Slušni aparat

Oceanovih 10

The Ocean band 3

Postoje brojni načini za upozna­vanje s temeljnim postulatima pale­ontologije, no samo jedan je način da to napravite u pratnji izvrsnog post-metala u aranžmanu njemačkog benda The Ocean. Od trenutka kad je gita­rist Robin Staps osmislio cijeli bend dvijetisućite, taj metal kolektiv (tako samo-prozvan zbog iznimne protoč­nosti članova – Wikipedia navodi čak sedamdeset pet članova u manje od četvrt stoljeća postojanja) fokus svojeg kreativnog izričaja usmjerava uglav­nom prema (pret)povijesti i geološkim razdobljima naše planete.

Početak benda je bio čisto instru­mentalni album ‘Fogdiver’ iz 2003., a nakon dodavanja vokala izdaju svoj drugi album ‘Fluxion’, a malo kasnije i album ‘Aeolian’ na kojem pjeva čak sedam različitih osoba. No prvi pravi korak prema njihovom sad prepo­znatljivom zvuku bio je dvostruki album ‘Precambrian’ iz 2007. Prvi disk ‘Hadean/Archaean’ kratka je kolekcija žestokih metal stvari kakve su do tada bile njihov stil, da bi šezdesotominutni drugi disk ‘Proterozoic’ bio prvi isko­rak u post-metal sa simfoničnim i elek­tronskim elementima.

No, pravi proboj na svjetsku glaz­benu pozornicu ostvaruju 2010. izda­vanjem dva povezana albuma s temom kritike Kršćanstva. ‘Heliocentric’ izlazi u travnju i konceptualno prati uspon heliocentričnog razmišljanja, od Grka Aristarha do srednjevjekovnih znan­stvenika Galilea i Kopernika. ‘Cathar­sis of a Heretic’ govori o spaljivanju Giordana Bruna, ‘Metaphysics of the Hangman’ o Nietzscheovom odbaciva­nju kršćanske ideologije, ‘The Origin of Species’ inspiriran je naravno Darwi­nom, a ‘The Origin of God’ Richardom Dawkinsom. U studenom iste godine izlazi ‘Anthropocentric’ kao kritika fundamentalističkog kršćanskog kre­acionizma, s centralnim stvarima ‘The Grand Inquisitor I, IIi III’ nadahnu­tim Braćom Karamazovi i razgovorom Ivana i Aljoše o Kristovom ukazanju u Sevilli i njegovom sukobu sa španjol­skom Inkvizicijom.

Kvalitativni zenit postižu 2013. albumom ‘Pelagic’, svojevrsnim soundtrackom za istraživanje ocean­skih dubina pjesmama ‘Epipelagic’ (najplićih 200 metara oceana, pro­stora svjetlosti i života), ‘Mesopela­gic, ‘Bathyalpelagic’, ‘Abyssopelagic’ i ‘Hadopelagic’ (najdubljeg dijela oce­ana – preko 6500 metara dubine). Sli­jede također izvrsni albumi ‘Phane­rozoic I: Palaeozoic’ i ‘Phanerozoic II: Mesosoic/Cenozoic’, a najnoviji, deseti album ‘Holocene’ nas napokon dovodi u sadašnjost, najnovije geološko razdo­blje u kojem trenutno obitavamo.

‘Holocene’ prema riječima samog benda predstavlja ovo razdoblje čovje­kove dominacije na Zemlji kroz pje­sme o otuđenju, anksioznosti, gubitku razuma i kritičkog razmišljanja, te porastu suludih teorija zavjere. Dakle, potpuno i iscrpno opisuje stanje ljud­skog roda u dvadesetprvom stoljeću i u svih desetak tisuća godina okrup­njavanja društvene zajednice nakon poljoprivrednih inovacija. Naslovi pjesama vjerno prate geološku klasi­fikaciju prema klimatskim fluktuaci­jama: uvodna ‘Preboreal’ (razdoblje od prije 9–10 tisuća godina) kreće lagano elektronički da bi ubrzo ustu­pila mjesto žestokim gitarskim riffo­vima, hipnotičkim ritmom i katakliz­mičkim trubama.

Žestina ne popušta ni na stvarima ‘Boreal’, ‘Sea of Reeds’ i ‘Atlantic’, pa je tako cijeli album zasi­gurno njihov najbučniji u posljednjih petnaest godina. Cijela priča doživljava svoju kulminaciju na potpuno za The Ocean netipičnoj ‘Uncomformities’, koja započinje umirujuće nježnim vokalom gošće Karin Park (Arabrot) da bi završila u uraganu bubnjeva i kao­tičnih vokala koji će vam dugo ostati u sjećanju. Odjavni duo pjesama nalazi se tu da slušatelja potakne na duboko razmišljanje: ‘Parabiosis’ o proliferaciji genetskog inženjeringa i ‘Subatlantic’ o neminovnom kraju holocena u paklu klimatske katastrofe.

Iako nešto slabiji od svojih prethod­nika, ‘Holocene’ je svakako vrlo dobar album kojeg ćete višestruko preslu­šati. A ako prvi put slušate The Ocean, vrlo brzo ćete zaključiti da su jedan od najboljih i najpostojanijih bendova današnjice.

FOTO: The Ocean Collective/ Pelagic Records

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić