasa autoceste kroz Popovo polje u BIH, za razliku od ministra koji također ne zna trasu autoceste ali ipak zna njezinu vrijednost, to sa sigurnošću ne možemo odrediti njezinu točnu cijenu. Ipak poznavajući prostor Popova polja možemo pretpostaviti kako bi trasa kroz Popovo polje mogla biti usporediva s dionicom autoceste u Zabiokovlju, odnosno dionicom autoceste A1 Šestanovac – Ravča. Naime, i ta se dionica proteže brežuljkasto-ravničarskim terenom, kao što to ministar navodi i za trasu autoceste kroz BIH. Upravo ta dionica autoceste Ravča –Vrgorac u dužini od 40 kilometara izgrađena je u vrijednosti 1,66 milijardi kuna, odnosno 41,5 milijuna kuna ili 5,5 milijuna EUR-a po kilometru dužnom.

2. Nadalje, HAC je za potrebe međunarodnih financijskih institucija još 2006. godine napravio analizu cijena jednog dužnog kilometra do tada izgrađenih autocesta u Republici Hrvatskoj. Kao relevantan podatak uzeta je izgrađena dionica autoceste A1 od Karlovca do Dugopolja. Analizom vrijednosti izvedenih radova utvrđeno je kako je prosječna cijena jednog kilometra, na toj dionici oko 40 milijuna kuna, odnosno 5,3 milijuna EUR-a. Ovaj podatak, kao i izračun dionice Šestanovac – Ravča, pokazuje prosječnu vrijednost izgrađenog kilometra autoceste u Republici Hrvatskoj.

3. Iz izjave ministra Hajdaša Dončića prema kojoj bi gradnja dionica autoceste kroz Dubrovačko primorje iznosila sedam puta skuplje od trase kroz BIH, proizlazi da bi jedan kilometar autoceste u Dubrovačkom primorju, prema gornjem izračunu, iznosio 38,5 milijuna EUR-a (5,5 mln EUR-a x 7= 38,5 mln EUR-a)!!!

4. Neutemeljenosti takvog izračuna ministra, potvrđuju podaci o do sada najskuplje izgrađenim dionicama prometnica u Hrvatskoj:
a) na dionici ceste sv. Kuzam – Križišće vrijednost izgradnje jednog kilometra iznosila je 15,1 milijun EUR-a;
b) na dionici autoceste Ravča – Vrgorac vrijednost izgradnje jednog kilometra iznosila je 14,7 milijuna EUR-a;
c) na dionici autoceste Krapina – Macelj vrijednost izgradnje jednog kilometra iznosila je 11,7 milijuna EUR-a.

Planirana vrijednost izgradnje jednog kilometra autoceste na dionici autoceste kroz Dubrovačko primorje od Doli do Osojnika iznosi 16,3 milijuna EUR-a. Taj podatak odnosi se na vrijeme konjukture građevinskog tržišta, u kojem su cijene građevinskih radova bile znatno više nego danas. Uzimajući u obzir i tu okolnost cijena jednog kilometra autoceste kroz Dubrovačko primorje bila bi na razini već postignutih cijena u Hrvatskoj.

Ako se tome doda i činjenica da izgradnjom autoceste kroz BIH, ostaje i dalje potreba izgradnje, kroz Dubrovačko primorje ceste „visoke razine služnosti“, kako to navode pojedini građevinski stručnjaci zagovornici BIH varijante, čija će izgradnja biti iznimno skupa i koja sredstva treba uzeti u obzir, onda financijski aspekt povezivanja Dubrovnika još i više ide u prilog „hrvatskoj“ trasi autoceste.

Nadalje, ne može nam promaknuti podatak da ministar, u isto vrijeme, ne problematizira planiranu dionicu Jadransko-Jonske autoceste od Križišća do Žute Lokve čija je vrijednost izgradnje jednog kilometra također visoka, i iznosi 13 milijuna EUR-a. I iz tog razloga odustajanje od izgradnje autoceste do Dubrovnika vidimo u sasvim drugom kontekstu umjesto samo financijskom. A taj kontekst nam još jednom ukazuje na nebrigu Vlade RH prema Dubrovniku i Dubrovačko-neretvanskoj županiji.

I za kraj želimo istaknuti kako se potreba izgradnje autoceste ne može vrednovati samo kroz vrijednost izgradnje, pa čak niti kroz količinu prometa. Značaj autoceste očituje se i u njezinom doprinosu gospodarskom razvoju, prvenstveno turizmu. Pitanje je kakav bi bio danas hrvatski turizam bez mreže autocesta. Za nadati se nama na jugu Hrvatske kako će i ovaj put ministar Hajdaš Dončić priznati da je u zabludi, kao što je to bio i u slučaju Pelješkog mosta za kojega nam je prije dvije godine tvrdio da je bajka, i da će jug hrvatske povezati s dva trajekta između Komarne i Brijeste na Pelješcu.

O ekološkom aspektu autoceste kroz Dubrovačko primorje, kojeg ministar također problematizira usprkos donesenom rješenju o prihvatljivosti njezine izgradnje po izrađenoj Studiji utjecaja na okoliš, nešto više drugom prilikom.

Predsjednik Županijske organizacije HDZ
Dubrovačko-neretvanske županije

Branko Bačić“

Pročitajte još

ŽUPAN O BRZOJ CESTI Bilo je više politikantstva nego stručnih mišljena. Ne bi bilo dobro da izgubimo sredstva

Dulist

Igor Legaz nije na listi kandidata za predsjednika Hrvatske

Dulist

PLENKOVIĆ ‘Afektivno sam zaljubljen u Ninu kao ministricu’

Dulist