Slušni aparat

A sada nešto sasvim drukčije…

Ova kolumna trebala je biti napi­sana i objavljena u lipnju 2020. godine, kada je, u jeku globalnog zaključava­nja, eluzivni londonski kolektiv Sault izdao prvi od dva ‘Untitled’ albuma, onaj podnaslova ‘BlackIs’ (već u rujnu iste godine pratio ga je nasljednik ‘Rise’). George Floyd svirepo je ubijen samo nekoliko tjedana ranije, a nje­govu smrt pratila je serija protesta koji su se iz Minneapolisa (država Minne­sota) ubrzo prelili ne samo diljem Sjedinjenih Američkih Država, nego i globalno. Oba rada snažno su i ino­vativno uronjena u soul, funk i R&B, emotivno angažirana te konceptualno usredotočena na teme policijske bru­talnosti i sistemskog rasizma.
Sault je bend iz Londona. To je u nji­hovom slučaju rijetka činjenica. Kao i to da iza projekta stoji nagrađivani skladatelj, producent i multi instru­mentalist Dean Josiah Cover, u glaz­benom svijetu poznat kao Inflo. Sura­đivao je s Adele, Little Simz, Jungle i Michaelom Kiwanukom, a u siječnju ove godine na Brit Awards, kao prvi nebijelac, ponio je titulu producenta godine. U Londonu je registrirana i diskografska kuća ‘Forever Living Ori­ginals’ za koju Sault izdaje svu svoju glazbu te albume pjevačice benda i solo izvođačice Cleo Sol. Uvidom u javno dostupne podatke o kapitalu tvrtke može se doći i do informacije da su Inflou 34 godine. Podaci o autor­stvu pak pokazuju da su u skladanju i produciranju materijala grupe Sault sudjelovali još i producent i klavijatu­rist Kadeem Clarke, spomenuta Cleo Sol te Melisa ‘Kid Sister’ Young, pje­vačica iz Chicaga. Sol i Cover pak pot­pisuju većinu materijala, a budući da je pjevačica pravog imena Cleopatra Zvezdana Nikolic (vuče španjolske i srbijanske korijene) samostalno pre­poznata i razmjerno uspješna glaz­benica, nije teško prepoznati njen glas na većini materijala. No, ništa vezano uz Sault nije službeno potvr­đeno. Bend nikada nije dao intervju, njihove fotografije kao kolektiva ne postoje. Nikada nisu nastupili uživo. Riječ je o, za sada, isključivo studij­skom projektu. Biografija na njiho­vom Spotify profilu sadrži tek jednu, parafraziranu, rečenicu – Add a little Sault to your life. Ime im se može pre­vesti kao vodopad ili brzac, a izraz vuče korijene iz francuske riječi koja znači pad ili skok.

Dan prije nego što će u petak, 15. travnja objaviti šesti album, Sault su izbrisali sav postojeći sadržaj sa svog Instagram profila i postavili ono što se činilo omotom. Nekoliko sati prije nego što će album postati dostupan na streaming platformama objavili su i isječke nekoliko pjesama. Rad naziva ‘Air’ gotovo nema nikakvih poveznica s njihovim dosadašnjim snimljenim katalogom, a niti s producentskim radom Infloa. U cijelosti djelo suvre­mene klasike (u misli neizbježno dolaze Philip Glass i György Ligeti), album sadrži raskošne orkestracije i jednoglasno zborsko pjevanje u stilu korala te je pretežno instrumenta­lan rad. S vokalnim dionicama koje nisu korali ističu se tek dvije pjesme; naslovna ‘Air’ te sedmominutna ‘Time is Precious’, koja u drugom dijelu s a capella vokalom Cleo Sol i zbora evocira poznati stil grupe i mogla bi se naći na bilo kojem od njihovih pret­hodnih pet radova. Drugdje domini­raju muško i žensko zborsko pjeva­nje te dramatične orkestracije pa se album u cjelini čini kao kulisa nekog epskog filma. Predivna ‘Heart’ evo­cira Morriconeovu glazbu skladanu za film ‘The Mission’, koja također sadrži koral, dok sa svojih 12 minuta ‘Solar’ zauzima središnje mjesto albuma i posve bi se uklopila na soundtrack Kubrickove slavne ‘Odiseje u svemiru’. Album zatvaraju jednako impresivne ‘June 55’ i ‘Luos Higher’. Nakon počet­nog šoka koji donosi otkriće da prva pjesma nema ulogu uvoda u nešto što bismo od Saulta mogli očekivati, nego album predstavlja zaokret od 180 stupnjeva, slušatelj lišen predrasuda i dovoljno strpljiv, suočen je s ništa manje nego djelom monumentalne ljepote. U ovom trenutku recenzija još nema. Sault kao bend koji samostalno producira i izdaje svoj materijal te nije sklon interakciji s medijima, nikada nisu bili posebno zanimljivi službe­nim publikacijama, uz izuzetke rijet­kih poput Guardiana ili Pitchforka, s tim da je potonji, pomodarski ame­rički glazbeni portal, zakasnio s pre­poznavanjem potencijala benda koji je već s prvim izdanjima (albumi ‘5’ i ‘7’, oba iz 2019.) zaslužio obožavanje kritike. Kada se izdanje njihova dva ‘Untitled’ albuma poklopilo s Black Lives Matter pokretom, Sault su se našli na brojnim popisima najboljih albuma godine. Njihov idući album ‘Nine’ (2021.) bio je dostupan tek 99 dana (službene kopije nisu tiskane), a nakon ‘Air’ nitko se neće usuditi pred­vidjeti kako bi se ovaj projekt mogao dalje razvijati. U nekom trenutku bilo bi lijepo kada bi Sault svoju glazbu prezentirali i na nastupima uživo.

Foto: www.sault.global

Pročitajte još

Novi albumi starih favorita

Ivan Jelčić

Ja sam mislio na Detroit s Berlincima

Petar Ipšić

Zdravlje je pola zdravlja

Ivan Jelčić

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija