Slušni aparat

Lekcija iz marketinga

Lekcija iz marketinga

‘Random Access Memories’ (kasnije RAM), četvrti i posljednji studijski album francuskog dua Daft Punk, ljubavno pismo eri disca, pro­gresivnog popa i kalifornijskog soft rocka, obavljen je u svibnju 2013., no hype oko nove ploče ‘robota’ počeo je puno prije, a iznjedrio je jednogodiš­nju marketinšku kampanju kakva bi se trebala izučavati na visokim učilištima i biti tema najboljih doktorskih diser­tacija. Guy-Manuel de Homem-Chri­sto je informaciju da Thomas Bangal­ter i on razvijaju ideje za novi album prvi put podijelio u intervjuu iz 2008. godine.

Bez ugovora s diskografskom kućom koji bi ih mogao sputavati, Daft Punk su se neograničeno mogli posve­titi svojim muzama. Snimanje albuma započelo je početkom iste godine i nastavilo se, u tajnosti, odvijati tije­kom iduće četiri, a šaputanja o listi suradnika koji će gostovati na albumu postajala su sve glasnija. Nile Rod­gers, legendarna figura disco ere (Chic, Sister Sledge) te producent Bowieja, Madonne i Duran Duran, najavio je suradnju s Daft Punkom u veljači 2012. godine. Očekivano, vijest je medijski eksplodirala, kao što se i moglo pred­vidjeti. Tri mjeseca poslije i godinu dana prije nego što će RAMbiti objav­ljen, Giorgio Moroder, još jedan disco inovator otkrio je da je snimio auto­biografsku pjesmu za buduće izdanje Daft Punka.

U srpnju iste godine, bend i njihov menadžer Paul Hahn odabiru Columbiju Records za izdavača zbog njihove duge povijesti, ali i inputa koji kuća ulaže u razvoj svojih izvođača. Na ljeto 2012. Daft Punk budućem izda­vaču puštaju prve pjesme i izlažu pla­nove za inovativnu marketinšku strate­giju. Prema riječima Columbijinog šefa Roba Stringera, bilo im je jasno da je pred njima velika ploča s kojom će Daft Punk probiti u mainstream pop i željeli su joj pružiti potporu kakvu zaslužuje i to na način na koji su se promovi­rale ploče poput ‘Thrillera’ Michaela Jacksona.

Lekcija iz marketinga

Stvari će se oko nove ploče ‘robota’ zahuktati krajem veljače 2013. godine, tri mjeseca prije izlaska, a sve je počelo s Facebook objavom. Na toj je društve­noj mreži 26. veljače osvanula fotogra­fija dvije karakteristične Daft Punk kacige, spojene u jednu. Na crnoj pod­lozi bio je još samo logo Columbije Records. Impromptu teaser TV spot u trajanju od petnaest sekundi s glaz­benom kulisom još nenajavljene ‘Get Lucky’ i logotipom grupe emitiran je 2. ožujka tijekom epizode legendarnog američkog varijete TV formata Satur­day Night Live (SNL) što je dovelo do rušenja web stranice www.daftpunk. com. Teaser se uskoro emitirao glo­balno, a pratila ga je serija jumbo pla­kata.

Gigantski plakati, ponovno s kacigom stopljenom u jednu i s logom izdavača, pojavili su se na pažljivo odabranim lokacijama u Austinu, New Yorku, Londonu, u Miamiju, Los Angelesu, Parizu, San Franciscu, Chi­cagu, Torontu…Uslijedilo je još miste­rioznih televizijskih spotova, a onda se Internetom prolomila vijest koja je uskoro postala viralna. Sony je putem tvrtke za licenciranje registrirao 13 nei­menovanih pjesama za novo izdanje Daft Punka. Album se mogao rezervi­rati putem iTunesa pa su mediji tako došli do datuma izlaska. Čitavo vri­jeme nema službenih izjava ni benda ni Columbije. Uslijedila je potpuno nova serija billboarda koji su ovaj put sadržavali i natpis ‘Random Access Memories’ u fontu istovjetnom onom na omotu ‘Thrillera’. Mjesec dana prije nego što će svijet imati priliku čuti novu glazbu, na službenom YouTube kanalu grupe počeli su se pojavljivati kratki dokumentarni filmovi pod nazi­vom The Collaborators.

Prva epizoda ugostila je Giorgia Morodera koji je u detalje govorio o kreativnom pro­cesu i vlastitom iskustvu sa snimanja. Uslijedili su filmovi s ostalim suradni­cima, njih ukupno osam, uključujući Nilea Rodgersa i Pharrella Williamsa, a mistika oko albuma samo je bujala i činilo se da je tih mjeseci u glazbe­nom svijetu postojala samo jedna tema. RAMje službeno najavljen u malom gradiću od tek dvije tisuće stanov­nika u ruralnoj Australiji i to u sklopu lokalnog poljoprivrednog sajma Wee Waa Show. Uzbuđenje oko nove glazbe robota eksplodirat će do neslućenih razmjera 12. travnja 2013. godine. Jed­nominutni teaser prvog singla ‘Get Lucky’, s karakterističnom gitarskom frazeologijom Nilea Rodgersa, simul­tano se emitira na tri pozornice najra­zvikanijeg svjetskog glazbenog festi­vala, kalifornijske Coachelle što je dovelo do pojave glasina kako će Daft Punk nenajavljeno nastupiti na festi­valu.

Popis pjesama objavljen je 16. travnja, a potvrđeni su i svi gostujući suradnici. Tri dana kasnije izlazi radij­ska verzija prvog singla koji je u prvom tjednu zasjeo na prvo mjesto pop lje­stvica u 30 svjetskih država. Pjesma je probila sve granice, jednako se vrtjela u Singapuru, Rusiji i Nizozemskoj. ‘Get Lucky’ su puštale dance, alternativne i Top 40 radijske stanice. Preko noći pjesma je postala hit ljeta, to je ostala i idućih nekoliko godina, a možebitno je i najbolja pjesma ljeta 2023. jer je potra­žnja za njom prisutna i na desetogodiš­njicu njenog izlaska. Jedini intervju u cijelom procesu Guy-Manuel i Tho­mas dali su Peteu Tongu za BBC10. svibnja, a 13. svibnja objavljen je video ‘Random Access Memories Unboxed’. Roboti u upravljačkoj konzoli svemir­skog broda otvaraju omot LP izdanja, stavljaju ploču na gramofon i puštaju ‘Give Life Back to Music’ sa svojim rock uvodom. Tog trenutka prije 10 godina posljednji put bio sam toliko nestrpljiv oko izlaska nekog albuma.

Foto www.daftpunk.com

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić