Politika

[UZ DAN ŽUPANIJE] Dobroslavić: Dokazao sam da se Županija može voditi bez afera, staloženo i korektno

c Nikola Dobroslavic

Dovršetkom Pelješkog mosta bit će uskoro riješen problem odsječeno­sti teritorija krajnjeg juga od ostatka Hrvatske. Unatoč tome, ostaje činje­nica kako je otočni dio naše županije i dalje nedovoljno povezan. Istina, u posljednjih nekoliko godina ite­kako se ulagalo u lučku infrastruk­turu, ipak gdje vidite prostora za napredak?
Most Pelješac je geostrateški nacio­nalni projekt, projekt svih građana RH, Županija ga je izborila, a gradi ga Vlada Andreja Plenkovića. To je dobro pono­viti. Ovoj županijskoj vlasti je u sredi­štu pozornosti povezanost naših otoka i sada mogu potvrditi kako imamo čvr­sto obećanje da od 24. svibnja kreće i redovna katamaranska linija Dubrov­nik – Lastovo. Prvi put Lastovo će biti svakodnevno povezano sa županij­skim središtem, a osigurana su i sred­stva za obnovu luke Ubli koja uskoro kreće. Više od 700 milijuna kuna vri­jedni su naši projekti lučke infrastruk­ture, a među njima su dvije nove luke – Polačište i Perna s obilaznicom Orebića. Pred početkom je i izgradnja pomorsko-putničkog terminala u Vela Luci, završa­vamo radove na Puntinu, Kalamoti i u Trpnju. U sljedećem razdoblju realizirat ćemo 1500 novih komunalnih vezova na području cijele Dubrovačko-neretvan­ske županije, a potporu Županije imaju i projekti luka nautičkog turizma u Plo­čama, Cavtatu i na Mljetu.
I brza cesta Dubrovnik – Zračna luka Čilipi je dugoočekivana i obećavana prometnica. Možemo li očekivati i skori početak njene gradnje?
Autocesta od čvorišta Metković do Dubrovnika, brza Pelješka cesta Bri­jesta – Perna i brza cesta Dubrovnik (Osojnik) – Zračna luka Dubrovnik su tri prometnice koje nosimo u našim prometnim planovima. Za brzu cestu od Zračne luke do Dubrovnika u tijeku je izrada studije utjecaja na okoliš i čekamo pozitivno rješenje Ministar­stva gospodarstva i održivog razvoja, a onda slijede idejno rješenje i lokacijska dozvola, a potom glavni projekt i gra­đevinska dozvola. Zakonska procedura se mora poštivati, a rokovi najčešće ne ovise niti o Dubrovačko-neretvanskoj županiji niti o Hrvatskim cestama. Sve ide u skladu s procedurom.
Prilikom realizacije projekata u mnogočemu ste se oslanjali na EU fondove. Koliko je u proteklih četiri godine uopće iskorišteno europskog novca?
Sedam milijardi kuna je ugovorenih sredstava. EU projekti nisu vezani uz razdoblje od protekle četiri godine, neki su krenuli prije, dio ih je u provedbi, a brojni su već završeni. Dio sredstva smo povukli preko razvojne agencije DUNEA, županijskih upravnih tijela, dio kroz proračun ili primjerice kroz Županij­sku upravu za ceste i mogu reći da sve projekte uredno izvršavamo i povlačimo sredstva dinamikom i u skladu s ugovo­rima o dodjeli bespovratnih sredstava. Vjerujem da ćemo i u idućem program­skom razdoblju biti još uspješniji po pri­vlačenju sredstava iz EU na krajnji jug Hrvatske.
Građani nerijetko zamjeraju da se nedovoljno ulaže u zdravstvo i obra­zovanje. Kadra još uvijek manjka, a dubrovačka bolnica je u milijunskim dugovima. U tom segmentu na čemu će biti Vaš fokus ako ponovno osvo­jite funkciju župana? Kako nam u tome može pomoću Europa?
