Aktualno

KREĆE LI SE DUBROVNIKU SMJERU ODRŽIVOG TURIZMA? Kolovoz je pokazao kako u Gradu mogu uživati brojni turisti i bez velikih gužvi

KREĆE LI SE DUBROVNIKU SMJERU ODRŽIVOG TURIZMA? Kolovoz je pokazao kako u Gradu mogu uživati brojni turisti i bez velikih gužvi

Kreće li se Dubrovniku smjeru održivog turizma? Jesu li brojke mje­seca srpnja i kolovoza ove godine pola­zište na osnovu kojeg bi se trebala gra­diti nova slika ove grane dubrovačkog gospodarstva? Naime, Gradska uprava već prije nekoliko godina uhvatila se u koštac s pošasti zvanom ‘preko­mjerni turizam’, a zbog kojeg bi se na našim prometnicama te u samoj povi­jesnoj jezgri događale neviđene gužve. One od koristi nisu bile, složit će se mnogi, nikome, počevši od domaćina do gostiju u destinaciji. S obzirom na dobre rezultate drugog dijela sezone 2021., upitali smo nadležne, jesu li oni optimalni za život, odnosno zaradu građana i užitak posjetitelja ako bi se proširili i na preostali dio godine.
Svi otvoreni kapaciteti puni
— Dubrovnik uspješno plovi u smjeru u kojem je oduvijek trebao ići – grad koji nudi sigurnost i visokokvalitetnu uslugu svim svojim gostima. Grad koji prihvaća, ali istovremeno očekuje da ga se i poštuje, što je u srži projekta Poštujmo Grad – poruka je zamjenice gradonačelnika Jelke Tepšić.
Na ovoj prekretnici turizma uvjetovanom pandemijom, podvlači, odlučili smo se za održivost i kvalitetu u odnosu na prijašnja razdoblja kada je Dubrovnik zbrajao svoje uspjehe neo­drživošću, nedovoljnom kvalitetom pružene usluge i ostvarenom visokom brojkom noćenja.
— Svi naši otvoreni hotelu su puni bez da su smanjivali cijene, naši apar­tmani su također puni bez korekcija cijena, ali su i svi naši restorani puni. Dubrovnik diše punim plućima, može se neometano razgledati i uživati u njemu i istovremeno susresti brojne svjetske zvijezde koje također uživaju
u ljepotama Grada, što je nemjerljiva promocija destinacije. Prošla 2020. godina, iako godina obilježena korona krizom zabilježila je rekor­dan broj dolazaka privatnih aviona u Zračnu luku Dubrovnik, a 2021. godina je 70 posto bolja od prošle rekordne godine. Nadali smo se nešto ranijem početku sezone, odnosno jačoj pred­sezoni, međutim to je nažalost uspo­reno zbog epidemiološke situacije kod nas i na našim emitivnim tržištima, ali srpanj je ostvario jako dobre rezultate, kolovoz izvrsne. Izravni letovi iz SAD-a su izniman uspjeh, ne samo za dubro­vački nego za hrvatski turizam opće­nito. Promocija na tržištu SAD-a je bila intenzivna sve ovo vrijeme, tako ćemo nastaviti i dalje – donosi Tepšić. ­
KREĆE LI SE DUBROVNIKU SMJERU ODRŽIVOG TURIZMA? Kolovoz je pokazao kako u Gradu mogu uživati brojni turisti i bez velikih gužvi
Prema rezultatima koje ostvaru­jemo i gostima koji dolaze u Dubrov­nik, naglašava, potvrđujemo našu izvr­snost u turizmu, ali težimo i boljemu i na tome se baziraju svi naši planirani projekti. Održiv, uključiv i ekskluzivan jer Hrvatska treba top destinaciju kao što je Dubrovnik.
Da smo na pravom putu, slaže se i direktorica Turističke zajednice grada Dubrovnika Ana Hrnić.
— Zapravo ovogodišnja sezona zapo­čela je kasnije nego što smo se nadali, zbog epidemiološke situacije kod nas i na našim emitivnim tržištima. Drugi dio sezone ostvario je jako dobre rezul­tate, i možemo reći da su brojke koje smo imali u kolovozu u potpunosti optimalne, kada govorimo o održivosti i smjeru u kojem želimo ići u budućno­sti. Prije pandemije Dubrovnik se borio s problemom prekomjernog turizma, došlo je vrijeme da se uspjeh destina­cije prestane gledati isključivo kroz broj ostvarenih noćenja. Strateški cilj za budućnost je svakako daljnji rast, ali raspoređen na razdoblje cijele godine. Definitivno naglasak trebamo staviti na produljenje sezone i cjelogodišnje poslovanje. Razvoj i pozicioniranje Dubrovnika kao poželjne destinacije za digitalne nomade jedna je od aktivno­sti koja nas vodi u tom smjeru – iznosi za DuList Hrnić.
Kolovoz ove godine nam je pokazao kako u Gradu mogu uživati mnogo­brojni turisti, bez velikih gužvi, ističe naša sugovornica.
— To zasigurno doprinosi njihovom zadovoljstvu i doživljaju destinacije, a ujedno da i život građana Dubrov­nika može normalno funkcionirati u srcu turističke sezone. Mnogobrojne zvijezde koje su i ove godine posje­tile Dubrovnik, jahte, privatni avi­oni – sve to govori o prepoznatljivosti Dubrovnika kao destinacije izvrsnosti. Na tome trebamo ustrajno raditi i u budućnosti, jer postoji puno prostora za rast i napredak. Još jedan od stra­teških ciljeva je svakako i produljenje boravka gostiju u Gradu, što se tako­đer počelo događati. Primjerice, u 2021. do 16. rujna prosječni boravak je bio četiri, a za isto razdoblje 2019. tri dana – napominje.
KREĆE LI SE DUBROVNIKU SMJERU ODRŽIVOG TURIZMA? Kolovoz je pokazao kako u Gradu mogu uživati brojni turisti i bez velikih gužvi
Dogodine krećemo od travnja?
Razmišljanje Tepšić i Hrnić kako su brojčano srpanj i kolovoz 2021. refe­rentno polazište za novi pravac dubro­vačkog turizma, međutim ne dijele u Zračnoj luci Dubrovnik i Lučkoj upravi Dubrovnik.
— Utjecaj prometa putnika tijekom 2021. na smjer kojem bi se trebali kre­tati nije mjerilo za godišnju razinu.. Prvenstveno jer smo u prvih šest mje­seci, a zbog restrikcija pri međuna­rodnim putovanjima imali samo sto tisuća putnika u odlasku i dolasku ili 10 posto u odnosu na 2019. Mje­sečna razina srpnja 2021., koja je bila 191 tisuća putnika u usporedbi s 2019. kad ih je bilo 514 tisuća, također nije mjerilo jer 2019. dokazuje kako mi kao zračna luka infrastrukturno možemo podnijeti puno više. Ista situacija je s kolovozom 2021. kad smo imali 290 tisuća putnika u odlasku i dolasku. To su niži brojevi nego 2019. kada ih je bilo 524 tisuće. Nama kao zračnoj luci u sljedećim godinama je optimalno ne povećavati vršna opterećenja tijekom glavne sezonu, u odnosu na brojeve iz 2019., već sudjelovati u poboljšanju pred i posezone jer je iste godine omjer broja putnika siječanj/kolovoz bio 1/20 što stvara velike disproporcije i izra­zito otežava poslovanje – govori Ivan Maslać, komercijalni direktor Zračne luke Dubrovnik.
Ta disproporcija utječe na velike pri­tiske na cijelu infrastrukturu destina­cije, od cestovne, kanalizacijske, elek­troenergetske, kadrovske resurse te u konačnici utječe na smanjenje doživ­ljaja destinacije, a što je dugoročno pogubno za turistički sektor, dodaje nam. Svi dionici u turizmu moraju biti svjesni da će radna snaga, pogo­tovo ona specijalistički educirana biti sve teže dostupna, komentira.
— U suštini, mislim da nam ova dva mjeseca 2021. ne trebaju biti mjerilo jer iz prethodnog je razvidno da još uvijek ne poslujemo u stabilnim uvjetima. Čak i ozbiljan dio smještaj­nih kapaciteta nije u funkciji. Mislim kako mi možemo podnijeti veće bro­jeve od ovogodišnjih. Kad gledamo 2019. možda je ona bila previše nagla­šena u smislu opterećenja kojeg su stvarali dnevni izletnici i gosti s cru­isera jer putnici koji dolaze sa zra­koplovima većinom su stacionarni gosti i zadržavaju se dulje, no Grad Dubrovnik je projektom Respect the City postavio temelje veće disperzije gostiju što će pridonijeti većem osje­ćaju ugode u destinaciji. Izgradnju brze ceste od zračne luke do grada uz projekt aglomeracije vidim kao najbit­nije pretpostavke turističkog razvoja naše destinacije u budućem razdoblju – poručuje Maslać.
Što se tiče sljedeće godine, iz per­spektive Zračne luke Dubrovnik, kaže, već su u tijeku preliminarni razgovori. Najave su, ako se situacija s pande­mijom stabilizira, da nas definitivno očekuje puno bolja sezona nego 2021. Kada će ona u punom obujmu krenuti, s obzirom na pandemiju nezgodno je reći, ali vjerujemo da će to biti počet­kom travnja kada počinje ljetni red letenja. Govorimo o avio kompanijama iz cijele zapadne, srednje i istočne Europe. Također, u nekoj kasnijoj fazi imamo osnove nadati se nastavku direktne povezanosti sa SAD-om.
KREĆE LI SE DUBROVNIKU SMJERU ODRŽIVOG TURIZMA? Kolovoz je pokazao kako u Gradu mogu uživati brojni turisti i bez velikih gužvi
Uslijed ponovnog pokretanja kruž­nih putovanja u sezoni 2021. u luci Dubrovnik – Gruž je do proteklog petka ostvareno 87 kružnih putova­nja stranih brodova i 68.012 dolazaka putnika na kružnim putovanjima, a od čega 49 dolazaka brodova i 44.293 putnika tijekom srpnja i kolovoza ove godine.
— Smatram da ti mjeseci ipak nisu pokazatelji budućeg kretanja pomor­skog prometa u kontekstu održivo­sti, ali smo zadovoljni što smo uspjeli pokazati da se cruising turizam u destinaciji može vrlo dobro organizi­rati. Kapaciteti su trenutno ograničeni i svaki brod dolazi s oko 50 do 60 posto kapaciteta s obzirom na maksimalni COVID kapacitet, a do kraja godine najavljena su još 53 ticanja brodova i oko 44.000 putnika – tumači Blaž Pezo, ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik.
Također, ističe, dolasci u Dubrovnik 2022. godine kada je najavljeno čak 345 dolazaka brodova i oko 590.000 put­nika u potpunosti su usklađeni s pla­novima održivog turizma u destinaciji. Maksimalni broj putnika s brodova na kružnim putovanjima u Dubrovniku, tijekom cijele 2022. godine je četiri tisuće putnika istovremeno.
— U sezoni 2022. i dalje očekujemo povećanje prometa u predsezoni i posezoni i smanjenje prometa u vrš­nim mjesecima turističke sezone, srpnju i kolovozu. Naglašavam da je sezona cruisinga produžena na raz­doblje od sredine ožujka do kraja stu­denog te stoga ona turističku sezonu u destinaciji čini duljom. Naime, oče­kivani broj putnika i brodova tijekom srpnja i kolovoza 2022. je smanjen u odnosu na isto razdoblje pretpande­mijskih godina – zaključuje Pezo.
KREĆE LI SE DUBROVNIKU SMJERU ODRŽIVOG TURIZMA? Kolovoz je pokazao kako u Gradu mogu uživati brojni turisti i bez velikih gužvi
Iz tiskanog izdanja DuLista od 22. rujna 2021.

 

Pročitajte još

PRIGODNI PROGRAM Jubilarna deseta obljetnica SHKM u Dubrovniku

Dulist

GOSTOVANJE U HERCEG NOVOM ‘Vidi kako Lokrum pere zube’ pred crnogorskom publikom

Ivana Mijić Vulinović

VENECIJA POČELA NAPLAĆIVATI ULAZ U GRAD Mnogi nezadovoljni: ‘Pretvaraju nas u tematski park’

Dulist