Grad

FRANKOVIĆ O PROMETU OKO GRADA Puno je ‘upitnika’! Evo tko (ne) može voziti oko povijesne jezgre

FRANKOVIĆ O PROMETU OKO GRADA Puno je 'upitnika'! Evo tko (ne) može voziti oko povijesne jezgre

Intencija odluke je smanjene prometa oko stare gradske jezgre – oko povijesne jezgre Dubrovnika – a s druge strane omogućavanje prednosti stanovnicima Dubrovnika. Dakle, prioritet imaju stanovnici Dubrovnika, posebno gradske jezgre – istaknuo je gradonačelnik Mato Franković predstavljajući ovog petka nacrt Odluke o uvjetima ulaza, prometovanja i izlaza vozila iz zone prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni Grada Dubrovnika.

– Ovo je prva ovakva odluka u Republici Hrvatskoj. Ona je posljedično element napora ove gradske uprave da Vlada RH izmjeni Zakon o sigurnosti prometa na cestama, koji je izmijenjen prije nekoliko mjeseci što je omogućilo Gradu Dubrovniku da prema smjernicama UNESCO-a smanji opterećenje prometa oko same povijesne jezge i na taj način smanji negativne utjecaje na spomeničku baštinu. Sami Plan upravljanja kao jedan od ciljeva nosi smanjenje prometa oko stare gradske jezgre. S obzirom da je ovo prvi ovakav dokument i da ovakve prakse još uvijek nema u Republici Hrvatskoj, očekujem i nadam se da će svi gospodarski subjekti na području Grada Dubrovnika, kao i naši građani, se uključiti u javno savjetovanje. Bitno nam je da odluka koju u konačnici budemo donosili bude što životnija, što bolja i kvalitetnija i da u budućnosti donese što manje izmjena. Javno savjetovanje traje mjesec dana od danas, a u idućem tjednu okupit ću različite gospodarske subjekte kako bih s njima još jednom prošao kroz Odluku, čuo prijedloge, primjedbe i sugestije i uputio ih da kroz institut javnog savjetovanaj sudjeluju u kreiranju ove odluke. Ova Odluka dotaknut će svakog stanovnika Dubrovnika, svaki gospodarski subjekt i bitno je da svi oni budu uključeni prije nego odluka bude donesena. Intencija ove Odluke smanjenje je prometa oko stare gradske jezgre; svjedoci smo velike količine prometa a intencija je smanjenje istog. S druge strane tu je omogućivanje prednosti stanovnicima Dubrovnika, posebno stare gradske jezgre. Kroz odluku prednost imaju uvijek stanovnici Grada – naglasio je Franković.

Crvena, plava, žuta, zelena…

– Radi preglednosti i jednostavnosti, crveno su označeni oni koji u pravilu neće moći prometovati – oni koji nisu zapravo nisu niti smjeli prometovati. Također su tu kamperi, kamp kućice, traktori i slično. Zelenom oznakom označeni su oni koji uvijek mogu prometovati, ulaziti i izlaziti, poput JGP, policije, oružanih snaga, HMP… Plava oznaka pripast će građanima koji žive u predmetnoj zoni i imaju prijavljeno prebivalište dulje od godinu dana, a žele zonom prometovati nesmetano, odnosno – plava boja oznaka je stanovnika zone posebnog režima. Žuta oznaka je za sve ostale s reguliranim statusom: PPK, pre-paid parking, parkiralište ili garažno mjesto izvan sustava javnih parkirališta – ako želite doći vozilom, morate imati reguliran status.

Pojasnio je i podjelu vozila, odnosno istaknuo način podjele vozila u zoni posebnog prometnog režima koji mogu, odnosno ne mogu prometovati oko stare gradske jezgre – od osobnih automobila do primjerice, kampera. Oznake su crvena, plava, zelena… Smeđa oznaka je za gospodarstvenike, gdje se pak razlikuju oni koji rade prijevoz osoba i tereta. U javnom je interesu osigurati njihov ulazak, prometovanje i izlazak iz zone. Kod autobusa, osobnih vozila 7+1 i 8+1 ništa se ne mijenja jer su oni već u režimu bus web-shopa i taj režim odlično funkcionira, a ostali gospodarstvenici bi na sličan način bili u ovoj platform, pojasnio je gradonačelnik.

