Dužobalna linija Rijeka-Split-Dubrovnik trebala bi biti trajno ukinuta prema prijedlogu Agencije za obalni linijski pomorski promet.
Zbog toga iduće godine više ni u sezoni »Marko Polo« ili »Liburnija« ne bi isplovljavali svakog ponedjeljka i petka prema jugu Hrvatske, a time će biti ukinuta pomorska tradicija dužobalnog povezivanja, koja je započeta 1837. godine kada je austrijski Lloyd pokrenuo liniju Trst–Krf–Patras s pristajanjima u dalmatinskim lukama, donosi Novi list.
Time bi se u državnom proračunu troškovi sunvencioniranja trebali smanjiti za oko 20 milijuna kuna u zimskom plovidbenom redu, pa se na više linija od 1. siječnja 2013. godine predlaže nešto manji broj putovanja. Navodno nakon ulaska RH u Europsku uniju neće biti moguće odnosno nije dozvoljena subvencija za linije koje povezuju kopno s kopnom.
Ravnatelj Agencije za obalni linijski pomorski promet Ivo Baldasar izjavio je kako je još uvijek riječ o prijedlogu, kojeg ovog tjedna može prihvatiti resorno Ministarstvo i Vlada ili se mogu odlučiti za neku drugu opciju.
– Mi jednostavno više nemamo dovoljno novca za održavanje dužobalne linije, gdje godišnje subvencija iznosi 13 milijuna kuna, a pritom na njoj imamo sve manje putnika i vozila. Financijski su problemi takvi da nije moguće zadržati broj putovanja na svim linijama na sadašnjoj razini, jer je iz državnog proračuna godišnje za subvenciju pomorskog prometa bilo određeno oko 390 milijuna kuna, a sada je predloženo 375 milijuna kuna. Pritom treba navesti kako bi, ponajviše zbog povećanja cijena goriva, ukupna visina subvencija trebala biti oko 20 milijuna kuna veća ukoliko bismo željeli zadržati sadašnju razinu prijevoza. Stoga smo nastojali za zimski plovidbeni red napraviti određeno reduciranje – naglasio je.
Izmjene se odnose isključivo na zimski plovidbeni red u kojem se nastoji uštedjeti oko 20 milijuna kuna, dok u sezoni nema promjena izuzev dužobalne linije, čije će ukidanje biti teško izbjeći, ističe Baldasar, dodajući kako se ukupno planira uštedjeti u subvencijama oko 37,6 milijuna kuna. On iznosi i podatke o padu prometa na dužobalnoj liniji, koja je već reducirana 2010. godine kada je po prvi puta ukinuta u zimskom periodu. Te je godine liniju koristilo 65.897 putnika, a već naredne godine promet je bio manji 31 posto. Slično je i s vozilima, kojih je 2010. godine bilo 11.464 da bi godinu dana kasnije ta brojka pala na 7.934 vozila.
– Mi još uvijek pokušavamo pronaći neko rješenje za opstanak dužobalne linije, koja je ekonomski neisplativa, ali i dalje ima turističku vrijednost. Postoji opcija i za sufinanciranje od strane Hrvatske turističke zajednice, ali se bojim da su izgledi tu jako mali, jer oni imaju i drugih zahtjeva iz otočnih općina i gradova. Nije nemoguće tražiti sponzora za tu liniju, recimo jaku državnu tvrtku kao što je Ina, Croatia osiguranje ili netko treći, kaže Ivo Baldasar.
Možda i najveća promjena u zimskom plovidbenom redu odnosi se na liniju Lastovo-Vela Luka-Split, gdje se broj od 12 putovanja smanjuje na sedam putovanja tjedno, a umjesto dva do Lastova bi od početka iduće godine putovao samo jedan brod. Tu je i najveća ušteda od 10,5 milijuna kuna.