DuList IN

40 GODINA ‘LAPADSKIH TRATINČICA’ Naše pjesme nisu ‘ukrašene’ i ‘nježne’. One su uvijek direktne i iskrene

40 GODINA ‘LAPADSKIH TRATINČICA’ Naše pjesme nisu ‘ukrašene’ i ‘nježne’. One su uvijek direktne i iskrene

Ne bilo kakve tratinčice, već ‘Lapadske tratinčice’ slave ‘prvih’ 40. godina svoga djelovanja.

Proslavljeni lapadski bend, za kojeg po svojim obra­dama, ali i cijelom nizu autorskih pje­sama zna cijeli Dubrovnik, a podosta njih i izvan naših granica uskoro će veliku obljetnicu proslaviti, kako već drugo, nego koncertom u Revelinu u subotu 1. prosinca. Iako su svi ozbiljni, obiteljski i poslovni ljudi, ljubav prema glazbi, održala ih je sva ova desetljeća.

Prve dvije pjesme koje smo napravili bile su ‘Sve to živi u ženi’ i ‘Harač’. To su bile prve pjesme s kojima smo se predstavili publici. Jedna ljubavna pjesma i jedna pjesma sa socijalnom tematikom. Tada smo svirali u sadašnjem Pervanovu pokraj nekadašnjeg Kazbeka. Svirali smo i po udrugama i klubovima poput Zelene Naranče, Lazareti su tek počinjali, a Revelin je tada bio nedostižan. On je bio pojam ‘ozbiljnog mjesta’

Bend je, priznat će sami, prolazio turbulentna razdo­blja, međutim prijateljstvo Miša, Oli­vija i Ante nadmašilo je sve prepreke i sada ponosno slave svoj veliki, okrugli jubilej. U gustom životnom rasporedu četiri člana benda Mišo Miljak, Olivijo Bobić, Ante Biočina i Frano Greguš našli su vremena za DuList i podijelili s nama svoju dugogodišnju priču o pri­jateljstvu i rock ‘n’ rollu.

Vas četiri mladića ste na sceni 40 godina i sada ste jednako glasni i mladi kao što ste bili i davnih 70ih kada ste tek počinjali. Uspjeh je to kojim se malo tko u svijetu glazbe može pohvaliti. Koja je tajna vječne mladosti ‘Tratinčica’?
Frano: Lapadske tratinčice su priča o prijateljstvu. Za naš bend vrijedi: ‘Više tijela, jedna duša’.
Olivijo: Imali smo brojne članove kroz naših 40. godina, ali uvijek su ostajali oni s kojima smo se slagali i jednako ‘vibrirali’. Jednostavno povezanost nije stvarna ako se ne slažemo.
Ante: Originalni članovi se znaju doslovno cijeli život, a to je preko 50 godina. Takva duga povezanost je doi­sta rijetka i veliki dio svega toga je naš bend. Nikada nismo htjeli biti komer­cijalni i to nam je vrlo važno. Snimili smo dva albuma, ali više za naše prija­telje nego široku publiku.
Mišo: Tijekom godina primijetili smo da živimo u društvu koje te prisiljava da budeš korisnik nečega, a ne krea­tor. I to je ono što je oduvijek bila naša želja, da potaknemo ljude da budu pro­duktivni da stvaraju i da se ne boje biti kreativni, o čemu god se radilo.

