Unatoč čestim nominacijama, Martin Scorsese, jedan od globalno najvećih i najutjecajnijih filmskih redatelja, svog prvog Oscara osvojio je tek 2005. za film ‘Departed’, u trenutku kada je ovaj Njujorčanin već napunio 64 godine života. To ne bi bilo niti vrijedno pripovijedanja da iza njega ne stoje takvi klasici poput filmova ‘Taxi Driver’, ‘Raging Bull’ ili krimi sage ‘Goodfellas’. Prošlog tjedna u 91. godini u Rimu preminuo je proslavljeni talijanski skladatelj Ennio Morricone, čiji kanon uključuje impresivnih 500 djela, od čega najveći dio otpada na glazbu koju je skladao za filmove i televiziju. Uzimajući u obzir globalni utjecaj koji je, zahvaljujući univerzalnom jeziku glazbe, u slučaju skladatelja još propulzivniji (i oni koji nisu nužno upoznati s njegovim likom i djelom vrlo vjerojatno su posve sposobni zviždati neku od najpoznatijih tema iz spaghetti westerna koje je Morricone napisao), u segmentu Oscara priče dvojice velikana posve su usporedive. Morricone je za izvornu filmsku glazbu od 1979. bio nominiran pet puta, uključujući i dvije uzastopne nominacije (1986./1987.) za filmove ‘The Mission’ Rolada Joffeja i ‘The Untouchables’ Briana De Palme, a čija originalna glazba u oba primjera spada među najimpresivnije komade koje je skladao. Prvog Oscara Morricone je zaradio je tek s 87 godina, iako je Akademija, očito svjesna nepravde, propust pokušala ispraviti 2007. godine angažirajući Clinta Eastwooda da mu dodijeli nagradu za životno djelo. Iste godine njegova su djela sabrana na trostrukom CD izdanju ‘The Platinum Collection’, koje predstavlja savršenu nultu poziciju za svakog budućeg interesenta.
No, slavnom Talijanu trebao je slavni Amerikanac. U mladosti radeći u videoteci, Quentin Tarantino ‘gutao’ je westerne Sergia Leonea, Kung Fu klasike i epske ratne drame iz zlatnog doba Hollywooda, razvijajući tako specifičan stil koji se temelji na naoko nespojivom miješanju žanrova, a Morriconeova glazba dio je njegovih filmova od 2003., kada izlazi prvi dio sage ‘Kill Bill’. Već objavljene komade iz duge karijere talijanskog skladatelja Tarantino minuciozno koristi i u svojim idućim radovima – ‘Death Proof’ i I’nglourious Basterds’. Za potonji, najveći genre bending film u njegovoj karijeri, koji vješto suprotstavlja ratni film s westernom, Tarantino je od Morriconea zatražio originalni score, no on ga je, ne uspjevši se priviknuti na redateljev ubrzani radni ritam (Tarantino radi kao i što govori) odbio, darujući mu ipak jednu originalnu kompoziciju koju je ovaj utkao u glazbenu kulisu zajedno s još nekoliko osobnih favorita iz skladateljeve pjesmarice. Suradnja se, međutim, pokazala ključnom za njihov idući projekt, jer je Morricone konačno popustio nagovaranjima i pristao skladati izvornu glazbu za Tarantinov prvi ‘čisti’ western. Soundtrack za ‘The Hateful Eight’ (2015.) sačinjen je gotovo isključivo od Morriconeove glazbe za koju je konačno primio i odavno zasluženog prvog Oscara. Suradnja je značajna i po tome što je to bio prvi put u preko 30 godina da Morricone sklada za ‘kaubojac’, a ujedno i prvi njegov score za neki holivudski film od 2000. godine. No, opet zbog Tarantinovog hektičnog stila, koji je nekompatibilan Morriconeovom uzimanju vremena, manji dio je izgrađen na fragmentima izvorno napisanim za Carpenterov kultni hororac ‘The Thing’ (1982.), a koji su ostali neiskorišteni.
U golemi svijet glazbe Ennia Morriconea dublje sam, diskografski opsesivno, uronio u svojim 30-im, no njegova glazba bila je dio života svakog filmofila pa tako i moga. Morriconeov utjecaj zamjetan je i u širokoj paleti glazbenih žanrova. Americana pustinjski kolektiv iz Arizone, grupa Calexico, svoju je glazbu, posebno na samim počecima, u velikoj mjeri gradio upravo na njegovoj glazbi. RZA, jedan od najvećih hip-hop producenata i de facto leader Wu Tang Clana, također je posuđivao od Morriconea, baš kao i Clanu blizak Adrian Younge. Sample iz ‘Man With A Harmonica’ korišten je u hitovima poput ‘Dub Be Good To Me’ Beats International i ‘Little Fluffy Clouds’ The Orb. Teksaški, većinski instrumentalni, sastav Khruangbin, koji su u lipnju objavili izvrstan novi album ‘Mordechai’ također dio inspiracije crpi iz njegovog kataloga. Ramonesi su svoje koncerte religiozno počinjali s temom ‘The Good, the Bad and the Ugly’, a teškaši Metallica s ‘The Ecstasy of Gold’ iz istog filma. I sve to samo je manji fragment traga koji je legendarni skladatelj ostavio u bespućima popularne glazbe.
Foto: http://www.enniomorricone.org/