Aktualno

Prometni stručnjak Željko Marušić: ‘Ovo je prioritet za Pelješki most’

Prometni stručnjak Željko Marušić: 'Ovo je prioritet za Pelješki most'

Mostovi ovješenog tipa, s bitnim nosećim elementima od čelika, izgrađeni preko mora, izloženi su pojačanoj koroziji, pa proces redovitog održavanja treba početi odmah, a ne kad se pojave prvi znaci korozivnog i zamornog dotrajavanja.  Djecu treba učiti da zube peru od malena, dok su još potpuno zdravi. Ako se to zanemari, nastaju oštećenja (karijes) te se postupak održavanja otežava i komplicira, uz smanjenje trajnosti zubi. To je posebice važno kod složenih građevinskih konstrukcija, poput mortova. Svjedočimo o velikim problemima (organizacijskih, financijskih, prometnih…), kojima smo suočeni zbog zakašnjele sanacije zagrebačkih mostova, piše Željko Marušić za Autoportal.

-Dugogodišnje zanemarivanje održavanja za posljedicu ima znatno otežavanje postupaka sanacije i povećanje troškova, a time se zasigurno neće moći riješiti sve posljedice degradacije noseće strukture mosta. Srećom, mostovi su građevinske konstrukcije koje se rade s najvećim faktorom sigurnosti, a stariji zagrebački mostovi nisu ovješenog tipa s atmosferskim utjecajima izravno izloženom čeličnom konstrukcijom, a usto izgrađeni su preko rijeke, a ne preko mora, gdje je velik utjecaj soli na koroziju i degradaciju čelične noseće strukture, navodi Marušić te dodaje:

– Slučaj Pelješkog mosta posebice je zanimljiv jer je čelična noseća konstrukcija izravno izložena atmosferskim utjecajima s velikim udjelom soli, a nalazi se na seizmički ugroženom području. Proces održavanja mosta trebalo je pripremati paralelno s izgradnjom mosta i trebao je početi odmah nakon izgradnje, odnosno puštanja u promet. Najbolji je primjer Golden Gate, viseći most u San Franciscu, koji poput Pelješkog mosta ima dva ista negativna utjecaja na trajnost: korozivni utjecaj morske soli i veliku seizmičku ugroženost. Taj je most poznat i po najboljem i najsustavnijem održavanju, koje je počelo odmah nakon otvaranja 1937. i traje neprekidno do danas. Provodi se po temeljitom i školski jednostavnom principu.

Most ukupne dužine 2737 m (Pelješki most 2404 m), najvećeg raspona 1280 m (Pelješki most 285 m) i visine plovnog otvora 67 m (Pelješki most 55 m), održava se neprestano u ciklusima redovitog i povremenog izvanrednog održavanja. Svaki ciklus temeljitog redovitog održavanja počinje sa strane San Francisca i izvodi se prema suprotnoj strani tjesnaca Golden Gate, u okrugu Marin Transit i traje 24 mjeseca. Kad završi, počinje ispočetka, dakle redovito održavanje provodi se neprestano., U 85-godišnjoj povijesti mosta provedena su četiri postupka izvanrednog održavanja, odnosno konstrukcijskih sanacija i unapređenja, posljednja nakon velikog potresa 1989.

Dakle, euforija oko otvaranja Pelješkog mosta je završena, vrijeme je za početak poslova redovitog održavanja. Već kasnimo, ali naravno, nije kasno. Pravodobnim i redovitim održavanjem korozivna i zamorna oštećenja uočavaju se i saniraju u najranijoj fazi, uz najmanje troškove održavanja te bez posljedica da dugotrajnu postojanost i sigurnost noseće konstrukcije. Redovito održavanje Pelješkog mosta, sustavno i stručno, kojeg treba započeti čim prije, smanjuje, a može i ukloniti potrebu za budućim skupim i zahtjevnim izvanrednim održavanjima i popravcima, zaključuje Marušić.

Pročitajte još

OD SRIJEDE NA KIOSCIMA Čeka vas novi broj DuLista!

Dulist

[FOTO] Župa Presvetog Spasitelja u Mokošici bogatija za četiri ministranta

Dulist

[FOTO/VIDEO] KAKAV UŽAS NA LAPADSKOJ OBALI Marina Frapa poplutala u fekalijama

Dulist