Pelješki most neće se graditi, jasno je to kao dan, a upitan je i dolazak dugo očekivane autoceste do Dubrovnika.
Jug Hrvatske tako će još neko vrijeme ostati prometno izoliran. Sumnje u nastavak izgradnje autoceste do Dubrovnika javile su se nakon nedavnih izjava ministra prometa Zlatka Komadine i člana Nadzornog odbora HAC-a Ivana Dadića. Podsjetimo, ministar Komadina kazao je kako je prioritet gradnja autoceste Rijeka – Žuta lokva s ciljem približavanja Jadranskog mora autocesti A1. Investicija dionice duge 56 kilometara najskuplja je i teška je oko 730 milijuna eura, dok izgradnja Pelješkog mosta za koji su u Vladi rekli kako nemaju novaca, košta oko 320 milijuna eura. No, sol na ranu dubrovačkoj javnosti dodao je Ivan Dadić koji je izjavio kako većina turista u Dubrovnik dolaze zračnim prometom, dok se „ionako u Dubrovniku satima nitko ne miče u sred turističke sezone“. Stoga je izrazio sumnju da bi gradnja autoceste do Dubrovnika donijela neku veliku korist. No, Dadić se nije zaustavio samo na tome.
GRADITE TRAJEKTNA PRISTANIŠTA
Prema njegovom mišljenju, Dubrovniku trebaju dva trajektna pristaništa, a nakon 10-tak godina kada i BIH-a uđe u EU, nestat će svi problemi s granicama na dubrovačkom području. Autocestu do Dubrovnika tako ćemo očito još dugo čekati, što se zapravo moglo i očekivati ako je suditi prema izjavama u kampanji Kukuriku koalicije, koja je na zadnjim parlamentarnim izborima osvojila vlast u zemlji. Vlada Kukuriku koalicije na kraju se i odlučila za autocestu kroz BIH-a, no još uvijek se ne zna kojom bi trasom ta autocesta trebala ići. Time su pale u vodi namjere bivše HDZ-ove vlasti da se autocesta za Dubrovnik s ostalim dijelovima Hrvatske spoji preko Pelješkog mosta. No, i dalje je ostalo otvoreno pitanje hoće li autocesta od Ploča do Dubrovnika biti u cijelosti građena kroz BIH-a i to kroz Popovo polje, dok bi se priključak za Dubrovnik radio iznad Osojnika, ili kroz hrvatski teritorij od mjesta Doli do Osojnika. To je još jedna standardna hrvatska priča – kako koja politička opcija dođe na vlast, tako mijenja projekte i smjernice, bez obzira što je nešto ranije definirano kao kapitalni infrastrukturni projekt, od vitalnog interesa za područje na kojem se gradi, u ovom slučaju kojeg povezuje sa maticom zemljom. A upravo su kapitalni projekti oni na čijoj bi se realizaciji trebalo inzistirati bez obzira na promjenu vlasti!
No, u ovom slučaju ne samo da se razmišlja o odustajanju od gradnje Pelješkog mosta i o drugim opcijama i pravcima za autocestu do Dubrovnika, već se u potpunosti mijenjaju prioriteti, pa se povezivanje dubrovačkog područja sa Hrvatskom stavlja na drugo mjesto, u odnosu na gradnju autoceste Rijeka- Žuta lokva.
U OČEKIVANJU SCHENGENA
Stoga ni ne čudi što su nedavne izjave ministra Komadine i člana NO HAC-a Dadića izazvale nezadovoljstvo udruga i političkih stranaka najjužnije hrvatske županije koje su se oštro suprotstavile odustajanju od navedenih projekata. Reagirali su župan Nikola Dobroslavić, novoosnovana udruga Dubrovnik regija, HSP Župa dubrovačka i županijski HDZ. Svi su se složili kako su takve izjave u najmanju ruku skandalozne, te kako je nužno spojiti Dubrovačko – neretvansku županiju sa Hrvatskom i nastaviti sa gradnjom Pelješkog mosta i autoceste do Dubrovnika.
Nažalost, od čelnika Grada Dubrovnika, čiji su podsjetimo stranački i koalicijski partneri preuzeli vlast u zemlji, ni traga ni glasa. Posebno jer je Hrvatska pred ulaskom u EU, pa će dolazak schengenskog režima još više zakomplicirati procedure na granici. Tek nas je prošlog petka zamjenik dubrovačkog gradonačelnika Niko Šalja izvijestio o sastanku održanom u Ministarstvu graditeljstva na kojem je prisustvovao na uvidu dijela autoceste, od čvora Ploče do graničnog prijelaza prema BIH-a.
– Radovi se nastavljaju dalje. Naša želja je da se od te dionice koja je već ugovorena i koja će se počet radit u skoro vrijeme, nastavi izvodit odvojak prema Opuzenu i dalje prema Dubrovniku. – rekao nam je u telefonskom razgovoru Niko Šalja potvrdivši bojazan mnogih Dubrovčana:
PLANIRAN TEK JEDAN ODVOJAK
-Tu je nažalost stavljen križić i neizvjesna je situacija što dalje. Tako da jednostavno mi iz Dubrovnika ne možemo biti ravnodušni na takve izjave niti na činjenicu da taj autoput ne ide dalje – istaknuo je Šalja dodavši kako je očito da je daljnja gradnja autoceste do Dubrovnika stala:
– Radi se odvojak prema Pločama, od Prologa prema Čeveljuši i on bi trebao biti gotov do sezone 2013. No, sad sam čuo da dionica od čvora Ploče prema Metkoviću, odnosno taj dio spajanja na koridor 5C bi se također trebao početi raditi. No, problem je da je na odvojak sa ove dionice prema Opuzenu i Dubrovniku stavljen križić i situacija je dalje neizvjesna. No, inzistirat ćemo da se nastavi dalje- istaknuo je Šalja naglasivši kako će na idućim sastancima tražiti da se gradnja nastavi dalje.
– Druga dobra vijest za koju nisam znao je da se do trenutka kad bi se dalje trebala početi raditi autocesta, planira jedan odvojak na pola puta ove trase prema Pločama i Čeveljuši gdje bi se radio jedan odvojak prema Dubrovniku koji bi skratio vrijeme putovanja dok jednog dana taj autoput ne bude gotov- zaključio je. No, njegovi stranački i koalicijski kolege i na zaključke ovog sastanka ostali su ravnodušni. Tek su predstavnici županijskog HDZ-a, stranke koja ni nakon osmogodišnje vladavine, budimo realni, nije učinila ništa po pitanju gradnje Pelješkog mosta, ali ni daljnjeg povezivanja dubrovačkog kraja s maticom zemljom, održali drugu po redu konferenciju za novinare.
I dok se je povezivanje Dubrovnika s Hrvatskom, do kojeg neće uskoro doći, u potpunosti ispolitiziralo, možda bi bilo najbolje da na dubrovačkom, inače od pamtivijeka europskom prostoru, uvedemo najjeftiniju varijantu prijevoza – dubrovačke karoce. Bile bi one sasvim sigurno prava turistička atrakcija. Još kad bi se u njima vozili pravi gospari, to bi bila prava stvar!
Svoje rekao u siječnju
Na naš upit da se gradonačelnik Andro Vlahušić očituje na navedene izjave ministra Zlatka Komadine i člana NO HAC-a Ivana Dadića, dobili smo odgovor kako je on svoje stavove na tu temu iznio na konferenciji za medije 20. siječnja 2012. , uputivši nas na članak objavljen na našem portalu www.dulist.hr.
Posjetit ćemo samo kako je Vlahušić pred tri mjeseca zagovarao povezivanje Dubrovnika obilaznicom Neuma koja je istakao je od vitalnog značaja kako za Neum tako i za Dubrovnik. Tada je naglasio kako je „kroz 8 godina HDZ-ove vladavine u autocestu do Dubrovnika uloženo je 79 milijuna kuna, a ovom dinamikom ulaganja bila bi završena za 470 godina. S obzirom da nam nije u potpunosti odgovorio na naša pitanja, što mu nije prvi put kada su u pitanju novinari duLista, pitamo se znači li to da se možda slaže s izjavama Ivana Dadića? On, gradonačelnik Dubrovnika, koji je prvi trebao reagirati na takve izjave.
Prioritet prioriteta
Olga Muratti mišljenja je kako je prioritet povezati Dubrovnik sa ostatkom Hrvatske.
– Ne slažem se i ne prihvaćam takve izjave. Vjerujem da su bile ishitrene i nepromišljene i očekujem da će se naći načina da te izjave, ali i odluke promijene. Ne prihvaćam ih jer to se ne može dogoditi Dubrovniku – kazala je za duList Muratti dodavši kako će dubrovački SDP zadužiti saborsku zastupnicu Tatjanu Šimac Bonačić da stav dubrovačkog SDP-a prenese u Sabor:
– Mislim da je to najbolje što možemo napraviti i sigurna sam da će to kolegica i napraviti- dodala je. Što se pak tiče nedavno održanog sastanka u Ministarstvu graditeljstva na kojem se razgovaralo o odvojku autoputa do Dubrovnika, naglasila je:
– Ne znam što im znače križići. Ne bih to htjela komentirati, ali ne mogu biti prekriženi. Sigurna sam da ćemo svi iz Dubrovnika bez obzira kojoj stranci pripadamo, držati istu tezu jer Dubrovniku je potrebno povezivanje. U svakom slučaju naši saborski zastupnici moraju se izboriti da to bude drugačije.- napomenula je Muratti. Nije se željele izjasniti je li podržava izgradnju Pelješkog mosta:
– Smatram da o tome struka treba reći puno više, ali jesam za povezivanje Dubrovnika. To je prioritet svih prioriteta, a na koji način neka to kaže struka. Smatram i da Pelješac treba povezati radi njegova razvoja, sli ne smatram da sam ja do te mjere kompetentna da kažem što je najbolje rješenje – zaključila je Olga Muratti.
Dadićeve izjave su neprihvatljive
Tatjana Šimac Bonačić smatra da su ulaganja u prometnu infrastrukturu potreba mnogih dijelova Hrvatske, ali da joj je projekt povezivanje Dubrovnika sa ostatkom Hrvatske prioritet.
– Sigurna sam da je to prioritet svakog stanovnika u Dubrovniku i DNŽ-i. Do Dubrovnika se i sada teško dolazi, ali dolaskom šengenskog režima procedura na granici će stvarati još veće gužve što je veliki problem i za nas i za turiste. Kako, na koji najoptimalniji način povezati, odgovor može dati struka, koju treba uvažavati, a političari trebaju naći načina kako to provesti. – istaknula je dodavši kako se upravo zbog toga ne može složiti s nedavnom izjavom ministra o prioritetu dionice auto ceste od Rijeke do Žute Lokve, jer se, mišljenja je, svaki dio Hrvatske treba ravnomjerno razvijati.
– Ujedno moram istaknuti da su izjave člana Nadzornog odbora HAC-a neprihvatljive, da su izjave koje vrijeđaju. On može biti izuzetan znanstvenik, ali izjavama da smo već povezani zračnim prometom, odnosno da većina turista dolazi zračnim prometom, da se ionako u Dubrovniku satima nitko ne miče usred turističke sezone pa nije siguran da bi autocesta do Dubrovnika donijela veliku korist, da bi Dubrovnik s ostatkom Hrvatske trebalo povezati trajektima , te da bi trebalo pričekati ulazak BiH u EU kada bi nestali granični prijelazi, a time i granični problemi koje imamo. Izjavama član NO minorizira problem, izjava je neprihvatljiva i vrijeđa. Svoj stav i negodovanje o tome sam iznijela pomoćniku ministra gospodinu Krizmaniću. – naglasila je Bonačić.
Naglašava i kako se nedavno izrečene izjave i ministra i člana NO HAC-a, koriste u političke svrhe te kako se preskače informiranje javnosti o svim relevantnim činjenicama.
– Licemjerno zvuče oni koji danas prozivaju Vladu, koji u prozivkama traže konkretne odgovore, a pitam se što su konkretizirali i u pitanjima i u odgovorima da sudjeluju u otkrivanju ili sprečavanju korupcije u zbivanjima unutar HAC-a, i ne samo HAC-a u njihovoj Vladi, u Vladi koja je dovela Hrvatsku na rub bankrota, a samim tim i smanjila šanse za kapitalne projekte i ove, za nas vrlo bitne prometne infrastrukture. Jer bi sigurno, da nije bilo toliko korupcije, bilo moguće izgraditi dodatnih kilometara autocesta.- zaključuje Šimac Bonačić i dodaje kako rješenje prometne povezanosti, zbog specifične situacije treba tražiti ne samo u kontekstu prometne struke i prostornog planiranja, nego i međunarodnim odnosima.
Sve su to naklapanja
– Kompletna rasprava, o nastavku autoputa, hoće li ići trasom kroz BIH-a, preko mosta na Pelješeac i tako dalje, je kompleksna i isključio se koristi u dnevnopolitičke svrhe. Ad hoc izjave da je netko za ovo, netko za ono, su potpuno irelevantne i ne bi ih uopće trebalo komentirati – kazao je Šalja dodavši kako bi oko verzije trase autoceste do Dubrovnika trebale pokazati prometne studije:
-Na način na koji su rađene projekcije prometa kroz DNŽ i Grad Dubrovnik. Ovako napamet lupanje tunel ispod mora, Neuma, sjeverna trasa kroz Popovo polje, sve su to naklapanja koja sa stručnom analizom nemaju veze. Struci treba ostavit da da svoje mišljenje. A moja osobna želja je da se nekom od tih trasa spoji Dubrovnik – mišljenja Šalja. Što se pak tiče izjava ministra Zlatka Komadine kako je prioritet gradnja autoceste Rijeka-Žuta lokava rekao je kako se stekao dojama da je to važnije od povezivanja juga Hrvatske.