Uskoro za sobom ostavljamo još jednu po mnogočemu izazovnu godinu. Obilježila ju je u manjoj mjeri koronakriza, a u većoj rat u Ukrajini koji je na samom početku godine ponovno unio neizvjesnost u turistički sektor. Posljedično su i turistički rezultati u prvim mjesecima bili skromniji. Srećom, kako navodi naš sugovornik, direktor Turističke zajednice grada Dubrovnika Miro Drašković, želja za putovanjima nadjačala je strahove. Kakva je bila turistička 2022. godina pitali smo, ne samo Draškovića, već i direktora Turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske županije Julija Srgotu, ravnatelja Lučke uprave Dubrovnik Blaža Peza i direktora Zračne luke Dubrovnik Viktora Šobera.
Želja za putovanjima nadjačala je strahove
— Početkom 2022. godine situacija je bila vrlo optimistična jer je bilo izgledno da se mjere vezane za COVID popuštaju i da bi sezona morala biti vrlo slična, po ostvarenju, pre-covid godinama. Nažalost, tome se ispriječio rat u Ukrajini koji je počeo u veljači i koji je doveo u pitanje cijelu sezonu. Tako da su turistički rezultati u prvih pet mjeseci bili skromniji nego se u startu očekivalo, ali nakon početne bojazni kako će se situacija u Ukrajini odraziti na turističke tijekove u cijeloj Europi, pa tako i u Hrvatskoj, ispostavilo se da je želja za putovanjima s emitivnih tržišta ipak nadjačala strahove potrošača te se od početka lipnja 2022. situacija stabilizirala i počeo se intenzivirati turistički promet, što nas je u srcu sezone dovelo vrlo sličnim rezultatima kao 2019. godine – ističe za DuList Miro Drašković. Naglasio je kako je pozitivno i to da su i avio kompanije prepoznale potrebu produženja sezone pa je čitav niz kompanija produžio svoj ljetni red letenja i na prvi tjedan zimskog reda letenja. —Time su svakako pomogli postizanju boljih rezultata i krajem listopada, početkom studenoga, što se itekako osjetilo na fizičkom prometu u Gradu – zaključuje. Zadovoljstvo ostvarenim rezultatima ne krije niti Julije Srgota.
—U Dubrovačko-neretvanskoj županiji do 20. prosinca 2022. ostvareno je 1.732.100 dolazaka i 7.793.500 noćenja. Dolazaka je u usporedbi s prošlom godinom ostvareno 72 posto više, a noćenja su porasla u manjem obujmu i to za 49 posto. Najviše noćenja u tom razdoblju ostvarili su turisti iz Ujedinjenog Kraljevstva, Njemačke, Poljske, Hrvatske, Francuske i SAD-a. U usporedbi s 2019. godinom ostvareni dolasci su na 77 posto dolazaka, a noćenja na 87 posto ostvarenja te rekordne predpandemijske godine. Pojedina emitivna, uglavnom, ‘auto tržišta’, bilježe porast ostvarenih noćenja u usporedbi s 2019. godinom i to: Poljska 28 posto, Hrvatska 28 posto, Slovenija 21 posto, Austrija 12 posto i Slovačka 33 posto na što je značajan utjecaj imalo i puštanje u promet Pelješkog mosta – ističe za DuList Srgota.
—Međutim, turistička putovanja zrakoplovima, iako su bila najviše pogođena mjerama borbe protiv COVID-19, u ovoj godini su se uspjela stabilizirati. Stoga Dubrovnik i turistička odredišta uz Dubrovnik, koja imaju dugu turističku sezonu i u koja se najviše dolazi zrakoplovima su u odnosu na 2019. godinu imali manje ostvarenje prometa u odnosu na ostatak županije. To je vidljivo u emitivnim ‘zrakoplovnim tržištima’ gdje su ostvarenja u usporedbi s 2019. godinom: Ujedinjeno Kraljevstvo 82 posto, Francuska 88 posto, Sjedinjene Američke Države 85 posto, Španjolska 59 posto, Kanada 59 posto i Australija 38 posto. U hotelskom smještaju je u odnosu na promet prethodne godine ostvareno značajno povećanje od 99 posto dolazaka i 88 posto noćenja. U domaćinstvima koja iznajmljuju sobe i apartmane ostvareno je 43 posto dolazaka i 29 posto noćenja više, dok je u kampovima ostvareno 43 posto dolazaka i 25 posto noćenja više – naveo je direktor Srgota.
I dalje smo jedna od važnijih destinacija na Mediteranu
Posljednje dvije godine promet se pod utjecajem pandemije značajno smanjio, govori za DuList Blaž Pezo. Međutim, čak i u pandemijskom razdoblju Dubrovnik je potvrdio svoju poziciju kao jedne od najvažnijih destinacija na Mediteranu i najproaktivnije luke na Jadranu.
—Brojke o ostvarenom prometu su sve bolje. Tržište se polako, ali sigurno oporavlja, tako da je promet u luci Dubrovnik – Gruž u ovoj godini rastao po svim kategorijama putnika, a isto se očekuje prema najavama i u 2023. godini. U Lučkoj upravi Dubrovnik s radošću smo dočekali ovogodišnju turističku sezonu, a u 2022. godini u luci Dubrovnik – Gruž ostvareno je 314 dolazaka brodova i 377.005 putnika na kružnim putovanjima. S obzirom na još uvijek smanjeni COVID kapacitet putnika, popunjenost cruisera trenutno iznosi oko 75 posto. Raspored dolazaka je u potpunosti usklađen s planovima održivog razvoja kruzing turizma u destinaciji. Maksimalni broj putnika s brodova na kružnim putovanjima u Dubrovniku tijekom cijele 2022. godine i nadalje iznosi 4.000 putnika istovremeno, odnosno u prosjeku manje od dva broda na vezu – govori nam Pezo.
Pažljivo planiranje dolazaka
Dodaje kako su u ovoj turističkoj sezoni ostvarena značajna poboljšanja putem različitih mjera i aktivnosti projekta Respect the City te pažljivog planiranja dolazaka/odlazaka brodova na dnevnoj, tjednoj, mjesečnoj i godišnjoj razini.
— Ticanja su primjereno raspoređena tako da u prosjeku imamo 40 ticanja mjesečno. S obzirom na veliku dnevnu koncentraciju putnika na relativno ograničenom gradskom prostoru, ostvarena je bolja i konkretnija komunikacija i koordinacija s brodskim kompanijama čiji brodovi uplovljavaju u našu luku, organiziranost na terenu je bolja i učinkovitija, što za rezultat ima ravnomjerniji raspored ticanja brodova i kontrolirani protok turista u Gradu. Posebno naglašavam zadovoljstvo rezultatima budući da je u 2022. zabilježeno povećanje prometa u predsezoni i posezoni i smanjenje prometa u vršnim mjesecima glavne turističke sezone, srpnju i kolovozu – rekao je Blaž Pezo.
Možemo se pohvaliti dobrim rezultatima
S dobrim brojkama 2022. godinu ispraća i Zračna luka Dubrovnik na čelu s direktorom Viktorom Šoberom.
— Zračna luka Dubrovnik 2022. godinu završava s povećanjem putnika od oko 232 posto. Porast broja prevezenih putnika pozitivno se odrazio i na financijsko poslovanje pri čemu procijenjeni ukupni prihodi za 2022. godinu iznose oko 393 milijuna kuna što predstavlja očekivani porast od 54 posto u odnosu na prethodnu godinu. Također, procijenjeni ukupni rashodi za 2022. godinu iznose oko 324 milijuna kuna, što predstavlja očekivano povećanje od 13 posto u odnosu na prethodnu godinu. Dakle, prva je ovo godina u kojoj se možemo pohvaliti dobrim rezultatima, nakon dvije godine – procijenjena dobit Zračne luke Dubrovnik za 2022. godinu iznosit će oko 69 milijuna kuna te je najbolji pokazatelj oporavka s obzirom na to da je u prethodnoj godini bio ostvaren negativan rezultat – navodi Šober te napominje kako je tijekom ove godine Zračna luka Dubrovnik aktivno provodila sve potrebne pripreme i radnje za ulazak Republike Hrvatske u Schengensku zonu. Završetak svih infrastrukturnih radova se očekuje na vrijeme i prije 26. ožujka 2023. godine.
Optimistične najave za 2023.
Možemo li biti optimistični kad je u pitanju 2023. godina? Julijo Srgota smatra, naime, kako će još uvijek prisutni COVID 19, rat u Ukrajini kao i neke druge okolnosti (porast cijena i inflacija te cijene energenata) imati utjecaja i na očekivanja u idućoj godini. —Unatoč svemu, očekujemo da će sljedeća godina ipak biti daljnji korak naprijed u odnosu na 2022. godinu, na što nas upućuju i prve najave s naših najvažnijih emitivnih tržišta. Uz prošle i ove godine dominirajući tip putovanja bit će godišnji odmori duljeg trajanja (sunce i more). Očekuje se intenziviranje i drugih oblika putovanja osobito važni za specifična odredišta Dubrovačko-neretvanske županije: kratki vikend odmori, konferencije i sastanci, aktivni odmor, grupna putovanja i odmori potaknuti događanjima. Upravo su ova putovanja i vezana za predsezonsko i posezonsko razdoblje te u značajnoj mjeri uključuju turiste iz neeuropskih zemalja. Procjenjujemo da će u idućoj godini hotelski smještaj ostvariti blaži porast prometa, a rast se očekuje i u domaćinstvima, iako nešto blaži od porasta prometa u hotelima. Iako je teško procijeniti broj noćenja u idućoj godini zbog već navedenih razloga, nadamo se da ćemo ostvariti do 8,4 milijuna noćenja (do 93 posto prometa ostvarenog u 2019. godini). Upravo su ova predviđanja značajnim dijelom bazirana na informacijama koje nam je dostavila Zračna luka Dubrovnik, a odnosi se na najave prijevoznika za 2023. godinu gdje očekuju povećanje broja operacija za 15 posto na letovima prema nama bitnim emitivnim tržištima zapadne i srednje Europe, a ulaskom Republike Hrvatske u Schengensku zonu očekuju veće povećanje putnika sa Schengen destinacija. Naravno, naglašavaju i najave povećanja kapaciteta na linijama prema UK-u i SAD-u, nama izrazito bitnim emitivnim tržištima – govori Srgota.
Povećanje broja operacija
Potvrđuje to i direktor ZLD Viktor Šober. On, naime, ističe kako je za 2023. godinu planiran porast broja putnika od oko 20 posto u odnosu na prethodnu godinu. Time bi Zračna luka Dubrovnik nastavila oporavak od Covid 19 pandemije i krize uzrokovane pandemijom te bi se povećanje broja putnika nastavilo.
—Uočljiv je trend stalnog porasta broja putnika za koji očekujemo da se nastavi u budućim godinama te očekujemo da će Zračna luka Dubrovnik u 2024. godine izjednačiti ili nadmašiti rezultat iz 2019. Prema najavama prijevoznika za 2023. godinu očekuje se povećanje broja operacija od oko 15 posto na letovima prema Zapadnoj i Srednjoj Europi, poglavito Ujedinjenom Kraljevstvu, Francuskoj, Njemačkoj, Italiji i Skandinaviji. Velik utjecaj na povećanje prometa će imati ulazak Republike Hrvatske u Schengensku zonu te očekujemo veće povećanje broja putnika sa Schengen destinacija. Najznačajnije su najave prijevoznika koji su već među prvih deset prijevoznika na Zračnoj luci Dubrovnik prema broju prevezenih putnika. To su prijevoznici easyJet, Jet2.com, Lufthansa, Vueling Airlines, Volotea, TUI Airways, Norwegian Air shuttle, British Airways, Aer Lingus te nacionalni prijevoznik Croatia Airlines. Svi spomenuti prijevoznici najavili su povećanje kapaciteta na svim rutama prema Dubrovniku ili zadržali postojeće kapacitete na istoj razini što će značajno pridonijeti rastu prometa. Značajan rast prometa se očekuje prema Schengen destinacijama kao što su Pariz, Madrid, Amsterdam i Rim te se očekuje povećanje kapaciteta na non-Schengen destinacijama i linijama prema UK-u i SADu. Posebno značajne su najave United Airlinesa na interkontinentalnoj ruti New York – Dubrovnik i obratno, koji je najavio nastavak prometovanja i letove četiri puta tjedno od druge polovice svibnja do kraja rujna. Osim ove značajne rute, Zračna luka Dubrovnik pregovara s više prijevoznika o mogućnosti uvođenja dodatnih linija te se poseban fokus stavlja na oporavak zimske sezone. Očekujemo da će sljedeće zimske sezone više prijevoznika prometovati prema različitim Schengen i non-Schengen destinacijama – smatra Šober.
2023. na razini 2019.?
—Prema najavama, u 2023. godini očekujemo 347 dolazaka brodova s nešto više od 500 tisuća putnika na kružnim putovanjima, što je u potpunosti usklađeno s planovima održivog razvoja kruzing turizma u destinaciji –iznio je očekivanja za 2023. Blaž Pezo. Optimističan je i Miro Drašković.
—Cilj je u svim segmentima turističke ponude ostvariti pozitivne pomake u idućoj godini, prije svega na produljenju turističke sezone i poboljšanju ponude u zimskim mjesecima, čime će se dodatno osnažiti pozicija Dubrovnika na svjetskim turističkim tržištima. Prema trenutnim informacijama i kretanjima na tržištima, vjerujemo kako će 2023. biti na razini 2019. godine te da je ispred nas još jedna uspješna turistička godina – zaključuje direktor Tz-a grada Dubrovnika Miro Drašković.
NAJAVE TZ-A ŽUPANIJE
Poticanje projekata za produljenje sezone
Marketinške aktivnosti Turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske županije, iznio je Julijo Srgota, bit će usmjerene postizanju navedenih ciljeva, a najvažnije promidžbene aktivnosti će biti oglašavanje primarno na elektroničkim medijima i na društvenim mrežama, vodeći računa o ciljanim skupinama potencijalnih turista koje želimo obuhvatiti našim oglasnim porukama. U kampanjama će biti zastupljeni svi klasteri u Dubrovačko-neretvanskoj županiji pod jedinstvenim brendom ‘Dubrovnik rivijera’. Aktivnosti ćemo usmjeriti i prema nastupima na turističkim sajmovima, B2B i B2C prezentacijama koje će se početi odvijati već krajem siječnja 2023. godine. S turoperatorima i turističkim agencijama, te s pružateljima usluga smještaja u destinaciji planiramo intenzivirati suradnju u prihvatu studijskih grupa agenata, studijska putovanja novinara, blogera, TV ekipa i drugih zainteresiranih koji mogu doprinijeti promociji i prepoznatljivosti destinacije. Također ćemo nastaviti poticati mnoge bitne projekte koji pridonose produženju sezone, a ovdje stavljam naglasak na podršku razvoju turističkih događanja za koja smo namijenili značajna sredstva – zaključuje direktor Tza Dubrovačko-neretvanske županije Julijo Srgota.