Slušni aparat

Marc Bolan – savršena pop zvijezda

Svake druge nedjelje zapadam u istu dilemu – kako nekoliko dana ranije odabranu temu sažeti na jednu stranicu teksta, a pritom zadržati donekle zanimljiv narativ. Još kada među temama nametnutim nekim novim izdanjima ili godišnjicama treba pisati o izvođačima toliko utjecajnim, a nedovoljno valoriziranim ili poznatim, zadaća se čini nemogućom misijom. Upravo takve muke prolazim danas, jer izlaskom ‘Angelheaded Hipster: The Songs of Marc Bolan & T. Rex’, dvostrukog albuma posvećenog britanskom glam rock glazbeniku, više nemam izgovora za ne pisati o Marcu Bolanu (ne da to nisam želio, nego sam čekao pravi trenutak). Najprominentnija figura glam rock pokreta ranih 70-ih, Marc Bolan bio je istinska zvijezda, ona mistična i mitska glazbena ikona kakve su kao vrsta odavno izumrle.

Slava mu nije došla preko noći, bio je itekako svjestan svih ograničenja instant prepoznatljivosti, ali je znao uživati u klicanju publike i pažnji medija. Bio je karizmatik kojeg je ‘kamera ljubila’ i s čijim su se imidžem (za razliku od Bowieja, Bolan je uspijevao istovremeno izgledati macho i androgino) i pjesmama mnogi mogli poistovjetiti. Samo u razdoblju između listopada 1970. (kada akustični folk duo skraćuje ime i izdaje ‘uštekani’ hit singl ‘Ride a White Swan’) i ljeta 1973. Bolan je uspio osigurati Top 10 plasman za 11 svojih uzastopnih singlova. Među njima su takvi klasici poput ‘Get It On’, ‘Jeepster’, ‘Telegram Sam’, ‘Metal Guru’, ‘Children of the Revolution’ i ‘20th Century Boy’. Kakvo je to uzbudljivo glazbeno vrijeme bilo oslikava i zanimljiva činjenica da je polovica tih pjesama objavljena samo u formi singla, bez obzira što su T. Rexi u međuvremenu izdali četiri albuma, od njih dva kolosalna remek djela – ‘Electric Warrior’ i ‘The Slider’. Kada je Marc Bolan u ožujku 1973. objavio četvrti album T. Rexa naziva ‘Tanx’ zanimanje radijskih i TV urednika te trendovski raspoložene publike počelo je jenjavati, a s te ploče, koja je osim glama istraživala soul i funk, nije skinut niti jedan singl. Nakon toga T. Rexi snimaju dva slabašna rada da bi tek 1977., kada izlazi labuđi pjev ‘Dandy in the Underworld’, autor pronašao novo vrelo inspiracije i snimio djelo koje vrlo visoko kotira među ‘bolanofilima’. Drugu šansu nije dobio.

Negdje u jugozapadnom Londonu, 16. rujna 1977. godine, ljubičasti Mini Morris kojim je upravljala Bolanova djevojka Gloria Jones zabija se u drvo. Par se vraćao kući iz noćnog provoda. Bolan je preminuo na licu mjesta. Imao je 29 godina. Ono što me uvijek kopkalo oko Bolana i Rexa jest činjenica da nikad nisu dobili adekvatno priznanje za svoj trajni utjecaj na gitarsku glazbu, posebno onu sa slatkim zubom prema popu. Od Ramonesa i Smithsa, preko Depeche Modea i Pixies, do Oasis, Suede, R.E.M. i U2 ili Guns ‘n’ Roses, svi su se okrznuli o Bolanovu pjesmaricu. T. Rexi su u mojoj knjizi oduvijek bili jednako značajni kao Stonesi, Zeppelini, Black Sabbath, Queen, Beatlesi ili Elton John. Upravo John u društvu U2 na spomenutoj kompilaciji uzima zadatak obraditi jedan od najvećih hitova T.Rexa – ‘Get it On (Bang a Gong)’. Nažalost, rezultat je blijed, a još je gori pokušaj Davida Johansena, pjevača kultnih New York Dollsa. Ali nije sve tako crno. ‘Angelheaded Hipster: The Songs of Marc Bolan & T. Rex’ životno je djelo producenta Hala Willnera koji je u travnju, u 64. godini života, preminuo od koronavirusa. Kad sastavljate album ovakvog tipa s 26 pjesama i isto toliko izvođača za očekivati je da ćete pomalo zamutiti jasnoću koncepta.

Naime, dio covera vjeran je originalima (Joan Jett, U2, Keisha, Nena) i zato nisu odveć zanimljivi dok su neki otišli previše u drugi smjer pa su se pomalo izgubili u prijevodu poput Marca Almonda u ‘Teenage Dream’. Ipak, među onima koji su riskirali i isplatilo im se su Emily Haines (‘Ballrooms of Mars’) i Lucinda Williams (‘Life’s a Gas’). Punk original ‘Solid Gold, Easy Action’ Peaches je upakirala u svoj prepoznatljivi elektro-pop zvuk i pogodila u sridu. Nick Cave je osvojio s ‘Cosmic Dancer’, a životni partneri Sean Lennon i Charlotte Kemp Muhl izveli su neodoljivu verziju ‘Mambo Sun’. Ima još nekoliko svijetlih primjera poput Bornsa koji je briljirao s deep cutom ‘Dawn Storm’, no najveća sretna okolnost ‘Angelheaded Hipstera’ je u tome što će možda probuditi interes novih generacija za ostavštinom ovog vrsnog autora i glazbenika koja je puna neistraženih vrhunaca.

Foto: https://www.facebook.com/T.RexBolan/

Pročitajte još

Još glazbe za odvratno vrelo ljeto

Dulist

Auto-Tune, ‘pjevač’ koji nikad ne falša

Petar Ipšić

Glazba za dugo toplo ljeto

Ivan Jelčić

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija