Slušni aparat

Drop Piera Pirupe

Već smo se u ovoj kolumni bavili sem­plovima, de facto posuđivanjem dije­lova tuđih pjesama u svrhu stvaranja nečeg novog. Ujedno, to je i način oda­vanja priznanja uzorima. Trend je pro­istekao iz hip-hopa i predstavlja bazu na kojoj je taj žanr nastao u 70-ima, evoluirao u 80-ima, prošao renesansu u 90-ima i postao dominantnim prav­cem u popularnoj glazbi. Sempliranje je svojstveno i klupskoj glazbi te čita­voj paleti subžanrova housea i techna, ali ako vas ova tema podrobnije zanima potražite kolumnu ‘Barbra Streisand, zvijezda hip-hopa’. Kreativno korište­nje semplova, češće nego rjeđe, dovest će do novih umjetničkih dosega, a glazba stvorena na takav način može biti upečatljivija ili jednostavno bolja od izvornika. Pozitivnih primjera je napre­tek. Nažalost, lako dostupna digitalna studijska tehnologija i stalna potra­žnja za sezonskim ljetnim hitovima čije trajanje je kraće od životnog vijeka običnog priobalnog komarca u kolo­vozu, doveli su do egzodusa inovativ­nosti u njihovom korištenju. Dovoljno je provjeriti Beatportovu listu 100 naj­boljih pjesama. Pronaći pjesmu koja nije izgrađena na nekom semplu ili ne koristi segment neke druge, popularne, pjesme nemoguća je misija. Za plesnu glazbu to i nije toliko neobična pojava, ali bezidejnost u odabiru i korištenju fragmenata tuđih pjesama nikad nije bila na ovako niskoj razini. Najpopular­nija pjesma na ljestvici u trenutku pisa­nja teksta je ‘World Hold On’, veliki hit iz sredine 00-ih za Boba Sinclaira, ovaj put u rework verziji, samo što australski udav Fisher s pjesmom nije napravio apsolutno ništa. Zvuči isto kao i 2006. godine kada je objavljena na albumu ‘Western Dream’ i kada je izlazila na uši vjernim posjetiteljima Capitana na Pilama. David Guetta se jednako malo potrudio s ‘Family Affair’, R&B remek djelom Mary J. Blige i Dr. Drea iz 2001., ubrzavši je taman koliko treba da se na pjesmu više ne može plesati.

Drugdje na listi stvari su još i gore. Među najbolje plasiranim pjesmama nalaze se, primjerice, nepotrebni remiksevi pjesama koje sasvim dobro funkcioniraju same po sebi. ‘I Was Made For Lovin’ You’ iz 1979. je disco izlet grupe Kiss koji tada nije najbo­lje sjeo fanovima benda, ali je dobro ostario. To je smatrao i Oliver Heldens koji je uz pomoć Nilea Rodgersa (Chic, Sister Sledge…) i uz pjevanje london­skog House Gospel zbora napravio sasvim pristojan posao presvukavši je u house ruho, dodavši malo klasične Rodgersove gitare i disco funky bas dionicu koja opasno vozi kroz čitavu pjesmu. I ako ste pomislili da je ta ver­zija zaslužila svoje mjesto na Beatpor­tovom popisu najslušanijih, prevarili ste se, jer ovdje je visoko pozicioniran remiks Jamesa Hypea, koji je iz pje­sme pak uspio isisati svu dušu koju su joj Heldens i Rodgers udahnuli. ‘Enjoy The Silence’ Depeche Mode iz 1990. još je jedan klasik, koji za razliku od pje­sme Kissa već ima na desetke službenih remikseva odobrenih od strane benda pa je svijet u 2022. mogao bez još jedne aljkave techno verzije. ‘Pon de Reply’ bio je nastupni singl Rihanne, tada mlade pjevačice s Barbadosa, a danas globalne pop glazbene ikone. Izvorno objavljena 2005., ova dancehall hitčina i dan danas će rasturiti na svakom ple­snom podiju. Tech house verzija Jen Payne posve je nepotrebna, ne donosi ništa novo te je manje plesna od izvor­nika, a iz copyright razloga, to čak nije ni Rihanna na pjesmi.

Čitava ideja sempliranja bazira se na pronalasku tzv. deep cuta ili nekog manje prepoznatljivog dijela neke poznate pjesme, koji se potom ubrza, uspori ili izokrene i nadogradi pa se na toj bazi stvara nešto novo. Međutim, nikada do sada tzv. producenti nisu bili ovoliko ležerni i uzimali dijelove ili cijele refrene pjesama koje su stare pet, deset ili 15 godina. Dodaju malo basa, ubrzaju tempo da udovoljava zahtjevima suvremenog EDM-a (elek­tronička plesna glazba, op.a.) i puste ih na tržište. ‘We Don’t Need’ stanovitog Piera Pirupe, koja je obrada ‘Another Brick in The Wall Pt.2’ Pink Floyd, jed­nostavno nema opravdanja. Prva pje­sma je dio jednog od najboljih kon­ceptualnih albuma ikada snimljenih i iznova oduševljava nove generacije, a u drugoj Piero Pirupa uspijeva spustiti drop (označava vrhunac pjesme koju prati znakovita promjena ritma, op.a.). ‘Affraid to Feel’ škotskog producentskog dua LF System tjednima je na samom vrhu UK ljestvice singlova i gotovo je izdvojeni primjer kako se sempliranje danas koristi na ispravan način. Autori pjesme pronašli su raritetnu Philly soul pjesmu grupe Silk iz 1979. i napravili klupski hit godine, koji će vrlo vjero­jatno to ostati i na duže staze.

Foto: Discogs

Pročitajte još

Špangleski prog pop

Petar Ipšić

Trideset godina samoće

Ivan Jelčić

[SLUŠNI APARAT] Tri nesavršeno savršena

Petar Ipšić

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija