Svi znamo kako su pješaci općenito najranjivija skupina u prometu, ali često nedostaje opreza s obje strane, odnosno i pješaka i vozača. No, na dosta obilježenih pješačkih prijelaza u Dubrovniku situacija nije baš sjajna, posebno zbog (ne) preglednosti. Na jedan opasan pješački prijelaz sredinom kolovoza upozorila je i dubrovačka udruga Sigurnost u prometu, a riječ je o ‘zebri’ na kolniku Ulice Andrije Hebranga kraj skretanja za Depozit (na predjelu znanom kao Šumica).
— Jedan od opasnijih pješačkih prijelaza u samom gradu s lošom horizontalnom i vertikalnom signalizacijom koja je ili izblijedila ili se nalazi u grmlju. Pješački prijelaz na kojem svaki izlazak na kolnik znači 50 posto mogućnosti da ćete biti udareni od strane vozila. Bez obzira što se nalazi u zavoju i unatoč gore navedenim propustima ničim nije osiguran, ovisite samo o sebi, vozilo vam rijetko staje da vas propusti jer vas ne vidi od obližnje hortikulture i građevine dok predočnik brzine ne radi. Pozivamo odgovorne da uklone nedostatke i odmah osiguraju prijelaz (usporivači prometa) – naveli su na društevnoj mreži iz udruge.
Smanjena vidljivost – zbog parkiranja
Na njihovo su se upozorenje komentarima nadovezali i sugrađani te se tako ukazalo i na prijelaz u istoj toj ulici, kraj trafostanice (Topolska ulica) gdje se, navodi jedna naša sugrađanka, pješaci oslanjaju na svoj sluh kada prelaze ulicu jer je jedna traka nepregledna zbog raslinja ispod puta. Zapravo, Hebrangova ulica je mnogim vozačima, ali i pješacima ‘noćna mora’, jer gotovo svaka ‘zebra’ počinje tik ispod spojne ulice iz koje izlaze pješaci. Nepreglednost po cijelom gradu često stvaraju i parkirani automobili, kako oni na ocrtanim parkirnim mjestima, tako i oni ‘na divljaka’.
Pogotovo ako je riječ o većem vozilu koje itekako zaklanja pogled, posebno na djecu. Sve ovo naravno pišemo uz pretpostavku da se svi pridržavaju prometnih pravila. No, mnogi ih zanemaruju, ne smanjuju brzinu, ne zaustavljaju se radi propuštanja pješaka… S druge strane imamo i nesavjesne pješake koji odjednom, naglo odluče stupiti na kolnik i prijeći cestu, ni ne pogledavši nailazi li neko vozilo.
Skrenuli su nam pažnju i na pješački prijelaz kraj ‘El Tora’ gdje je prijeći cestu prema Kotorskoj ulici (sa strane od Ekonomske škole prema Gospinom polju) nepregledno što zbog zavoja, odnosno nije dobra vidljivost na vozila koja dolaze iz smjera Doma zdravlja, što zbog kontejnera za otpad i parkiranih automobila s desne strane zbog čega se ne vide vozila koja dolaze iz smjera Lapada
Posebno vozačima smetaju oni koji odluče nekoga čekati baš na ‘zebri’ ili su se eto baš tad odlučili odmoriti u hladu bez namjere prelaska ceste. S druge strane, neki su nas pješaci upozorili kako na pojedinim obilježenim pješačkim prijelazima moraju čekati jako dugo dok im se neko vozilo ne smiluje i stane. Zapravo, najčešće se to dogodi, govore, tek kad odluče nakon čekanja kročiti nogom s nogostupa na ‘zebru’. No tada na sebe često navuku gnjev. Jedan od takvih pješačkih prijelaza na kojima se vozači nevoljko zaustavljaju, rekli su nam, jest onaj na Kunejima. Skrenuli su nam pažnju i na pješački prijelaz kraj ‘El Tora’ gdje je prijeći cestu prema Kotorskoj ulici (sa strane od Ekonomske škole prema Gospinom polju) nepregledno što zbog zavoja, odnosno nije dobra vidljivost na vozila koja dolaze iz smjera Doma zdravlja, što zbog kontejnera za otpad i parkiranih automobila s desne strane zbog čega se ne vide vozila koja dolaze iz smjera Lapada. Tek kad zakoračite na kolnik, imate dobru vidljivost.
Sa skalina na ‘zebru’
Na još neke pješačke prijelaze ‘koje im zadaju’ glavobolju upozorili su nas naši sugrađani, kako pješaci, tako i vozači. Naravno, ovom prilikom nismo sve spomenuli. Vjerujemo da ih ima još. Jedan od nepreglednijih svakako je pješački prijelaz u Zagrebačkoj ulici, na križanju s Ulicom Maria Perića.
Tu je potreban poseban oprez radi slabije vidljivosti pješaka s lijeve vozačeve strane. Uz Batalu s lijeve strane vidljivost smanjuju parkirana vozila, a posebno opasna je ‘zebra’ neposredno prije semafora na GOŠK-ovom stadionu, budući da pješaci na nju dolaze direktno sa skalina (s lijeve strane), a često trčeći preko skalina istim tempom samo nastave i preko ‘zebre’. Ponovno se vraćamo u Gruž, kraj same place.
Svi već znaju kako je Mokošica sama po sebi u totalnom prometnom neredu. Ništa bolja situacija nije ni s pješačkim prijelazima, posebno zbog parkiranih automobila koja zaklanjaju pogled na pješake.
Ako ste kojim slučajem odlučili iz parka Luja Šoletića prijeći cestu prema samoj placi, to će vam biti otežano jer ne vidite dobro vozila koja vam dolaze s desne strane, odnosno ona vozila koja ne žele nastaviti obalom prema Lapadu ili Minčeti, već žele skrenuti u Gruž, prema Robnoj kući. Svi već znaju kako je Mokošica sama po sebi u totalnom prometnom neredu. Ništa bolja situacija nije ni s pješačkim prijelazima, posebno zbog parkiranih automobila koja zaklanjaju pogled na pješake.
Treba li uopće isticati kako je Mokošica naše najveće naselje s velikim brojem djece, s vrtićem i školom… I svako nekoliko do medija dolaze apeli iz ovog naselja ne bi li se povećala sigurnost djece, posebno u zoni škole. Svakako treba istaknuti kako se vozilo ne smije parkirati na pješačkom prijelazu, ali ni na udaljenosti manjoj od pet metara od obilježenog pješačkog prijelaza.
Znate li prometna pravila?
Podsjetit ćemo ovim putem i na prometna pravila. U Zakonu o sigurnosti prometa na cestama navodi se tako kako je vozač dužan obratiti pažnju na pješake koji se nalaze na kolniku ili stupaju na kolnik. Kad prilazi obilježenome pješačkom prijelazu, vozač mora upravljati vozilom s osobitim oprezom i voziti takvom brzinom da, u slučaju potrebe, može pravodobno zaustaviti vozilo ispred pješačkog prijelaza.
Na dijelu ceste po kojem se kreću djeca, osobe s invaliditetom, starije i nemoćne osobe ili su postavljeni prometni znakovi o sudjelovanju tih osoba u prometu, vozač je dužan voziti s osobitim oprezom, takvom brzinom da vozilo može pravodobno zaustaviti u slučaju potrebe. S druge strane, sukladno zakonskim odredbama pješak je dužan preko kolnika i biciklističke staze ili trake prelaziti pažljivo i najkraćim putem, nakon što se prije stupanja na kolnik uvjeri da to može učiniti na siguran način. Na cesti koja ima obilježene pješačke prijelaze ili posebno izgrađene prijelaze, odnosno prolaze za pješake, dužan je pri prelaženju ceste kretati se tim prijelazima, odnosno prolazima ako oni nisu od njega udaljeni više od 50 metara u naselju, odnosno 100 metara izvan naselja. Na obilježenome pješačkom prijelazu na kojem se prometom ne upravlja prometnim svjetlima ni znacima što ih daje ovlaštena osoba, pješak je dužan prije stupanja na pješački prijelaz obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju. Pješak koji namjerava prijeći preko kolnika na mjestu na kojem ne postoji obilježeni pješački prijelaz ne smije stupiti na kolnik ako time ometa promet vozila.