PolitikaUrednički izbor

Vijećnici izglasali uvjete prometovanja oko Grada uz četiri suzdržana glasa

gradsko vijece 8

Novi prometni režim oko Grada stupit će na snagu tek 1. rujna ove godine, dok će se s kaznama za one koji zonom budu vozili bez propusnica krenuti s prvim danom 2025. Amandman je to kojega je na odluku, o kojoj gradski vijećnici raspravljaju ovog četvrtka, podnio sam gradonačelnik Mato Franković.
-Tijekom promatračke misije UNESCO-a, UNESCO je kroz svoju zabilješku jasno dao do znanja Gradu Dubrovniku da se zona oko povijesne jezgre mora na neki način zaštititi i da se ona treba drukčije promatrati od svih ostalih područja grada. Tada, 2015. godine smatrali su da je broj vozila prevelik. Liberalizacija autotaksi tržišta se dogodila iza toga te se broj vozila od tada do danas udeseterostručio – objasnio je uvodno gradonačelnik. Rekao je kako je tada bilo oko 200 taksi izvršitelja te se broj želio povećati do 300, no tada se javio otpor dijela taksista koji su smatrali da će to biti neodrživo, a danas ukupno vozi oko 7 tisuća taksi izvršitelja. Znate što to znači, rekao je.

Građani trebaju imati prioritet
-Građani bi uvijek trebali imati prednost i prioritet jer ti ljudi žive 365 dana u godini ovdje i moraju biti privilegirani i ta privilegija im se omogućila kroz ovu odluku. Ovaj grad počiva na gospodarstvu te treba omogućiti normalno i održivo poslovanje svima. To i radimo kroz ovu odluku – rekao je dalje. Potom je podsjetio kako je došlo do ove odluke, izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
-U budućnosti ćemo odluku morati više puta i mijenjati. Prvi smo grad u RH koji donosi ovakvu odluku te nemamo prethodno stečeno znanje. U određenom razdoblju ćemo učiti što trebamo popraviti i kako ići dalje. U tom smjeru ide i moj prvi amandman, a odnosi se na vrijeme kada kreće primjena ove odluke – objasnio je dalje. Dakle, kaznene odredbe stupaju na snagu 1. siječnja 2025. A primjena počinje 1. rujna kako bi se završila cjelokupna infrastruktura potrebna za uvođenje zone.
-1. rujna imamo i element učenika, profesora, roditelja, stanovnika Župe, Konavala i Dubrovačkog primorja koji dolaze u zonu. Želimo 1. rujna vidjeti koje smo sve pogreške napravili kako bismo sve mogli ispraviti do 1. siječnja. Vijećnici Srđ je Grad traže da se sama primjena odluke stavi na razdoblje od 1. travnja do 30. studenog, a mi smo predložili od 1. ožujka do 30. studenog. Zato što je taj datum vezan za sustav naplate na Pilama. On kreće od 1. ožujka svake godine. Bilo bi idealno kada bi odluka mogla biti na snazi tijekom cijele godine, ali to u ovom trenutku nije moguće niti zakonski staviti na stol – ističe dalje.
Drugim amandmanom gradonačelnika se izjednačava status taksista sa Zračne luke s onima koji imaju koncesiju Lučke uprave Dubrovnik.
-Kroz ovu odluku ne rješavamo i ne formuliramo pitanje PPK. Ona se na drugi način rješava te će financijski jasno razgraničiti tko, što kada i na koji način – napomenuo je vijećnicima. Istaknuo je kako je PPK stavka prepoznavanja za ulazak u zonu i dobivanje povlaštenog statusa svima onima koji ne žive u prstenu oko Grada.
-Sve ulice koje počinju od zone skretanja javne garaže pa dalje ulaze u tzv. plavu karticu, odnosno stanovnici tog područja nisu obveznici kupovanja PPK kartice jer tu žive, ali se moraju identificirati plavom karticom – objasnio je.

Ovo je tek početak
Na 4 različita segmenta zadovoljena je tržišna utakmica, dodao je.
-Ovo je početak. Svaki početak je težak, a posebno u trenutku kad sam ne znaš što će se dogoditi u nadolazećim tjednima, mjesecima… Zato sam i rekao da će doživjeti niz promjena – napomenuo je još jednom.
Osvrnuo se i na riječi vijećnika Andra Vlahušića koji je rekao kako je intencija dobra, ali da je ključna informacija.
-Putem velikih LED ekrana će se komunicirati sve što je potrebno – istaknuo je te dodao kako će za početak oni biti postavljeni prije skretanja za Ilijinu glavici te pred garažom.
-Moramo voditi računa i o prihodima. Sanitat gospodari s dva iznimno bitna parkinga, na Pilama i Pločama. Ova zona neće onemogućiti Sanitat u obavljanju posla niti joj smanjiti prihode. Oni će se povećati jer mogućnost ulaska u zonu neće koštati koliko je koštalo dosad već će se unaprijed morati bukirati taj luksuz dolaska na parking mjesto koje vas čeka. To treba imati svoju cijenu i na takav način će Sanitat povećati prihod – objasnio je Franković.
Istaknuo je kako će se ovom odlukom ljudima povećati kvaliteta života jer će se smanjiti broj onih koji nelegalno koriste parking te ga oduzimaju građanima.
-Dogodi se da stranci parkiraju na ta mjesta. Love u mutnom, dobiju kaznu i sebe su riješili. Vjerujem da će se intenzitet toga smanjiti – napomenuo je.

Zabrane uskoro za cijeli grad
Ponovno se dotaknuo Vlahušićevog prijedloga s tri trake koje će omogućiti brže prometovanje u zoni. To, rekao je, može biti druga faza.
U budućnosti zabrane za cijeli grad
-Važno je da ljudima koji ipak skrenu na Ilijinoj glavici i dođu do garaže, omogućimo izlazak iz zone. Napravit ćemo kružni tok, ne u Bogišićevom parku nego na zemljištu Medicinske škole kako bi se ljudi mogli okrenuti i izaći iz zone – objašnjava gradonačelnik.
Rekao je vijećnicima kako treba političke hrabrosti za ovo jer će dio ljudi biti zadovoljan, ali dio i neće.
-Ovdje treba političke odlučnosti za donijeti odluku, a ne političke kalkulacije. Moramo razmišljati o našem gradu sutra, za 5 i 10 godina. Sustav prometa kojeg imamo danas je potpuno neodrživ. Naša budućnost nama donosi ne samo restriktivnost u zoni oko Grada, već nam skora budućnost donosi potpunu restriktivnost za cijeli grad. U budućnosti će toliko broj automobila gravitirati našem gradu da ćemo kroz sustave park and ridea morat uvoditi restrikcije i kazati: Ljudi, možete doći do grada, ali samo do Mosta dr. Franja Tuđmana – istaknuo je.
-Ako vas netko sretne i reče vam da ste mu uzeli kruh iz usta, morate mu odgovoriti da postoji toliko poslova u ovom gradu da svakodnevno svjedočimo koloni ljudi ispred policije čekajući na radnu dozvolu. Nitko od vas nikome nije uzeo kruh, već omogućavamo kruh i njima i njihovoj djeci u budućnosti – zaključio je.
Vijećnici Srđ je Grad dali su amandman osluškujući potrebe građana.
-Ploče iza Grada i Grad imaju niz školskih i ostalih ustanova koje posjećuju ne samo građani Dubrovnika već i susjednih općina. Imamo i pedijatrijsku ambulantu i dežurnu ljekarnu – rekla je vijećnica Petra Marčinko u objašnjenju amandmana.
Predložili su, kako je to rekao i sam gradonačelnik, da se odluka počinje primjenjivati od 1. travnja, a ne 1. ožujka.

Za plavu propusnicu ne treba PPK
Vijećnica Olga Muratti rekla je kako joj je drago da su prioritet građani.
-Očekujem da će se odluka dorađivati i na to trebamo biti spremni. Neki ljudi nisu vidjeli svoju ulicu u popisu ulica pa je u tom dijelu odluka nejasna jer nisu navedene sve ulice već samo prsten. Da bude jasnije svima nama, granica je javna garaža i sve prema Gradu je uže središte te ljudi koji tu žive imaju plavu propusnicu. Ona ne podrazumijeva PPK, to je dvojba kod velike većine građana, a bila je i kod mene – rekla je Muratti te ponovila kako građani s plavom propusnicom ne moraju imati PPK.
-Čini mi se da je ovo dosta ključno za ovo područje jer je ljudima nejasno – dodala je vijećnica. Rekla je kako je sigurna da će se s vremenom vjerojatno dosta toga promijeniti, ali odluku pozdravlja.
-Možda će nam biti malo teže priviknuti se, ali moramo misliti na ljude koji žive u ovom prstenu – dodala je.
Marko Potrebica zatražio je objašnjenje tko sve može proći zonom. Rekao je kako je dobio maminu poruku koja mu je rekla kako neće moći odvesti maloga u Muzičku. Pročelnica Matilda Krile Prkoča rekla je kako se plava propusnica dobiva na osnovi prebivališta i nije vezana uz PPK, ali će se trebati ishoditi propusnica kojom se dobiva mogućnost ulaska u zonu.
-Sve propusnice su vezane za neku vrstu ulaska, ili je to PPK ili propusnica za gospodarska vozila, hitne službe… – dodala je.

Raguž: Nastat će još veća gužva
Vijećnik DUSTRA-e Željko Raguž rekao je kako vozila koja neće moći prolaziti zonom, neće nestati već će se raširiti po ostalim dijelovima grada te smatra da će nastati još veća gužva.
-Trebalo bi na što više mjesta doći s garažama – smatra te ističe kako je npr. Vojnović zapravo četverotračan, samo što se dvije trake koriste za parkiranje. Stoga bi trebali maknuti vozila u garaže.
-Koliko bi se na taj način rasteretio promet. Isto se odnosi na na Batalu. I ove sad ceste su dostatne da bi se mogle prilagoditi većem broju vozila – smatra.
Gradonačelnik se složio da bi trebalo imati garaže na više mjesta po gradu.
-Sve to skupa košta puste milijune eura i to će riješiti samo promet u mirovanju naših građana, a ne segment aktivnog prometa koji postoji prioritetno radi dolaska u povijesnu jezgru. Imamo jedan ‘hot spot’ i to je povijesna jezgra. Prioritet taksista, vozača transfera nije doći na Babin kuk, u Lapad, Gruž… Prioritet njihov je vožnja gosta do povijesne jezgre i obratno. Kičma našeg grada je prsten oko Grada – objasnio je Franković.
-U trenutku kad pukne kičma na Ilijinoj glavici, u roku od 25 minuta je kolona vozila do semafora u Lapadu i Valamara na Babinom kuku te do place u Gružu i zatvori se prsten. Kada kičma preko Ilijine glavice nije opterećena, nemamo opterećenje ostalog sustava – dodao je. Smatra kako će se ovom zonom relaksirati ostali dio prometa unutar samog sustava grada koji je izdvojen te neće dolaziti do opterećenja drugih prometnica.

Franković: Nikome nećete uzeti kruh iz usta
-Ako niste svjesni činjenice da je nama dogorjelo do prsta, da je nama svaki dan izazov. Ljudi nisu naučeni na gužve u našem gradu, za razliku od onih u Zagrebu. Tamo je gužva svakodnevica, na što su se ljudi naučili. Kod nas je obrnuta situacija, gužve kreću kad gospodarski subjekti izvedu svoje automobile na ulice. Tada kreće gužva jer do tada je nema. Ona više nije vezana za to je li u gradu jedan, dva ili tri kruzera već za sve nas i posjetitelje koji se voze taksijem. Nama pada broj putnika u Libertasu jer je taksi postao dostupan – istaknuo je gradonačelnik te dodao kako svih tih 7 tisuća izvršitelja zaradi novac. Kaže da je bio uvjeren da će odustati kad ih bude puno. Ne samo da ne odustaju, nego se množe.
-Lakše je biti gazda sam sebi, nego raditi za nekoga drugoga i na takav način ljudi rade – dodao je. Istaknuo je kako od 7 tisuća taksista, njih 750 će moći doći u povijesnu jezgru.
-Nikome kruh uzeti nećete s ovom odlukom. U ovom gradu ima posla za sve – rekao je.
Vijećnik Jasmin Deraković replicirao je Željku Ragužu istaknuvši kako je, sve i da imamo četverotračne ceste, problem u tome što će se one sve sliti u jednu te ćemo dobiti efekt lijevka.
Vijećnik Krešimir Marković pitao je na koji način će se izdavati propusnice, fizičke ili virtualne te kako je izvaditi. Pročelnica Ivana Brnin odgovorila je kako će to biti moguće putem sustava, ali će se moći i fizički predati zahtjev koji će se unijeti u sustav. On funkcionira, naime, na temelju kamera koje prepoznaju registraciju vozila koje je uneseno u sustav te neće biti fizičkih propusnica.
Vijećnik Andro Vlahušić rekao je kako je potpuno jasno da ova točka govori o tome kako organizirati prijevoz gostiju do povijesne jezgre. Da nema turista, građani bi cijelu godinu vozili kroz grad bez problema.
-Ovo je politička priča od 2014., od kad je završena Ilijina glavica. Ove dvije točke dnevnog reda, ako smo dovoljno mudri, Gradu mogu u proračun donijeti 100 milijuna eura. Toliko vrijedi naplata kroz Zagrebačku i tri ulaza u Grad, po 30 eura. Govorimo o brojci iz prošle godine, lani smo uprihodovali 22 milijuna eura od naplate turistima – govori Vlahušić te smatra kako možemo imati jednostavan cilj – regulirat ćemo promet ulaska u povijesnu jezgru turista na način da će svatko moći ući, ali pod jasnim kriterijima. Na prvom mjestu su građani bez ikakvih ograničenja, a drugi oni koji rezerviraju prolaz kroz Zagrebačku i ulaz u grad.

‘Moramo razmišljati o shuttle busu kao o problemu’

-Turistički autobusi su glavni problem Dubrovnika – mišljenja je Vlahušić. Šteta je što oni mogu prolaziti, dodao je. Napomenuo je kako građani ne idu ljeti oko grada jer znaju što ih čeka. Ponovio je svoju ideju o semaforima u Zagrebačkoj te o autobusu koji bi išao od Pila do Ilijine glavice.
Gradonačelnik Mato Franković osvrnuo se na Vlahušićeve prijedloge, primjedbe i sugestije. Rekao je kako se kroz bus web shop određuju termini kada netko može doći u grad.
-Osvrnuli ste se na vinjete i goste s kruzera. Razmatramo mogućnost ukidanja vinjeta, ili njihovog redefiniranja jer smo vidjeli da postoje određeni gospodarski subjekti koji zloupotrebljavaju sustav te voze goste s kruzera, a istovremeno se pokušavaju baviti djelatnostima za koje nemaju dozvolu. Bilo bi izvanredno i najbolje da javni gradski prijevoznik Libertas u potpunosti vozi goste s kruzera niskopodnim autobusima čime se smanjuju gužve – rekao je te istaknuo kako će se to pitanje morati regulirati.
-Moramo razmišljati o shuttle busu kao o problemu – dodao je.

Garaža se dogodine vraća Gradu
Vijećnik Vlahušić rekao je kako 12 eura plati putnik na shuttle busu do Grada.
-Shuttle bus nije zaštita dubrovačkih agencija nego kruzerskih kompanija i nitko ga nema, a ukidanjem povećavamo prihode Grada – smatra vijećnik.
Vijećnik Pero Vićan rekao je kako se sljedeće godine garaža vraća Gradu te apelirao da nikome ne padne na pamate produžiti ugovor.
-Grad treba njome upravljati! – istaknuo je.
Vijećnik Maro Kristić smatra kako su vršni kapaciteti odavno premašeni.
-Odluku je teško komentirati jer nismo dobili prometnu studiju i elaborat iz koje je ona proizašla – rekao je te dodao kako se treba pristupiti s oprezom implementaciji odluke. Da bi odluka mogla polučiti pozitivan utjecaj, trebalo se pristupiti rješavanju prvenstveno prometa u mirovanju, od Park and Ride sustava na Pobrežju do garaža, smatra Kristić. Dodao je kako garaža na Ilijinoj glavici tone te je u velikim statičkim problemima pa nije siguran kako će se na tom prostoru moći napraviti kružni tok.
-Znam da je naručena oprema za upravljanje, ali sam uvjeren da bez velikih zahvata ćemo teško riješiti prometni problem i imati učinkovitu odluku – rekao je te dodao kako je on više za to da se prometuje bez ograničenja s Du tablicama dok bi svi ostali trebali biti upućeni na parkirališta izvan grada. Pitao je i što ćemo s barem 500 vozila koja dolaze iz Trebinja, a koja su zauzela svaku javnu površinu izvan sustava naplate dok naši sugrađani trebaju plaćati povlaštene karte za ulazak u zonu.
-Ukinuli smo i sva javna autotaksi stajališta i pretvorili ih u rezervirana mjesta za određene skupine taksista pa će ukrcaja i iskrcaja biti na svakom koraku – rekao je te napomenuo kako se treba početi raditi na strateškim prometnim rješenjima.
-To je ili smještanje prometa pod zemlju, što je možda i jedino moguće rješenje ili tranzitnim žičarama koje će ići obroncima Srđa. Ne raduje me da smo pravo građana uvjetovali kupnjom povlaštene parkirne karte – dodao je Kristić te napomenuo kako ćemo imati 7 tisuća PPK, a u zoni 300 mjesta. Zanima ga i kako Župljanin bez PPK može iskrcati svoju suprugu, koja ima neku obvezu u Gradu, na Pilama.
Vijećnica Anita Bonačić Obradović pitala je na temelju kojih analiza je identificiran problem.
-Mislim da je primarni problem protočnost prometa. Prvo je zebra na Pilama, a drugo semafor na Boninovu. Ljudi i dalje pretrčavaju na Pilama iako je semafor – rekla je.

‘Građane kažnjavamo’
-Što dobivamo kupnjom PPK? Dopuštamo građanima prolaz oko njihovog grada. Svi kupe PPK, jesmo li riješili problem gužve? Svi će prolaziti i opet je gužva – smatra vijećnica. Složila se s idejom povratka prometa niz Boninovo.
-Gdje ćemo usmjeravati novac od PPK? Za garaže? – pitala je te dodala gdje će se svi motori parkirati, budući da je njima omogućen prolaz. Turist s motociklom može slobodno doći do Grada, a naši ljudi moraju kupiti PPK. Dotaknula se i dežurne ljekarne.
-Po meni je to ograničavanje ljudskih prava – rekla je dalje.
Gradonačelnik Mato Franković pitao je hoće li svih 7 tisuća građana s PPK u istom trenutku otići oko Grada.
-Kad netko reče onemogućeno mi je pravo odlaska do ljekarne. Idem do ljekarne i parkiram gdje? Ako parkiram na uličnom parkingu, na njemu mogu parkirati isključivo ako imam PPK. Ako nemam PPK, parkiram gdje? Imat ćemo puno pitanja i nelogičnosti, zato nam i treba razdoblje od rujna do prosinca kako bismo vidjeli gdje smo se zafrknuli – rekao je gradonačelnik.
Vijećnica Bonačić Obradović rekla je kako bi se više koncentrirala na turiste, a ne na građane koji moraju tražiti propusnice i kupovati PPK za obići svoj grad.
-Kažnjavamo sugrađane, ograničavamo ih da mogu proći oko svog grada i nisu to zaslužili. Promijenimo smjer turista i taksista niz Boninovo – rekla je vijećnica.
Gradonačelnik joj je odgovorio kako je promet oko Grada definiran te je sve više puta raspravljano.
-Svi mi znamo da bi se ukidanjem zebre na Pilama povećala protočnost. Ali što kad zaštopa Boninovo – Pile – Ilijina glavica? – rekao je.
-Mi kroz zakonsku formu omogućavamo našim sugrađanima prednost pred svima ostalima – odgovorio joj je gradonačelnik. Napomenuo je kako PPK košta 60 kuna za sve ulične parkinge.
-Sva ključna mjesta i površine oko povijesne jezgre namijenjena su isključivo građanima za 60 kuna mjesečno – napomenuo je. Dodao je kako u zagrebu više košta mjesečna karta za mjesto u tvojoj ulici, a ni tamo nemaš garanciju da ćeš to mjesto i pronaći. Rekao je kako se nije moglo uvesti pravilo DU table, jer bi ono zakonski palo.

