DuList IN

PUTOPIS MIE HUDOLETNJAK ‘Dala sam otkaz u restoranu i postala vodička za polarnu svjetlost’

PUTOPIS MIE HUDOLETNJAK 'Dala sam otkaz u restoranu i postala vodička za polarnu svjetlost'

Moje iMe je Mia Hudoletnjak, imam 29 godina, po struci ekonomski tehničar te izvanredni student Održivog razvoja i međunarodnih odnosa. Hedonistica sam, gurman, putoholičarka, fotografkinja, volim čitati, ljubiteljica klasične i rock glazbe (Freddie Mercury mi je idol) te umjetnina. Putovanja, brzina i upoznavanje novih ljudi čine me živom. Želja mi je letjeti s Krilima Oluje iako znam da je to neizvedivo pa ću se zadovoljiti skokom iz aviona :)

Nakon što sam u prosincu prošle godine za DuList pisala o božićnim i novogodišnjim običajima Islanđana, vraćam se na nastavak prvog dijela ove
priče, kako sam zapravo odlučila otići i ostati na dalekom otoku. Zanimljiva je činjenica porast stanovništva, naime 2018. Island je brojio 320 tisuća stanovnika, a 2019. broji više od 360 tisuća. Zapanjujuće, zar ne?

Od rada u restoranu do vodičke za polarnu svjetlost

Vraćam se na onaj dio gdje sam nakon 15-minutnog razgovora s menadžericom dobila posao i rečeno mi je da već sutradan mogu početi raditi. To je veliki restoran – odmorište, lociran između šume i rijeke, a nalazi se na početku famoznog Golden Circlea. Sadrži salu za jedenje te mali shop u kojem možete kupiti nešto za snack, sok, sladoled, svježe voće, suvenire te proizvode od prirodne ovčje vune (lopi-vuna). Naziv za ženu koja plete je prjona kona. Zaposlena samo kao shop assistant, ali sam zapravo i konobarila, i prala suđe, i sređivala stolove – bili smo više kao jedna velika sretna obitelj nego kao kolege. Također tvrtka je nudila službeni automobil te sobu u zajedničkoj kući, za što se odbijalo oko 83 000 iSK (4300 kn cca). Obroci i gorivo su bili gratis. Nakon šest mjeseci promaknuta sam za shop managera te sam vodila društvene mreže za restoran i odselila se iz zajedničkog smještaja (vlastiti mir je neprocjenjiv). U restoran su mi, pošto se nalazi na početku izletničke rute Golden Circle, dolazili vodiči raznih kompanija i dovodili goste na topli obrok, u shop, ili samo na toalet. Prilično sam se zbližila s jednom vodičkom koja me na kraju povezala s menadžerom najveće kompanije za vođenje izleta te sam nakon nekoliko mjeseci dala otkaz u restoranu i počela raditi kao vodič za polarnu svjetlost. Morala sam dakako proći obuku, tri noći ići kao pomoćni vodič, naučiti sve o nastanku polarne svjetlosti, slušati koja su najčešća pitanja koja gosti postavljaju te naučiti dati odgovore na njih. Naš itinerar bio je ovakav: u 20 sati je bio sastanak vodiča i tour leadera gdje bi se prema pokrivenošću visokih oblaka odlučilo gdje se ide (najčešće ne dalje od 50 km u jednom pravcu). Island se nalazi na 67,5 °stupnjeva geografske širine što je idealan observatorij za polarnu svjetlost. U 21 sat svakom vodiču bi bio dodijenjen vozač, broj autobusa (maksimalno 60 ljudi) te pick up lista. Neki su kretali direktno s našeg kolodvora, no meni osobno su bili draži pick up-ovi. U autobusu se gostima objašnjavalo o nastanku polarne svjelosti, legende, povijest Islanda, postavke kamere kako zapravo slikati auroru, jer nije baš jednostavno, i na kraju krajeva – gledati u smjeru sjevera, između velikog medvjeda i sjeverne zvijezde. Bilo je dana kada nismo uopće vidjeli svjetlost, jednostavno, oblaka nije bilo, ali protoni nisu bili dovoljno napunjeni sunčevom energijom i nošeni sjevernim vjetrom, no tada su gosti dobili opciju ići besplatno sljedeći dan (ili kad žele unutar jedne godine). Ovim putem želim pozdraviti svoje kolege iz Reykjavik Excursionsa – najbolji ste, i čast mi je što ćemo surađivati i ove zime.

Islandske plaće

Plaće su ovdje vrlo visoke, minimalac je do travnja 2019., nakon poreza, iznosio oko 270 tisuća isk, što je oko 15 tisuća kuna, no od travnja 2019. radničke unije su se pobrinule da minimalac bude povišen na oko 300 tisuća ISK (16 tisuća kuna). U to nije uračunato 33 posto uvećana satnica nakon 17 sati, 45 posto uvećana satnica vikendom te 90 posto više prekovremeni te praznici. Ako ne prelazite mjesečno 420 tisuća ISK (22 200 kuna) spadate u prvu stopu poreza koji je 36,9 posto, a ako prelazite, porez se penje na preko 40 posto. Radi se na sustavu 2–2-3, odnosno jedan tjedan imate dva slobodna dana, a drugi pet slobodnih dana. Plaća je uvijek 1. u mjesecu. U slučaju da prvi pada za vikend, plaća će vam biti isplaćena prije vikenda. Islandsko zdravstveno osiguranje dobivate tek nakon šest mjeseci neprekidnog boravka, ali možete se koristiti svojom iskaznicom Europskog osiguranja. Ako se odlučite učiti Islandski, Vlada će vam subvencionirati 70 posto od iznosa tečaja, također postoje subvencije za stanove, teretanu, itd.

Studiranje uz rad

Ove godine sam upisala izvanredni smjer Održivog razvoja i međunarodnih odnosa te se nadam da ću po završetku školovanja dobiti priliku za malo bolje radno mjesto na Islandu ako se situacija u matičnoj državi ne promjeni jer smatram da moramo voditi brigu o klimatskim promjenama, onečićenosti
zemaljske kugle, gladi, čestica plastike u oceanu – i najbitnije, više koristiti obnovljive izvore energije jer u njima je budućnost. Pitamo se otkud rak u mladoj dobi – upravo radi kontrole klime, zaprašivanja iz zraka, GMO sjemena te tih istih čestica plastike iz oceana koje pojede riba, a tu istu ribu jedemo mi. U sljedećem nastavku čitajte o mom životu na istoku Islanda, Zapadnim fjordovima, kitovima, Snaefellsness poluotoku te južnoj obali. Lijepi pozdrav od Mie iliti Bless Bless…

Piše/FOTO: Mia Hudoletnjak

Pročitajte još

Ante Jonjić osvojio dva zlata na međunarodnom natjecanju u Crnoj Gori

Dulist

[VIDEO] PRVA LJUBAV, PRVA BOL Poslušajte novu pjesmu Domenice

PROŠLO LJETO IM JE BILO NEZABORAVNO David Beckham supruzi Victoriji čestitao 50. rođendan fotografijom s Lopuda