DuList IN

[FOTO] ERASMUS PRIČA CARLE LEŠEVIĆ Od turističkog posjeta do razmjene na godinu dana

Piše: Carla Lešević

Htjela sam otići na studentsku razmjenu jer sam imala želju živjeti i studirati u velikom europskom gradu. Prag sam odavno zavoljela već kad sam prvi put došla kao turist na jedan vikend prije nešto više od četiri godine. Godinu kasnije, taj vikend sam zamijenila posjetom od deset dana, a dvije godine nakon u jednu akademsku godinu. Odabrala sam najveće i najpoznatije sveučilište u Pragu, Karlovo Sveučilište. Smjer koji studiram je novinarstvo. Kod kuće studiram na smjeru Mediji i kultura društva na Sveučilištu u Dubrovniku.

Razlike studiranja u Pragu i Dubrovniku
Studiranje je ovdje drukčije od onog na što sam navikla i naučila u Hrvatskoj, odnosno Dubrovniku. Termini predavanja su dosta fleksibilni, a najviše mi se sviđa što nema onih ranojutarnjih. Ipak, ovdje se uvijek nešto čita, proučava i priprema. Svi profesori očekuju da su studenti aktivni tijekom predavanja tako da nema spavanja u zadnjim klupama. Profesori nam isto tako znaju zadati dosta seminarskih radova. Općenito, prvi semestar je baziran na teoriji dok u drugom semestru odrađujemo i izlažemo praktične radove. Jedino mi je žao što ne pozivaju strane studente u svoje medijske redakcije. Inače, tu studenti imaju priliku naučiti najbolje iz prakse od mentora. Kod kuće sam dio redakcije UNIDU radija s našeg Sveučilišta. Tu sam, između ostalog, vodila emisiju na engleskom jeziku u kojoj su gosti bili strani studenti. Tako sam im mogla, sa svojim kolegama, približiti radio, medije i naše Sveučilište. Isto tako, jedna razlika je ta što ovdje menza ne postoji kao kod nas, već su organizirane kantine koje se nalaze daleko od zgrade odjela na kojem studiram.

Vikend putovanja
Ovaj semestar, moj radni tjedan završava četvrtkom pa imam produženi vikend što mi je drago. Njih najčešće iskoristim u kratkim putovanjima. Iz Praga je vlakom ili autobusom lako bilo gdje otići. Ima prirodnih ljepota kao što su gore koje su pune šetnica i prekrasnih vidika. Isto tako, ima drugih urbanih mjesta, manjih gradova te skijališta do kojih se može brzo doći. I ako se ne ide van Praga, uvijek se nađe nešto novo za istraživati u samom gradu jer je pun povijesti i jako zanimljivih lokacija. Jedina mana Praga je što, kao i svaki veliki grad, ima puno beskućnika. Najteži mi je bio prvi tjedan u Pragu jer je uistinu bila velika promjena doći iz Dubrovnika, manjeg grada u veličinu grada kao što je Prag. Prag kao i Dubrovnik, gravitira svom centru odnosno starom dijelu grada. Većinom su sva događanja u ili oko tog centra. Sve je blizu i gotovo svugdje se može doći pješke. Ako se nekome ne šeta, javni prijevoz je odličan, opcije su tramvaj, metro i autobus.

Mjesečni troškovi
Imala sam sreće u vezi smještaja. Moja najbolja prijateljica živi u Pragu i taman kad sam ja trebala doći, jedan od njezinih cimera je odlazio tako da sam preuzela njegovu sobu. Stanarina iznosi oko 320 eura s režijama i internetom, a susjedstvo u kojem se nalazim je fantastično. Imam u blizini park, a trgovački centar je udaljen tri minute od stana dok su sve tramvajske linije udaljene sedam minuta. Ovakva lutrija je rijetkost u Pragu. Stanovi se iznajmljuju za dvostruko skuplju cijenu i na mnogo manje povoljnim lokacijama. Mjesečno izdvojim oko 500 eura na stanarinu i hranu s tim da najčešće kuham kod kuće. Lijepo je što ponekad vikendom, hranu dijelim s cimerima. Dogovorimo se, kupimo što nam treba i kasnije podijelimo troškove.

Česi su ‘carevi’
Jedna od razlika između Češke i Hrvatske je ta da se ovdje nigdje ne smije pušiti u zatvorenim prostorima odnosno kafićima i barovima. Isto tako, Česi se ne zamaraju previše za mišljenja drugih. Drže se svog posla. A za razliku od nas, nemaju običaj opuštanja tijekom dana, radi se od 9 do 17 sati i onda slijedi vrijeme za neku rekreaciju poput šetnje ili sporta nakon čega ubrzo idu odmarati kod kuće. Nevjerojatno je
kako Česi vole aktivnosti na otvorenom. Smiješno je to kad je ovdje bilo 14 Celzijevih stupnjeva ispod ništice, ja sam tresla zubima i cijelim tijelom za samo otići do butige kupiti kruh dok su oni ‘carevi’, okolo trčali u tajicama. Zanimljivo je i to da Česi jako vole pse, ovdje nema niti jednog psa na ulici, a gdje god se okreneš ljudi su okruženi svojim ljubimcima psima, po kafićima, restoranima, tramvajima i vlakovima.

Što posjetiti u Češkoj?
Ako netko planira posjetiti Češku, definitivno bih preporučila posjet jednoj od njihovih pivovara. Jedna od poznatijih se nalazi u mjestu Plzen koja je jako impresivna. Također, preporučila bih planinu Krkonoše jer je mjesto koje oduzima dah kao i gradići poput Češkog Krumlova i Kutne Hore te parkove Stromovka, Letna i Divoka Šarka.

Savjet za kraj
Što se tiče provođenja Erasmus+ programa mobilnosti u Pragu, ja bih ga definitivno preporučila kao nezaobilaznu destinaciju. Jedini savjet koji imam je da se uživa. Zapravo, za svaku mladu osobu je važno da ‘vidi svijeta’, a to je najbolje napraviti u mladim godinama tijekom studiranja kad još imaš volje rasti, a i snage za istraživanjem za čime težiš u životu. Dosta se ljudi plaši papirologije i studiranja na stranom jeziku, u ovom slučaju, engleskom, ali zapravo je vrlo jednostavno. Najteži je taj prvi korak, a ostalo će sve doći lako