Slušni aparat

ABBA za Tik Tok generaciju

Jedno od najvećih iznenađenjaglazbene 2021. svakako je novi studij­ski album švedskih pop titana i jed­nog od u kontinuitetu najpopularni­jih sastava na svijetu. Svoj posljednji album ‘The Visitors’, a po mnogima i njihov najbolji, ABBA su objavili 1981. što znači da ‘Voyage’ stiže uz zaosta­tak od 40 godina. Toliki vremenski raz­mak obeshrabrio bi i najodanije poklo­nike bilo kojeg drugog sastava, ali ne i vjerne ABBA fanove koji se dijele na oldies (one koji su ih pratili dok su još bili aktivni) te na goldies i mouldies (taboru su se priključili nakon retros­pektivnog izdanja ‘Abba Gold’ iz 1992., odnosno mjuzikla i filma ‘Mamma Mia’ ili kasnije). Izlazak kolekcije novih 10 pjesama koje su u koautorstvu napisali Benny Andersson i Björn Ulvaeus, a u poznatom skladu otpjevale Agnetha Fältskog i Anni-Frid Lyngstad najav­ljuje njihovu spektakularnu digitalnu rezidencijalnu ‘turneju’. ABBA Voyage odvijat će od svibnja do listopada 2022. u Queen Elizabeth Olympic Parku u Londonu, i to u ABBA Areni, koju za ovu namjenu podižu upravo članovi benda. Namjenska i montažna arena gradi se uz dozvolu od pet godina, a kasnije će se moći seliti i na druge lokacije što bi moglo značiti da ova tur­neja neće lako završiti. Iako ovo neće biti prvi put da se hologrami koriste u koncertnoj industriji, ABBA Voyage postavlja neke nove standarde, ali i otvara brojna pitanja kako bi u buduć­nosti mogli izgledati živi nastupi. Naime, ova glazbena predstava uklju­čivat će deseteročlani live bend koji će svirati uz digitalne avatare članova ABBA-e ili, ako baš hoćete, ‘abbatare’. Agnetha, Anni-Frid, Benny i Björn svoje su nastupe prethodno scenski i vokalno izveli te su sve to snimili koristeći se najsuvremenijom teh­nologijom specijalnih efekata tvrtke ‘Industrial Light & Magic’ u vlasniš­tvu Georgea Lucasa. ABBA je digitalno pomlađena i resetirana na postavke iz 1979. godine. Za rekreirati ABBA-u iz zlatnog doba njihove popularnosti korišteno je 160 kamera koje su tijekom pet tjedana bilježile svaki pokret i naj­manju mimiku lica glazbenika, a oni su 22 pjesme, uključujući dvije nove, ispo­lirali do savršenstva.
ABBA Voyagei istoimeni album ozna­čavaju polu-povratak omiljenog pop sastava neusporedive dugovječnosti, ali bend je već najavio da više neće biti nove glazbe, pa cijela situacija pomalo podsjeća na neku epizodu distopijske SF serije ‘Black Mirror’. Razumljivo je htijenje ABBA-e da ovo nostalgično hi-tech putovanje u svoj slavni katalog svevremenskih hitova zadrže u proš­losti, jer bio bi u najmanju ruku izazo­van projekt onaj u kojem se kostimi­rani sedamdeset-i-nešto-godišnjaci, ma koliko vitalni, pet dana u tjednu, tijekom pet mjeseci, u repeticiji njišu pred tri tisuće fanova i izvode pjesme starije od četiri desetljeća. Više čudi da se bend, nakon što su 40 godina vješto izbjegavali povratak u studio, odlučio na izdavanje novog albuma, a najviše zato što im ovakav album, slijep na bilo kakve nove trendove u glazbenoj produkciji, nije bio potreban jer nove pjesme nisu ono što fanovi žele čuti.

Dok je trendseterski Pitchfork prilično naklonjen pa za ‘Voyage’ piše kako sadrži neke od najboljih pop melo­dija koje ćete čuti ove godine, mediji s ‘Otoka’, uz izuzetak Independenta, su manje oduševljeni. Uvodna balada ‘I Still Have Faith in You’ pliva u pozna­tim vodama, ali sigurno ne bi zadovo­ljila visoke kriterije kojih su se Anders­son i Ulvaeus držali u zenitu karijere benda. Primjera radi, ‘Just a Notion’, najstariju pjesmu ovdje i sasvim pri­stojnu, autorski tandem izvorno je izbacio s albuma ‘Voulez-Vous’. ‘Voyage’ pati i od katastrofalnog ras­poreda materijala pa je druga pjesma keltski intonirana poskočica u maniri ‘Galway Girl’ Eda Sheerana, a slijedi je u prvom dijelu albuma posve izgu­bljena božićna pjesmica ‘Little Things’. Energičnije pjesme poput ‘Don’t Shut Me Down’ ili ‘Keep An Eye On Dan’ popravljaju dojam, ali ne spašavaju album od prosjeka, a voljeli ABBA-u ili ne, pojam prosječno se uz njih nikad nije mogao vezati.
Kada su se 1982. povukli sa scene ABBA je iza sebe ostavila nisku od osam albuma, od kojih su pojedini naslovi poput ‘Arrival’ (1976), ‘Voulez- Vous’ (1979.) i ‘Super Trouper’ (1980.) minuciozno skladana i besprijekorno producirana djela pop glazbe. Njihov labuđi pjev, album ‘TheVisitors’ nago­vijestio je kako bi se bend dolaskom novog desetljeća mogao kreativno razvijati u synth-pop pravcu. Nažalost, pucanje bračnih odnosa među paro­vima dovelo je i do konačnog razlaza grupe (razlaz nikad nije službeno obznanjen nego je bend uzeo ‘kraći odmor’). Obnova zanimanja za ABBA-om započela je već početkom 90-ih, najprije tribute izdanjem ‘Abba-esque’ engleskog dua Erasure i kompilaci­jom hitova ‘ABBA Gold’. Potonje izdan je najdugovječniji glazbeni album na britanskoj ljestvici najprodavanijih, a u trenutku pisanja ovog teksta ušao je u 1018. tjedan na listi. Od tada do danas zanimanje novih generacija publike, čak i Tik Tok generacije, za pjesmama ABBA-e nikad nije posustalo postajući zasebnim popkulturnim fenomenom. Upravo zbog toga čini se da i ovakva, do sada neaktivna, ABBA nikud nije otišla pa se i njihov povratak ne čini pravim povratkom

Foto: www.abbasite.com

Pročitajte još

Vidimo se, svemirski kauboju!

Ivan Jelčić

Na streamingu nešto novo

Ivan Jelčić

U ritmu doša

Petar Ipšić

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija