Aktualno

TOLJA NAKON 16 MJESECI ZATOČENOSTI ‘Uložit ću žalbu na odluku španjolskog suda, a tužit ću i vlasnika remorkera’

TOLJA NAKON 16 MJESECI ZATOČENOSTI ‘Uložit ću žalbu na odluku španjolskog suda, a tužit ću i vlasnika remorkera’

U Sindikatu pomoraca održala se konferencija na temu povratka kući iz zatvora pomoraca Nikole Tolje i Ernesta Pekara koji su 16 mjeseci proveli u zatvoru u Španjolskoj čekajući suđenje.

Tom prilikom Tolja je najavio već u ponedjeljak ulaganje žalbe na osuđujuću odluku suda kao i tužbu španjolskoj državi, no i onu protiv kompanije Lucatelly Towing and Salvage iz Trsta u čijem angažmanu je obnašao dužnost prvog časnika na remorkeru. Podsjetimo, Tolja s ostatkom posade tegljača MV Eisvogel uhićen je pod optužbom krijumčarenja cigareta u međunarodnim vodama nedaleko granice sa Španjolskom u vrijednosti od 12 milijuna eura. Tegljač MV Eisvogel preuzeo je u tegalj brod MV Falkvaag koji je bio bez posade ali nakrcan sa šest kontejnera krijumčarenih cigareta, s krajnjom destinacijom tegljenja u Huelvi.

Iako je jasno da su brod MV Falkvaag s cigaretama preuzeli od drugog tegljača – MV Sea Patron, Tolja je s kolegama, među ostalim, Ernestom Pekarom, na suđenju krajem listopada proglašen krivim te mu je određena kazna od 16 mjeseci zatvora koju je u iščekivanju pravnog izrijeka odslužio.

– Ovdje smo kako bi ukazali na slučaj kriminalizacije hrvatskih pomoraca kojih smo u posljednjih 5-6 godina imali veći broj. Među njima je i naš, nažalost pokojni, kapetan Laptalo, a imali smo i dva pomorca u Angoli optužena za krijumčarenje goriva, zatim gospodina Ivana Furčića iz Splita koji je u Libiji bio zatvoren nepravedno dvije godine te konačno Tolje i Pekara. Oni su srećom s nama danas ovdje, međutim, ni ijedan pomorac nije isključen te svi moramo biti na oprezu – kazao je ITF koordinator i voditelj ureda Sindikata pomoraca Hrvatske u Dubrovniku Romano Perić.

– Na tom nesretnom remorkeru sam bio najkraće, kojih mjesec dana, i nisam imao vremena se upoznati kao prvi časnik palube sa svom dokumentacijom. Kad sam se ukrcao na brod u Ponte Torresu nije izvršena primopredaja. Sam remorker nije radio već su na njemu spavali ronioci. Poslije partence dobili smo iz kompanije naredbu da idemo u luku Palermo gdje se moraju obnoviti brodske svjedodžbe – prisjetio se Tolja okolnosti koje su uvjetovale njegovo utamničenje kazavši kako je situacija od početka djelovala sumnjivo.

Odmah po uhićenju čitavoj posadi dodijeljen je odvjetnik koji im je jamčio brzo puštanje na slobodu, tvrdeći kako je i malom djetetu jasno da je krivnja na vlasniku tvrtki Lucatelly Towing and Salvage iz Trsta te država (Italija) mora preuzeti odgovornost. Navedeno se, međutim, nije dogodilo. Naime, kompanija nije uopće bila upućena u poslovanje remorkera. Razvoj događaja naveo je Dubrovčanina na sljedeće korake:

– U Cadizu sam se odvojio od ostatka posade koje je zastupao kompanijski odvjetnik. Zaključio sam da nas je čitavo vrijeme lagao. Svu dokumentaciju dobivao sam na španjolskom jeziku. Na sve moguće načine sam pokušavao doznati svoja prava. Upućen sam na zatvorske socijalne radnice i odvjetnicu koje su mi savjetovale traženje odvjetničke pomoći po službenoj dužnosti. Kako moj novi odvjetnik nije govorio engleski zahvaljujući mojoj sestri stupili smo u kontakt s Asjom Đerđom, Hrvaticom koja inače živi u Španjolskoj – kazao je Tolja.

Ona im je uvelike pomogla u čitavom procesu, među ostalim, osiguravši Tolji siguran dolazak na hrvatsko tlo jer im kompanija i španjolske vlasti nisu dali sredstva za isto. Svjestan svoje nedužnosti, Nikola Tolja, gajio je nade o što skorijem povratku, a osuđujuća presuda zatekla ga je bez riječi. Ipak kao najgoreg trenutka prisjeća se momenta uhićenja kada su mu na ruke stavili lisice te ugurali u policijski kombi s preostalom posadom koji ih je odvezao u zatvor gdje im je oduzeta sva imovina. Od stražara zatražio je pravo na još jedan poziv kojeg je uputio sestri Ani Bradač.

– Mi smo nakon informacije koju smo dobili od gospođe Ane Bradač, sestre Tolje, odmah kontaktirali ministarstvo i Stožer za zaštitu i ugrozu pomoraca. Oni su potom obavijestili konzulat, a ja sam kao predsjednik ATF Međunarodne federacije sindikata London i svoje kolege u Španjolskoj te bilo koga tko bi nam mogao pomoći. Najviše sam informacija dobivao od gospođe Ane koja je čitavo vrijeme bila telefonski u kontaktu s bratom minut ili dva koliko su to zatvorska pravila dopuštala – ispričao je daljnje postupanje Perić osvrnuvši se na narav presude.

– Očekivali smo ovakvu presudu jer sud je očito postupio kao u slučaju Furčića – optuže pomorce da bi zaštitili svoju državu od potencijalnih tužbi za boravak u zatvoru toliko dugo vremena. Dakle, oni donesu presudu u trajanju njihovog bivanja u zatvoru. Jedan dio smo odradili, sad kreće onaj drugi dio pravne bitke – zaključio je.

Slučaj Nikole Tolje specifičan je utoliko, objasnio je nadalje voditelj ureda Sindikata pomoraca Hrvatske u Dubrovniku, što je posada remorkera MV Eisvogel uzela u tegalj drugi brod na kojemu je bio teret specificiran kao krijumčaren bez posade.

– Mi smo čitavo vrijeme upozoravali kako oni nisu mogli znati što je na tom brodu te nisu imali ovlasti ući na njega – istaknuo je. Preuzeli su ga na tegalj po naredbi poslodavca, tumači, za kojega će kasnije doznati da je bolestan te pred bankrotom.

Pred dubrovačkim pomorcem duga je borba istjerivanja pravde. Unatoč lošim prognozama ne da se pokolebati u svom naumu. Vrijeme na slobodi provest će, kazao je, u potpunosti s djecom i ostatkom rodbine. Upravo oni njegov su motivator u postizanju presude koja će ga proglasiti nevinim.

Pročitajte još

KAKAV JE BOOKING? Dobro je! Predsezona bolja od prošle

Andrea Falkoni Račić

MINUTE KOJE ŽIVOT ZNAČE Znate li što je ‘zlatni sat’?

Dulist

Franković osudio nasilje člana mladeži HDZ-a i najavio stegovni postupak

Dulist