AktualnoUrednički izbor

MANČA PLAĆENA KARTICOM? Kod nas je sve problem!

MANČA PLAĆENA KARTICOM? Kod nas je sve problem!

‘Legaliziranje’ napojnice u slučajevima isključivog plaćanja bankovnim karticama ovih su dana potaknula dva ninska ugostitelja, Oleg Glavan i Marijan Jurišić, i to otvorenim pismom Poreznoj upravi. Smatraju kako se u nedostatku zakonskog rješenja za legalnu naplatu napojnice u slučajevima kad se račun plaća karticama, gubi veliki iznos novca i to na nacionalnoj razini, a neke procjene kreću se i u milijunima. Ponudili su i rješenje i to da se na kasu uvede zaseban artikl naziva Tip, da se može otkucati točan iznos Tip-a na račun i dati ga na uvid gostu, koji će on potpisati ili potvrditi pinom na pos uređaju. Na kraju mjeseca, ističu dalje, svaki blagajnik ispiše na kasi mjesečni izvještaj artikala gdje je vidljivo o kojem iznosu tipa se radi. No, tu su došli do pitanja na koji način to obračunati na plaći ili kako to isplatiti djelatniku? Kako platiti porez na taj iznos?

Kolika je porezna stopa i kako to obračunati? Tragom njihovog otvorenog pisma zanimalo nas je što o njihovoj inicijativi za ‘legalizacijom’ napojnice u slučaju plaćanja računa karticama misle dubrovački ugostitelji. Svi su složni – za to treba pronaći rješenje. Predsjednik Udruge ugostitelja Dubrovnik Ante Vlašić ističe kako je ovo veliki problem jer gosti danas sve više plaćaju karticama te zbog toga često puta ne mogu ostaviti napojnicu jer uza se nemaju gotovinu. Posebno je to izraženo, smatra Vlašić, u pred i post sezoni kad jako puno tvrtki organizira grupne večere i insentive te često puta sve plaćaju isključivo karticom tvrtke. Brojne tvrtke u svijetu, ističe, u troškove uključuju i ‘tip’ do određenog postotka, ali u našem ga slučaju ne mogu ostaviti osim da netko plati iz svoga špaga.

— Gubimo novac, koji bi radnici mogli imati kao stimulaciju – ističe Ante Vlašić. Dodaje kako gosti redovno pitaju za mogućnost ostavljanja tipa prilikom plaćanja karticom te da to nije iznimka, nego pravilo. Napominje kako je u nekim državama to regulirano putem ‘service charga’ koji je u određenom iznosu istaknut na računu te predstavlja naplatu usluge koja je već uračunata u cijenu te se smatra napojnicom. S druge strane, negdje na računima imate istaknut ‘tip’ čiji iznos sami nadopišete te ga uredno s cijelim računom platite putem svoje kartice. Potom se taj iznos obračunava ili na dnevnoj ili na mjesečnoj bazi te se daje radniku ili mu se isplaćuje na račun. Na pitanje ima li naznaka da će se ovaj problem riješiti i u Hrvatskoj ističe:

— S obzirom da je naša Vlada izrazito inertna u hitnim rješavanjima bilo čega, osim ako nije za dobivanje glasova, čisto sumnjam da će se na to fokusirati brzo – govori Vlašić napomenuvši kako bi u svakom slučaju, ako se ovo pitanje konačno regulira, taj iznos trebao pripasti radniku, ne tvrtki i ne državi.

Neoporeziva nagrada

Ugostitelj Stjepan Perić, vlasnik Poklisara također smatra kako ovo pitanje treba regulirati. — To funkcionira svugdje u svijetu, a kod nas je sve problem. Sve se da riješiti, samo to pitanje treba zakonski regulirati – ističe Perić. I on, kao i svi naši sugovornici, dodaju kako se danas računi u 80 posto slučajeva plaćaju karticama.

— To je nagrada konobarima za uslugu i ona bi im trebala biti motiv i poticaj, ali smatram da iznos koji bi išao za tu svrhu treba biti neporeziv – ističe Stjepan Perić. Vlasnik obiteljskog restorana Veranda Mirko Andrić ističe kako gostima, kad ga pitaju kako mogu ostaviti tip, uvijek odgovora – na gotovinu jer država taj iznos oporezuje.

— Riječ je o jako velikom postotku kojega država uzima za sebe i to je jako veliki problem – ističe Andrić dodavši kako čuje da ponegdje, posebno u hotelima, taj iznos zapravo ostaje vlasnicima. Njemu to nije problem, govori nam, jer je on i vlasnik i konobar u svom objektu, ali smatra kako to nije pošteno prema ljudima koji rade i ‘ubijaju se’ tijekom sezone.

— Mislim da to nije nimalo pošteno i da bi se trebalo drukčije regulirati – govori Andrić. I on je mišljenja da bi iznos koji bi se za napojnicu ‘skinuo’ s kartice trebao biti neoporeziv jer to je iznos kojega gost ostavlja za uslugu koju je dobio. Istaknuo je i kako je davno upozoravao ugostitelje na to da su konobari jako nezadovoljni i da će nedostajati radne snage, a to se sada i vidi u praksi.

Konobari bi bili zadovoljniji

— Nije samo stvar u tome što oni odlaze u inozemstvo već općenito, nije se reagiralo na vrijeme i sad imamo veliki problem jer se svatko zapošljava za konobara, a nije svatko za sve. Tada su normalno nezadovoljni i gosti i vlasnici, a u konačnici i sam radnik. To je začarani krug i sad će nam trebati jedno desetak godina da se to ispravi. Mi smo turistička zemlja i moramo razmišljati za budućnost, a ne samo za ovaj trenutak. Trebat će dobro zasukati rukave da se to promijeni – mišljenja je vlasnik Verande Mirko Andrić. Vlasnica restorana Kopun Ana Bitanga također naglašava kako je ostavljanje napojnice kod kartičnog plaćanja u svijetu normalna praksa. Kad bi se ovo pitanje reguliralo i pronašao zakonski model, smatra da bi konobari na taj način više zaradili jer svi konobari na svijetu rade za ‘tip’.

— Konobari bi bili zadovoljniji i vjerujem da bi to neke ljude još više motiviralo, a nije da im motivacije ne treba u kolovozu na +40, nakon što rade od ožujka – ističe Bitanga. Jedan dubrovački konobar (podaci poznati uredništvu) govori kako se 80 posto računa danas plaća karticama te kako 50 posto tih gostiju želi ostaviti osoblju ‘tip’.

— Treba naći rješenje i nije mi jasno zašto ga u Hrvatskoj još nema jer je to u svijetu normalna stvar. Ovako svi skupa gubimo milijune – ističe naš sugovornik.

Pročitajte još

Bačić o izbornom danu: Nepotrebno, iracionalno, izgubit ćemo 300 milijuna eura

Dulist

PUŠAČI POZOR Još jedna kompanija povisuje cijene cigareta

Dulist

NORDIJSKO HODANJE I PJEŠAČENJE U KONAVLIMA Organizirane 3 rute, za svakoga ponešto

Dulist