Brojni su projekti u Dubrovačko-nere­tvanskoj županiji sufinancirani upravo europskim sredstvima. Mi smo naju­spješnija županija u Republici Hrvat­skoj po povlačenju sredstava i nastavit ćemo tim putem. Fondovi nam pomažu u financiranju zacrtanih projekata u svim područjima pa tako i u zdravstvu i u obrazovanju. Shodno tome, Opću bol­nicu Dubrovnik obnovit ćemo u cijelo­sti, a za dokumentaciju je već raspisana javna nabava. U cilju ostvarenja rav­nomjerne zdravstvene skrbi uspostav­ljena je hitna helikopterska medicinska služba koju smo uveli prvi u Hrvatskoj. No, to je projekt koji planiramo i dalje razvijati kroz operativni centar i službe u Opuzenu, zajedno s pripadajućim helidromom. Dnevna bolnica u Met­koviću je pri kraju i sigurno će podići zdravstveni standard u dolini Neretve. U Metkoviću ćemo uspostaviti centar za ranu intervenciju, a zajedno s Gradom Dubrovnikom, izgradit ćemo i centar za autizam. Podupiremo zdravstvo na otocima, obnavljamo domove zdrav­lja, a Kalos u Vela Luci postat će centar zdravstvenog turizma. Svjesni smo da su ulaganja u obrazovanje – ulaganja u budućnost pa Dubrovačko-neretvanska županija kontinuirano radi na pobolj­šanju uvjeta obrazovanja kroz rekon­strukcije školskih i sportskih objekata. Snažno podupiremo projekt izgradnje nove Osnovne škole u Cavtatu i realizi­rat ćemo ga zajedno s Općinom Konavle i Ministarstvom znanosti i obrazovanja. To nam je prioritet, ali ne smijemo zabo­raviti ni na dogradnju OŠ Župa dubro­vačka, srednje strukovne škole u Korčuli te Gimnazije i strukovne škole u Metko­viću, ali niti izgradnju srednjoškolskog centra Pod Prišnicom. Moram naglasiti i važnost visokog obrazovanja, gdje ćemo, u suradnji sa Sveučilištem u Dubrov­niku, zajedno otvoriti nove studije, i to onaj agroturizma u Opuzenu te studij pomorstva i turizma u Korčuli.
Dokle se došlo po pitanju rješavanja problema odvijanja jednosmjenske nastave u osnovnim i srednjim ško­lama pod ingerencijom županije?
Jednosmjenska nastava i dalje je naš cilj. 20 posto osnovnih škola u našoj župa­niji radi u smjenama, preciznije njih 5 od ukupno 25. Dio njih, svoje će prostore dobiti kada se završe projekti srednjih škola, što će otvoriti postojeće prostore osnovnoškolcima. U srednjim školama brojke i jednosmjenska nastava nisu kao kod osnovnoškolaca jer ih polovica radi u smjenama – 7 od 14 srednjih škola, i to zbog veličine učionica, organizacije nastave ili zbog činjenice da zgradu dijele s drugom školom. Planiranim investicijama ta će se slika dodatno poboljšati jer smo već daleko došli u rješavanju projektne dokumentacije za dvije nove škole, one u Cavtatu te sred­nje škole u Pločama, kao i nadogradnje Gimnazije i strukovne škole u Metko­viću te strukovne srednje škole Petra Šegedina u Korčuli. Planiramo i dalj­nje korake po pitanju ulaganja u škole kako bi ove brojke bile što bliže našem zacrtanom cilju, a već su u poodma­kloj fazi ideje nadogradnje za Ekonom­sku i trgovačku te Medicinsku školu u Dubrovniku.
Na koji način Dubrovačko-nere­tvanska županija pod Vašim vod­stvom namjerava pomoći oporavku turizma, gospodarstva uopće u ovom pandemijskom razdoblju?
Dubrovačko-neretvanska županija od početka pandemije kontaktirala je sve gospodarske sektore u županiji, od agencija i hotelijera do školjkara. Iz te komunikacije bilježili smo zahtjeve koji su kasnije bili okosnica naših zahtjeva prema Ministarstvima. Bilo je važno aktivno sudjelovati u donesenim mje­rama, a iz tih razgovora proizašla je i ideja o otvaranju dubrovačkog ureda Hrvatske agencije za malo gospodar­stvo, inovacije i investicije HAMAG – BICRO kako bi u ovim teškim gospodar­skim trenucima oni bili na raspolaganju poduzetnicima iz cijele županije i olak­šali komunikaciju poduzetnika s agen­cijom. Poznato vam je da smo za sve županijske kredite odobrili razdoblje moratorija, najprije šest mjeseci, pa opet toliko, a sada je u tijeku treće šestomje­sečno razdoblje. Uz već poznate Covid kredite očekuje nas i otvaranje novih programa kao što je veliki natječaj Ministarstva gospodarstva i agencije HAMAG – BICRO vrijedan 150 milijuna eura. Važno je napomenuti da je Vlada za područje Dubrovačko-neretvanske županije, samo na ime pomoći u održa­vanju zaposlenosti, isplatila 406 mili­juna kuna.
U zadnje vrijeme dosta čujemo o ulaganju u dolinu rijeke Neretve, a što je s Konavoskim poljem?
U središtu pozornosti u poljoprivredi je projekt izgradnje sustava navodnjava­nja poljoprivrednih površina i zaštite od zaslanjenja u dolini Neretve, a Kona­vosko polje nije stavljeno u funkciju, u prvom redu zbog postojećeg Zakona o komasaciji. Dubrovačko-neretvanska županija, Općina Konavle i Ministarstvo poljoprivrede pokrenuli su postupke koji bi trebali rezultirati donošenjem novog Zakona i to kroz par mjeseci, a Konavosko polje će u okviru tog novog zakona biti pilot projekt i prvo će se u Hrvatskoj staviti u funkciju. Među pla­niranim županijskim projektima je i melioracija i navodnjavanje Konavoskog polja i drugih kraških polja, a u suradnji s Hrvatskim vodama, Županija i Općina Konavle pripremaju i plan cestovne dostupnosti kroz Konavosko polje.
Politički protivnici često Vam pre­bacuju duljinu mandata. Koji je Vaš odgovor njima?
Za realizaciju svih ozbiljnijih projekata nužan je kontinuitet. Potvrda tome je Pelješki most kao hrvatski simbol inve­sticija iz EU fondova. To je jedan od pri­mjera koji idu u prilog konstanti koju mi na županijskoj razini imamo i, siguran sam, da je veliki doprinos realizaciji tog projekta i naše kontinuirano inzistiranje. I sami znate da se odnos prema gradnji mosta mijenjao zajedno s promjenama vlasti na lokalnoj i državnoj razini, a jedini kontinuitet smo bili upravo mi u Dubrovačko-neretvanskoj županiji.
Što biste nakon 12 godina izdvojili kao Vaš najveći uspjeh i razlog zbog čega bi Vam birači opet trebali daro­vati povjerenje?
Dokazao sam da se Županija može voditi bez afera, staloženo i korektno, i to je ono što me izdvaja od svih. Odradili smo odgovorno protekli mandat kao i sve prethodne, nemamo iza sebe afera, slušamo naše građane, razumijemo se s našim sugrađanima, poštujemo ih i slušamo što nam govore. Čak nam ni oporba u Skupštini nije mogla predba­citi ništa ozbiljno, sve se svodilo na uobi­čajena politička prepucavanja. Svih 12 dosadašnjih godišnjih proračuna i izvr­šenja proračuna usvajano je uredno, nikad nismo upali u financijske probleme jer znamo uspješno i odgovorno gospo­dariti proračunom. Planiramo u nared­nom mandatu osnažiti naša ulaganja i projekte kroz financijske mogućno­sti koje nam nude europski programi i dodatno ulagati u infrastrukturu, kul­turu, baštinu, obrazovanje, gospodar­stvo i zaštitu okoliša. Naš cilj je raditi kontinuirano i kvalitetno te tako doseći nove rekorde po povlačenju sredstava.

Izbori 2021.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 12. svibnja 2021. 

Pročitajte još

ŽUPAN O BRZOJ CESTI Bilo je više politikantstva nego stručnih mišljena. Ne bi bilo dobro da izgubimo sredstva

Dulist

Igor Legaz nije na listi kandidata za predsjednika Hrvatske

Dulist

PLENKOVIĆ ‘Afektivno sam zaljubljen u Ninu kao ministricu’

Dulist