Aktualno

PROVJERILI SMO Zašto je kroz Čilipe u uskršnjem tjednu prošlo upola manje putnika nego kroz splitsku zračnu luku?

Uskršnji vikend i blagdanski tje­dan općenito u Dubrovniku je zabi­lježio simboličnu brojku posjetitelja. Međutim, možemo li krivnju isklju­čivo pripisati COVID-19? Samo 213 kilometara sjeverozapadno od nas – u Splitu, situacija je znatno optimistič­nija. Tamo, imali su čak 115 slijetanja i isto toliko uzlijetanja. Mnogi će stoga reći kako je odlučujući faktor naših ‘skromnih’ dolazaka i noćenja eviden­tan jer smo avio destinacija. No, je li to dovoljan izgovor? Interes gostiju je izostao, a sukladno njemu i onaj međunarodnih zrakoplovnih tvrtki. U ovom razdoblju preko Zračne luke Dubrovnik prometovale su tek dvije kompanije. Od 1. do 11. travnja uku­pan broj putnika tako je iznosio 3.348. U dolasku bilo ih je 1.543, a u odlasku 1.805. U spomenutim danima odvilo se također samo osam inozemnih letova. Međunarodnih putnika je bilo tako ukupno 798, u dolasku – 316 i u odlasku – 481.
Interes uvjetovan epidemiološkim stanjem
— Ljetni red letenja je ove godine zapo­čeo u nedjelju, 28. ožujka i trajat će do 30. listopada ove godine. Zračna luka Dubrovnik d.o.o. je do sada sklopila ugovore s četrdesetak inozemnih prijevoznika i naravno s dva domaća – Croatia Airlines i Trade Air. Očekujemo ugovaranje s još jednom novom privatnom domaćom zrakoplovnom kompanijom, a čija bi baza, za poče­tak s jednim zrakoplovom, bila u našoj Zračnoj luci u Čilipima. Trenutačno za Dubrovnik operiraju dvije domaće zrakoplovne kompanije na linijama iz Zagreba, Splita, Rijeke i Osijeka, kao i dvije inozemne kompanije s letovima iz Madrida (Iberia) i Münchena (Deu­tsche Lufthansa), a od prošle subote letove je započela i treća kompanija tj. EasyJet iz Geneve – poručili su iz ZLD-a. ­
Od 25. travnja, ističu nam, započinje letjeti i Austrian Airlines iz Beča, a od 26. travnja izraelski prijevoznik Arkia povezivat će Dubrovnik i Tel Aviv. U punoj sezoni Zračna luka Dubrovnik stoga bi prema dosadašnjim najavama trebala biti povezana sa 66 odredišta. Jasno, naglašavaju, sve ovisi o inciden­ciji zaraze, kako u državama emitivnog tržišta, tako i u našoj zemlji, odnosno Županiji. Prema vodećim stranim zdravstvenim institutima broj zaraže­nih tijekom jednog tjedna na 100.000 stanovnika bi morao biti manji od 50, kako bi putovanja bila sigurna, a pod­ručja ušla u takozvanu ‘zelenu’ zonu. Novost je svakako i određeni zaokret prema istočnoeuropskim tržištima zato što vlade pojedinih zapad­noeuropskih država preporučuju lje­tovanje u vlastitim zemljama.
— Kako možete vidjeti na već spome­nutoj našoj mrežnoj stranici, odlična je vijest da smo nakon sedam godina ponovno potpisali ugovore s najve­ćim ruskim prijevoznikom Aeroflotom koji bi povezivao Dubrovnik i Moskvu počevši od 1. lipnja i to svakodnevno. Novosti će biti također s dolascima iz zemalja iz kojih ranije nije bilo dola­zaka gostiju, a to su Rumunjska, Bugar­ska i Ukrajina. Da zaključimo, naša Zračna luka je u potpunosti spremna prihvatiti sve putnike i zrakoplove bez bilo kakvih problema, ali dolazak je definitivno uvjetovan epidemiološkim stanjem i stanjem rezervacija turista u svim oblicima smještajnih kapaciteta – iznijeli su iz Čilipa za DuList. Unatoč ovom objašnjenju razlog rezultatima odlučili smo potražiti i u aerodrom­skim uslugama.
One utječu na cijene karata te njima se, među ostalim, privlače operateri. Kako su nam poručili još u veljači ove godine, Zračna luka Dubrovnik objavila je ‘Poticajne mjere Zračne luke Dubrovnik zrakoplovnim prije­voznicima’ koje su stupile na snage s početkom zimske sezone 2020/2021., tj. u listopadu 2020. godine. U sklopu novih Poticajnih mjera su definirane ‘Poticajne mjere za oporavak međuna­rodnog prometa za ljetni red letenja 2021.’. U skladu s ovim programom mjera, svi zrakoplovni prijevoznici koji će obavljati redovne letove na svo­jim međunarodnim rutama u ljetnoj sezoni 2021. godine će dobiti poticajne mjere za putnički servis. Iznos poticaja u predsezoni 2021. je sedam eura po odlaznom putniku.
U glavnoj sezoni on je četiri eura po odlaznom putniku te u postsezoni pet eura po odlaznom putniku. Među­tim, cjenik aerodromskih usluga koji podrazumijeva prihvat i otpremu zra­koplova, tj. putnika te naknadu za sli­jetanje/uzlijetanje, izuzev putničkog servisa (putnička taksa, security pre­gled, naknada za putnike sa smanje­nom pokretljivosti…), nije mijenjan od 1. travnja 2020. godine! Pri ovome važno je napomenuti kako prve dvije stavke cjenika – prihvat i otprema zra­koplova te naknada za slijetanje/uzli­jetanje idu isključivo na teret avioo­peratera, a troškove treće – putničkog servisa snosi putnik. Prihvat i otprema prema tome za tip zrakoplova Airbus A320 maksimalnog kapaciteta 180 putnika, a kakav najčešće slijeće na naš aerodrom ovisi o Standard Gro­und Handling Agreement-u sa prije­voznikom te na njega idu, kažu nam, popusti.
U Dubrovniku 60 posto skuplje slijetanje/uzlijetanje
Cijena slijetanja/uzlijetanja iznosi 977,90 eura, a servis putnika 11 eura po putniku. Jesu li ovakve mjere dovoljne provjerili smo u nama naj­bližem hrvatskom zrakoplovnom središtu – Splitu. Tamo je, naime, od 1. do 11. travnja ostvareno 115 slijetanja i isto toliko uzlijetanja. U nave­denom razdoblju, kako nam otkrivaju, kroz Zračnu luku Split prošlo je 7.034 putnika, a njihova poticajna mjera je smanjenje naknade za putnički servis u iznosu od tri eura. Također, dodatni popusti ostvaruju se na usluge pri­hvata i otpreme zrakoplova i to prema broju putnika. Prihvat i otprema zra­koplova Airbus A320 prema informa­cijama dostupnim u cjeniku objavlje­nom na službenim stranicama košta 939 eura dok je naknada za slijetanje/ uzlijetanje 595 eura, a putnički servis je jednak kao u Čilipima – 11 eura.
Kako nam je rekao Mate Melvan, tamošnji voditelj prihvata i otpreme putnika kod njih vrijedi i pravilo – veći broj putnika, jednako veći popusti. U navedenim danima u Splitu su djelo­vala dva domaća i šest međunarodnih avioprijevoznika te više prijevoznika općeg zrakoplovstva koje ne objav­ljuju jer se radi o privatnim letovima. Poimenice to su Croatia Airlines, Luf­thansa, Enter Air, Eurowings, Easyjet, KLM, Trade Air i Wizz Air. Kako je iznio još u veljači za DuList Melvan, Zračna luka Split je u svom poslov­nom planu za 2021. godinu predvi­djela promet putnika od 1.3 milijuna što je dvostruko više od prometa u 2020. godini te čini 40 posto prometa od rekordne 2019. godine.
Do korekcije plana, istaknuo je tada Melvan, može doći u slučaju pogorša­nja epidemiološke situacije, problema s cijepljenjem stanovništva te nedo­statka zajedničkog protokola o testi­ranju putnika u zračnom prometu na razini EU te globalno. Početkom pan­demije u 2020. godini aktivirali su i poticajni program mjera koje inače koriste u zimskom razdoblju sa sma­njenim prometom te su ostvarili uku­pni promet od 674.633 putnika. Iznos aerodromskih naknada za slijetanje i polijetanje nisu mijenjali, komenti­rao je. Kako bi privukli inozemne ope­ratere, snage ulažu i u Međunarod­noj zračnoj luci Zagreb koju je krajem ožujka irski niskotarifni Ryanair oda­brao za bazu četiri svoja zrakoplova.
Ponuđeni uvjeti korištenja aero­droma izazvali su nezadovoljstvo kod hrvatskog nacionalnog prijevoznika Croatia Airlines koji je u ponedjeljak zatražio njihovo usklađivanje. Kako su iznijeli, nema ništa spornog u konku­renciji, ali prema njima nedopustivo je da oni financiraju ulazak na tržište novih prijevoznika. Konkretno, kako navode, po uvjetima ponuđenim Rya­nairu Croatia Airlines bi u 2019. pla­tila usluge MZLZ-a 135,4 milijuna kuna manje od stvarno plaćenih iznosa, što bi značilo da bi umjesto iskazanog neto gubitka od oko 80 milijuna kuna, u toj godini iskazao neto dobit veću od 55 milijuna kuna. Uvjeti koji su ponu­đeni Ryanairu su sukladni informaci­jama s internetskih stranica MZLZ-a.
Naime, tamo se nalazi nedavno objavljen Model poticaja rasta prometa koji je bio preduvjet za dolazak Ryana­ira. ‘Cijenimo nastojanja MZLZ u cilju osiguravanja novog prometa, ali isklju­čivo na temeljima nepristranosti, istim reguliranim uvjetima za sve kompa­nije i bez pogodovanja’, dodali su uz napomenu kako u Croatia Airlines očekuju da MZLZ na isti način izađe ususret njima te da se uvjeti usklade s onima koje će ostvariti Ryanair, uzi­majući u obzir broj linija i prevezenih putnika. Podsjećaju da je Croatia Air­lines od 2016. do 2019. otvorila deset novih destinacija iz Zagreba za što je od MZLZ-a dobila ukupno 1,46 mili­juna kuna poticaja, a Ryanair godiš­nje za dvanaest ruta, od kojih većina nije nova, dobiva 30 puta veće poticaje.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 14. travnja 2021.

Pročitajte još

Nadbiskupu Želimiru Puljiću pozlilo u Udbini na misi za žrtve Križnog puta

Dulist

[FOTO] Đir Stradunom pod ombrelama

Dulist

[VIDEO] POVORKA SLOBODE NA STRADUNU ‘Podjele u posljednjih godinu dana su iluzija’

Dulist

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija