Slušni aparat

Tininih 15

Tininih 15

Čvrsto sam odlučio ne pisati nekro­log ili in memoriam jer bih zacijelo upao u zamku nizanja biografskih podataka i okretanja manje-više pozna­tih crtica o životu i glazbenoj karijeri žene koju su zvali rock bakom puno prije nego što je to bilo pristojno.

Osim Wikipedije, o životnoj priči Kraljice rock’n’rolla puno je relevantnih izvora – od dokumentarca ‘Tina’ (HBO, 2021.) pa sve do 30 godina stare filmske adapta­cije njene biografije ‘What’s Love Got to Do with It’ s izvrsnim Angelom Bassett i Laurenceom Fishburneom u glavnim ulogama. Zato ću pribjeći onome što opsjednuti glazbom poput mene vole raditi i zainteresiranim čitateljima, kro­nološki, prezentirati 15 najboljih pje­sama u karijeri bogatoj vrhuncima.

S prominentnim bubnjevima, gitarom i klavirom te kontrastom između hrapa­vog Tininog vriska i doo wop pratećih vokala u izvedbi The Ikettes, ‘I Idolize You’ (1961.) je bio tek drugi singl Ikea & Tine i jedan od ranih favorita. Pjesma je prošla lošije od ‘A Fool In Love’ i ‘It’s Gonna Work Out Fine’, ali je bila zapa­žena na R&B ljestvicama. Zato je ‘River Deep Mountain High’, objavljena u svibnju 1966., ostvarila globalni uspjeh (prva u Španjolskoj, treća u Velikoj Bri­taniji, deveta u Nizozemskoj, dvanae­sta na irskoj i četrnaesta na australskoj ljestvici).

No, ova nebeska wall of sound produkcija studijskog čarobnjaka Philla Spectora podbacila je u SAD-u. Ike Tur­ner, koji u pjesmi nije uopće sudjelovao, ali na pratećem albumu jest, to je obja­snio na način da je zbog Tininog imena pjesma odmah označena kao rhythm & blues pa je pop stanice nisu puštale, dok je za ‘crne’ radio postaje bila pre­više pop i ‘bijela’. Brian Wilson šutke je sjedio u studiju tijekom snimanja i promatrao Spectora, a George Harrison nazvao ju je savršenom pjesmom kojoj ne treba ništa dodavati ni oduzimati. U snimanju je sudjelovalo preko 20 glaz­benika što se i čuje, ali ne na način na koji biste najprije pomislili.

Dvanae­sti studijski album ‘Working Together’ Ike & Tina snimaju 1970. godine, a s njega dolazi njihov najuspješniji singl – povampirena izvedba ‘Proud Mary’ Creedence Clearwater Revival, o kojoj uopće ne treba trošiti riječi jer i danas jednako pali. Na albumu su i dvije pri­stojne obrade Beatlesa, ali i dva deep cuta.

‘Funkier Than a Mosquito’s Twee­ter’ napisala je Tinina starija sestra Aillene Bullock i ako bi nekome trebali u jednoj pjesmi predočiti Tinu Turner iz ovog doba onda ne biste trebali tra­žiti dalje od ovog funk dragulja o samo­dopadnom ženskarošu. Nina Simone pjesmu je obradila 1974. i postigla veći uspjeh od izvornika koji se našao tek na b-strani singlice ‘Proud Mary’.

Autor­ska pjesma Ikea Turnera ‘Game of Love’ također se bavi nevjerom, ali i vraća­nju istom mjerom i tjera na izvijanje bokovima. Do veće prepoznatljivosti došla je po uvrštenju na kompilaciju ‘Funkier Than a Mosquito’s Tweeter’ (2002.) kada su je otkrili žanrovski DJ-evi i vjerojatno je najopskurnija u ovom izboru, ali se istovremeno možete zapi­tati kako nije postala veliki hit.

Sljedeći veliki uspjeh duo će imati 1973. s pje­smom koju je napisala upravo sama Tina. Ako koja njena pjesma ‘razvaljuje’ poput ‘Proud Mary’, onda je to funk-rock hibrid ‘Nutbush City Limits’. Bio je to ujedno i posljednji hit uskoro biv­ših supružnika.

Tina Turner je solo karijeru zapo­čela 1974. godine, još uvijek zarobljena u zlostavljačkom stisku svoga supruga. Ike Turner je ipak vizionarski vjerovao da se u njoj krije potencijal koji nadi­lazi žanrovske odrednice u kojima su se dotad kretali. No prva četiri Tinina albuma nisu ispunila njegove ni njene ambicije. Nakon bolnog razvoda i godina nastupanja po hotelskim dvo­ranama, Tina Turner, kakvu je svijet upoznao u osamdesetima, rođena je s prekretničkim albumom sofistici­ranog popa ‘Private Dancer’ iz 1984. godine.

Naslovnu temu skladao je Mark Knopfler, izvorno za album ‘Love Over Gold’ Dire Straitsa, ali ju je odba­cio jer nije vjerovao da pjesma dobro zvuči iz perspektive muškog pjevača. Ističe se i maestralna verzija soul kla­sika Ala Greena ‘Let’s Stay Together’, ali i pop dragulj ‘What’s Love Got to Do with It’, nedvojbeno jedna od sto­žernih pjesama 80-ih. ‘Private Dancer’ pratio je komercijalno uspješan ‘Break Every Rule’ (1986.), no ovaj album više u pop-rock stilu po ničemu se barem u umjetničkom dojmu nije mogao mje­riti s prethodnikom.

Ali, između dva albuma, Tina je kao glumica sudje­lovala u trećem nastavku Mad Maxa. Graham Lyle i Terry Britten (autor­ski duo koji stoji iza ‘What’s Love…’) potpisali su ‘We Don’t Need Another Hero (Thunderdome)’, pjesmu koja je Tinu Turner, tada već debelo u četr­desetima, ustoličila kao novu pop zvi­jezdu.

‘Foreign Affair’ iz 1989. nastavio je putanju prema srednjostrujaškom pop-rocku s većom primjesom bluesa, a s njega se uz gigantski hit ‘The Best’ izdvaja i uvodna ‘Steamy Windows’ za koju bi te godine Rolling Stonesi bili ubili (‘Foreign Affair’ objavljen je nepu­nih mjesec dana nakon povratničkog albuma Stonesa ‘Steel Wheels’).

Soul-pop balada ‘I Don’t Wanna Fight’ (1993.) najavila je soundtrack biografskog igranog filma, dok je album ‘Wildest Dreams’ (1996.) snimljen sa slavnim britanskim producentom Trevorom Horneom ispunjen samim vrhuncima, a izdvajaju se duet s Barryjem Whiteom u naslovnoj pjesmi i balada ‘On Silent Wings’. ‘Wildest Dreams’ je odlično ostario i uz ‘Private Dancer’ nosi titulu njenog najzaokruženijeg albuma.

Foto HBO

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić