AktualnoUrednički izbor

IZGUBLJENA SEZONA? Event industriji ‘last minute’ situacije ništa ne znače

IZGUBLJENA SEZONA? Event industriji ‘last minute’ situacije ništa ne znače

Stožer i Vlada zaboravili su na jedan od glavnih motora hrvatskog turizma – event industriju, odnosno industriju organiziranja događanja. To smatraju iz Udruge glas poduzetnika koji ističu kako je ovaj sektor protekle godine zabilježio pad od 95 posto, a situacija je u 2021. i dalje neizvjesna. Navode da je potrebno stvoriti plan otvaranja event industrije zbog potrebnog višemjesečnog planiranja za svako događanje. Predlažu nekoliko nužnih mjera, među ostalim, i da se osnuje fond oporavka kako bi se pomoglo tvrtkama organizatorima da prebrode buduće razdoblje. Dubrovački organizatori događanja ističu kako je trenutna situacija teška za njihovu industriju. Sestre Anđela i Ksenija Matić, vlasnice agencije za organizaciju evenata i konzalting ‘Event Lab’ navode da je event industrija u najnepovoljnijem položaju jer se temelji na okupljanju većeg broja ljudi, a to je trenutno najnepoželjnija stvar u cijeloj situaciji.

-Mali dio toga je moguće prebaciti online, ali 90 posto stvari je zapravo nemoguće modificirati. Situacija je za event industriju više nego kritična – reći će sestre Matić. U prošloj godini organizirale su malo događanja, tek svega nekoliko koncerata.

IZGUBLJENA SEZONA? Event industriji ‘last minute’ situacije ništa ne znače
Ksenija i Anđela Matić

-Ali iskreno, to je tuga za raditi na ovaj ‘novi’ način. Inače imate prostor u koji stane 300–400 stolica i onda lani imate svega 80-ak stolica. Od ostalih događanja, uspjeli smo odraditi neke radionice, dio kušanja vina smo uspjeli prebacili online, konferencije za medije također – naglašavaju te dodaju da imaju dosta projekata u najavi te da rade cijelo vrijeme. Dosta vremena se troši na prilagodbu samih projektnih aktivnosti trenutnim propisima Stožera, ali to im ne pada teško jer je, kažu, odlika svakog tko se bavi eventima snalaženje i prilagođavanje u neregularnim situacijama.
-Izazovno je jedino što ova situacija ‘malo’ predugo traje… Nije nam u planu prebacivanje na neki drugi posao, a modifikacije u poslovanju su svakodnevne. Ima jedna izreka – adapt or die (prilagodi se ili umri) i smatramo kako je ona uvijek u nekoj mjeri prisutna u našem poduzetničkom svijetu. Potrebno je kao poduzetnik imati mogućnost brze prilagodbe novonastalim situacijama. Event industrija zahtijeva dugo razdoblje pripreme projekata i njoj last minute situacije u turizmu ništa ne znače. Činjenica je da je za nas i 2021. godina 90 posto izgubljena i treba se naći načina kako pomoći ovoj industriji koja svojim aktivnostima izdašno puni državni proračun – navode.

Situacija se mijenja iz dana u dan
Martina Pavleković iz agencije za organizaciju vjenčanja ‘Yes I Du’ ističe kako u 2020. godini nisu organizirali niti jedno vjenčanje. Situacija je, kaže, poprilično teška te je teško išta predviđati, jer se sve mijenja iz dana u dan. Smatra da je prošle godine bilo potrebno više raditi na pozitivnom PR-u u trenucima kad se Hrvatska počela otvarati i kad je vladala dobra epidemiološka slika.
-Na tome bismo trebali raditi ove godine ako budu dobri brojevi. Na taj način bismo našim klijentima pokazali da je moguće održati manji event ili vjenčanje, a i samim time da su dobrodošli – rekla je Pavleković. Također naglašava da bi država agencijama trebala dati dio prometa koje su imale u 2019. godini kako bi mogle opstati. Jer, trenutno dobivaju potpore za zaposlenike, što je dobro, no kao agencija imaju i ostale, vlastite fiksne troškove koje moraju podmirivati, a nemaju otkud zaraditi novce.
-Određene stvari su bile pomaknute za određeno razdoblje, a one će se morati platiti, a mi ne možemo to nadoknaditi jer ne radimo već godinu i pol dana. Nije izgledno ni da ćemo raditi ovu sezonu, drugu zaredom. Ako i budemo radili, to će biti u smanjenom obujmu od onoga što bismo inače radili, a nemamo nikakvu naknadu kao agencija. Guraju nas u kredite, a nije izgledno da ćemo ih moći vraćati – rekla Pavleković. Unatoč svemu, ističe, u ovoj godini imaju neke najave.

IZGUBLJENA SEZONA? Event industriji ‘last minute’ situacije ništa ne znače
Martina Pavleković

-Veći dio vjenčanja koji je bio planiran za 2020., prebacio se na ovu godinu. Neke stvari su se otkazale i ove godine jer je neizvjesno razdoblje. Trenutno smo na 1/3 onoga što inače radimo. Ako se to ostvari, mi ćemo biti zadovoljni. Postoji nada, ali opet, nije izvjesno hoćemo li uspjeti provesti planirano. Sve je nažalost osuđeno na to da reagiramo u zadnji trenutak, što je vrlo nezahvalno za našu industriju jer planiramo vjenčanja po godinu dana unaprijed – reći će. I ona navodi da je za opstanak na tržištu prilagodba neminovna. Trenutno su više usmjereni prema elopement vjenčanjima, odnosno manjim vjenčanjima za dvije do deset osoba. To će, kaže, biti izglednije za ostvariti u ovim uvjetima. ‘Ako budemo povezani avionskim linijama’, naglašava. Isto tako ističe, i kako su promijenili fokus s dosadašnjeg glavnog tržišta Ujedinjenog Kraljevstva na neka druga tržišta.
-To smatramo određenom prilagodbom i imamo dosta dobre najave i reakcije. Samo treba vidjeti kakva će biti situacija s koronom i koliko je izgledno da će se ostvariti – reći će Pavleković koja vodi još dva biznisa, i ni od jednoga ne bi odustala, osim ako na to ne budem primorana zbog situacije na tržištu.
-Teško je išta predvidjeti, ali mogu reći da smo spremni u svakom slučaju za rad. Ako ne budemo mogli raditi, onda očekujemo od države da će nas poduprijeti, pa makar s dosadašnjim mjerama tako da ljudi mogu preživjeti. Jer, ovo postaje egzistencijalni problem. Ne radimo, ne zarađujemo, nego tek opstajemo – navodi Pavleković.

Svaki dan je izazov za sebe
Direktor ‘Culture Club Revelin’ Vlado Raunig navodi da je situacija za event i entertainment industriju izuzetno teška. U 2020. godini nisu uspjeli provesti nijedan projekt.
-Potpuno smo ‘paralizirani’ već preko godinu dana, bez naznaka početka normalizacije situacije. Svi planovi su izuzetno otežani u industriji u kojoj trebate biti i do godinu dana unaprijed s obzirom na program, booking i organizaciju. Morat ćemo se i dalje okrenuti rješavanju situacija dan po dan, kako nam situacija bude dopuštala. To je izuzetno naporno i opasno jer svaki novi dan je izazov za sebe. S obzirom na stagnaciju industrije, nekoliko kolega je odlučilo promijeniti poslovne puteve, što je sasvim razumljivo, ali sami organizacijski core Revelina je ostao isti kao prije pandemije – kaže nam Raunig. Planiraju li se modificirati ili prebaciti na drugi biznis, kaže kako u ovom trenutku ne pomišljaju na takav korak. Inače, svoje su poslovanje prošle godine proširili i na obližnji ugostiteljski objekt ‘Bistro Revelin’. Trenutno žele razmišljati pozitivno, koliko god se to može u ovoj situaciji. Za 2021. imaju planirane projekte, kako kaže, od velike važnosti za promociju same destinacije. Nadaju se da će provesti barem dio planiranog.

Kongresni turizam – na jesen?
Ante Krstanović, vlasnik agencije Dubrovnik Sun, specijalizirane za organizaciju kongresa, ističe kako su zbog pandemije koronavirusa od ožujka prošle godine de facto u blokadi poslovanja. Zbog pandemije je turistički sektor doživio izuzetan ‘udarac’, kaže, a samim time i agencije koje se bave organizacijom događanja za veliki broj ljudi.
-Mi smo na samom početku pandemije, kada su se tek formirale prve epidemiološke mjere, doživjeli svojevrstan ‘šok’. Samo smo u jednom trenutku morali sve obustaviti. Lani smo tako 11. ožujka trebali održati kongrese za šesto i sedamsto osoba, istodobno u Dubrovniku i u Šibeniku, kada smo samo dan prije u popodnevnim satima dobili uputu da sve moramo zaustaviti. Od tada nismo bili u prilici nešto tako veliko raditi, niti očekujemo da ćemo to moći u bližoj budućnosti s obzirom na mjere. Vjerojatnost je da će se zahtijevati procijepljenost sudionika velikih događanja, pogotovo za međunarodne kongrese s inozemnim sudionicima – rekao je Krstanović. U protekloj su godini imali tek nekoliko projekata ‘uživo’. Kaže kako su ih uspjeli organizirati, ali na ‘valu dotadašnjeg entuzijazma i standardnog poslovanja’. Organizirali su kongres krajem lipnja, u razdoblju kada je došlo do pada broj zaraženih, kao i jedan krajem kolovoza te početkom rujna, poštujući važeće epidemiološke mjere i uz dozvole stožera.
-No, to je bilo to. Nama je 90 posto prošlogodišnjih događanja otkazano, prebačeno na virtualnu platformu ili odgođeno za 2021. godinu – rekao je Krstanović. Ipak, u novu su godinu ušli s dozom optimizma zbog početka cijepljenja, ali vide da se ono dosta usporeno odvija. Očekivali su da će se i brojevi zaraženih smanjiti dolaskom proljeća, no to se nažalost još uvijek ne događa. Zbog svega toga smatra da se ozbiljnijom organizacijom događanja neće moći baviti do ljeta. Velike nade, navodi dalje, polažu u – jesen.
-Događanja koja su se trebala održati ovo proljeće, prebacuju se na jesen ili na iduću godinu. Uz to, razdoblje jeseni ispunjeno je i događanjima iz prošle godine. Pokušavamo ostati fokusirani, razmišljamo optimistično, gledamo naprijed i nadamo se jesenskoj kongresnoj sezoni. Ali opet, nezahvalno je išta prognozirati u ovoj situaciji – iskreno će Krstanović. Što se tiče organizacije poslovanja tvrtke, svi su ostali na okupu te rade od doma – ‘u prazno’, kako ističe.

IZGUBLJENA SEZONA? Event industriji ‘last minute’ situacije ništa ne znače
Ante Krstanović

-Jer, kažem, sve što dogovorimo, opet odgađamo na nove datume i tako u krug, a prihoda nema, ništa se operativno ne odrađuje. Modificirali smo se u vidu mogućnosti organizacije virtualnih konferencija. No to je ipak nešto što nas ne zadovoljava. Virtualni svijet je ‘nezahvalan’. Niti mi kao agencija, niti ostali dionici u destinaciji potrebnii za organizaciju kongresa, ne mogu funckionirati od virtualnih događanja, kao ni destinacija. Svi živimo od dolazaka i noćenja. A kontakt uživo ne može zamijeniti niti jedna virtualna konferencija – naglasio je. Siguran je kako će se, kada za to budu stvoreni uvjeti, kongresni turizam ‘uživo’ ponovno događati. No, pitanje je, naglašava, kad će se ponovno dogoditi da će u jednoj dvorani petsto ili tisuću osoba sjediti jedna pored druge. Daje na znanje kako će trebati ipak više vremena, i nekoliko godina, kako bi se kongresni turizam vratio na prijašnje razine.
-Radit ćemo sigurno s manjim brojkama, ali opet bolje išta nego ništa. Situacija je trenutno neizdrživa i nemoguća. Nadu i optimizam ulijevaju nam klijenti koji žele organizaciju takvih događanja i dalje. Redovito smo u kontaktu i iskazuju interes za buduće planove – ističe. Ukoliko se ovakva situacija nastavi, opstanak tvrtki na tržištu ovisit će o njihovom radu tijekom proteklih godina, ali i koliko su opterećene prethodnim investicijama i kreditima.
-Ako se dogodi još jedna godina kao prošla, nažalost postoji realna šansa da će dio tvrtki iz turističkog sektora morati drastično regulirati ili ugasiti svoje poslovanje. Država pomaže pokrivanjem dijela troška plaća, ali svaka tvrtka ima i druge troškove koje je opterećuju. Ne želimo da nam se pomaže, želimo biti u mogućnosti raditi i normalno funkcionirati. Nadamo se da će ove godine početi događati toliko spominjani oporavak i da ćemo ipak ostvariti nekakav ozbiljniji promet od prošlogodišnjeg. Kad će se to dogoditi, nadamo se za kongresni turizam najesen – istaknuo je Krstanović.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 17. ožujka.

Pročitajte još

PRIGODNI PROGRAM Jubilarna deseta obljetnica SHKM u Dubrovniku

Dulist

GOSTOVANJE U HERCEG NOVOM ‘Vidi kako Lokrum pere zube’ pred crnogorskom publikom

Ivana Mijić Vulinović

VENECIJA POČELA NAPLAĆIVATI ULAZ U GRAD Mnogi nezadovoljni: ‘Pretvaraju nas u tematski park’

Dulist