Slušni aparat

300 km od Schengena

300 km od Schengena

Treći vikend travnja tradicio­nalno već četvrt stoljeća pripada najvažnijem događaju alternativne underground glazbe – kultnom nizo­zemskom festivalu Roadburn, kad maleni pitoreskni grad Tilburg postane konačno odredište hodoča­šća pet tisuća u crno odjevenih meta­laca, nekad davno dugokosih, a danas zbog deficita kranijalnih folikula uglavnom bradatih upražnjavatelja svega žestokog, drugačijeg i uglav­nom depresivnog. Ujedno je ovo bila i odlična prigoda za prvo testiranje zrač­nog Schengena, i taj test je bio spek­takularno uspješan – od izlaza iz zra­koplova do sjedišta u brzom vlaku za Eindhoven ukupno 15 minuta, s pau­zom za WC.

Četiri dana nakrcana fantastičnom živom glazbom u čak četiri velika pro­stora u centru grada, ne računajući i popratne sadržaje poput free-jazz večeri u obližnjem noćnom klubu ili ekskluzivnog plesnog performansa Salominog ‘Plesa sedam velova’. Glavni program niti jedne godine, pa tako ni ove, ne dopušta ni trenutak predaha, sa skoro stotinu izvođača koji se uigranim i strogo kontroliranim ritmom izmje­njuju na pozornicama.

Roadburnovom prestižu teško je odoljeti pa je ovaj festi­val i fantastična prilika za predstavlja­nje nove glazbe. Tu šansu odmah su po otvaranju festivala prihvatili momci i djevojka iz novo-osnovane belgijske grupe Predatory Void. Projekt članova grupa AmenRa, Oathbreaker i Aborted je klasični žestoki sludge-doom kojeg su nakon premijere uživo uokvirili u album ‘Seven Keys to the Discomfort of Being’. Dan nakon njih, cjelokupna Roadburn publika dobila je ekskluzivni uvid u šest godina čekani novi album funeral doom majstora Bell Witch.

Nji­hov prethodni album ‘Mirror Reaper’ iz 2017. proglašen je jednim od najbo­ljih albuma desetljeća, a na najnovijem ‘Future Shadow Part 1: The Clandestine Gate’ dvojac Dylan Desmond i Jesse Shreibman ne odstupaju od svojeg pre­poznatljivog stila – samo jedna atmos­ferična, tjeskobna, žestoka stvar u tra­janju od 83 minute. ‘Part 1’ u nazivu albuma pojašnjavaju svojim dugoroč­nim planom – izdavanjem tri tematski povezana albuma koji će spojeni tvo­riti neprekinutu zaokruženu cjelinu: Kraj treće stvari ujedno će služiti i kao ponovni početak prve, četverosatni i potencijalno beskonačni soundtrack egzistencije.

Ponekad je Roadburn i odličan izgo­vor za pet dobrih prijatelja da zasvi­raju pred živom publikom prvi put nakon petnaest godina. Švedski prog-core band Burst bio je vrlo popula­ran band dvije-tisućitih, izdali su pet albuma, a ‘Prey on Life’ iz 2003. i ‘Origo’ iz 2005. donijeli su im iznimnu slavu kod publike i kritike. Nakon albuma ‘Lazarus Bird’ iz 2008. razilaze se pri­jateljski, da bi nakon desetljeća i pol još jednom, po posljednji put zajedno kro­čili na pozornicu Roadburna, i za deset tisuća pozornih ušiju odsvirali svoju karijernu retrospektivu. Tko je propu­stio, kajat će se jer momci nisu poka­zali niti trun hrđe, uigrano i uvježbano kao da se nikada nisu rastali otprašili su svojih ekskluzivnih uru vremena.

Centralni događaji svake večeri vrtjeli su se oko dva banda. Prvi je Deafheaven, jedini black metal band uopće ikada nominiran za nagradu Grammy. U dvije večeri u cijelosti su izveli njihov najbolji i najuspješniji album ‘Sunbather’ i njihov posljednji ‘Infinite Granite’. Pjevač George Clarke je, kao i obično, pokazao svoju iznimnu fizičku spremnost i vrsni zabavljački talent, a izbor albuma dopustio mu je da pokaže i svoj vokalni raspon – od vrištećih tonova ‘Sunbathera’ do melo­diozno razgovjetnih tekstova ‘Granita’.

Vjerni čitatelji ‘Slušnog Aparata’ prepoznat će i imena poput Pupil Sli­cer, Chat Pile, Boy Harsher, Wolves in the Throne Room, Imperial Tri­umphant i Big Brave, a to je samo mali djelić Roadburnove ponude. Drugi headliner bili su Cave In, vrhunski alt-core band čiji članovi redovito u godišnjem ritmu donose svoje pro­jekte u Tilburg.

Ove godine odsvirali su dva seta, prvi pod nazivom ‘Inter­stellar Mixtape’ (referenca na zlatnu Voyagerovu ploču koja sada leti sve­mirskim bespućima izvan Sunče­vog sustava) iskoristili su za izvedbu mnogih B-strana koje rijetko sviraju uživo, s obradom pjesme ‘Cave In’ grupe Codeine po kojoj su se i nazvali. Svoju drugu večer Cave In odjavljuje festival izvedbom svojeg prošlogodiš­njeg hit-albuma ‘Heavy Pendulum’.

Čista je fantazija bila odslušati punih 80 minuta mojeg osobnog favorita iz 2022., a kad je Adam McGrath prstima počeo probirati odjavni riff ‘Wavering Angel’, uz pokoju suzu, bilo je vrijeme pozdraviti se s ovogodišnjim izdanjem Roadburna, polaganim korakom kre­nuti prema željezničkom kolodvoru, a onda nakon nepunih desetak minuta lagane šetnjice po amsterdamskom aerodromu doći na najavljeni izlaz. Schengenski sporazum – pet zvjezdica.

Foto Relapse Records

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić