Kreće li se Dubrovniku smjeru održivog turizma? Jesu li brojke mjeseca srpnja i kolovoza ove godine polazište na osnovu kojeg bi se trebala graditi nova slika ove grane dubrovačkog gospodarstva? Naime, Gradska uprava već prije nekoliko godina uhvatila se u koštac s pošasti zvanom ‘prekomjerni turizam’, a zbog kojeg bi se na našim prometnicama te u samoj povijesnoj jezgri događale neviđene gužve. One od koristi nisu bile, složit će se mnogi, nikome, počevši od domaćina do gostiju u destinaciji. S obzirom na dobre rezultate drugog dijela sezone 2021., upitali smo nadležne, jesu li oni optimalni za život, odnosno zaradu građana i užitak posjetitelja ako bi se proširili i na preostali dio godine.
Svi otvoreni kapaciteti puni
— Dubrovnik uspješno plovi u smjeru u kojem je oduvijek trebao ići – grad koji nudi sigurnost i visokokvalitetnu uslugu svim svojim gostima. Grad koji prihvaća, ali istovremeno očekuje da ga se i poštuje, što je u srži projekta Poštujmo Grad – poruka je zamjenice gradonačelnika Jelke Tepšić.
Na ovoj prekretnici turizma uvjetovanom pandemijom, podvlači, odlučili smo se za održivost i kvalitetu u odnosu na prijašnja razdoblja kada je Dubrovnik zbrajao svoje uspjehe neodrživošću, nedovoljnom kvalitetom pružene usluge i ostvarenom visokom brojkom noćenja.
— Svi naši otvoreni hotelu su puni bez da su smanjivali cijene, naši apartmani su također puni bez korekcija cijena, ali su i svi naši restorani puni. Dubrovnik diše punim plućima, može se neometano razgledati i uživati u njemu i istovremeno susresti brojne svjetske zvijezde koje također uživaju
u ljepotama Grada, što je nemjerljiva promocija destinacije. Prošla 2020. godina, iako godina obilježena korona krizom zabilježila je rekordan broj dolazaka privatnih aviona u Zračnu luku Dubrovnik, a 2021. godina je 70 posto bolja od prošle rekordne godine. Nadali smo se nešto ranijem početku sezone, odnosno jačoj predsezoni, međutim to je nažalost usporeno zbog epidemiološke situacije kod nas i na našim emitivnim tržištima, ali srpanj je ostvario jako dobre rezultate, kolovoz izvrsne. Izravni letovi iz SAD-a su izniman uspjeh, ne samo za dubrovački nego za hrvatski turizam općenito. Promocija na tržištu SAD-a je bila intenzivna sve ovo vrijeme, tako ćemo nastaviti i dalje – donosi Tepšić.
Prema rezultatima koje ostvarujemo i gostima koji dolaze u Dubrovnik, naglašava, potvrđujemo našu izvrsnost u turizmu, ali težimo i boljemu i na tome se baziraju svi naši planirani projekti. Održiv, uključiv i ekskluzivan jer Hrvatska treba top destinaciju kao što je Dubrovnik.
Da smo na pravom putu, slaže se i direktorica Turističke zajednice grada Dubrovnika Ana Hrnić.
— Zapravo ovogodišnja sezona započela je kasnije nego što smo se nadali, zbog epidemiološke situacije kod nas i na našim emitivnim tržištima. Drugi dio sezone ostvario je jako dobre rezultate, i možemo reći da su brojke koje smo imali u kolovozu u potpunosti optimalne, kada govorimo o održivosti i smjeru u kojem želimo ići u budućnosti. Prije pandemije Dubrovnik se borio s problemom prekomjernog turizma, došlo je vrijeme da se uspjeh destinacije prestane gledati isključivo kroz broj ostvarenih noćenja. Strateški cilj za budućnost je svakako daljnji rast, ali raspoređen na razdoblje cijele godine. Definitivno naglasak trebamo staviti na produljenje sezone i cjelogodišnje poslovanje. Razvoj i pozicioniranje Dubrovnika kao poželjne destinacije za digitalne nomade jedna je od aktivnosti koja nas vodi u tom smjeru – iznosi za DuList Hrnić.
Kolovoz ove godine nam je pokazao kako u Gradu mogu uživati mnogobrojni turisti, bez velikih gužvi, ističe naša sugovornica.
— To zasigurno doprinosi njihovom zadovoljstvu i doživljaju destinacije, a ujedno da i život građana Dubrovnika može normalno funkcionirati u srcu turističke sezone. Mnogobrojne zvijezde koje su i ove godine posjetile Dubrovnik, jahte, privatni avioni – sve to govori o prepoznatljivosti Dubrovnika kao destinacije izvrsnosti. Na tome trebamo ustrajno raditi i u budućnosti, jer postoji puno prostora za rast i napredak. Još jedan od strateških ciljeva je svakako i produljenje boravka gostiju u Gradu, što se također počelo događati. Primjerice, u 2021. do 16. rujna prosječni boravak je bio četiri, a za isto razdoblje 2019. tri dana – napominje.
Dogodine krećemo od travnja?
Razmišljanje Tepšić i Hrnić kako su brojčano srpanj i kolovoz 2021. referentno polazište za novi pravac dubrovačkog turizma, međutim ne dijele u Zračnoj luci Dubrovnik i Lučkoj upravi Dubrovnik.
— Utjecaj prometa putnika tijekom 2021. na smjer kojem bi se trebali kretati nije mjerilo za godišnju razinu.. Prvenstveno jer smo u prvih šest mjeseci, a zbog restrikcija pri međunarodnim putovanjima imali samo sto tisuća putnika u odlasku i dolasku ili 10 posto u odnosu na 2019. Mjesečna razina srpnja 2021., koja je bila 191 tisuća putnika u usporedbi s 2019. kad ih je bilo 514 tisuća, također nije mjerilo jer 2019. dokazuje kako mi kao zračna luka infrastrukturno možemo podnijeti puno više. Ista situacija je s kolovozom 2021. kad smo imali 290 tisuća putnika u odlasku i dolasku. To su niži brojevi nego 2019. kada ih je bilo 524 tisuće. Nama kao zračnoj luci u sljedećim godinama je optimalno ne povećavati vršna opterećenja tijekom glavne sezonu, u odnosu na brojeve iz 2019., već sudjelovati u poboljšanju pred i posezone jer je iste godine omjer broja putnika siječanj/kolovoz bio 1/20 što stvara velike disproporcije i izrazito otežava poslovanje – govori Ivan Maslać, komercijalni direktor Zračne luke Dubrovnik.
Ta disproporcija utječe na velike pritiske na cijelu infrastrukturu destinacije, od cestovne, kanalizacijske, elektroenergetske, kadrovske resurse te u konačnici utječe na smanjenje doživljaja destinacije, a što je dugoročno pogubno za turistički sektor, dodaje nam. Svi dionici u turizmu moraju biti svjesni da će radna snaga, pogotovo ona specijalistički educirana biti sve teže dostupna, komentira.
— U suštini, mislim da nam ova dva mjeseca 2021. ne trebaju biti mjerilo jer iz prethodnog je razvidno da još uvijek ne poslujemo u stabilnim uvjetima. Čak i ozbiljan dio smještajnih kapaciteta nije u funkciji. Mislim kako mi možemo podnijeti veće brojeve od ovogodišnjih. Kad gledamo 2019. možda je ona bila previše naglašena u smislu opterećenja kojeg su stvarali dnevni izletnici i gosti s cruisera jer putnici koji dolaze sa zrakoplovima većinom su stacionarni gosti i zadržavaju se dulje, no Grad Dubrovnik je projektom Respect the City postavio temelje veće disperzije gostiju što će pridonijeti većem osjećaju ugode u destinaciji. Izgradnju brze ceste od zračne luke do grada uz projekt aglomeracije vidim kao najbitnije pretpostavke turističkog razvoja naše destinacije u budućem razdoblju – poručuje Maslać.
Što se tiče sljedeće godine, iz perspektive Zračne luke Dubrovnik, kaže, već su u tijeku preliminarni razgovori. Najave su, ako se situacija s pandemijom stabilizira, da nas definitivno očekuje puno bolja sezona nego 2021. Kada će ona u punom obujmu krenuti, s obzirom na pandemiju nezgodno je reći, ali vjerujemo da će to biti početkom travnja kada počinje ljetni red letenja. Govorimo o avio kompanijama iz cijele zapadne, srednje i istočne Europe. Također, u nekoj kasnijoj fazi imamo osnove nadati se nastavku direktne povezanosti sa SAD-om.
Uslijed ponovnog pokretanja kružnih putovanja u sezoni 2021. u luci Dubrovnik – Gruž je do proteklog petka ostvareno 87 kružnih putovanja stranih brodova i 68.012 dolazaka putnika na kružnim putovanjima, a od čega 49 dolazaka brodova i 44.293 putnika tijekom srpnja i kolovoza ove godine.
— Smatram da ti mjeseci ipak nisu pokazatelji budućeg kretanja pomorskog prometa u kontekstu održivosti, ali smo zadovoljni što smo uspjeli pokazati da se cruising turizam u destinaciji može vrlo dobro organizirati. Kapaciteti su trenutno ograničeni i svaki brod dolazi s oko 50 do 60 posto kapaciteta s obzirom na maksimalni COVID kapacitet, a do kraja godine najavljena su još 53 ticanja brodova i oko 44.000 putnika – tumači Blaž Pezo, ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik.
Također, ističe, dolasci u Dubrovnik 2022. godine kada je najavljeno čak 345 dolazaka brodova i oko 590.000 putnika u potpunosti su usklađeni s planovima održivog turizma u destinaciji. Maksimalni broj putnika s brodova na kružnim putovanjima u Dubrovniku, tijekom cijele 2022. godine je četiri tisuće putnika istovremeno.
— U sezoni 2022. i dalje očekujemo povećanje prometa u predsezoni i posezoni i smanjenje prometa u vršnim mjesecima turističke sezone, srpnju i kolovozu. Naglašavam da je sezona cruisinga produžena na razdoblje od sredine ožujka do kraja studenog te stoga ona turističku sezonu u destinaciji čini duljom. Naime, očekivani broj putnika i brodova tijekom srpnja i kolovoza 2022. je smanjen u odnosu na isto razdoblje pretpandemijskih godina – zaključuje Pezo.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 22. rujna 2021.