Kako ste došli do toga da jedan istinski hard rock sastav dobije ime jednog od najnježnijih cvje­tova? Koja priča stoji iza cvjetova iz Lapada koji su toliko neodoljivi da su jednostavno morali biti naziv benda?
Mišo: Imaju, imaju. Jasno je svima da je to neuobičajeno ime za jedan hard rock sastav. Tada kada je bend nastajao u Lapadu nije bilo izgrađeno ni ‘deset posto’ Lapada kakvog vidite danas. Mi smo bili djeca koja su uglavnom sama sebe učila glazbi i trebao nam je naziv. Lapad je bio prepun zelenih površina na kojima su tratinčice rasle posvuda. A morali smo naglasiti da su baš te tra­tinčice ‘Lapadske’ jer je tada kao klin­cima bilo vrlo važno iz kojeg si kvarta. Djeca Gruža i Lapada oduvijek su se nadmetali i mi nismo bili iznimka. Tada si jednostavno morao naglasiti iz kojeg si kvarta. Interesantno je recimo kako se ljudi naročito iznenade kada prvo pročitaju naše ime, a iza toga nas čuju. Ta suprotnost uvijek izazove reakciju. Upravo na taj specifičan zvuk koji smo gradili godinama odlučili smo se za jednu novu odluku. U posljednje vrijeme smo počeli obrađivati pjesme popularnih pjevača u ‘našem’ Rock n’ roll stilu, dobili smo puno pozitiv­nih reakcija na tu odluku i pripremili naš koncert u Revelinu. S nama će na rođendanskom koncertu biti i naši pripar iznenađenja za sve koji dođu na jatelji poput Buca, Klape Ragusa, Nana Vlašića i Tobogana. Bit će to večer za pamćenje! ­

No, vratimo se sada na trenutak u 70te godine. Tinejdžeri iz Lapada tek ulaze u svijet rock ‘n’ rolla. Gdje ste nastupali, pred kojom publi­kom i s čime ste joj se predstavili?
Mišo: Prve dvije pjesme koje smo napravili bile su ‘Sve to živi u ženi’ i ‘Harač’. To su bile prve pjesme s kojima smo se predstavili publici. Jedna lju­bavna pjesma i jedna pjesma sa soci­jalnom tematikom.
Olivijo: Mišo je napisao te pjesme, a i evo kako je bilo tada tako je i danas. Pjesma ne može proći dok se svi čla­novi benda ne slože.
Ante: Tada smo svirali u sadašnjem Pervanovu pokraj nekadašnjeg Kaz­beka. Svirali smo i po udrugama i klu­bovima poput Zelene Naranče. Laza­reti su tek počinjali, a Revelin je tada bio nedostižan. On je bio pojam ‘ozbilj­nog mjesta’. No Lazareti su bili mjesto za rokere i u njima su svirali ‘Azra’, ‘Leb i sol’ i brojne druge ‘face’ na sceni tada.

Vaše pjesme od zvuka do tekstova imaju stil koji je specifičan baš za vas i to je nešto što im je oduvijek davalo jedan poseban šarm. O čemu ste progovarali kroz svoje pjesme i čime se one bave, je li riječ o nekom protestu ili buntu?
Ante: Nikada nismo htjeli biti komerci­jalan bend. On je nešto u čemu mi uži­vamo i zabavljamo se, pa su tako i naši tekstovi uvijek bili neki komentar na nešto što nas muči ili neko iskustvo iz
naših života. Tekstovi nisu ‘ukrašeni’ i ‘nježni’ oni su uvijek direktni i iskreni, naravno danas takva nedorađenost nije privlačna masama kojima se ser­viraju savršene ljubavi i zalasci sunca.

Inspiracija Vam dakle dolazi iz osobnog života. Koja su to isku­stva i nezadovoljstva mučila dubro­vačke rockere?
Mišo: Inspiraciju za pjesme najviše vučemo iz vlastitih života i svakod­nevnih situacija. Pjesma ‘Autoce­sta’ tako govori kako sačuvati živu glavu na njoj. Budući da je Dubrovnik poznat po tome da morate ‘pomoliti krunicu’ da sletite s avionom na aero­drom. Naravno, ako se to uopće dogodi i ne završite u Splitu. Tako je nastala i pjesma ‘Avioni’ koja se bavi našim iskustvima.
Olivijo: Sve su to stvari koje osjeti i naša publika i razumije ih jer su se susreli sa svim tim iskustvima koje smo uglazbili. Pjevamo tako o aerodromima i autoce­stama, ali i o ženama i ljubavi.

Nekada se činilo gotovo nemoguće naći se na probi  

Kao što se nogomet ne može igrati bez lopte, ne može ni proći kon­cert bez da zasvirate ‘Dođi u Lapad’. Koji kontekst stoji iza neslužbene lapadske himne koju publika uvi­jek zdušno pjeva?
Mišo: ‘Dođi u Lapad’ je pjesma koju jednostavno uvijek moramo svirati. Vidite kada ljudi govore o Dubrovniku prva im je asocijacija povijesna jezgra i Stradun, dok Lapad ima povijest usko vezanu uz nastanak cijelog Dubrov­nika, a nema takav tretman. Smatrali smo, budući da smo svi mi u bendu Lapađani kako to treba promijeniti i došli smo do ideje kako Lapadu dati veću pozornost. Nama je Lapad uvi­jek bio vezan za opuštanje i žene pa je naravno onda morala biti i ljubavna pjesma.

Rock u današnje vrijeme ne uživa istu popularnost koju je nekada imao, a mladi se okreću ‘nekim novim žanrovima’. Mislite li da za rock više nema mjesta?
Olivijo: Sve je teže ovih dana okupiti ekipu za rock. Sve manje mladih inte­resira takva glazba. Rock n’ roll je uvi­jek bio vezan uz glazbu i uz tekstove pjesama. U današnjem užurbanom načinu života ljudi sve manje vremena posvećuju tekstovima i njihovim zna­čenjima. To se odražava na glazbu i ukusi većine ljudi se promijene. Sada mladi mahom slušaju puno različitih žanrova i različite glazbe.
Mišo: Glazba se uvijek prilagođavala i svojoj publici nudila ono što žele, nekad i kada nisu svjesni da to žele. Sada vlada konzumerizam i u teš­koj svakodnevici ljudima treba nešto veselo i nešto o čemu neće razmišljati. Pojavila se tako i ‘narodna’ glazba koju mladi vole. U njoj ima nešto, voljeli je vi ili ne, što se u toj glazbi njima sviđa. Tako je oduvijek bilo i mislim da se ljudi previše fokusiraju je li ‘tisuća’ ili ‘hiljada’ u tekstu pjesmi, a ne vide da je to glazba za nekog kome je pun kufer filozofija i teških tema i samo hoće pobjeći od toga. Ljudi također obra­ćaju previše pažnje na same sadržaje poruka, a sve se manje brinu kako ljudi tu informaciju interpretiraju.

Dođi u Lapad’ je pjesma koju jednostavno uvijek moramo svirati 

Kroz duga četiri desetljeća zasi­gurno ste skupili brojne priče, aneg­dote i iskustva. Postoji li jedna od njih koja vam se urezala u pamće­nje, koja će uvijek izvući osmijehe na lica bez obzira koliko je puta ispričali?
Olivijo: Kroz četrdeset godina naravno da je bilo svakakvih situacija, ali evo sjećamo se jedne s našim tadašnjim bubnjarem Antom Biočinom, od milja zvanim ‘Gringo’. Svirali smo na bini za Rock Paradu u Lazaretima, te smo imali generalnu probu za nastup. Baš tada ušetao je u prostoriju bub­njar Bijelog Dugmeta. Budući da smo svi tada bili klinci Gringa je uhvatila strašna nervoza jer je vidio jednog od svojih idola u publici. U jednom tre­nutku samo više nismo čuli bubnje. Kada smo se okrenuli vidjeli smo da je pao u nesvijest i iza bine. Nismo ga mogli skroz probuditi pa smo ga tre­bali iznijeti van iz Lazareta. Budući da je kako i sam kaže ‘oduvijek bio velik čovjek’ nismo ga mogli iznijeti vani tek tako. Morali smo izvući velike drvene palete iz šanka i na tome ga iznijeti iz Lazareta.

Frano, progovorio si jednu reče­nicu cijeli razgovor, a sviraš u bendu. Budući da si se posljednji pridružio bio bi red da nam ispričaš kako si ti uspio doći do Lapadskih tratinčica?
Istina ja sam najmlađi pa stvarno ne mogu govoriti o stvarima prije svog vremena, ali ću vam zato ispričati kako sam nenadano postao dio priče Tratinčica. Moj otac pjeva u klapama i jedne večeri u goste nam je došao prijatelj i tenor Kruno Težak. On je vidio mene kako ‘tamburam’ po gitari na kauču i rekao mi ‘Ti bi mogao svirati u bendu!’. Predložio mu je našeg Miša i njegov bend. Ja sam se mislio ‘pa gdje ću ja sad s njima svirat, ne mogu ja to’. no, smogao sam hrabrosti i pri­stao. Mišo kakav je, čim sam ga zazvao nagovorio me da dođem odmah sutra­dan na probu benda. Tu priča završava, odnosno počinje jer samo nakon jedne probe smo ‘kliknuli’ i znao sam da je to to. Uklopio sam se bez problema i vrlo je zanimljivo da svi članovi dolaze iz građevinskih profesija, možda se baš i zato dobro razumijemo.

Spomenuli smo kako ste svi poslovni i obiteljski ljudi. Ne treba biti znanstvenik kako bi se zaklju­čilo da je pronalaženje balansa između svih tih obaveza vrlo teško. Kako balansirate glazbu, probe, obitelj, posao i sve druge obaveze od kojih čovjek ne može pobjeći?
Ante: To je oduvijek bila svojevrsna prepreka. Svi mi imamo svoje poslove i obitelji i kroz 40 godina bilo je raznog rasta i raznih padova. Nekada je izgle­dalo gotovo nemoguće naći se na probi. No mi nismo profesionalci, nama su prijateljstvo i druženje na prvom mjestu. Kada imate tako veliku lju­bav prema nečem i kada vam je toliko dugo u životu uvijek za to nađete vre­mena. To nije obaveza ni stres, samo dobra zabava.
Mišo: Našli smo prostor za svoj bend kada smo se ponovno okupili i doslovno uživamo. Netko ide na kave, netko ide u šetnje, netko igra košarku a mi se bavimo našom starom ljubavlju Rock ‘n’ Rollom.


NASTALI KRAJEM 70-IH
Rock iz nekog drugog doba
Bend je nastao krajem sedamdesetih godina, čak mislim da prvi nastup bilježimo 1977. Originalni članovi benda su Mišo Miljak, Olivijo Bobić i Ante Biočina, nekih mje­sec dana kasnije pridružio nam se Željko Delić, kojeg još uvijek smatramo članom. U toj postavi djelovali smo par godina. Tijekom godina imali smo različitih članova koji su u bendu ostali ovoliko ili onoliko, i svi oni također čine priču ‘Lapadskih tratinčica’.

Trenutno s bendom nastupaju Mišo Miljak (vokal), Ante Biočina (vokal), Olivijo Bobić, Miro Oberan (bubnjevi), Vladimir Ivičević (solo gitara) i Frano Greguš (ritam gitara). Naravno moramo spomenuti i našeg Karmela Mimicu koji ne svira, ali je s nama cijelo vrijeme, snima naše probe i fotografira nas. On je naš najvrjedniji član, a povrh svega prijatelj.

GLAZBA JE INOVACIJA
‘Smatrali smo Rap bezveznim’
Mišo Miljak: Danas je vrlo izazovno raditi glazbu. Uvijek je na vrhu završavao onaj koji je inovativan i prilagođava se, a došlo je do toga da glazbenici sve više posežu za što šokantnijim promjenama i provokacijama ne bi li uspjeli. To nije loše jer često nešto što je u trenutku neshvatljivo i neobično završi kao nešto ispred svog vremena. Dobar primjer je bila pojava Rap glazbe. Kada se pojavila smatrali smo je bezveznom, nedorađenom i amaterskom, no što smo više naučili o tome koliko truda ide ne samo u glazbu, već i tekstove. Kada shvatite svijet u kojem je nastala ta glazba i na koji način, onda shvatite njenu vrijednost. Tako uvijek bude sa stvarima koje su ispred svog vremena.

Pročitajte još

ČETVERODNEVNI FESTIVAL KRAJEM TRAVNJA Što donosi prvi ‘Župski pjat’?

Dulist

Ante Jonjić osvojio dva zlata na međunarodnom natjecanju u Crnoj Gori

Dulist

[VIDEO] PRVA LJUBAV, PRVA BOL Poslušajte novu pjesmu Domenice

Dulist