Slušni aparat

Može li Metallica više zadovoljiti?

Može li Metallica više zadovoljiti?

Ljudi danas imaju mišljenje o sva­koj pojavnosti, događaju i stvari na ovo­zemaljskom i onozemaljskom svijetu, a pri iskazu stavova najnepopustljiviji su oni koji o zadanoj temi znaju nimalo ili malo. Međutim, kad god izađe novi album Metallice (a što je nedovoljno često) medijski je to događaj bez prese­dana, kojeg će rijetko dostići bilo koja druga glazbena ili dnevna društveno-politička tema. Količina sveznadara i vrsnih majstora od zanata koji će ostaviti što su u datom trenutku radili i požuriti dati svoj on-line komentar je čudesna. A znaju sve, od toga kako u miksu zvuči bubanj Larsa Ulricha, koliko su virtuo­zne solaže Kirka Hammetta i kakva je lirika pjevača Jamesa Hetfielda.

Tako se među komentarima ispod objava tuze­mnih medija, koji su prenijeli radosnu vijest da je, dokazivo, najveći svjetski heavy metal bend nakon više od šest godina objavio novi studijski album, dalo pronaći svakojakih literarnih kon­strukta. Jedan je zaposlenik malopro­dajnog lanca IT proizvoda i periferne računalne opreme u gradu Rijeci pri­mijetio kako je ‘lijepo da je Lars opet upisao tečaj bubnjanja’. Uvijek će se među komentarima prepoznati i vrlo glasna grupa onih koji će zauzeti stav da valjaju samo prva četiri albuma i da čitav bruto proizvod benda nakon isto­imenog ‘crnog’ albuma iz 1991. vrijedi samo za obrisati presvijetlu.

‘Ne sviđa mi se jer se ponavljaju, a da su napra­vili nešto novo, ne bi mi se sviđalo, jer su se prodali i više ne zvuče isto’, zapi­sao je drugi. Međutim, ovaj autor bar priznaje da ga Metallica više ne može zadovoljiti, a iza njegovih riječi krije se i znanstveno potkrijepljena činjenica koja kaže da, nakon formativnih godina, glazba na nas više nema jednako upe­čatljiv učinak.

To znači da, koliko god se u Metallici trudili napraviti album koji će kvalitetom parirati njihovim stožernim radovima, kod dijela sluša­teljstva su unaprijed osuđeni na pro­past jer neće uspjeti ispuniti očekivanja onih koji od novog materijala traže da u njima probudi isti onaj osjećaj kakav su im pružile strmoglave trash metal pasaže pjesama poput ‘Battery’ ili ‘Blac­kened’, a koje su čuli u prvom razredu srednje škole, kada su im uši bile žedne i kada je glazba značila društvenu pripad­nost. Glazbenici koji ih stvaraju danas se primiču šestom desetljeću života, a oni koji takve komentare pišu pregazili su četrdesetu.

S druge strane, pravi fanovi benda, i stari i mladi, načisto su procvikali od ushita i oduševljenja, a to će potvrditi i redom pozitivni komentari ispod You Tube videa. ‘72 Seasons’ jedanaesti je studijski album kalifornijskih heavy metal legendi, četvrtine ‘velike četvorke’ trash metala, i prvi nakon šestogodiš­nje diskografske pauze. Kao i prethod­nik ‘Hardwired… to Self-Destruct’ slu­šateljima u 77 minuta i 14 sekundi ne ostavlja dovoljno vremena ni za ‘piš pauzu’. ‘Punom brzinom ili nikako’, sti­hovi su nastupnog singla ‘Lux Aeterna’.

Uglavnom je sve brzo ili brže, napucano prvoklasnim rifovima, fast & furious solažama i karakterističnom vrtogla­vom tutnjavom Larsa Urlicha. Kao i na prethodniku, baladama (ajmo ih tako nazvati) ovdje opet nema ni traga, zbog čega čak i otvoreno ulažem prosvjednu notu. Oni koji se osjećaju poput mene, morat će taj manjak nadomjestiti preslu­šavanjem albuma uživo ‘S&M2’, dohva­titi najrecentniji album koji ima nešto u baladnom odjeljku (‘Death Magnetic’, 2008) ili pak prema nahođenju otići na željeno mjesto u bogatom katalog benda.

Kakve su solaže ne bi vam znao reći jer u tom smislu ne držim previše do gita­rističke pirotehnike, ali refreni su ovaj put izrazito zarazni (pogotovo ‘If Dar­kness Had a Son’), stihovi su uglavnom okrenuti nutarnjem (znate već, borba s vlastitim ‘demonima’, potraga za isti­nom, svjetlom i mentalnom samoodr­živošću), a glas Jamesa Hetfielda, složili su se i najgorljiviji kritičari, u vrhunskoj je formi pa mu na momente čovjek ne bi dao više od 30 godina. Prve dvije pje­sme, naslovna i ‘Shadows Follows’ vodič su kako složiti trash metal pjesmu.

‘You Must Burn’ (također predobar refren) i ‘Crown of Barbed Wire’ kanaliziraju utjecaje Soundgardena i Alice In Chains, a ‘Too Far Gone’ Motorheada i Ramo­nesa, dok se na više mjesta mogu pro­naći odjeci bestsellera ‘Black Album’ (1991). No, koliko god ‘72 Seasons’ bio nabrijan, manje je trash metal nego što je to bio ‘Hardwired…’ koji je opet bio manje trash od ‘Death Magnetic’. Metallica se u ovoj fazi svog postojanja nema potrebe nikome dokazivati osim samima sebi, što ovdje, čini se, rade. Dobro se pritom zabavljaju i proživlja­vaju svoju novu mladost.

Kumuje tome i neočekivani uspjeh pjesme ‘Master of Puppets’ zahvaljujući seriji ‘Stranger Thing’ te probuđeni interes pripad­nike generacije Z za bendom kojeg su slušali njihovi roditelji. Dvije završne pjesme su i najbolje. ‘Room of Mirrors’ odvodi nas u vrijeme prvijenca ‘Kill ‘Em All’ (1983), dok je finalna, jedanaestomi­nutna ‘Inamorata’ s upečatljivim bass intermezzom Roberta Trujilla odmah postala favorit brojnih obožavatelja.

Novi album Metallice je točno onakav kakav treba biti, ni manje ni više od toga. Da su ubacili jednu sporiju pjesmu ne bi ih ubilo, ali kome se žaliti. Osim Facebooku.

Foto metallica.com

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić