Aktualno

STUDENTI RIT-A I NJIHOV MENTOR O PROJEKTU ‘BREWERIT’ Naučili smo kako biti uspješni u kaosu!

Industrija craft piva u Hrvatskoj je tijekom posljednjih nekoliko godina u svojevrsnom uzletu. Pive se više ne dijele samo na svijetlo i tamno, ili pak – hladno, već postoje razne vrste craft piva, a svaka od njih je ispisana kreativnom i jedinstvenom notom. Upravo je ova industrija bila temeljni pokretač novog studentskog projekta na visokoškolskoj instituciji RIT Croatia. Njihov se projekt ‘BreweRIT’ fokusirao na uspostavljanje lanca opskrbe sastojcima između SAD-a i Hrvatske u industriji craft piva. Konkretno govoreći,
njihovi glavni ciljevi bili su nabaviti šaržu specijalne sorte ječma za lager pivo od Domoy Farmsa i prebaciti ga u Valley Malt na specijalno slađenje uz dodatak specijalnih aroma dima bukve, oraha i trešnje. Zatim je bilo potrebno dostaviti te sastojke u Dubrovačku pivovaru, a koja je sredinom studenog privela kraju izradu specijalnog ‘pre-prohibition American lager’ piva ‘BreweRIT’. Dvadeset studenata sudjelovalo je u realizaciji projekta pod budnim okom nastavnika i mentora na RIT Croatia Domagoja Nikolića. Uspostavljanje lanca opskrbe sastojcima provodili su u vrijeme pandemije te su se tako suočili s neočekivanim problemima i preprekama. Morali su promijeniti koncept projekta, no na kraju su ipak došli do svoga cilja.

— Htjeli smo testirati je li uopće moguće uspostaviti lanac opskrbe sastojcima koji su prisutni u američkoj industriji craft piva, a u Europi, pa tako i Hrvatskoj – ne postoje. Uspjeli smo uz puno zavrzlama sastojke dovesti u Hrvatsku jer nas je stalno ‘spoticao’ koronavirus. Uspostavili smo ga i sada znamo koje su kritične točke i na što trebamo ubuduće obratiti pažnju. Želimo surađivati i pomoći inovaciji i diferencijaciji hrvatske craft industrije. Takvim bi se proizvodima naše pivovare mogle razlikovati u odnosu na druge pivovare – kaže Nikolić.

Studentica četvrte godine RITCroatia Jelena Benić sudjelovala je u projektu kao dio marketinškog tima. Bili su zaduženi za promoviranje projekta preko društvenih mreža i za snimanje kratkog dokumentarca kojim će prikazati cijeli proces stvaranja projekta. Njena kolegica s četvrte godine, studentica Dejana Kušić bila je u samom vodstvu projekta te zadužena da ‘sve teče u najboljem redu tijekom procesa’. Koronavirus im je poremetio prvotne planove, no obje studentice ističu kako su tijekom rada na ovom projektu stekle iskustva te naučile – kako ne odustati te nastaviti raditi u drukčijim i neplaniranim uvjetima. Htjeli su, naime, završiti projekt do ljeta te održati craft beer festival. Sve su bili isplanirali do posljednjeg detalja.

— Imali smo i humanitarnu komponentu festivala koja nam je bila jako značajna. Bili smo se dogovorili sve s restoranima i bendovima. Nakon toga smo morali ispočetka napraviti novu financijsku konstrukciju. Ovakvi projekti sami sebe financiraju, a kako bismo ostali na nekoj pozitivnoj nuli – ističe nastavnik Nikolić.

Dinamična scena

Pivo je od sredine studenog dostupno u Dubrovačkoj pivovari koja je, kako smo rekli, bila zadužena za izradu ‘pre-prohibition American lager’ piva.

— Prate nas od prvog dana i zapravo su bili dizajneri finalnog proizvoda. Na nama, dakle, nije bilo da proizvodemo pivo, nego da koordiniramo taj lanac opskrbe prozvoda i da se bavimo upoznavanjem proizvoda s javnosti – pojašnjavaju još jednom naši sugovornici. Dizajn etikete napravili su upravo studenti, a radili su i na digitalnom dizajnu uz pomoć parntera iz DBC-a.

— Dizajn je svojevrstan protest protiv prohibicije u Americi. No, opet se taj proces može povezati s današnjom situacijom u svijetu – reći će Jelena. Etiketa, kaže Nikolić, ‘na vrlo sretan način komunicira jednu društvenu angažiranu poruku’, što je u duhu craft scene.

— Mnogi kažu da je rock ‘n roll izgubio snagu koju je imao prije 40 godina. Sad je puno više kreativnosti u gastronomiji, craft sceni i to možemo vidjeti kroz društvene inicijative i propitivanja nekih situacija u kojim se nalazimo. Craft pivarstvo je jedan veliki pokret u svijetu. Pivo je dugo godina bilo podcijenjeno kao proizvod i bez neke naročite različitosti. Craft infdustrija se prije trideset godina počela razvijati u SAD-u, a u posljednjih desetak godina proširila se po svijetu. Stvorila se dinamična scena koja pravi izuzetna piva, a koja se mogu sparivati s raznim jelima. U craft pivarstvu se novo pivo može raditi svakog tjedna, i ne ovisi, kao u vinarstvu, o berbi grožđa, nego o drugim procesima koje smo htjeli demonstrirati u ovom projektu – ističe nastavnik Nikolić navodeći kako je riječ o slađenju, odnosno maltiranju ječma te drugih sastojaka.

Upravo su se ti procesi odvijali u SAD-u. Jedan od zaslužnih ljudi za osnivanje RIT-a u Hrvatskoj Francis Domoy, ujedno je i farmer te specijalizirani uzgajivač ječma za pivarsku industriju u Americi. Domoy je i u upravnom odboru udruženja craft pivovara države New York koja okuplja preko šesto craft pivovara.

— Uzgaja razne sorte ječma koji onda služe za proizvodnju raznih vrsta piva. Kod njega smo nabavili lager ječam i onda smo ga prebacili u Boston u jednu od boljih tvrtki za slađenje u Americi – Valley Malt. Dakle, oni su prženjem pretvorili ječam u slad. Tijekom procesa prženja dodali su razne dimne arome – orahovog drva, bukve i trešnjinog drveta. Uz to, od njih smo nabavili još neke sastojke kao što su primjerice zob, pšenica, kukuruz, ali – čokoladizirane. Nije, naime, dodana čokolada, nego je to vrsta prženja kojom se dobivaju takve nijanse – ističe Nikolić.

‘Nije bilo lako’

Upravo je tijekom COVID krize najveći izazov bio ‘prebaciti’ sve sastojke u Dubrovnik jer su trebali ‘proći’ brojne svjetske aerodrome. ‘Bili smo suočeni s određenim odgađanjima’, kažu studenti koji su cijelo vrijeme pratili lanac i provjeravali gdje su sastojci. ‘Nije to bilo baš ni lako’, reći će nastavnik Nikolić, budući da su morali komunicirati s raznim špediterima.

— Morali smo ishoditi sve potrebne dozvole za uvoz robe. Sve to podliježe fito-patološkim certifikacijama. U ovom slučaju poseban je kuriozitet što ovu robu nitko ne uvozi – ona kao takva ne postoji na popisima robe za te kvote i certifikaciju. Morali smo usko surađivati s nadležnom carinskom službom. Studenti su u cijelom ovom procesu naučili kakve su komplikacije moguće i koliko je teško ponekad koordinirati različite stvari. Promislili bismo kako stvari idu s određenim automatizmom. Idu, ako je uspostavljen, no to u više slučajeva nije bilo tako – rekao je nastavnik.

Jelena kaže kako su naučili da moraju uvijek biti spremni jer prema njenim riječima ništa u procesu ‘nije 100 posto sigurno’ i potrebno je imati plan B. S time se složila i Dejana i dodala kako, iako nisu priveli projekt kraju prema prvotnim planovima, uspjeli su uspostaviti brojne kontakte. ‘Nije bilo uzaludno jer smo dobili veliko iskustvo’, kaže Dejana. Nastavnik Nikolić je istaknuo kako je ovo bio zahtjevan projekt za koji je potrebna mentalna stabilnost i timski rad.

— Naučili smo svi zajedno kako posrtati, a ne pasti. Stvarno smo imali trenutaka kad smo gubili kontrolu nad projektom jer smo radili u zaista nesigurnim okolnostima. Naučili smo kako biti uspješni u kaosu! Naučili smo kako planovi moraju biti fluidni i prilagođeni dnevnim izmjenama situacije. Bila je ovo jedna vježba izgradnje karaktera, za sve nas. Ponosni smo što smo uspjeli i možemo reći: ‘Vrijedilo je’ – naglasio je Nikolić.

PODRŠKA PROJEKTU

Voucher 30 kuna

Studenti pivo ne prodavaju, već vouchere koje svi kupci mogu zamijeniti za pivo u DBC-u.

— Voucheri su podrška projektu u koji smo uložili puno truda. Cijena vouchera je 30 kuna. Kako biste kupili voucher, možete nas kontaktirati preko Instagram ili Facebook stranice BreweRIT te slanjem poruke našoj koordinatorici prodaje na nikolina@lesic.me – reći će Dejana.

PRIKUPILI ZNATNA SREDSTVA

Treći projekt

‘BreweRIT’ je treći inventivni projekt na kojem rade studenti RIT-a. Prvim takvim projektom proslavili su dvadesetu godišnjicu RIT-a u Hrvatskoj, a drugi projekt ‘Dinburger’ bazirao se na ‘sparivanju’ biranih vina s raznim burgerima.

— Preuzeli smo restoranski koncept iz Amerike koji se bazira na sparivanju biranih vina s burgerima, a zove se Zinburger po Zinfandelu. Mi smo ga nazvali Dinburger po dingaču jer smo ga prilagodili ovim prostorima. To je bio humanitarni događaj te smo prikupili znatna sredstva za Dom Maslina – oko 37 tisuća kuna – rekao je Nikolić.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 25. studenog 2020.

Pročitajte još

NA JUGU HRVATSKE MiG-ovi presreli civilni zrakoplov s kojim se nije mogla uspostaviti radio veza

Dulist

CRVENI KRIŽ POZIVA Odazovite se novoj akciji, posebno darivatelji s krvnim grupama A i 0!

Dulist

Blagdan je Velike Gospe

Dulist

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija