Ma Vi živite u galeriji – rekli smo gospođi Nataši Mijanović kad smo ušli u njen tinel. Ostali smo zapanjeni brojnosti, koloritom i ljepotom umjetničkih djela koje se nalaze na zidovima njenog životnog prostora. Ispunjeni su brojnim slikama, a većina ih je upravo njena. Naša sugovornica, uvijek pozitivna i simpatična, crta te oslikava platna od svoje pete godine, a umjetnička, kreativna i koloristička ‘žica’ očito je usađena u njen genetski kod. Gospođa Nataša nepuća je velikog slikara Antuna Masle, koji je s Đurom Pulitikom i Ivom Dulčićem činio poznati dubrovački slikarski trolist.
— Vučem tu ‘umjetničku’ žicu, to je u meni, ali sigurno je imao na mene utjecaj. Uz njega sam odrastala i boravila u njegovom ateljeu dok je crtao.
Gledala sam ga i slušala i on me na neki način usmjeravao. Bio mi je i profesor u školi. Reći će brojni kako imam tu kolorističku crtu sličnu kao njegovu – priča nam gospođa Nataša. Napravila je dosad tisuću slika, ali i brojna keramička djela. Njene vrijedne ruke napravile su i razne tapiserije, a cijelo je to znanje uvijek voljela nesebično prenositi svojim bližnjima i susjedima te probuditi u njima kreativnost. S nama je, tijekom ugodnog prijepodneva na svojoj taraci ispunjenoj zelenilom, podijelila svoju dugogodišnju kreativnu životnu priču.
Trenutak inspiracije
Svoj je život, kako ističe, ispunila slikanjem. Prvu samostalnu izložbu imala je u devedesetima, a drugu, prisjeća se, 2003. godine. Bilo je razdoblja kad je manje ili više crtala, ali nije ju sprječavalo niti kad su joj djeca, njene tri kćeri bile male, ili kad je imala posla. Nekada bi crtala do zore, a njeni bi stolovi uvijek bili puni crteža. Crtala bi i na podu, ‘ma i u banji’, kaže kroz smijeh. Samo da je mir i tišina.
— Iskoristila bih svaki sat inspiracije i samoće – maksimalno. Nekad se ‘mučiš’, jer hoćeš i imaš slobodnog vremena, ali ne ide, bez te inspiracije. Nekad se možeš mučiti s malom slikom pet dana, i na kraju za mene ne valja ništa. Nikad nisam pomislila: ‘Cijeli dan sam slobodna, sad ću crtati’. Jednostavno mi treba doći taj poseban momenat nadahnuća, a oni su uvijek bili prisutni. Bilo ih je kad sam ih mogla iskoristiti, kad nisam imala drugih obaveza, a bilo je jako puno onih potisnutih što nisam mogla realizirati. Kad bih imala trenutak inspiracije i samoće, ta kombinacija bi bila najbolja i – najrjeđa. I ne može se to forsirati. Treba se poklopiti sve zajedno – ističe gospođa Nataša. Ma i kad ne bi imala boje, crtala bi čak i šminkom, svime što bi joj došlo pod ruku. Bilo je situacija kad bi joj se neka slika svidjela, ostavila bi je da ‘odleži’ i za mjesec dana bi je ponovno pogledala i rekla: ‘Zar sam se ovome radovala? Ovo ne valja ništa’.
— Kad sam nadahnuta, sliku napravim jako brzo. Ali znam je dugo dotjerivati poslije. Ako mi se nešto ne sviđa, onda je promijenim. Nekad se ljudi oduševe slikama, a meni se zapravo slika i ne sviđa. Ako mi nije sjela, mijenjam je jer prvenstveno osobno moram biti zadovoljna. Ostavim je, pa je i nakon godinu dana izvučem i želim uvesti nešto novo. I onda bih je uzela i ispočetka po tom radila, pa bi ispala sasvim deseta verzija moje zamisli. Prema tome, nikad ne mogu reći za jednu sliku da je gotova kad sam je odmah nacrtala – priča nam. Članica je likovnih udruženja, a njene slike prodavale su se po gradskim galerijama. No nikad joj nije zarada pričinjavala zadovoljstvo, koliko sama činjenica da se nekome, kome je poklonila sliku, svidio njen rad.
Lijepa naša sela
Kao glavnu inspiraciju, koja ju odmah potakne na crtanje i slikanje je – boja. ‘To je moj okidač’, ističe. Vrsta boje kojom slika joj nije bitna, ali mogu se na slikama među ostalim naći lijepe akrilne boje. ‘Pune su slike boja, sve pršti od njih’, ističe nam gospođa Nataša. A to joj i brojni kažu, kako bi njene slike prepoznali gdje god, jer su pune boja. Njeno glavno sredstvo slikanja je penilo, dok spatule nikad nije koristila, a glavni motiv je priroda čijim se prizorima najviše divi. Posebnu ljubav gaji prema našim seoskim, starim, kamenim kućama i pejzažima sela. ‘Ma k’o iz bajke’, reći će gospođa Nataša. Za nju one imaju dušu i nose jednu posebnu priču. Ne voli urbane sredine, one je ne bi mogle nikad nadahnuti da napravi nešto kreativno. Uz krš, kao glavne motive izdvaja borove i čemprese. Pokazuje nam jednu sliku bora koji se ističe po svojim isprepletenim granama. Kroz slikanje je, govori nam, počela zamišljati kakav bi bio taj bor i to je postala njena vizija bora – ona mu je ‘udahnula život’. I kaže nam kako nikad neće vidjeti njena stabla u zelenoj boji, već u raznim bojama.
— Za mene zelena stabla predstavljaju određenu dosadu. Ne govore mi ništa – ističe gospođa Nataša. Krajolik na slikama dobiva obrise na temelju doživljaja koje je gospođa Nataša stvorila u glavi. Primjer tomu je slika koja prikazuje njeno sjećanje na krajolični dio Gruža u kojem je živjela kao dijete. Vrtovi su bili puni voćaka i u njima je provodila najviše svoga vremena. Svojim očima ‘fotografira’ prizor i kasnije ga prenosi na platno. ‘Ako je moguće, što prije’, navodi kroz smijeh.
— Uvijek sliku stvaram u glavi i ne prenosim je doslovno. Radim to u miru svog doma. Volim prenijeti taj unutarnji doživljaj – govori nam tete Nataša. I tako radi cijeli svoj život.
Dubrovnik kao prazna žena
‘Ovo je moja nova faza’, reći će nam dok nam pokazuje svoja nova umjetnička djela koja su nastala u posljednje vrijeme, na temelju njenog unutarnjeg doživljaja. Na jednoj od njih je i Grad. Slikala ga je puno puta, ali sada ga je, objašnjava nam, zamislila kao praznu ženu…
— Grad se ispraznio. Nema života, ali okolo ipak buja život. Ali Grad sam predstavila kao praznog. Toliko se iselio i postao je muzej, grad bez života. Nema života, ali postoji nada i optimizam – navodi dalje ističući kako se tako njen novi ciklus sastoji od apstraktnih motiva nastalih tijekom karantene.
— Jedna od njih simbolički prikazuje život u nastajanju. Kako smo bili zatvoreni doma tijekom lockdowna, bila sam pod dojmom. Dosta je žena bilo zatvoreno i izmaltretirano. Toliko je korona pokazala koliko ima zlostavljanih žena. A ustvari, žena je ona koja je na kormilu života. Ona nosi plod, sluša sve, gleda sve, nadzire sve, daje krv i podiže to dijete. Svu su je ugušili. Moram vam reći, bila sam iznervirana nekim vijestima, da sam pošla nacrtati viziju onoga što sam vidjela. Izbacila sam to sve iz sebe. Nevjerojatno mi je koliko se žena muči, dava, nosi boli i patnje da odgoji život na zemlji, a dosta njih je ne poštuje – kaže nam gospođa Nataša i dodaje: ‘Uvijek sam bila za pravdu, nepravda me uvijek pogađala. Tako sam i gledala svijet’.
Tapiserija i keramika
U zadnje je probala još nešto novo – nacrtati sebe na platnu. I to je napravila u deset minuta.
— Unuke sam pitala znate li tko je ovo. Rekli su: ‘Baba!’. Ako vi znate, onda će i ljudi znat’ – govori nam kroz smijeh. Rijetko ćete na njenim slikama vidjeti osobe, likove… Ali kad ih slika, svaki bi se od likova mogao prepričati. Jer upravo gospođa Nataša svakoj osobi daje neku osobinu i postavlja ih u određenu situaciju, i to je vidljivo. ‘Svatko je u svom filmu, imaju svoju zanimaciju’, priča nam. I ona, kao što smo već naveli – ima brojnih zanimacija.
— Radila sam tapiseriju jer je to nekad prije bilo jako moderno. Nikad nisam radila neke male stvari, sve je moralo biti veliko. I svima sam voljela prenositi znanje, kad god bih mogla, jer je to stvarno nešto lijepo, stvara ugodu, oplemenjuje i zbližava ljude. I crtanje, tapiserija i keramika! – rekla nam je pokazujući svoje keramičke radove koji su sve samo ne obični. I niti jedan nije isti jer je uvijek htjela stvarati nešto novo. Njene Konavoke prve su nam ‘zapele za oko’. Ističe kako je dvije godine išla na tečaj keramike na koji ju je upisala kći. To je bilo nešto čime se oduvijek htjela baviti, no nije postojao način za učenje ove tehnike. Bila je jako sretna te se sa svim polaznicima izuzetno zbližila. Trenutno, nažalost, ne može izrađivati keramička djela koliko bi htjela, a sve radi glaukoma. Ali gospođa Nataša od kreativnog rada svojim vrijednim rukama neće odustati. Uskoro će ući u 70. ljeto, a životu se, kako nam kaže, uvijek raduje i svaki joj je dan ispunjen.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 16. rujna 2020.