Slušni aparat

Četrdeset godina crnog metala

Četrdeset godina crnog metala

Prvog prosinca 1981., prije točno četrdeset godina, na dan izlaska ove kolumne u tiskanom obliku, glazbeni svijet je prvi put čuo album koji će iz temelja promijeniti heavy metal scenu. Album se zvao ‘Welcome To Hell’ u izvedbi Cronosa na basu i vokalima, gitarista Mantasa i Abaddona na bub­njevima. Grupa se zvala Venom i danas slovi kao inspiracija doslovno tisućama metal bandova.
Nastali u vrijeme iznimne popu­larnosti Novog Vala britanskog heavy metala, na grupu su zvukom znatno utjecali Black Sabbath, Judas Priest, pa čak i Sex Pistols, no njihov žestoki zvuk ipak je bio najbliži zvuku Motör­heada. Najvažnija inovacija u njihovom cjelokupnom imidžu bila je aproprija­cija sotonizma i sotonističke ikonogra­fije i tekstova. Iako ta tematika nije bila novitet na sceni, sedamdesete su bile prepune sličnih tema, Venom je bio prvi band koji je uistinu i izgledao i zvučao uistinu sotonistički, za razliku od pri­mjerice Ozzyja koji je na očigled samo glumio lika iz bajke. Toj percepciji zna­čajno je pomogla i činjenica da momci nisu bili nešto pretjerano glazbeno talentirani pa su jednostavno odlučili da svoj nedostatak tehničke umješnosti prikriju iznimno brzom svirkom.

Nakon što su napisali pjesme za prvi album, zahvaljujući upornosti vođe banda Cronosa Venom uspijeva zaku­piti tri dana studijskog snimanja za svega 50 funti, iz čega nastaje kostur nji­hovog debitantskog albuma ‘Welcome To Hell’, sa sada legendarnim stvarima ‘Live Like an Angel (Die Like a Devil)’, ‘One Thousand Days of Sodom’ (inspi­racija za ime grupe Sodom), ‘In League with Satan’ i ‘Witching Hour’. Album je izdan s vrlo niskim očekivanjima pa su svi bili poprilično iznenađeni odličnim ocjenama kritike, a komercijalni uspjeh osigurao im je i prve žive nastupe izvan Engleske.
Već sljedeće godine grupa izdaje album ‘Black Metal’. Upravo taj naslov nekoliko godina kasnije nadahnut će mlade Norvežane okupljene u grupi Mayhem (nazvane po kratkom instru­mentalu ‘Mayhem with Mercy’) da cjelokupni svoj glazbeni stil nazovu upravo tako. Album je postao instant senzacija, s pjesmama kao ‘Buried Alive’, ‘Leave Me in Hell’, ‘Don’t Burn the Witch’ i ‘Countess Bathory’, koja je nadahnula Quorthona da svoj band nazove Bathory. Upravo su Venom i Bathory i najpoznatiji predstavnici takozvanog prvog vala Black Metala, a njihov lo-fi pristup snimanju materijala poslužio je kao šablona za mnogobrojnu nadobudnu mladež, uglavnom iz Skan­dinavije, da krajem osamdesetih lansi­raju drugi (i danas najpopularniji) val Black Metala poput Enthroned, Darkt­hrone, Enslaved i Satyricon. Po izdanju ‘Black Metal’ albuma, Venom prvi put gostuje u SAD-u i daje priliku mladoj nadobudnoj predgrupi da se predstavi publici. Ta grupa bila je Metallica.
Vrhunac popularnosti pa time i zlo­glasnosti, Venom postiže 1984. koncep­tualnim albumom ‘At War with Satan’. Naslovna stvar ujedno je bila i jedina stvar na A-strani, dvadeset-minutni ep o borbi Raja i Pakla s konačnom pobje­dom Pakla, kojim su htjeli pokazati svoj značajan glazbeni napredak. Pri­bliživši se mainstreamu zapeli su za oko frustriranih danguba koje su upravo u to doba raspirivali besmislenu teoriju zavjere nazvanu ‘Satanic Panic’. S jedne strane im je bilo onemogućeno proda­vati albume u većim lancima zbog kor­porativnog straha od konzervativne rulje, dok im je na drugu ruku publici­tet itekako pomogao da privuku još veći broj publike.

Iduće godine izdaju album ‘Posse­ssed’, a naslovna pjesma uspjela je dospjeti na famoznu ‘Filthy Fifteen’, listu petnaest zabranjenih pjesama besposlenih Washingtonskih kuća­nica ‘PMRC’ pod vodstvom supruge Ala Gorea, Tipper. Tom pjesmom su tako na listi pravili društvo Judas Pri­estu (‘Eat Me Alive’), Mercyful Fateu (‘Into the Coven’), W.A.S.P.-u (‘Animal – Fuck Like A Beast’), ali i Cindy Lauper (‘She Bop’), Princeu (‘Darling Nikki’) i Madonni (‘Dress You Up’).
Nakon ‘Possesseda’, Mantas napušta grupu, kvaliteta idućih albuma opada, a skandinavski drugi val ih polako mar­ginalizira. Iako se Mantas u par navrata vratio u band, nikad nisu dostigli stare razine slave, a posljednja inkarnacija grupe pod nazivom Venom Inc. prije nekoliko godina izdala je sasvim pri­stojan album ‘Ave’. Ipak, Venom će zauvijek ostati zapamćeni kao očevi modernog black metala, a njihova prva tri albuma zauzimaju visoka mjesta na ljestvicama vječite slave heavy metala.

Foto: Venom – venomslegions.com

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić