Slušni aparat

Najveći ikada

Mala povijest hip-hopa ispisana je na SoFi stadionu u kalifornijskom Inglewoodu kada su u poluvremenu Super Bowla u nedjelju, 13. veljače na ‘stejdž’ stupili Dr. Dre i Snoop Dogg, a nakon njih, redom, 50 Cent, Mary J. Blige, Kendrick Lamar i Eminem, uz malu pomoć vidljivo entuzijastičnog Andersona Paaka za bubnjem. Hip-hop raspašoj par excellence kakav su izveli, gorak je podsjetnik na impotenciju tzv. mumble rapa i bezidejnost trapa i njegovih derivata, ali je i nostalgična posveta Los Angelesu, posebno Comptonu, toj slavnoj kolijevci West Coast rapa. Poput nekih hip-hop Avengersa, ukupno teški 44 Grammyja, poklonili su se i nesretnom Tupacu Shakuru, no prvenstveno, bio je to naklon Dr. Dreu i njegovoj impresivnoj karijeri koja se proteže već četiri desetljeća. Andre Young svoj put prema panteonu hip-hopa započeo je s grupom Niggaz Wit Attitudes ili skraćeno N.W.A. Propagatori gangsta rapa svojim su realističkim stihovima opisivali surovu svakodnevicu s kojom su odrastali, a u rasponu od samo četiri godine snimili su dva albuma, u punom sastavu tek epohalni ‘Straight Outta Compton’ (1988). Najopasnija grupa na svijetu, kako su se nazivali, osim roditelja i urednika radijskih programa, uzbunila je čak i FBI, a LAPD su ih imali na radaru, baš kao Black Flag desetljeće ranije. Ozloglašena ‘Fuck tha Police’, budnica protiv policijske brutalnosti, lansirala je glazbenu i filmsku karijeru Ice Cubea koji ubrzo napušta grupu. Uz DJ Yella-u, Dre potpisuje produkciju albuma, a središnje mjesto za mikrofonom zauzima samo u ‘Express Yourself’. Pjesma izgrađena na semplu istoimene stvari Charlesa Wrighta, neobično, nema niti jedne psovke i nedvosmisleni je anti-drug manifest.

Grupa bez Cubea 1991. snima jednako dobar ‘Niggaz4Life’. Dre je stasao kao producent, no članovi se nisu najbolje snašli pod bujajućom popularnošću pa su međusobno zaratili i kraj je bio neizbježan. Dr. Dre osniva Death Row Records i inaugurira G-Funk, novi subžanr gangsta rapa koji će zavladati glazbenim (ne samo hip-hop) svijetom prve polovice 90-ih. ‘The Chronic’, stvaran u jeku krvavih proljetnih nemira u L.A.-u 1992., izlazi krajem godine, a Snoop Dogg, 21-godišnjak iz Long Beacha repa na 11 od 16 pjesama, uključujući i sva tri singla: Nuthin’ but a ‘G’ Thang’, ‘Fuck wit Dre Day’ i ‘Let Me Ride’. ‘The Chronic’ je i danas zadržao sve što ga je prije 30 godina činilo remek djelom. Svaka pora je inovativna i prijelomna – pažljivo odabrani i posloženi semplovi i ritmički obrasci posuđeni iz slavnih funk i soul ploča nadograđeni su živim instrumentima, a najkarakterističnije masnim basovima i zavijajućim klavijaturama (‘Let Me Ride’ je školski primjer).

Jedina slaba karika su stihovi koji su povremeno, nažalost, nagrđeni seksizmom i graničnom mizoginijom. Dre i Snoop 1993. ponavljaju uspjeh i izbacuju ‘Doggystyle’, prvi Snoopov album i novi klasik G-Funka.
Kada je Suge Knight, suosnivač Death Row Records, u tabor doveo Tupaca, Dre mu producira slavnu ‘California Love’. No, njihov diskografski imperij počinje se urušavati pod kriminalnim poslovanjem Knighta. Krah Death Rowa prati i rivalstvo između repera s istočne i zapadne obale koje sve više jača, a potenciraju ga upravo 2Pac i Knight. Verbalni rat rezultirat će ubojstvima, najprije 2Paca 1996., a potom i Notorious B.I.G.-ja godinu dana kasnije.

Prije nego što su stvari tragično eskalirale, Dre napušta brod koji tone i drugi put kreće otpočetka. Osniva novu etiketu Aftermath i počinje bogatu profesionalnu vezu s Jimmyijem Iovineom, šefom Interscopea. Jedan Afroamerikanac iz geta Comptona, drugi iz tradicionalne talijanske obitelji iz Brooklyna, Young i Iovine na prvi pogled mogu se činiti potpuno različitima. Zakleti perfekcionisti u studiju, vizionari s nosom za posao, zajedno će postići puno u kreativnom i poslovnom svijetu (njihovo partnerstvo tema je izvrsne Netflixove dokuserije ‘The Defiant Ones’). Dre novu dozu nadahnuća u pronalazi u nepoznatom reperu iz Detroita, u prvom trenu potpuno nesvjestan da je njegov novi pulen plavokosi i plavooki dečko. Od 1999. i Slim Shady LP-ja pa sve do ‘Music to Be Murdered By’ iz 2020. izvršni je producent svih Eminemovih deset ploča. Kao Snoop prije i Kendrick poslije njega, Em je pak svog mentora potaknuo da se ponovno izrazi kao izvođač. Objavljen u studenom 1999., album ‘2001’ pokazao se jednako impresivnim i utjecajnim nasljednikom ‘The Chronic’, a njegova inovativna produkcija opet je odjekivala godinama.

Klasične pjesme ‘Still D.R.E.’ i ‘The Next Episode’ sa Snoopom te ‘Forgot About Dre’, suradnja s Eminenom, nadograđuju obrasce G-Funka i odvode ga u novi milenij. Inspiriran filmom ‘Straight Outta Compton’ Dr. Dre 2015. objavljuje njegov neslužbeni soundtrack jednostavno nazvan ‘Compton’. Čak uz izostanak velikih hitova, album je ambiciozan i relevantan, a Dre ponovno dokazuje da je u tom ringu G.O.A.T. (the Greatest Of All Time). Nastup na Super Bowlu potvrda je tituli najvećeg ikada.

Foto
Discogs

 

Pročitajte još

Nulta razina civilizacije

Ivan Jelčić

Stare pjesme koje ‘ubijaju’ nove

Petar Ipšić

Svemirske džukele u novom mračnom dobu

Ivan Jelčić

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija