Kultura

USUSRET DRAMSKOJ PREMIJERI ‘GLAVA LAVA’ Peripetije obitelji Gundulić na barokni, ali i suvremeni način

USUSRET DRAMSKOJ PREMIJERI 'GLAVA LAVA' Peripetije obitelji Gundulić na barokni, ali i suvremeni način

Dubrovačku publiku u petak očekuje posljednja dramska premijera na 72. Dubrovačkim ljetnim igrama, a riječ je o predstavi ‘Glava lava’ Ivana Salečića, u adaptaciji Marijane Fumić, režiji Aide Bukvić te izvedbi Festivalskog dramskog ansambla. ‘Glava lava’, pojasnila je intendantica Igara Dora Ruždjak Podolski, progovara o Dubrovniku kao o mjestu sudara bremenite povijesti i burleskne tradicije. Adaptacija je to romana prvijenca Ivana Salečića u kojem autor isprepliću dvije priče, progovarajući o suvremenom Dubrovniku, kao i onom iz prošlih vremena, s naglaskom na povijesti obitelji Gundulić. Salečić je kreirao jedinstvenu romanesknu cjelinu u kojoj sužive fikcija i fakcija, a naši fanatizmi o veličajnoj prošlosti razbijaju se o surove zidine svakodnevice.

-Odluku o postavljanju ovog romana donijeli smo moj pomoćnik za dramski program Saša Božić i ja prije dvije godine, uzevši u obzir iznimnu relevantnost tog djela za dubrovačku sredinu. Ovaj roman dospio je u prave ruke, prvo dramaturginje Marijane Fumić koja ga je izuzetno uspješno prevela u kazališni medij, a potom redateljici Aidi Bukvić, kapetanici ove predivne umjetničke posade, kako autorskog tima, tako i izuzetnih glumaca Festivalskog ansambla. Roman dubrovačkoj tradiciji prilazi s nekoliko strana. Ivan Gundulić u ovom romanu i predstavi, doživljava razne peripetije obnavljajući, preuređujući svoju nekretninu u srcu grada – rekla je Ruždjak Podolski.

Autor romana ‘Glava lava’ Ivan Salečić istaknuo je kako je njegov roman jako puno narastao kroz razna pitanja koja su se otvorila kroz predstavu. Naglasio je i kako je roman temeljio i na brojnim povijesnim činjenicama o obitelji Gundulić.

-Zanimalo me vidjeti kako Dubrovnik može nadići svoju sadašnjost i prošlost, da one funkcioniraju kao jedno. Čini mi se da nekada taj moment nedostaje u čitanju Dubrovnika, sve je ili jako drevno ili jako suvremeno. Htio sam uključiti i povijest jer mi se činilo da ju je nemoguće zaobići. Nisam htio i da roman bude samo dvodimenzionalan. Zanimalo me kako oživjeti te povijesne ljude i prikazati kako bi oni izgledali iz današnjeg diskursa. O Gunduliću znamo dosta, ali vrlo malo znamo o tome kako je bilo u njegovim cipelama. Znamo da nije dolazio na sjednice Senata pa su mu skidali od plaće zbog toga. Znamo i da je u njegovim djelima došlo do velikog obrata, da se određenih djela i odrekao. Naslijedio je tri kuće od mame, jedna je bila na Širokoj ulici, druga na Pustijerni i treća još negdje u Gradu. Kuće nisu preživjele potres i ostali su bez njih – istaknuo je, među ostalim, Ivan Salečić.

Marijana Fumić ‘prevela’ je Salečićevo djelo na kazališni jezik. Naglasila je da je roman opsežan te zanimljiv.

-Bio je izrazito kompleksan posao pretvoriti ga u predstavu, ali sam se potrudila sve najznačajnije teme, motive i probleme zadržati u predstavi. Trduila sam se da svaki lik zadrži karakter kako ga je Ivan zamislio. Ja sam samo malo produbila ih. Nitko od lica u našoj predstavi nije skica, već ima konkretnu ulogu za igrati. Roman se događa unutar 400 godina, a mi smo se u predstavi zadržali na posljednjih 14 dana njegovog života, kada je pao na Stradunu i kad su ga donijeli doma. Priča se vrti u njegovom domu s jegovom služinčadi i ženom, a djeca su tada još bila mala. Drugi dio predstave tiče se njegovih sinova, 30 godina nakon njegove smrti, netom prije Velike trešnje, te nekoliko godina nakon Trešnje. Tematizira sve posljedice Velike trešnje. Okosnica predstave je priča o Ivanu koji dolazi iz Zagreba kupiti kuću u Dubrovniku i zbog toga doživljava razne komplikacije oko njzina uređenja – istaknula je Fumić.

Redateljia Aida Bukvić naglasila je kako su za ovu predstavu izabrani najbolji mogući glumci.

-Odlučili smo se za dva rukavca – baroka i sadašnjosti. Scenski potentno i zanimljivo jest isprepletenost vremena u Dubrovniku, taj suživot vremena koje egzistiraju paralelno, taj DNK i usud prošlosti koji je zaključan i upisan u zidine – rekla je Bukvić.

Glumci su istaknuli kako će iz Dubrovnika ponijeti odlična iskustva i uspomene sa samog pripremanja predstave te su dodali kako je na probama među njima vladala izvrsna energija. Inače, uz Aidu Bukvić i Marijanu Fumić, autorski tim čine scenograf Ivo Knezović, za scenski pokret zadužena Blaženka Kovač-Carić, kostimografkinja Mirjana Zagorec, oblikovatelj svjetla Martin Šatović i autor glazbe Maro Market. Festivalski ansambl čine Amar Bukvić u ulozi Ivana, Iva Kraljević kao Vanja, Jadranka Đokić kao Laima i Nika Gundulić, Dražen Šivak u ulozi Šeha, Branimir Vidić-Flika kao Nikša, Doris Šarić-Kukuljica kao Profesorica i Luce, Maro Martinović u ulozi Dživa Franova Gundulića, Romano Nikolić je Šiško Dživov Gundulić, njegov brat Mato je Marin Klišmanić, Gloria Dubelj je Kate, a Veronika Mach Dživa Gundulić. Savjetnik za govor bio im je Maro Martinović.

Premijer predstave ‘Glava lava’ na repertoaru je u petak, 20. kolovoza na igralištu ispod Minčete s početkom u 21.30, a reprizne su izvedbe 21. i 23. kolovoza u 21. 30 te 22. i 24. kolovoza u 22 sata.

Pročitajte još

GIMNAZIJALCI U POSJETU UMJETNIČKOJ GALERIJI Razgledali izložbu ‘Vidljive’

Ivana Mijić Vulinović

FRANO MAŠKOVIĆ VEČERAS I SUTRA U BURSI U predstavi ‘Na dnu oceana postoje neki svjetovi’

Dulist

[FOTO] Srednjoškolci se na zabavan način upoznavali s baštinom Dubrovnika

Dulist