Politika

Andro Vlahušić: ‘Nitko nije predložio kako povećati prihode proračuna, a jednostavno je – pola turisti, pola građani!’

Andro Vlahušić: 'Nitko nije predložio kako povećati prihode proračuna, a jednostavno je - pola turisti, pola građani!'

Dubrovnik će uskoro postati prvi europski grad u kome će polovinu proračuna plaćati turisti, a drugu polovinu građani – summa sumarum je priopćenja kojeg šalje nezavisni vijećnik Andro Vlahušić. Prenosimo ga u cijelosti.

Na protekloj sjednici Gradskoga vijeća usvojen je rebalans proračuna za 2022. godinu s pouzdanim podacima. Prihodi proračuna sastavljeni su od Izvornih gradskih prihoda, koje Gradsko vijeće na prijedlog gradonačelnika i resornih pročelnika raspodjeljuje za konkretne projekte i programe, te prihoda proračunskih korisnika koje gradsko vijeće samo usvaja – kao što su plaće zaposlenika u osnovnim školama. Ukupni izvorni gradski prihodi iznosili su 472 milijuna kuna, a nenamjenski prihodi bili su 357 milijuna kuna. Namjenski prihodi najvećim dijelom sastoje se od komunalne naknade i komunalnoga doprinosa te se troše po zakonu definiranim komunalnim programima.

Nenamjenski prihodi sastoje se od poreznih prihoda, koji plaćaju građani i prihoda od imovine i posebnih gradskih projekata koji plaćju turisti i posjetitelji Dubrovnika.

Prihodi od DubrovnikPassa, ulaznica za zidine, Revelina, zaustavljanja autobusa na Pilama i žičare iznose 127 milijuna kuna, te su nakon poreza drugi najizdašniji proračunski prihod. Lex Vlahušić prihodi u odnosu na izvorni gradski proračun iznose 26 posto, a u odnosu na nenamjenske prihode iznose 36 posto prihoda. Navedeni prihodi plaćaju direktno turisti i posjetitelji Dubrovnika, a ne građani. Turisti plaćaju i kruzersku taksu u iznosu od par milijuna kuna, čime turistički prihodi rastu za par postotaka naviše.

Kada sam postao gradonačelnik suočivši se sa praznom gradskom blagajnom, visokim porezima i prirezom od 15 posto, odlučio sam dramatično povećati prihode od gradske imovine, te razviti nove proizvode i usluge namijenjene turistima. Razvili smo Dubrovnik Card, koji je danas postao digitalni Dubrovnik Pass, promijenili ugovor sa DPDS-om oko raspodjele prihode ulaznica za zidine, promijenili zakon o žičarama, kako bi sav prihod pripao gradovima, a ne državi. Uveli smo direktnu naplatu zaustavljanja autobusa umjesto vinjeta, u Revelin smjestili dva muzeja i noćni klub. Svi projekti su originalno dubrovački, te inovativni u Hrvatskoj. Za dvanaest godina nijedan hrvatski grad nije pokušao kopirati Dubrovnik, nego i dalje vjeruju porezima, prirezima, kreditima, te dijelu europskih sredstava.

U raspravi na Gradskome vijeću brojni vijećnici kao i gradonačelnik isticali su bogati socijalni program koje grad Dubrovnik pruža svojim građanima. Socijalni program koji neki zovu ‘Nadstandard’ prepoznat je od udruge gradova, za isti se dobivaju brojna nacionalna priznanja. Svi se natječu kako predložiti novi proračunski rashod, novu mjeru koja će građanima poboljšati život. Nitko u zadnjih dvadeset godina nije predložio kako povećati prihode proračuna. Nijedan amandman nije se pojavio kako povećati prihode, jedino kako povećati rashode. Neki od vijećnika bili su dosta aktivni u protivljenju usvajanja prihoda od zidina, žičare, autobusa na Pilama, razvoju Du Carda. Količinu mržnje, progona, sudskih i zakonskih postupaka koje sam trpio za projekte koji danas obilno pune proračun grada teško je prepričati.
Kako bi tek proračun izgledao da su nenamjenska sredstva umjesto 357 milijuna kuna iznosila 230 milijuna kuna. Kolike bi bile naknade političkim strankama i vijećnicima, a koliko bi išlo za protokol i informiranje. Koje bi mjere socijalnoga programa grada morali smanjiti ili izbaciti, kao što su neopravdano izbačeni Zračni most i subvencija cestarina.

Najveći prihod od turista grad ostvaruje od ulaznica za zidine i prodajom Dubrovnik Passa. Osim u proračun prodajom Dubrovnik Passa komunalnom društvu Libertas uplaćeno je ove godine pet milijuna kuna, čime je smanjena obaveza gradskoga proračuna prema Libertasu za isti iznos.
Pred nama su godine kada će Dubrovnik Pass postati vodeći prihod proračuna grada i preteći prihode prikupljene od poreza građana. 2010. godine udio prodanih Dubrovnik Card u odnosu na broj prodanih ulaznica za zidine iznosio je samo 1.5 posto, dok se proteklih mjeseci povećao na 33 posto. Za nekoliko godina prihodi koji će turisti direktno plaćati u proračun grada, kroz Lex Vlahušić projekte povećati će se sa 127 milijuna kuna na 250 milijuna kuna. Uz kruzersku taksu, prihode od plaža kroz izmjene Pomorskoga zakonika, te moguće prihode od nove prometne regulacije direktni turistički prihodi mogu biti veći za još 20 milijuna kuna.

Dubrovnik će postati jedini europski grad koji će proračun puniti po modelu Pola turisti / Pola građani . Izdašni novi prihodi omogućit će bezbolno ukidanje prireza od 10 posto, besplatne vrtiće i javni prijevoz, te brojne nove socijalne mjere koji će osjetiti svi građani Dubrovnika.

Pročitajte još

PROFESORICI SE PRIDRUŽIO I PROFESOR Uz Šuicu, i Legaz bi u Europu!

Dulist

RASKOL U MOSTU Marija Selak Raspudić: ‘Miletić se javno ogradio od mene’

Dulist

FRANKOVIĆ I PEZO O IZBORIMA Ostvariti ovakav rezultat i dobiti povjerenje naših sugrađana nije nimalo jednostavno

Dulist