Aktualno

OBIŠLI SMO GRADILIŠTE Kinezi rade ‘punom parom’, još nekoliko metara i Pelješki most je spojen!

OBIŠLI SMO GRADILIŠTE Kinezi rade ‘punom parom’, još nekoliko metara i Pelješki most je spojen!

Pelješkom mostu nedostaje još samo 18 metara kako bi bio cjelovit te napokon povezao jug Hrvatske s ostatkom zemlje i to prije nego što je planirano. Upravo toliko je duga završna čelična konstrukcija koju će vrijedni kineski graditelji ovog najvećeg infrastrukturnog projekta naše županije u suradnji s inženjerima Hrvatskih cesta ugraditi u srijedu 28. srpnja. Tog će dana u noćnim satima most zadobiti svih svojih 2,4 kilometra duljine. Ovom prigodom obišli smo gradilište mosta i uvjerili se iz prve ruke kako teku radovi, a naš je vodič bio inženjer građevine Hrvatskih cesta Davor Perić. Na most smo došli upravo u trenutku kada su se radnici kompanije CRBC pripremali za ulazak u noćnu smjenu i postavljanje prve od tri završne konstrukcije mosta u njegovoj sredini. Svaka od završnih konstrukcija duga je 18 metara, a postavljaju ih isključivo u noćnim satima zbog velikih vrućina. Ovog puta nije bilo slavljeničkog vatrometa, ali su zato ‘frcale’ iskre od varenja. Na samom budućem kolniku mosta nije bila velika gužva, tek poneki kineski radnik s kojim smo uspjeli razmijeniti pozdrav ‘ni hao’. Ostatak ‘ekipe’ vrijedno je radio na varenju unutar same konstrukcije.

OBIŠLI SMO GRADILIŠTE Kinezi rade ‘punom parom’, još nekoliko metara i Pelješki most je spojen!

Noćne smjene

— Radimo s čelikom, a on postiže visoke temperature tijekom dana pa su i teži uvjeti rada. Noćni rad nam je jako važan i zato što se veliki dio zavarivanja trenutno odvija unutar konstrukcije mosta. Pod visokim temperaturama čelik se širi, a nama je kod ugradnje zatvarajućih segmenata jako bitan razmak. Ciljamo na razmak do jednog centimetra dijela koji će se zavarivati pa to isključivo radimo po noći kad je temperatura stabilna kako bismo imali što veću preciznost – ističe Perić.

Prošle su već tri godine otkako inženjeri Hrvatskih cesta na ovog projektu surađuju s kineskim radnicima kompanije CRBC. Svi skupa su se dobro upoznali, naglašava Perić, i suradnja teče jako dobro od prvog trenutka.

—U zadnje vrijeme svi su sretni i čekaju trenutak spajanja koje će se dogoditi i prije nego što se planiralo. Govorilo se da će se posljednji segment ugraditi u listopadu, ali smo sada dosta ubrzali te smo si tako oslobodili prostor za druge radove da sve bude gotovo prema planu. Naša suradnja je s njima od početka jako dobra. Činjenica je da je riječ o drugoj kulturi, ali oni brzo uče i prilagođavaju se pa sve prolazi na obostrano zadovoljstvo – govori inženjer Perić. Dodaje kako je na gradilištu stalna fluktuacija radnika. Zbog pandemije i ograničenog broja letova tijekom ‘lockdowna’ i u razdoblju nakon, radnici su ipak ostajali na mostu te nisu išli čak ni doma u Kinu. Prema organizaciji njihove tvrtke, mogu otići u Kinu mjesec dana u komadu, ali onda imaju još dodatno vrijeme koje moraju provesti u izolaciji pa im to dodatno otežava situaciju. Kada dođu na gradilište ostaju cijelu godinu bez povratka kući. Sada su na mostu, govori Davor Perić, zavarivači, dok su prethodno tome radili oni radnici kojima je bio povjeren posao armirano-betonskih radova.

OBIŠLI SMO GRADILIŠTE Kinezi rade ‘punom parom’, još nekoliko metara i Pelješki most je spojen!

Sve gotovo krajem siječnja
Nakon što 28. srpnja ugrade i posljednju konstrukciju, to nije kraj radova na Pelješkom mostu.

—Nakon toga čeka nas još puno posla do završetka radova. Preostaju radovi na hidroizolaciji samog mosta, ugradnja asfalta, zaštitne ograde, ograde za zaštitu od vjetra i sve potrebne opreme za upravljanje i nazdor prometom poput video kamera, rampe, promjenjive prometne signalizacije te dva odmorišta. Očekujemo da će sve skupa biti gotovo krajem siječnja 2022. – ističe Perić. Paralelno s mostom napreduju i radovi na segmentima pristupnih cesta, međutim, evidentno je kako će most biti gotov prije njih. Isticalo se kako će se i bez obzira na to mostom moći prometovati preko čvora Brijesta. U lipnju je prilikom obilaska radova predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić istaknuo kako bi se preko mosta mogao odvijati promet lakih vozila, odnosno osobnih automobila te kamiona do sedam i pol tona, i prije dovršetka pristupnih cesta. Međutim, naglasio je da će tu odluku donijeti sukladno stanju cijelog projekta i aspektima prometne sigurnosti koji će biti na snazi, a s obzirom na lokalnu cestu na koju bi se promet trebao priključiti.

—Tako je, po završetku dijela pristupnih cesta kod čvora Brijesta, prvi promet proći će Pelješkim mostom. To bi se moglo dogoditi u proljeće 2022. U Brijesti su trenutno u tijeku zemljani radovi koje izvodi austrijski Strabag – ističe Perić.

OBIŠLI SMO GRADILIŠTE Kinezi rade ‘punom parom’, još nekoliko metara i Pelješki most je spojen!

Najveći izazov temeljenje
Upravo bi do proljeća sljedeće godine i kineski radnici trebali napustiti tad već izgrađeni i dovršeni Pelješki most. Krajem siječnja očekuje se još riješiti dio administracije i računovodstvenih poslova oko mosta, naglašava Perić. Tada bi posao bio završen i za CRBC osim ako se ne odluče prihvatiti još nekog posla u Hrvatskoj s obzirom da u našoj zemlji imaju registriranu podružnicu. A, što im je predstavljalo najveći izazov prilikom gradnje kroz sve ove tri godine?

—Vjetar je veliki izazov. Postoje određene granice brzine vjetra koje onemogućavaju određene radove. U ovom dobu godine s time nemamo problema, ali, po dosadašnjem iskustvu, to je najizraženije bilo u ožujku. Ostatak godine klima za rad je izuzetno dobra. Zbog vremenskih prilika nismo imali nikakvih dužih prekida. Po mome mišljenju najteže nam je bilo izvesti temeljenje koje smo provodili tijekom 2019. Radilo se na 148 čeličnih pilota koji su došli iz Kine u jednom komadu, zabijeni, precizno postavljeni na dio jednog slabo nosivog tla, ispod razine mora u potpuno nepredvidljivim uvjetima. Unatoč svim pripremama imali smo ipak i nekoliko iznenađenja. Jedan dio pilota koji smo zabili ostao je deset metara viši od projektirane visine, posljednji pilot koji se zabio na zadnjem stupnom mjestu se iskrivio pa smo ga morali rezati uz pomoć ronioca – pojasnio je Davor Perić. Dotaknuli smo se svakako i mosta preko Stona koji je dio cjeline pristupnih cesta Pelješkom mostu. Zavirili smo i u Brocama na Avaxovo gradilište na ovom najkompleksnijem dijelu projekta kojeg grčka kompanija izvodi. Upravo je protekle srijede završen iskop tunela Polakovica, dugog 1240 metara. To je ujedno i treći po redu proboj tunela na projektu, ali prvi za grčku tvrtku Avax. Tunel Polakovica dio je faze 4 stonske obilaznice i zajedno s mostom Ston i tunelom Supava čini najkompleksniji dio ovog zahvata, istaknuli su iz Hrvatskih cesta.

OBIŠLI SMO GRADILIŠTE Kinezi rade ‘punom parom’, još nekoliko metara i Pelješki most je spojen!

Most Ston najkompleksniji
—Most Ston najkompleksniji je dio Avaxovog projekta, ponajprije jer se radi o konstrukciji tunel-most-tunel. Sad su u tijeku armirano-betonski radovi na stupnim mjestima tog mosta i zatim slijedi montaža čelične konstrukcije koju proizvodi Brodosplit. Montaža će biti poseban izazov jer ju je potrebno dopremiti na baržama, na dijelu zaljeva koji je izrazito plitak. Bit će jako teško proći remorkerima i zato to predstavlja dodatan izazov, ali nadamo se da će sve biti u najboljem redu. Dijelovi su proizvedeni, ali još nije pala odluka kada će točno stići na most. Drugi tunel koji se treba probiti nakon Polakovice je Supava i on je na 50 posto dovršenosti te bi mogao biti dovršen do jeseni – rekao je Perić.

OBIŠLI SMO GRADILIŠTE Kinezi rade ‘punom parom’, još nekoliko metara i Pelješki most je spojen!

Inače, kako su izvijestili iz Hrvatskih cesta, na pristupnim cestama u tijeku su armirano – betonski radovi na objektima mostu Dumanja Jaruga I i II dok se na ranije probijenim tunelima rade završne betonske kampade i hidroizolacija. Podsjetimo, Pelješki most dio je projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom koji osim izgradnje mosta podrazumijeva i izgradnju pristupnih cesta duljine 12, 04 kilometra na relaciji Duboka – Sparagovići /Zaradeže, cesta Duboka (D8) – Most iznosit će 2, 140 km s kopnene strane, Most – Zaradeže, 9,898 kilometara s dva tunela, jednim vijaduktom i dva mosta. Tu je i izgradnja stonske obilaznice, poboljšanje i proširenje dionice Sparagovići/Zaradeže – Prapratno duljine 10,2 kilometra te izgradnja stonske obilaznice Prapratno – Doli u duljini 7,89 kilometara s dva tunela, jednim vijaduktom i mostom.

Pročitajte još

[FOTO] Na Orsanu započeli radovi za hangar VK Neptuna

Dulist

OD PETKA NA KIOSCIMA Čeka vas novi broj DuLista!

Dulist

KUPAČI PITAJU Kada će se skalice postaviti na Lokrumu?

Dulist