Aktualno

U PRIPREMI NOVA ODLUKA GRADA I CJENIK ČISTOĆINIH USLUGA Hoćemo li u 2022. konačno krenuti s odvajanjem otpada?

Hoće li 2022. godina predstaviti prekretnicu u načinu odlaganja otpada u Dubrovniku? Pitanje je to koje se nametnulo još od prošle sjednice Gradskog vijeća na kojoj se itekako raspravljalo o ovoj problematici. Iako s odvajanjem otpada itekako kaskamo, sve je dodatno odužilo i čekanje na pravorijek Ustavnog suda, kojemu su trebale dvije godine za pravorijek o spornim dijelovima Uredbe o gospodarenju otpadom. Odluka je konačno stigla u ožujku ove godine, a potom je donesen i novi Zakon o gospodarenju otpadom. Sve to objasnio je nedavno i gradskim vijećnicima predsjednik Uprave Čistoće Marko Iveković. Iveković je, naime, istaknuo kako Uredba usvojena 2017. godine nije dobro definirala Zakon o gospodarenju otpadom iz 2014. godine.

— Uredba je završila na Ustavnom sudu koji je nakon godinu i sedam mjeseci vijećanja donio pravorijek da je protuustavna, a ona je bila temeljni dokument za novi cjenik. Sad imamo mjesec i pol dana star Zakon koji je
Uredbe. Pred nama je veliki rad i kroz nekoliko mjeseci imat ćemo raspravu o novom cjeniku – rekao je Iveković te istaknuo kako će hotel plaćati malu fikdefinirao sve problematične stvari iz snu naknadu koja će biti jednaka svakog mjeseca, ali će se naplaćivati po stvarnoj količini predanog otpada uz odvoz odvojeno prikupljenog otpada.

Više nema izgovora

— U dogledno vrijeme će se sve posložiti i riješiti – poručio je s govornice Gradskog vijeća uz napomenu kako nakon proteka rokova definiranih novim zakonom ‘više nema izgovora’.

Tragom toga zanimalo nas je kad možemo očekivati primjenu novog cjenika, kojega je nazvao motivirajućim. No, tome će prethoditi i nova Odluka Grada Dubrovnika o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog i biorazgradivog komunalnog otpada.

— Usvajanje i početak primjene novog cjenika usluga Čistoće se očekuje tijekom 2022. godine. Sam cjenik prolazi proceduru usvajanja, koja podrazumijeva između ostalog i javno savjetovanje te potrebno vrijeme provođenja postupaka javnih nabava potrebne opreme za zadovoljavanje zakonske regulative – objasnio je za DuList predsjednik uprave Čistoće.

Ovdje treba podsjetiti kako je Gradsko vijeće Dubrovnika još 2018. godine donijelo i Odluku, a potom i novi Cjenik, sve temeljem već spomenute Uredbe, no kako je Ustavni sud ‘srušio’ njene pojedine dijelove, krenulo se zapravo sve ispočetka. Cjenik, na kojega je suglasnost početkom travnja 2019. godine dao i gradonačelnik Mato Franković je, uz kategoriju kućanstva predviđao i kategoriju privatnih iznajmljivača, a u kategoriji gospodarstva razlikovale su se razne djelatnosti. Sad je sve to novim zakonom definirano kao kategorija kućanstvo i kategorija koja nije kućanstvo.

Novi cjenik s dvije kategorije

— Novi cjenik će se bitno razlikovati kako od postojećeg cjenika tako i od cjenika koji je Gradskom vijeću predstavljen u prosincu 2018. godine jer se temelji na Zakonu o gospodarenju otpadom koji je donesen krajem srpnja 2021., a koji je doživio velike izmjene, pogotovo u definiranju kategorija korisnika koje novi Zakon prepoznaje samo kao dvije, korisnik kućanstvo odnosno korisnik koji nije kućanstvo dok je u starom zakonu bilo puno više kategorija korisnika – objasnio je Iveković.

On pak smatra kako će novi cjenik usluga biti motivirajući za građane budući da će o njihovom postupanju s otpadom ovisiti i visina mjesečnih računa – što više otpada budu odvajali, računi će biti manji. A na koji će se način mjeriti količina odvojenog otpada, bilo je naše sljedeće pitanje. Hoće li u tu svrhu služiti ‘otpadomjeri’ s kojima se dio naših sugrađana u sklopu pilot projekta već susreo, pitali smo.

— Mjerenje stvarne količine predanog otpada svakog korisnika je najbitnija stavka novog Zakona jer će se prema količini otpada definirati iznos varijabilnog dijela računa. Načini utvrđivanja istog mogu biti vlastiti spremnici ili uređaji na spremnicima na javnim površinama – otpadomjeri. Na području grada Dubrovnika, zbog različitih otežavajućih faktora kao što su pretežno zajedničko stanovanje u zgradama, ne postojanje kolnog prilaza do svake nekretnine i dr., sustav vlastitih spremnika nije moguće implementirati, odnosno moguć je na pojedinim područjima dok će uže, gusto naseljeno područje grada, biti riješeno sustavom otpadomjera – navodi za DuList Iveković.

U cijelom novom sustavu, najveći će problem predstavljati bio otpad.

— Pronalaženje načina odvajanja bio otpada predstavlja nam problem, ne samo od pravnih osoba, jer većina hotela to radi i danas, već i u kućanstvima, a bez toga nećemo postići osjetni porast odvajanja u ukupnom postotku. U Dubrovniku smo osuđeni većinom javna odlagališta te nismo u mogućnosti podijeliti spremnike svakoj obitelji. Strah me je kako ćemo to organizirati jer bio otpad proizvodi najviše neugodnih mirisa. Samo zamislite ljeto, visoke temperature i neodgovorno ponašanje dijela korisnika koji će ga odlagati otpad nakon prolaska kamiona. Zbog toga imam u glavi kočnicu kako to provesti u djelo da ne bismo na svakom koraku imali mini Grabovicu. Moramo naći najprihvatljivije rješenje – požalio se Iveković gradskim vijećnicima.

No, za stavljanje cijelog novog sustava prikupljanja otpada u pogon, Čistoća neće morati nabaviti samo otpadomjere.

— Osim samih uređaja otpadomjera na popisu potrebne opreme među ostalim se nalaze i uređaji za evidentiranje izvršenja usluge pražnjenja koji će se montirati na vozila, velike količine čipova za obilježavanje vlastitih spremnika većinom u posjedu pravnih i manjim dijelom kod privatnih korisnika, nadogradnja postojećeg poslovnog sustava… Potrebna ulaganja u navedenu opremu će svakako biti visoka, ali apsolutno opravdana zbog zakonske regulative – odgovorio je predsjednik Uprave na naše pitanje koliko će koštati implementacija novog sustava odlaganja otpada te što će sve trebati nabaviti.

Za kraj dotaknuli smo se još jednog, u cijelom ovom procesu važnog pitanja, a to je edukacija građana, s kojom, kako je priznao na Gradskom vijeću, nije zadovoljan ni sam Iveković.

— Edukacija stanovništva o nužnosti i potrebi odvajanja otpada je svakako važna te će se u budućnosti i dalje provoditi prisutnošću u medijima, različitim promotivnim materijalima i sl., ali najveći učinak u stvaranju odgovornosti u ophođenju s otpadom očekujemo uspostavom novog sustava naplate koji će, nadamo se, mogućnošću postizanja određenih ušteda motivirati stanovništvo na odvajanje otpada. Sukladno Zakonu, cjenik mora biti upravo takav, motivirajući te poticati korisnike na odvajanje otpada – mišljenja je Marko Iveković.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 13. listopada 2021.

Pročitajte još

MOLBA DUNDA IVA Ako ovo pročita gospar koji mi je donio takujin, neka mi se javi!

Dulist

OBAVIJEST IZ ELEKTROJUGA Radovi u Sustjepanu odgođeni za sutra

Dulist

BRAVO MAJA I MIRKO, BRAVO SVI! Kupljen je još jedan prijeko potreban uređaj za bolnicu

Dulist

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija