Početkom listopada u medijima je osvanula iznenađujuća vijest da je reizdanje albuma ‘Gratis Hits Live’ kud Idijota, pulskih legendi punka, najprodavanije glazbeno izdanje u Hrvatskoj, čija prodaja je nadmašila čak i posljednji album mega popularnog Eda Sheerana. Taj album snimljen uživo u klubu Uljanik u veljači 1999., tijekom dva uzastopna rasprodana rođendanska nastupa, a objavljen iste godine za Dancing Bear dobio je svoje novo redizajnirano izdanje na Cd-u i dvostrukom vinilu.
Savršeno se to poklopilo s premijerom dugo očekivanog rock dokumentarca ‘Tusta’, filma o omiljenom frontmenu Idijota Branku Črncu Tusti, koji je u listopadu 2012. prerano podlegao raku grla i pluća i čija je smrt nakon tri desetljeća zatvorila priču o najvećem hrvatskom punk bendu. Na tom albumu najdugovječnija i diskografski najaktivnija postava Idijota, koju su uz Tustu činili gitarist i većinski autor Sale Veruda te ritam sekcija – basist dr. Fric i bubnjar Ptica, vješto prolazi kroz manje-više sva kultna mjesta svoje buntovničke pjesmarice.
Album otvara i zatvara set klasika iz osamdesetih i, ovdje najzastupljenijeg, albuma ‘Glupost je neuništiva’, snimljenog 1991., a objavljenog tek godinu dana kasnije jer se njihov tadašnji izdavač, ljubljanski ‘Helidon’, doslovno preko noći našao u drugoj državi što je usporilo izdavanje jednog od njihovih najreprezentativnijih izdanja. Odabirom ostatka materijala najveći naglasak bend stavlja na tada najaktualniji i uvjerljivo najzreliji rad, ‘Cijena ponosa’, vjerovali ili ne, prvi album kud Idijota koji je objavljen za hrvatskog izdavača. Dobro poznate biografske crtice kažu da su Kulturno-umjetničko društvo Idijoti (s ‘j’) osnovani još 1981. godine, no i da se prva ozbiljna postava benda s Fricom i Pticom ustoličila 1985. godine. Tada još tri četvrtine kud-a radi u Uljaniku. Tusta je pogonu Uljanika za proizvodnju električnih strojeva i uređaja, jednako kao i bendu, bio vjeran gotovo cijeli svoj život, a brojna svjedočenja u filmu koji nosi njegovo ime govore u prilog tvrdnji da je oba posla jednako volio i predano ih obavljao. Deklarirani antifašist, pacifist, obiteljski čovjek, ljubitelj ljudi i života, majstor roštilja, punker, hipik, radnik i sindikalist, Tusta bi vikendima uzvikivao stihove koji su uglavnom, nekad pankerski direktno, a ponekad nešto suptilnije, ciljali društveno-političke pojave i pojavnosti, ali bi svakog ponedjeljka, pet minuta prije sedam, kožnjak mijenjao plavom kutom i otkucavao se na kapiji Uljanika.
Prvu pravu priliku, pobjedu na rock festivalu u Subotici, tada najvećem festivalu demo bendova, znali su iskoristiti pa potražnji koja je tada nastala odgovaraju neumornim svirkama. Prvo izdanje je album ‘Legendarni uživo’ iz 1986., snimljen uživo u Kopru i objavljen na kazeti za slovenskog izdavača did Koper u nakladi od 200 primjeraka. Uskoro Idijoti objavljuju i prve singl ploče alanfordovskih naziva – ‘Bolje izdati ploču nego prijatelja’, ‘Budimo solidarni s bogatima’ i ‘Hoćemo cenzuru’. Materijal s tih singlica, uz tri demo snimke s radija Pula, objavljen je na vinilu 1990. pod nazivom ‘Bolivia R’N’R’, i to za ‘Incognito Records’, malog nezavisnog izdavača iz Stuttgarta, dok je bend samostalno tiskao kazete. Prvi ‘pravi’ studijski album ‘Mi smo ovdje samo zbog para’ izlazi 1990. godine za spomenuti slovenski Helidon, a uz klasični punk zvuk donosi male izlete u heavy metal i hard-core, dok pjesma ‘Zbogom Marija’ prvi put uvodi riječ lancun u neku punk pjesmu.
Takve mediteranske, primorske i istarske motive bend će ponovno koristiti na idućim izdanjima što je isto doprinosilo njihovom šarmu koliko i antiestablišmentske ili pro-razumske poruke njihovih angažiranijih pjesama. S dugometražnim dokumentarnim filmom ‘Tusta’, bend koji se zbog svojih stavova cijeli diskografski vijek nosio s cenzurom ili ignoriranjem, posebno hrvatskih medija, dobio je vrijedno i dugo zasluženo priznanje. Ostaje za nadati se da će Sale Veruda kao de facto leader grupe smoći umijeća kako bi čitavi snimljeni opus kud Idijota, žalosno razbacan na danas nepostojeće izdavače i zaboravljene formate, učinio dostupnim novim generacijama. Jer barem desetak tih pjesama (’Maja’, ‘Za tebe’, ‘Lutke na koncu’, ‘Vesna’…) neprepoznati su klasici rock glazbe ovih prostora s temama koje su i danas jednako svježe i aktualne. Ili kako kaže stara pjesma – ‘Bandijera uvijek ista, ima dvije strane, za prije i za kasnije’.
Foto: factum.com.hr, motovunfilmfestival.com, www.kudidijoti.com