AktualnoGrad

DJELATNIK GODINE DENIS RAOS Srce mi je k’o kuća kad čujem pohvale za čistoću Grada

denis raos

Voditelj tima javne čistoće u povijesnoj jezgri grada Dubrovnika Denis Raos dobitnik je nagrade ‘Čovjek – ključ uspjeha, djelatnik godine 2024’ u kategoriji Djelatnik na uređenju i održavanju okoliša. Uručena mu je na svečanoj dodjeli Godišnjih hrvatskih turističkih nagrada u sklopu Dana hrvatskog turizma u Opatiji. Iako je voditelj tima, tim se poslom najmanje bavi jer radi sve – od prikupljanja otpada do pranja Straduna.

– Moje radno vrijeme je od 5 ujutro do podne. Kad dolazim na posao obilazim radnike i radim s njima: utovaram; ako se nakupi smeća u Portu, vadimo ga iz mora; ako treba prati ulice s manigama ili miniwash-em, i to radim. Znači, više sam pomoćni radnik nego voditelj. Posao voditelja više obavljam usput – govori nam Raos.

Kao i u većini tvrtki, pogotovo tijekom sezone, i u Čistoći fali radnika. No, brzo se doskoči tom problemu posebno u povijesnoj jezgri u kojoj, zbog brojnih posjetitelja, stvari moraju itekako ‘štimati’.

Nama u Gradu ne smije faliti ljudi’

-Ako fali radnika, zazovem direktoricu koja ih ‘povuče’ s drugih mjesta jer meni ne smije faliti ljudi u povijesnoj jezgri. Najčešće se to događa tijekom ljeta jer su tad najveće gužve. U mojoj smjeni, od pet do podne potrebno je 11 ljudi, a od podne do ponoći treba još osam ljudi. Znači oko 19 ljudi je dovoljno da se možemo komodati. Uz to, tu je i sedam žena koje čiste wc i pet ljudi koji peru ulice svaku noć. Sveukupno 32 do 35 ljudi – objašnjava naš sugovornik.

Pitali smo ga i nedostaje li unutar zidina mjesta za odlaganje s obzirom na količinu otpada, pogotovo tijekom turističke sezone.

-Da građani malo više paze, da čistači apartmana malo više paze, ne bi trebalo više košarica. Problem je ako košaricu stavimo u svaku ulicu, pogotovo prema svetoj Mariji, u Karmenu i prema ‘Rupama’, onda stvaramo odlagalište za krupni otpad. Mi bismo htjeli staviti košaru, ali ljudi iznose krevete, ormare i to nama stvara probleme. Ja sam to na zboru građana iznio i svi su se s tim složili – ističe Raos.

U povijesnoj jezgri postoji sustav prikupljanja i odvoženja otpada koji, očito, rijetki znaju. Ili, možda bolje rečemo poštuju. Raos nam je opisao kako to funkcionira u Gradu i što prethodi čistom Stradunu ujutro, ali i tijekom dana.

– Do 7:15 svo smeće treba biti pokupljeno. Prvi kamion u pet sati ulazi u Grad, do sedam sati je svo smeće u Gradu pokupljeno i kamion stoji iza Katedrale do 8:30 kako bi svi građani mogli odložiti svoje smeće do tih sati. Kamion izlazi iz Grada i opet dolazi u dva i šest sati popodne tako da popodnevna smjena može prikupiti smeće s Peskarije. Nama je cilj što ranije izvesti smeće sa Straduna da nema nereda kada ljudi dođu u Grad i da sve normalno funkcionira -naglašava Denis Raos.

Nisu problem restorani već apartmani!

Svi mislimo kako su restorani u Gradu najveći problem što se otpada i njegovog odlaganja tiče. No, naš sugovornik ističe kako to više nije slučaj. Čišćenje apartmana stvara najviše problema s odlaganjem otpada zbog vremena i načina na koji odlažu otpad.

– Nisu restorani problem. Meni je ovo treća godina na mjestu voditelja u Gradu, četiri sam godine radio kao pomoćni radnik. Čim sam došao na mjesto voditelja, svaki je restoran morao sebi uzeti privatne čipirane kante, jednu ili više njih, ovisno o potrebama restorana. Zabranio sam da se po ulicama baca smeće, da mast teče po ulicama jer su ljudi padali i to je prije četiri godine izgledalo kao Grabovica. Problem su apartmani. Oni koji čiste apartmane iznesu smeće i bace ga u prvu ulicu. Na to dođu mačke i nastane veliki nered. Najgore je u 10 ili 11 sati kada se čiste objekti za iznajmljivanje. Moji dečki sve očiste do devet sati i onda mene zovu u deset da je ulica puna smeća. Ja sam objasnio gdje se smeće može odložiti u tim satima. To je iza katedrale i na Peskariji gdje se smeće uvijek može odložiti, samo treba malo prošetati. Imamo problem i s građanima, vlasnicima pasa jer za njima ne kupe izmet – objašnjava nam.

Voditelj sam na papiru’

Ponosan je na svoj rad i uspjeh kojega je ostvario kao voditelj tima u povijesnoj jezgri. Pogotovo kada čuje pohvale za čistoću Grada, ali, napominje nam, iza svega stoji veliki trud i rad.

– Dolaskom na mjesto voditelja uveo sam neke nove režime rada. Ja sam voditelj na papiru, ali sam 90 posto pomoćni radnik s ostalim radnicima. Ja nemam svoj stol, kompjutor, ured. Moj ured je Stradun, sveta Marija, Karmen, Pile i Ploče. Ja sam prihvatio voditeljsko mjesto kako bih to doveo u red. Radio sam četiri godine prije nego sam postao voditelj, a voditelji prije mene bi stavili ruke u špag i slušalice u uši, a tako ne može ništa funkcionirati. Meni je srce k’o kuća kad čujem pohvale za čistoću Grada. Ja sve obaveze koje imam, rješavam i zauzmem se 100 posto jer sam takav čovjek. Ne želim se dovesti u situaciju da me direktorica ili gradonačelnik, koji svako jutro ide na posao preko Straduna, zovu i pitaju ‘Raos, što je ovo?’. Kad jednom ne budem mogao više ovo raditi, ja ću se zahvaliti i zamoliti da netko drugi preuzme posao, ali neću nikada dopustiti da Grad bude šporak i da se ljudi žale. Naravno, uvijek ima izuzetaka. Ako će Grad biti čist, mora se i raditi – zaključuje Raos

Piše: Nikoleta Dabelić 

Pročitajte još

IZLOŽBA U GALERIJI DULČIĆ MASLE PULITIKA Vlaho Bukovac i portreti dubrovačkih obitelji

Dulist

OD SRIJEDE NA KIOSCIMA Čeka vas novi broj DuLista!

Dulist

Dubrovački mališani uz podršku udruge Tata je tata prikupili tisuće za Vukovar

Dulist