Kultura

Izložba s povodom

Izložba s povodom

Izložba Branka Kovačevića (1911. – 1988.) otvorena je sinoć u dubrovačkoj Galeriji Dulčić Masle Pulitika. Izložba je otvorena u povodu 100-godišnjice njegova rođenja. Izložena su djela iz fundusa Umjetničke galerije Dubrovnik, iz više privatnih dubrovačkih zbirki, te iz gradskih ustanova i škola.

Izloženi su radovi iz svih faza autorova stvaralaštva, počevši od ranih ratnih crteža do posljednjih slika s motivom atelijerskih interijera.
Branko Kovačević rođen je 30. studenoga 1911. u selu Zadvarju iznad Omiša.
Osnovnu školu završio je na otoku Visu, a gimnaziju u Splitu. Usporedno s gimnazijskim školovanjem pohađa školu crtanja i modeliranja koju vodi Emanuel Vidović. Od toga doba datira njegova sklonost motivu polumračnih atelijerskih interijera koje je slikao sedamdesetih i osamdesetih godina pa do kraja karijere.
Umjetničku akademiju Kovačević polazi u Beogradu od 1934. do 1938. Nakon toga vraća se u Split. Iste godine sudjeluje na izložbi Pola vijeka hrvatske umjetnosti u novootvorenom Domu likovnih umjetnosti (Meštrovićev paviljon) u Zagrebu. U Split se ponovo vraća 1943., pridružujući se ilegalnoj skupini slikara koju vodi Antun Zuppa. Nakon oslobođenja, u Splitu i drugim gradovima, zaključno sa Zagrebom, Kovačević organizira izložbu umjetnika partizana na kojoj i sam sudjeluje.

– Godine 1945. Kovačević se seli u Dubrovnik gdje postaje kustos u upravo osnovanoj Umjetničkoj galeriji. Tri godine poslije, kada Galerija prelazi na današnju adresu, u palaču Banac, zamjenjuje prvog njezina ravnatelja – Kostu Strajnića. Na mjestu ravnatelja UGD Kovačević je ostao do 1951.godine. U vrijeme rada u toj ustanovi, koja postaje žarište likovnog života Grada, Kovačević slika pretežito dubrovačke i cavtatske krajobraze. Godine 1955. u ekspresionistički duktus svojeg, nikad napuštenog, figurativnog slikarstva, unosi geometrijsku stilizaciju, konstruktivističke elemente. Ta godina smatra se prijelomnom u njegovu radu jer otada slikar postaje sve otvoreniji za slobodniji, sažimajući izraz koji zbog svojeg oštrog konturnog crteža upućuje na nadahnuće vitražem. Nakon te druge faze slikarstva (1956.-1961.), Kovačević radi ciklus pejzaža i skupina ženskih likova iz  rodne Dalmatinske Zagore (1962.-1969.). Paleta je reducirana, a kompozicije stilizirane s gotički izduženim skupinama figura žena ili prikaza planinskih masiva. Slikar sve više usvaja kubistička iskustva prikaza prostora i figure u simultanim vizurama, prije svega, čini se, nadahnut slikarstvom Georgesa Braquea. Od 1978. pa do kraja života, Kovačević, povlačeći se u mir vlastitog atelijera, opsesivno slika vizure istog tog komornog prostora. Pritom kubističku potku, s elementima vuillardovsko-bonnardovskog štimunga i fovističkih ekspresivnih lapidarnosti, slikar razblažuje titravim sfumatom pasaža pastelom te gotovo poentilistički kratkih poteza koji se u varijabilnoj gustoći i boji prostiru cijelom plohom slike. To su prizori atmosferski gustih i vibrantnih, sjenovitih i splinovitih prostora sobe ili atelijera u kojima su ljudske figure neodvojivi dio ambijenta. – istaknuto je u katalogu ove izložbe koju je otvorio ravnatelj UGD AntunMaračić.

Treba istaknuto kako je Kovačević bio svestrana osoba te je pisao predgovore drugim umjetnicima te objavljivao članke u novinama i časopisima, a sudjelovao je i u osnivanju Dubrovačkih ljetnih igara. Godine 1986. tiskana mu je monografija u izdanju Umjetničke galerije Dubrovnik i Logosa, Split.Branko Kovačević umro je u Krapinskim Toplicama, 1988. godine
Nakon otvaranja izložbe Branko Rodin uručio je fotografiju sa Brankom Kovačevićem, njegovoj pokćerki Vesni Čučić.
 
 

Pročitajte još

ZAPOČELO DUBROVAČKO GLAZBENO PROLJEĆE Puna crkva Male Braće na prvom koncertu

Dulist

DUNJALUK U LAZARETIMA Sevdah za one koji misle da ga ne vole

Dulist

NOVA IZLOŽBA U FLORI ‘Uništenje’ Josipe Vlašić

Ivana Mijić Vulinović