Slušni aparat

Snimi to ponovno, Max!

Snimi to ponovno, Max!

Srpanj je tradicionalno mjesec kad diskografska industrija uspori svoje izdavačke aktivnosti, a glazbenici se raštrkaju po mnogobrojnim festivalima. Praznine u rasporedu tako ovaj mjesec popunjavaju dva dugo iščekivana ponovno nasnimljena albuma. Taylor Swift je početkom mjeseca izdala svoju verziju albuma ‘Speak Now’, trećeg u seriji od šest izvornih albuma kojima prema ugovoru nije imala zakonsko pravo raspolagati te se stoga upustila u dugogodišnju avanturu s ponovnim snimanjima svih svojih pjesama kako bi bez ograničenja mogla komercijalno koristiti svoje kompozicije.

Drugi primjer ponovnog studijskog snimanja izvornih albuma značajno je manje komercijalne prirode, a neizmjerno više motiviran kvalitativnim razlozima. Braća Max i Igor Cavalera, osnivači legendarnog brazilskog thrash banda Sepultura, odlučili su obilježiti četrdeset godina svoje glazbene karijere ponovnim snimanjem svoja prva dva studijska uratka, EP-a ‘Bestial Devastation’ i debitantskog LP-a ‘Morbid Visions’, na sreću mnogobrojnih obožavatelja koji će sada napokon moći čuti ‘Antichrist’, ‘Troops of Doom’ i ‘Show Me the Wrath’ u najboljoj mogućoj kvaliteti.

Dugo razdoblje svoje mladosti proveo sam u uvjerenju da je kazeta na kojoj su bila snimljena ta dva albuma jednostavno nekvalitetna, da je to samo kopija kopijine kopije, i bio frustriran što nigdje nitko ne može pronaći neku bolju snimku. Tek kad sam se puno kasnije dokopao gramofonske ploče shvatio sam da je razlog jednostavno – loša i jeftina produkcija.

Braća Cavalera s pjevačem Wagnerom Lamounierom i basistom Paulom Jr. svoj prvi studijski snimak odradili su sa svojim prijateljima iz grada Belo Horizonte, grupom Overdose. Za svoju stranu ploče odlučili su snimiti pet stvari pod naslovom ‘Bestial Devastation’ s instrumentima posuđenim od prijatelja i susjeda. Kako nitkood njih nije znao niti riječi engleskog jezika, zamolili su prijatelja da sve tekstove prevede s portugalskog i napiše ih fonetski kako bi ih Wagner mogao naučiti napamet. Tako da nije nikakvo čudo da snimka i nije bila baš nešto super kvalitetna, no ipak su uspjeli prodati nekih osam tisuća primjeraka, uglavnom za vrijeme nastupa uživo. Wagner ubrzo napušta grupu i osniva svoj band Sarcofago, Max preuzima vokalne dužnosti, a gitaru svira Jairo Guedz. Zanimljivost je i da basist Paulo Jr. zapravo nije snimao albume, već je samo svirao uživo, dok je snimanje bas dionica bila dužnost gitarista Jaira, i kasnije Andreasa Kissera. Prvi album za koji je Paulo Jr. svirao bas bio je ‘Chaos A.D.’ iz 1993. Grupa ubrzo ponovno odlazi u studio na snimanje svojeg debitantskog albuma ‘Morbid Visions’. Ovaj put s nekoliko mjeseci tečaja engleskog jezika i debelim portugalsko-engleskim rječnikom snimaju osam sada već legendarnih stvari poput ‘Troops of Doom’, ‘Morbid Visions’, ‘Crucifixion’ i ‘Funeral Rites’, no i dalje iznimno amaterski i jeftino produciranih,a za dodatnu draž nitko od ekipe nije baš niti znao uštimati instrumente.

Jednim dijelom je to ipak davalo neki posebni osjećaj, približavajući ih stilu prvih nekoliko albuma svojih idola, britanske grupe Venom. Kvalitativni problemi počeli su se lagano rješavati angažmanom gitarista Andreasa Kissera, koji im je pomogao dotjerati zvuk za njihov sljedeći album ‘Schizophrenia’, a na temeljima ta dva albuma diskografska kuća Roadrunner nudi im ugovor koji će iznjedriti jedan od najboljih thrash albuma svih vremena ‘Beneath the Remains’. Sedam godina kasnije Max Cavalera nakon žestoke svađe s bratom napušta band, a kad je i Igor otišao 2006. Sepultura je ostala bez ijednog originalnog člana.

Braća su nakon toga vrlo brzo izgladili svoje nesuglasice i pokrenuli zajednički projekt Cavalera Conspiracy s gitaristom Gojire Joe Duplantierom. Braća, s Igorovim sinom Amadeusom, nedavno su ušli u studio i prvi put profesionalno i kvalitetno snimili svoja prva dva albuma, i čisti ih je užitak bio slušati cijeli vikend, i prisjetiti se nekih davnijih bezbrižnih dječačkih dana kad je iz kazetofona odjekivao ‘Bestial Devastation’, probijajući se kroz more šumova i krčanja. Možda netko s dovoljno tehničkih rekvizitamože i ovu novu verziju presnimiti na kazetu za potpuni osjećaj nostalgije.

Foto Cavalera – Nuclear Blast Records

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić