Slušni aparat

Skandinavski dvokorak

Skandinavski dvokorak

Kad je bivši bubnjar Opetha Martin Lopez osnovao prog-metal grupu Soen, zvuk tog švedskog banda najlakše je bilo opisati kao ‘nešto kao Tool, samo bolje i dinamičnije’. Danas, kad nakon trinaest godina aktivnosti izdaju svoj šesti studijski album ‘Memorial’ jedno­stavno možemo zaključiti da su osta­vili Tool i reference na njih u debelom oblaku prašine. Već sam ih jednom na sav glas hvalio na ovim stranicama, prije nešto više od dvije godine na albumu ‘Imperial’, a ekipa pokazuje da poznaje samo jedan smjer – prema novim kvalitativnim vrhuncima.

Ako ste već otprije fan Soena, otpri­like znate što možete očekivati: melo­dične, pjevne, kompleksne prog-metal četvero-minutne stvari sa samo jed­nom riječi u nazivu, uz prepoznatljivi vokal Joela Ekelöfa i zarazne rifove gitarističkog dvojca Lars Ählund i Cody Lee Ford. Nema tu velikih izne­nađenja, jer zašto mijenjati formulu koja savršeno funkcionira već godi­nama. No, ipak to znači da ćete po šesti put slušati isti album, zasigurno ćete vrlo brzo prepoznati njihov spe­cifični stil, no aranžmani i energija su sasvim svježi i zarazni. Tako na melan­količnoj pjesmi ‘Hollowed’ ugošćavaju poznatu talijansku kantautoricu Elisu Toffolli (poznatu po suradnji s Enniom Morriconeom na Tarantinovom filmu Django), dok je odjavna ‘Vitals’ zasi­gurno njihova najsmirenija pjesma do sada, ako izuzmemo akustične obrade s prošlogodišnjeg live albuma ‘Atlan­tis’.

Za ljubitelje bržeg i žešćeg ritma tu su ‘Violence’ (meni omiljena pjesma na albumu), ‘Fortress’ i ‘Incendiary’, dok su nešto laganije ‘Memorial’ i ‘Trage­dian’ savršene za povremenu promjenu tempa.
Soen toplo preporučam svim ljubite­ljima melodičnog proga i rocka, a ako ste nekada i bili fan Toola, vrijeme je da ih zamijenite nečim puno kvalitetnijim.

Na spomen grupe s tri gitarista svima će prva asocijacija zasigurno biti Iron Maiden. No ukoliko pogle­date nešto istočnije na karti Europe, locirat ćete norveški Stavanger i njiho­vog udarnog glazbenog predstavnika, black’n’roll band Kvelertak. Iako neko­liko godina stariji od Soena, nešto su manje produktivni pa im novi album ‘Endling’ predstavlja tek peti studijski uradak. Stilska mješavina domicilnog black metala s elementima thrasha, rocka i punka, Kvelertak pjeva isklju­čivo na materinjem jeziku, i unatoč tome što ih izvan Skandinavije rijetko tko razumije postižu značajne uspjehe na međunarodnoj glazbenoj sceni.

Nakon što im je turneja uz izvrstan četvrti album ‘Splid’ naglo otkazana zbog pandemije 2020. godine, norveška šestorka odlučila je slobodno vrijeme posvetiti potrazi za perfekcijom i slje­deće tri godine rada rezultiraju fanta­stičnom kolekcijom deset vrhunskih pjesama. Na tragu svojih sunarodnjaka Turbonegro donose pedeset minuta konstantne žestoke energije na pan­kerskim ‘Motsols’ i ‘Paranoia 297’, cro­ssover-thrash ‘Kroterveg Te Helvete’, black-metalnoj ‘Fedrekult’, ili mutant­sko-močvarnoj ‘Dogeniktens Kvad’. ‘Skoggangr’ će vas svojim folk prizvu­kom vratiti u herojsko vikinško doba, a najbolja stvar na albumu ‘Likvoke’ je kao stvorena za stadione sa svojim zaraznim gitarskim rifom dok publika unisono skandira ‘LIK – VO – KE!!!’.

Nakon što odslušate posljednje taktove fascinantne goth-metalske ‘Morild’, jedini logičan potez je zapo­činjanje cijelog albuma ispočetka, jer teško ćete se moći othrvati zaraznoj atraktivnosti ovih norveških otkače­njaka. A potom preostaje samo iščeki­vati najavu velike turneje kako bi nado­knadili propuštene korona-godine.

Rujan je krenuo fantastično s ova dva vrhunska skandinavska albuma, i čini se da će sljedeća tri mjeseca biti pre­puna odlične glazbe. Jedva čekam!

Foto Silver Lining Music (SOEN) Rise Records / Stian Andersen (KVELERTAK)

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić