DuList IN

Pogledali smo hvaljenu seriju ‘Mare iz Easttowna’ s Kate Winslet u glavnoj ulozi

Pogledali smo hvaljenu seriju 'Mare iz Easttowna' s Kate Winslet u glavnoj ulozi

U svojoj posljednjoj filmskoj recenziji za DuList pisao sam o prošlogodišnjoj HBO-ovoj uspješnici ‘The Undoing’, koja nam je približila predpandemijski, otuđeni i dekadentni svijet njujorške više klase. Ovim osvrtom opet se vraćam HBO-u, ali i američkom društvu, koje je očito neiscrpno vrelo inspiracije filmašima iz cijelog svijeta. O tome koliko je pompozno najavljivana i hvalospjevima kritike ovjenčana kriminalistička serija ‘Mare of Easttown’, čija je posljednja epizoda prikazana sinoć, opravdala naša očekivanja saznajte više u tekstu koji slijedi.

Piše: Pavo Jančić, prof.

Umjesto blještavila američke društvene elite, ovaj put susrećemo se sa ne baš tako glamuroznim svijetom njihove srednje i niže klase, u izmaštanom gradiću Easttownu, ‘somewhere in Pennsylvania’, ne pretjerano privlačnom mjestu, pomalo tjeskobnog ozračja, trošnih kuća i umornih ljudi. Jedna druga Amerika, ali jednako slojevita, komplicirana, teška i na trenutke beznadna, isto kao i ona iz Kidmaničinog i Grantovog ‘Sloma’. Ovogodišnji HBO-ov adut, njihov svojevrsni filmski flagship, nosi naziv ‘Mare of Easttown’ i više se nego efektno poigrava riječima u svom naslovu. Radnja ove limitirane TV serije (za bolje razumijevanje termina – nekad smo ih zvali i mini serije) prati Mare Sheehan, policijsku detektivku koja istražuje lokalno ubojstvo, dok se njen privatni život raspada, kao i životi više-manje svih protagonista ove napete priče. U opisu serije ova ugledna američka televizijska mreža navodi kako ona ‘istražuje mračnu stranu usko povezane zajednice i ispituje kako obitelj i prošle tragedije mogu odrediti našu sadašnjost’.
I stvarno, mračno jest, zajednica jest povezana (možda zeru i previše, u emocionalnom, seksualnom i ekonomskom smislu), obitelj i prošle tragedije oblikuje sadašnjost likova, ali determiniraju i njihovu budućnost. Easttown je grad bez industrije, bez zabave, bez perspektive, nekad se čini i bez ljudi, grad u kojem se definitivno puno pije, u kojem svatko poznaje svakog, koji živi od slave nekadašnje školske ženske košarkaške ekipe, i u kojoj je glavno mjesto okupljanja gradska pivnica. Nestanak jedne lokalne djevojke (kćeri Mareine školske kolegice), ubojstvo druge i otmica treće, prilično je uzdrmalo tu neobičnu zajednicu, koja se s vidnim grčem u želucu nosi sa teretom promašenosti vlastitih života. Ubojstvo i otmice postaju okidač za mnoštvo potisnutih osjećaja glavnih junaka, a nama otvaraju one teške, baršunastim vezom nesreće optočene, zastore skrivenog života suvremenih Sjedinjenih Američkih Država. Iza kojih se, kao na kakvom mahnitom lunaparkovskom ringišpilu, izmjenjuju scene ovisnosti, preljuba, ubojstva, prostitucije, incesta, suicida.

Anti-heroji zarobljeni u vlastitoj nemoći
U biti, ovaj krimić u sebi skriva tešku ljudsku dramu sa snažnim psihološkim i socijalnim nabojem, u kojem prevladava opsjednutost ljudskim slabostima, njihovo seciranje i povremeno potenciranje do razine podnošljivosti. U nas prevedena kao ‘Mare iz Easttowna’ ova intrigantna serija kroz svih svojih sedam epizoda efektno preispituje socijalne i moralne obveze pojedinca u današnjem društvu, meditira o snazi ljubavi, otkrivajući tajne duboko skrivene u svijetu i u nama. Glavni junaci serije zapravo su anti-heroji zarobljeni u vlastitoj nemoći i posebnostima, pojedinci sve više distancirani od suvremenog zapadnog društva i sebe samih, izravni produkt otuđenog svijeta današnjice. Pojedinci koji se posljednjim nitima opsesivno drže gore spomenute krhke pensilvanijske zajednice, kako ne bi ”pukli” odjednom i potpuno.
Heroina svih tih anti-junaka i okosnica cijele radnje upravo je Mare Sheehan, u maestralnoj izvedbi Kate Winslet. Autorica pobjedničkog koša svog školskog tima prije 25 godina, policijska detektivka s budućnošću, ostvarena kao žena i majka, Mare se s godinama pretvorila u emocionalno i socijalno disfunkcionalnu osobu. Razloga zašto je postala takva ima pregršt, a nabrojat ćemo samo neke: samoubojstvo sina (iza kojeg je ostao mali unuk o kojem ona brine), suživot s ciničnom i karakterno teškom majkom, otuđena kćer tinejdžerica, bivši muž koji živi u kući pored nje s novom partnericom, teška zdravstvena obiteljska anamneza. Otežanog koraka, troma i zapuštena, Mare se tijekom cijele serije uporno drži svoje boce pive i električne cigarete. Slojevita i kompleksna osobnost, koja puno više govori svojom mimikom nego što je nešto posebno verbalno raspoložena, Mare zapravo nije ni portretirana crno-bijelim tonovima. Nije ona ni dobra, ni loša, a niti zla, ona je točno onakva u kakvu je život pretvorio, život lišen prevelike iluzije, očekivanja, patetike. Njena intimna drama cijelu je seriju ispunila nekom bestežinskom tugom i gotovo opipljivim nemirom, koji kod gledatelja mora pobuditi osjećaje sućuti, empatije, pokušaje identificiranja. Uvijek sam cijenio Kate Winslet, još od filmova ‘Vječni sjaj nepobjedivog uma’, ‘Mala djeca’ i ‘Put oslobođenja’, ali ovo što je napravila s likom Mare Sheehan najzrelije je glumačko ostvarenje koje sam vidio u zadnjih ohoho godina. Definitivno uloga karijere ove fantastične glumice, s kojom dijelim godinu rođenja i mnoštvo prekrasnih filmskih doživljaja.

Kate Winslet: Ne želim uloge koje hrane nedostižnost
Cijela serija je sjajno i sugestivno napisana, režirana i producirana. Napisao ju je i kreirao Brad Inglesby, dok je za režiju bio zadužen Craig Zobel. Zajedničkim radom isporučili su gledateljima realističnu, zbiljsku, prizemljenu pripovijest, koja poetično elaborira motive prijateljstva, odanosti, ljubavi, s puno razumijevanja i za one druge, nepopularne ljudske postupke koji su nam svima poznati, poput izdaje, proračunatosti, življenja dvostrukih identiteta. Iako je sama priča dobrim dijelom teška, bremenita emocijama i izrazito tužna, na trenutke je istodobno iznenađujuće topla i duhovita, a svaka scena je dobro dramaturški promišljena i izbalansirana. Autori serije uspješno se nose sa žanrovskim stereotipima, čak ih pomalo i ironiziraju, cijelo vrijeme inzistirajući na postupnoj gradaciji ritma, bez trenutka praznog hoda, uz onu neophodnu dozu napetosti, neočekivanih obrata i misterije. Pametno korištenje fragmentiranih flešbekova iz prošlosti, izvrsne glumačke interpretacije, fotografija i glazba koje imaju izraženu dramaturšku funkciju, rezultirali su višestruko zanimljivim ostvarenjem, u kojem je baš vidljiv taj studiozan scenaristički i redateljski pristup.
Serija hipnotički veže gledateljevu pažnju, nije vulgarna i nasilna kako bi se možda na prvu pomislilo, dijalozi su pametni i nepretenciozni, humor nije prvoloptaški. Nije za svačiji ukus definitivno, i nećete se poslije nje osjećati ništa bolje. Ali niti nužno lošije. Jer sve je to nažalost život, sa svim svojim odjecima, zamkama, nadama i razočarenjima, s kojima se ljudi diljem svijeta svakodnevno sudaraju. Jedini mali problem serije je taj što je (osim sjajnih Jean Smart u ulozi njene majke Helen i Julianne Nicholson u ulozi prijateljice Lori) Kate Winslet ”pojela” ostatak glumačke ekipe, pa i inače dobri Sam Peters, Guy Pearce i David Denman pored nje izgledaju plošno, dosadno i nezanimljivo.
Serija na Rotten Tomatoesu ima 92 posto pozitivnih kritika i definitivno se svojom kvalitetom izdvaja iz cjelokupne ovogodišnje ponude televizijskih naslova. Naturalizam cjelokupne atmosfere serije dodatno je naglašen lošim frizurama i masnim kosama većine glumaca na setu, koji su imali zadatak snimati scene čim se dignu iz kreveta, na užas njihovog službenog frizera Lawrencea Davisa. Kate Winslet to nije nimalo umanjilo onaj glumački sjaj kojim isijavaju samo istinske filmske dive, čak se stječe dojam da je konačno došla na svoje. Barem sudeći po izjavi koju je dala za ‘The Times’ u kojoj tvrdi: ”Da, sve sam starija. Ponekad izgledam usrano. Koliko primjećujem, ljudi troše puno vremena na svoj izgled i pri tome koriste filtere. Gledam te slike glamuroznih lokacija. Zabrinuta sam za mlađe generacije. Za te nedostižne ideale. I zato ne želim uloge koje hrane tu nedostižnost. Završila sam s time“. Kate je konačno dobila ulogu po svom gustu, a vas dragi čitatelji pozivamo da zajedno s Mare Sheehan otkrijete tko je ubio Erin McMenamin, ali i da shvatite zašto to nije najvažnije pitanje na koje odgovara ova odlična serija.

Naziv: ”Mare of Easttown”
Žanr: Kriminalistička drama
Mreža: HBO, SAD 2021.
Foto: Izvor: HBO MAX

Pročitajte još

‘Župski pjat’ počeo đirom po vinogradu i radionicom o rogaču

Dulist

Revelin osvojio 25. mjesto na ljestvici Top 100 klubova DJ Maga

Dulist

Iako mu je prva godina, ‘Župski pjat’ već se može nazvati – tradicionalnim festivalom!

Dulist