Aktualno

STANOVNICI OGORČENI NA LOŠU POVEZANOST LIBERTASOVIM AUTOBUSIMA Konavle su dan i pol odsječene od ostatka svijeta

STANOVNICI OGORČENI NA LOŠU POVEZANOST LIBERTASOVIM AUTOBUSIMA Konavle su dan i pol odsječene od ostatka svijeta

Djeca ne mogu poći u Molunat okupati se, a srednjoškolci koji žele preko ljeta nešto raditi ne mogu, jer nemaju javni prijevoz – govore nam ogorčeni stanovnici Konavala, koji su se DuListu obratili zbog, kako navode, jako loše povezanosti Konavala Libertasovim autobusnim linijama. Naši sugovornici (podatci poznati uredništvu) žive u Vodovađi i na Grudi te su nam iznijeli ovu problematiku uz apel kako se nešto mora promijeniti, a problem se, govore nam, vuče skoro 20 godina. No, sve je još više izraženo u pandemijsko vrijeme kad je Libertas dodatno reducirao ionako loše linije. Jedan od naših sugovornika na Grudi živi dvadesetak godina te naglašava kako javni prijevoz zapravo nikada nije bio dobar, no sad je stanje najgore.

Odgovornost se prebacuje

— Prije su barem postojale male pruge koje su sa Zvekovicom spajale mala sela pa si se nekako mogao prebaciti. Sad nemamo apsolutno ništa. Radnim danom imamo tri autobusa, nedjeljom i blagdanima niti jedan – ističe nam naš sugovornik s Grude. Na to se nadovezuje onaj iz Vodovađe, koji naglašava kako Konavle od subote poslijepodne do nedjelje ujutro nemaju vezu sa Zvekovicom, odnosno Cavtatom i Gradom, a ako je kojim slučajem ponedjeljak blagdan odsječenost traje dva i pol dana.

— Obratiš se Libertasu, oni te kao ‘ping-pong’ lopticu prebace općini, a općina šuti. Općina treba Libertasu sugerirati koliko treba biti linija. Naša mladost nema nikakvih ambicija za krenuti u grad. Ja sam godinama vodila dijete na aktivnost u grad, dva puta tjedno i čekala ga, a drugo dijete mi je srednjoškolac koji po cijele dane ima školske obveze te zimi ne stiže na ovaj poslijepodnevni autobus tako da ga netko mora prebaciti doma. Ne mora svaka kuća imati po nekoliko automobila, a niti svatko mora imati vozačku – govori nam jedna sugovornica, koja naglašava kako su dva auto¬mobila veliki trošak te je zapravo isplativije imati abonamenat za 550 kuna jer tad imaš slobodu, ali što će ti abonamenat, govori, kad nemaš s čime poći u grad.

Mladost se jedino može – pokupiti u grad

— Mladosti preostaje jedino skupiti stvari i poći u grad ako hoće raditi te plaćati podstanarstvo u nekoj škatulici – navodi dalje. Slikovito nam je opisala stanje usporedivši ga sa životom u kokošinjcu.

— Ne možete nigdje nego malo ispred kokošinjca – ogorčeno priča.

Iako je ljeto vrijeme od kupanja, mladost Konavala teško autobusom može poći na more u Molunat. Zapravo može, jako kratko. Imaju toliko vremena za skočiti u more, posušiti se i – nase u autobus.

— Djeca s Grude barem mogu poći do Molunta za taj skok u more, ali ne mogu i ona iz Dubravke i Vodovađe. Na Grudi je ‘još i dobro’, a zamislite kakva je situacija u ostalim selima – napominje.
Djeci se izruguju, naglašava, jer ne mogu ostati u gradu koliko žele, jer moraju žuriti na prugu.

Naš drugi sugovornik ističe kako samo autobus iz Molunta vozi do Dubrovnika, dok oni iz Vitaljine i Vodovađe idu do Zvekovice, odnosno Cavtata.

— Subotom ste u 16:30 doma i do ponedjeljka nemate javnog prijevoza. Vikendom ste dakle osuđeni na to da vas netko vozi na Zvekovicu. Tada su Konavle totalno odsječene. Moje dijete radi u gradu i tamo živi jer ne može drukčije odlaziti i dolaziti s posla. Ovo je strašno, kao da smo građani drugog reda. Prije korone je donekle bilo ‘bolje’, vozilo se i nedjeljom, no od pandemije smo u drugom planu – priča nam sugovornik iz Vodovađe.

Sve tri konavoske linije, iz Molunta, Vitaljine i Vodovađe radnim danima imaju tri polaska prema Dubrovniku, odnosno Cavtatu, te tri polaska natrag. Subotom su pak osuđeni na samo jednu liniju ujutro te jednu za povratak doma. I do ponedjeljka autobusi više ne voze. Problema su svjesni i u Općini Konavle. Potvrdio nam je to načelnik Božo Lasić koji ističe kako mu je žao zbog toga.

Općina traži pomoć države i županije

— Libertasu izdvajamo poprilično veliki iznos novca, više od milijun i pol kuna, a sad će to narasti i na dva milijuna kuna. Nismo zadovoljni. Općina je u financijskim poteškoćama, kao i Libertas i mi jednostavno zbog cijele situacije ne možemo više sufinancirati ove linije, koje su inače županij¬ske. Trebamo pronaći druge modele financiranja te bi nam, stava sam, u tome trebali pomoći i država i županija – ističe načelnik.

— To su nerentabilne linije s malo putnika, ali ljudima ih treba omogućiti. Svjestan sam da imamo veliki problem povezanosti, teritorijalno smo veliki, ali nećemo uspjeti bez pomoći države i županije – ponovio je načelnik, koji je na ovu temu zatražio i sastanak sa županom.

Na pitanje što će se dogoditi ako općina ne dobije financijsku pomoć, odnosno hoće li se i ovo malo linija ugasiti, načelnik odgovara kako će se truditi održati postojeće stanje.

— Svjesni smo problema. Treba respektirati stav ljudi koji žive na periferiji općine i treba im maksimalno pomoći – smatra Lasić te navodi kako postoje mjesta gdje općina plaća prijevoz mimo Libertasa privatnicima.

— Do toga smo došli. Trudimo se maksimalno, ali ograničeni smo financijama – zaključio je.

Sve je usuglašeno s Općinom

Iz Libertasa pak poručuju kako konavoske linije 25, 27 i 11 voze po voznom redu koji je dogovoren s Općinom Konavle te je donesen temeljem analize potreba i broja prevezenih putnika.

— Povećanje polazaka na navedenim linijama ovisit će o mogućnostima i potrebama Općine kao i broju putnika koji koriste iste. Trasa prometovanja linija iz Vodovađe i Vitaljine je do Cavtata, gdje je osigurano vozilo koje čeka dolazak ovih linija te se s njime nastavlja putovanje do Dubrovnika – naveli su iz Libertasa.
Dali su nam i statistiku prosječnog broja putnika na ovim linijama. Tako je na liniji broj 11 Dubrovnik – Molunat u kolovozu prosječan broj putnika 50 po danu, dok je kapacitet po svakom polasku 69 putnika.
Linija broj 25 Dubrovnik – Vodovađa u srpnju je prosječno imala 20 putnika po danu dok je kapacitet po svakom polasku 17, dok je linija broj 27 Dubrovnik – Vitaljina u srpnju imala prosječno 27 putnika po danu, a kapacitete po svakom polasku je 17 putnika.

Ipak, statistika je jedno, a život drugo i dokle god ima putnika kojima treba javni prijevoz, on bi kao takav trebao i postojati. Bile linije rentabilne ili ne, Konavle ne bi trebale biti bez javnog prijevoza dan i pol u najboljem slučaju, odnosno dva i pol dana u trenutku kada ponedjeljak bude blagdan.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 11. kolovoza 2021.

Pročitajte još

OPREZNO POD DUBOM! Mnogi i dalje ignoriraju novu prometnu regulaciju

Dulist

Marita Kisić Kamić izložbom prikupila više od 1300 eura za Sigurnu kuću

Dulist

U Dubrovniku se održava 25. Europsko prvenstvo u parskom gou

Dulist