‘Caka’ je u PPK
-PPK je identifikator, a nekom drugom odlukom se definira tko je može kupiti i pod kojim uvjetima. Kad odluka bude stavljena pod povećalo određenih institucija, neće biti dovedena u pitanje jer je definirana norma PPK – objasnio je ‘caku’. Na taj način su građani stavljeni u privilegirani položaj.
Vijećnik Marko Potrebica osvrnuo se na izlaganje Bonačić Obradović, s kojim se složio i Vlahušić.
-Plašimo ljude, a pitajte se koliko građana ima PPK. Dominantan broj, preko 5 tisuća – iznio je Potrebica te dodao kako se ne može donijeti odluka da niti jedno vozilo stranih tablica ne može u zonu.
-Ovo je najbliže tome – dodao je te istaknuo kako ne vidi problem.
-Ti isti građani su zlostavljani kad sve stoji u gradu. Ovo je u korist građana, a dubrovačke tablice su dominantne u koloni – dodao je Potrebica.
Pročelnica Brnin najavila je redefiniranje odluke o povlaštenim parkirnim kartama.
Poruka ove dvije odluke građanima je da grad nije za njih, rekao je Vlahušić
-Jeste li pročitali odluku? Ona brani furestima da prođu Ilijinu glavicu – odgovorio mu je Potrebica. No, Vlahušić ustraje na svome te ističe kako s ovom odlukom grad prepuštamo turistima. Budući da joj je Potrebica rekao kako se ovim štite i domaći Uberovci, Bonačić Obradović je rekla kako ih se ipak ograničava na broj od njih 100 te pitala koji su kriteriji.
Vijećnik Đuro Capor pitao je zašto se nije dobio, odnosno zašto nije objavljen prometni elaborat koji je osnova odluke. Gradonačelnik je ponovio kako se sve radi radi građana i zaštite Grada.
-U ovom je gradu enorman broj gospodarskih subjekata koji vrše taksi djelatnost i blokiraju promet u gradu – rekao je gradonačelnik te pitao kako se i u koji okvir formalno pravno može staviti građanin, a da odluka ne padne na diskriminatornoj bazi.

‘Odluka hrabrosti’
-PPK je samo sredstvo kako ćemo nešto riješiti – ponovio je gradonačelnik te prozvao vijećnike da se pod krinkom zaštite građana ne žele zamjeriti onima, a njih je 6 tisuća, koji će negodovati zbog odluke.
-Kroz komfor želimo omogućiti našim građanima normalnu komunikaciju i zašto naš sugrađanin ne bi u srpnju mogao doći do Grada i poći na predstavu. To mu onemogućuje rijeka taksi vozila – rekao je dalje.
Najavio je kako će se za stanovnike Župe, Konavala i Primorja morati promijeniti cijena za PPK da im ne bude nedostižna.
-Korak po korak, ako budemo danas imali dovoljno hrabrosti, ova poruka je početak cijele priče koju u budućnosti trebamo moderirati. Pred nama je odluka hrabrosti – dodao je gradonačelnik. Na to je Marko Potrebica rekao da će biti za manju cijenu PPK onda kada Dubrovčani budu povoljnije plaćali parking u Cavtatu.
Vlahušić je pitao gradonačelnika hoće li odluka biti provediva u praksi. Rekao je kako postoji i rješenje za PPK poput slovenskih godišnjih vinjeta. Franković mu je rekao kako je PPK vinjeta, samo se tako ne zove.
-U korak smo ispred svih drugih i ovo radimo zbog Grada i njegovih građana – dodao je gradonačelnik te istaknuo kako su svjesni činjenice da dio naših građana obavlja djelatnost prijevoza i da oni više neće moći ući u zonu.
-Ne možemo očekivati od naših sugrađana da će određeni broj gospodarski subjekata odustati, jer im se isplati. Kolika je kvaliteta pružene usluge ovog grada u trenutku kad se vozite 40 minuta do Pila? I tu odgovor leži u onoj da se borimo za sutra, za godine koje su pred nama i kvalitetu turizma – rekao je gradonačelnik Franković dodavši kako ćemo ispilati granu na kojoj sjedimo ako nastaviti ovako eksploatirati naše ulice i naš grad.
-Dizanje prava onih 6 tisuća i davanjem prava manjem broju nije uzimanje kruha nikome jer u ovom gradu svatko može naći posao – ponovio je još jednom. Istaknuo je kako se ovim osigurava stabilnost i dugoročnost i kvalitete turizma i života.
U međuvremenu je Potrebica rekao kako je ukupno u ovom trenutku izdano 8089 PPK. Capor je ponovno pitao zašto prometni elaborat nije objavljen te pitao temelji li se ova odluka na njemu. Potrebica mu je rekao kako se elaborat nalazi u službi Gradskog vijeća te se može dobiti uvid u istu.
Maro Kristić rekao je kako odluci treba dati priliku. Rekao je kako mu nije jasno zašto se prije nekoliko mjeseci krenulo s nabavom opreme te pitao što bi se dogodilo da se odluka danas ne usvoji. Bacili bi milijune.
-Nadograđujemo sustav na ono što već postoji – rekao je Franković te dodao kako se ništa ne gubi i neusvajanjem odluke.
Vlahušić je pitao koji su kriteriji za 100 ljudi. Je li to financijski dio?, pitao je.

Vlahušić: Kako ću objasniti susjedu…
-U ovoj odluci su besplatni autobusi za putnike s kruzera i za žičaru, a naše susjede izbacujemo iz odluke. Kako ću ja to svome susjedu objasniti? – pitao je Vlahušić. Franković mu je odgovorio kako će kriteriji ići za nekoliko dana na javno savjetovanje, a potom će odluka ići na Gradsko vijeće.
-Ne morate glasati za odluku, ali vašem susjedu trebate reći da ovom odlukom osiguravamo njemu i njegovom djetetu budućnost i normalno poslovanje – odgovorio je Franković. Još je jednom rekao kako se razmatra mogućnost ukidanja vinjeta.
-Turistička agencija je ta koja radi operativu. I u njoj rade građani Dubrovnika, nemojmo ni na njih zaboraviti. Bog nam je dao ovako lijepi grad, ali mi trebamo imati hrabrosti omogućiti svakome da ga vidi pod određenim uvjetima, a da ga istovremeno ne oduzmemo građanima. To se ne može, a da se ne zamjerimo nikome – ističe gradonačelnik. Dodaje kako mjere mora biti, a mora je uvoditi Grad.
-Nekome će se svidjeti, nekome neće – zaključio je.
Ivana Šepak rekla je kako joj je jako zazvonilo u ušima kad je gradonačelnik rekao da nikoga neće ostaviti bez prihoda. Ivan Maslać je rekao kako je ovo početak priče o upravljanju prometom.
Nakon pauze, nastavljena je rasprava.
Vijećnik Vlahušić rekao je kako ga je strah da ova odluka ne završi poput one s privatnim smještajem.
-Strah me je da ćemo narasti na 9 tisuća taksista, a da ova odluka neće proći – rekao je Vlahušić.
Gradonačelnik Mato Franković rekao je kako je radi javnosti važno reći kako ovom odlukom ne ulaze u meritum taksi dozvola.
-Zašto je nitko neće moći srušiti? Ona ne derogira dozvolu, odnosno njenu funkciju, ali pravo jedinice lokalne samouprave je uvesti zonu posebnog prometnog režima. Tko se buni, tko se ne buni, nama manje bitno. Ova odluka, ako se izglasa, u budućnosti će pokazati da se smanjio intenzitet vozila i pritisak na povijesnu jezgru i da kralježnica postane čvršća i otpornija na udarce, odnosno postane protočnija. Na taj način ćemo povećati kvalitetu života sugrađanima, ali i kvalitetu usluge našim gostima – objasnio je.

Orlić: Idemo na niži standard
Vijećnik Krešimir Marković rekao je kako podržava odluku.
-Naravno da će biti raznih reakcija, ali gdje nema reda, vlada kaos i nered. Uvijek sam pristalica reda – rekao je te dao primjer Venecije u koju ne želi više ići radi gužvi.
-U gradu imamo nered, imamo previše auta, a infrastruktura je takva kakva jest. Do Pila imamo jednu prometnicu – rekao je te dodao kako će se odluka sigurno dorađivati i prilagođavati.
-Meni nije bilo ugodno šetati Venecijom jer tu gužvu nisam mogao podnijeti – dodao je. Pitao je na koji će način ljudi iz Župe, Konavala i Primorja moći regulirati svoj dolazak u grad te hoće li im se cijena PPK izjednačiti s onom za građane Dubrovnika.
Petra Marčinko rekla je da će, kad se sve ovo implementira, biti veliki pritisak na linije Libertasa.
-Danas već imamo situaciju da djeca kasne u školu, Libertas je prepun, vozači ukrcavaju svoje putnike gdje stignu… Kako ćemo riješiti prometnu blokadu koja nam se već događa, a još nismo ušli u ‘high season’ – rekla je.
Vijećnik Jasmin Deraković rekao je kako je zadnjih deset dana dobio ogroman broj pitanja te je pročitao neke od njih. Susjedne općine nemaju PPK, ali ni dežurnu ljekarnu, rekao je, između ostaloga.
-Ovo će u početku biti prava birokratska noćna mora – mišljenja je ovaj gradski vijećnik koji je mišljenja kako će se morati dati veća prava sugrađanima.
-Mi se danas svi moramo zapitati je li bolje s ovom odlukom ili trenutno stanje. temelji su malo klimavi, ali mogu se nadograđivati – rekao je.
Njegova stranačka kolegica Terezina Orlić rekla je kako je odluka jedan početak te je nužna.
-Ovo je krajnji rok da počnemo nešto mijenjati – istaknula je te dodala kako će digitalna platforma morati biti dobro postavljena. Napomenula je kako je odluka prvenstveno donesena radi zaštite naše kulturno povijesne cjeline.
-Ako govorimo o 7 tisuća taksi vozila, oni svi nešto zarađuju i ostvaruju profit, jer da nije tako ne bi ni vozili. Smanjenje u jednoj prilično velikoj brojci dovest će građane u lošiji položaj – rekla je te dodala kako je ispod suda jučer čekala autobus 12 minuta, a Uber dođe za tri minute.
-Idemo na niži standard – smatra vijećnica. Spomenula je kako je prije nekoliko godina predložen ulaz u grad preko Orsule.
-Mislite li da je taj projekt moguće ostvariti? Tu imamo gotovu prometnicu i to bi možda bilo još jedno dodatno rješenje – pitala je gradonačelnika. Predložila je potpuno besplatan prijevoz autobusima za građane.
Đuro Capor rekao je kako je čudan način na koji se u javnom savjetovanju odgovaralo građanima. Odgovor: Prima se na znanje, dodao je, jest nezakonit.
-Venecija je uvela naplatu ulaznica za jednodnevne posjetitelje. Ona ne pokušava svojim građanima naplatu PPK. Prodajemo građanima uslugu koju ne koriste i za koju nema dovoljno mjesta – rekao je te dodao kako otežavaju pristup gradu za brojne stanovnike kojima je Dubrovnik središte.
Katarina Doršner kao predsjednica kotara Pile – Kono rekla je kako određena ograničenja postoje, ali da se nije građane onemogućilo kruženje oko Grada.
Vijećnik Pero Vićan rekao je kako će odluku prihvatiti jer je ovo prvi korak. Predložio je pregovore sa Župom na kojoj će lokaciji od tamo voziti autobusi. I oni bi trebali pomoći, dodao je.
Nakon opsežne rasprave uslijedilo je glasovanje. Odluka je usvojena većinom glasova uz četiri suzdržana glasa.

 

Pročitajte još

Knežević iz Sabora: ‘Zakoni i Ustav sprječavaju smjenu sudaca i državnih odvjetnika koji ne rade svoj posao’

Dulist

PO MJERI GRAĐANA Tjedni pregled gradskih projekata

Dulist

ADIO, GOSPAR LUKO Bio je istinski čarobnjak riječi čiji su stihovi otvarali svako dječje srce

Dulist