Zagreb je još jednom izignorirao Dubrovnik. Naime, na danas održani okrugli stol u organizaciji Dubrovačko-neretvanske županije na temu ‘Kako cestovno povezati krajnji jug Hrvatske – autocesta do Dubrovnika kroz RH ili BiH’ nije se pojavit nitko od predstavnika središnje vlasti.
Iako su bili pozvani nisu se pojavili ni iz Ureda predsjednika RH, ni iz Ureda premijera, ni iz ministarstava prometa i regionalnog razvoja, a nije bilo ni predstavnika Hrvatskih cesta i autocesta.
Nije se doduše pojavio niti predstavnik Grada Dubrovnika, a pred sam kraj rasprave prema Hotelu Excelsior išao je pročelnik za promet Dinko Mirić.
– Mislim da su se trebali odazvati i čuti što imamo za reći, te ako imaju argumente za neka druga rješenja, da ih ovdje iznesu. Ignoriranje ove županije se nastavlja, ali moramo ići dalje i braniti interes ove Županije i Republike Hrvatske. Pokazalo se, naime, da smo unatoč ignoriranju dosad uspjeli polučiti neke rezultate – istaknuo je uvodno župan Nikola Dobroslavić, ponovivši još jednom stav Županije oko nužnosti gradnje Pelješkog mosta te autoceste do Dubrovnika preko teritorija Dubrovačko-neretvanske županije.
Spomenuo se i sastanka u Cavtatu iz kolovoza ove godine, kada je premijer Zoran Milanović najavio da gradnja autoceste neće ići sukladno strateškim dokumentima i prostornim planovima, već će mimo sve ići kroz susjednu BiH.
– Nama je neprihvatljivo da su u tim dokumentima odabranje najpovoljnije varijante, a da onda neka elita koja mislim da je Bogom dana kaže – ne, autocesta neće ići po strategijama i planovima nego kud se mi dogovorimo. To nije ispravno. Zašto je teritorij druge države privlačniji od vlastitog? – upitao se Dobroslavić.
Prometni stručnjak Željko Marušić s Fakulteta prometnih znanosti istaknuo je kako je problem autoceste vitalni interes ne samo naše Županije, nego i Hrvatske i Europske unije.
– Zabrinjava kratkovidnost i jednostranost ocjena središnje vlasti. Ovo je važno i u turističkom, gospodarskom, sigurnosnom, ekološkom, ali i demografskom i geostrateškom smislu. Imamo mogućnosti ispraviti neke povijesne anomalije i povezati ovaj prostor, jer je ovo jedina eksklava u EU. Bez povezanosti sve dugo ostaje upitno – istaknuo je Marušić, dodavši kako se prometnice grade kako bi njima doveli turiste te kako bi se povećala sigurnost putovanja.
– Ako se ne izborimo za naše interese, morat ćemo izgraditi najmanje brzu cestu koja nije puno jeftinija od autoceste. Ovo je snažno sigurnosno pitanje, jer je brza cesta najnesigurnija prometnica. Osigurava putovanje 90 posto kao na autocesti, ali nema sigurnosnih elemenata pa će izazivati veću pogibeljnost. Stoga ćemo morati računati na veći broj poginulih – mišljenja je Marušić.
Saborski zastupnik HDZ-a Branko Bačić govorio je o strateškim dokumentima, ali i cijeni izgradnje autoceste, budući da je ministar Hajdaš Dončić istaknuo kako će varijanta kroz BiH biti 7 puta jeftinija nego da trasa prolazi hrvatskim teritorijem.
– Tvrditi da je za Dubrovnik i Dubrovačko primorje ekološki neprihvatljiva trasa kroz RH je u najmanju ruku skandalozno jer je rađena studija utjecaja na okoliš. Hoćemo li vjerovati struci koja je rekla da je projekt prihvatljiv za okoliš? Ne znam odakle sad odjednom taj navod, dok se s druge strane bez studije utjecaja na okoliš govori da je varijanta kroz BiH ekološki prihvatljiva. Popovo polje ima 23 izvora vode koji hrane i vodonosac su i za Dolinu Neretve i za Dubrovačko primorje – ističe Bačić, dodavši kako Vlada luta u rješenjima prometnog povezivanja juga Hrvatske.
– Mislim da svakog građana naše Županije, ali i Hrvatske vrijeđa ministrova ucjena – ili monetizacija, ili Pelješki most. Most je izraz hrvatskog suvereniteta – zaključio je Bačić.
Zastupnica Europskog parlamenta Dubravka Šuica istaknula je kako smatra da je sastanak u Cavtatu izazvao nepotrebnu buru, budući da se u Berlinskoj Deklaraciji, kojoj je cavtatski sastanak prethodio promet spominje tek usputno.
– Mislim da je taj sastanak nije bio dobro pripremljen i izazvao je nepotrebnu buru – rekla je Šuica, dodavši kako su svi prometni pravci u Hrvatskoj ispregovarani kod pristupanja Uniji. No, Vlada je po njenom mišljenju potrošila tri godine budući da još ne postoji Partnerski sporazum bez kojega Hrvatska ne može početi povlačiti sredstva iz EU.
Bez sporazuma Europska unija neće financirati ni Most, niti bilo koji drugi projekt.
– Cijena, ekologija, sve su to izlišne cijene u ovom trenutku. Sve ovo je preuranjeno – mišljenja je Šuica, koja je dodala kako imaju velike pritužbe građana kako se ništa nije napravilo za ovaj kraj.
– Itekako smo se borili i brinuli, ali je činjenica da premali broj stanovnika, odnosno birača živi ovdje i nikad nije bilo dovoljno sluha da se eventualno počne graditi cesta s ovog kraja. Imali smo to neslavno otvaranje na Osojniku, no samo smo htjeli da se cesta počne graditi od Dubrovnika. Šteta što to nije bilo utemeljeno, što tada nije bilo novca, a trudili smo se i željeli to napraviti. Pelješki most je prioritet i na njega se moramo koncentrirati – zaključila je Šuica.
Predstavnik SDP-a Ivo Karamatić rekao je kako nije ni prerano ni prekasno za razgovarati.
– Dovodimo se u situaciju da govorimo o lijepim željama koje nisu u realnosti utemeljene. Teško ćemo s ovim brojem stanovnika, prometnim pokazateljima i financijama nekoga uvjeriti da autocesta prolazi kroz RH. Na ovom koridoru postoje različiti interesi, a uvažit će se interesi EU koja će ga i financirati. Strateški interes EU u ovom trenutku jest što prije dovesti na put eurointegracijama naše susjede. To je strateški cilj Europske unije, a trebao bi biti i naše Županije. Unija će na temelju studija definirati koridor Jadransko-jonske autoceste. I slijepci znaju koja je varijanta jeftinija – rekao je Karamatić, dodavši kako je prioritet svih prioriteta brza cesta Dubrovnik-Čilipi.