A što je s taksistima?

Pravne i fizičke osobe obrtnici koje imaju u zakupu rezervirana parkirna mjesta na području grada Dubrovnika, a za potrebe taxi prijevoza, ostvaruju pravo prometa, ulaza i prometovanja u zoni tijekom trajanja koncesije – ‘dvaput je podcrtao’ gradonačelnik.

– Svjesni smo da će danas, a i u idućih mjesec dana, najviše pitanja biti o autotaxi vozilima – tko, kada kako i na koji način smije ulaziti u zonu? Tako da ću još jednom istaknuti ovu činjenicu – pravne i fizičke osobe, obrtnici koji imaju u zakupu rezervirana pakirališna mjesta na području grada Dubrovnika, a za potrebe autotaxi prijevoza, tijekom trajanja zakupa ostvaruju ovo pravo bez ograničenja – istaknuo je među ostalim gradonačelnik.

Pravne i fizičke osobe obrtnici koji imaju sklopljen ugovor s Lučkom upravom Dubrovnik za obavljanje djelatnosti autotaxi prijevoza ostvaruju pravo ulaska i prometovanja i izlaska iz užeg područja grada Dubrovnika bez graničenja.

Pravne i fizičke osobe obrtnici koji obavljaju autotaxi djelatnost, a koji imaju u ZLD reguliran status isključivo u svrhu iskrcajka putnika na području užeg središta Dubrovnika mogu isto tako nesmetano prolaziti.

Pravne i fizičke osobe obrtnici koji obavljaju djelatnost autotaxi prijevoza temeljem članka 47. Zakona o prijevozu cestovnim prometom, ostvaruju pravo ali za određeni broj vozila, temeljem Javnog natječaja, a sukladno Odluci, bez ograničenja. Ne plaća se nikakva naknada da bi se dobila propusnica, a broj prijevoznik odredit će stručnjaci s Prometnog fakulteta, naglasio je gradonačelnik.

– Oni taksisti koji mogu ući nesmetano u uže područje grada Dubrovnika, u zonu posebnog režima su oni koji imaju zakupljena, rezervirana parking mjesta s namjerom za autotaxi prijevoz. To je prva kategorija, druga su oni koji imaju koncesiju Lučke uprave Dubrovnik za obavljanje autotaxi prijevoza. Treća kategorija su oni koji imaju ugovor potpisan sa Zračnom lukom Dubrovnik, ali oni mogu samo iskrcavati, no ne i ukrcavati goste na području zone posebnog režima. Posljednja, četvrta kategorija su oni koji će biti izabrani putem provedenog javnog natječaja od strane Grada Dubrovnika. Prometni fakultet odredit će broj tih vozila – naglasio je Franković. Gradonačelnik je istaknuo kako će raspisati natječaj za zakup parkirališnih mjesta s namjenom auto-taksi prijevoza.

Natječaj za taksiste

– Grad Dubrovnik će vrlo skoro, u idućih petnaestak do mjesec dana raspisati natječaj za različite zone za zakup parkirališnih mjesta s namjenom autotaxi prijevoza. Tu govorimo o Paščari, Pločama, zoni ispred bazena u Gružu, zoni ispred DOC-a i Vojnoviću. Dakle, to su postojeće površine koje koriste autotaxi prijevoznici za vršenje njihove djelatnosti ukrcaja i iskrcaja te ćemo za navedene površine raspisati natječaj i subjekti koji budu izabrani na tom natječaju, imat će pravo nesmetanog prometovanja. Za one koji nemaju pravo nesmetanog prometovanja, bit će raspisan javni natječaj, a brojka vozila će biti određena od strane Prometnog fakulteta, i u konačnici, oni će se trebati javiti na natječaj, na kojem će biti odabrani po kriterijima te će kroz taj sustav moći voziti i jedni i drugi. Uz to, svi koji imaju koncesiju na području Lučke uprave Dubrovnik, također će imati to pravo, kao i autotaxi prijevoznici Zračne luke Dubrovnik, koji će kao i dosad moći samo iskrcati putnike. U ovom trenutku nemamo predviđenu brojku o izdavanju koncesija na navedenim područjima, brojka će se znati nakon provođenja natječaja, koja će biti temelj za budući natječaj koji će se dogoditi, a vezano za ulaz u zonu posebnog prometnog režima – objasnio je gradonačelnik. Prometni fakultet odredit će broj tih vozila – naglasio je Franković, dodavši kako postoje kamere koje prepoznavaju vozilo, tip vozila – nema barijera niti rampa.

A što ako prođete bez dozvole?

Ukoliko vozilo prođe kroz navedenu zonu, a da prema tome nema reguliran status u jednoj od navedenih kategorija, sustav automatski detektira to vozilo, obavještava se javno komunalno redarstvo i na taj način ispisuju se kazne. Slično kao kamere za prekršajni promet, samo u ovom konkretno slučaju ne mjere brzinu nego samo prekršaje u zoni posebnog režima. Uvest će se posebni led ekrani putem kojih će se komunicirati, posebno prema posjetiteljima našeg grada, da uskoro dolazi zona posebnog prometnog režiam i da je zato potrebno imati reguliran status. Nakon što se usvoji Odluka, kroz sustav Google Maps stajat će upozorenje kako se ulazi u zonu posebnog prometnog režima, naglasio je gradonačelnik te zaključio kako smo prvi grad po pitanju ovakvog tipa odluke. Inače, zona posebnog prometovanja počinje kod garaže na Ilijinoj glavici.

Odgovarajući na novinarska pitanja, gradonačelnik je istaknuo kako će stanovnici s DU tablicama, koji žive izvan zone posebnog prometnog režima u nju moći ući jedinu uz PPK, no kroz javno savjetovanje treba vidjeti na koji će se način regulirati neka životna pitanja za one građane koji nemaju PPK, a imaju primjerice rodbinu, primjerice stare i nemoćne osobe, u zoni posebnog prometnog režima. Jer, iako gradonačelnik ističe kako većina građana koristi PPK, tome baš i nije tako.

-To je prijedlog, ali vidjet ćemo kako će naši sugrađani putem javnog savjetovanja reagirati – rekao je gradonačelnik.

Odluka bi, procijenio je, mogla krenuti u realizaciju za tri mjesec.

-Javno savjetovanje traje mjesec dana. Nakon toga će nam trebati 15 do 20 dana za sve obraditi i tada ćemo ga završavati. Negdje za tri mjeseca od danas mogli bismo biti spremni za implementiranje ove odluke – rekao je, no napomenuo je kako će nam svima skupa trebati godina dana da ona i zaživi.

-Nijedna odluka nije ‘Sveto pismo’, posebno ne ova jer je radimo prvi put i sigurno smo nešto previdjeli promisliti – dodao je još jednom.

Objasnio je i kako će sustav web kamera, koji već postoji i funkcionira, automatski prepoznavati vozilo prema registarskim oznakama te se već sad vide svi potrebni podatci. Naše će se posjetitelje na vrijeme upozoravati na približavanje zone posebnog prometnog režima, počevši od Mosta dr. Franja Tuđmana, odnosno Dupca, a zadnji trenutak za ispraviti ‘pogrešku’ bit će garaža na Ilijinoj glavici. Tamo će se napraviti i kružni tok kako bi se svi oni koji eventualno pogriješe, a žele izbjeći kaznu mogli vratiti prema raskrižju na Ilijinoj glavici.

 

Pročitajte još

POJAČANJE U LIBERTASU Stigao novi autobus

Dulist

PO MJERI GRAĐANA Tjedni pregled gradskih projekata

Dulist

OD OVOG VIKENDA Libertas ‘pojačava’ šesticu i četvrticu

Dulist