Kultura

DANAS U PODNE Otvorenje izložbe Vedrana Grabovca

vedran grabovac 21042021 vlevi 8545

Dubrovački slikar Vedran Grabovac, u suradnji s Dubrovačkim knjižnicama, otvorit će svoju izložbu pod naslovom ‘Pobjeći u sliku’ danas u 12 sati u prizemlju Narodne knjižnice. Radi se o ciklusu 14 krajolika koje je Grabovac započeo slikati prije šest godina. Uz autora, izložbu će otvoriti i povjesničar umjetnosti Marin Ivanović.

Ivanović je o izložbi napisao: ‘U književnom opusu Marguerite Yourcenar, možda ponajljepša priča je ona o slikaru Wang-Fou. Optužen da je svijet slikao daleko ljepšim nego što jest i time prevario mladoga cara, suočen je sa smrtnom kaznom. Naslikavši za carasvoju posljednju sliku, stari se slikar Wang-Fo spasio ulaskom u nju. Yourcenar je sabirala priče koje je čula na svojim putovanjima (pa tako jedna od njih počinje ispred Gradske kavane u Dubrovniku), a ova je utoliko zanimljiva što nam nudi nekoliko misaonih premisa. Jedna može biti kulturološka; krajolik se kao likovna vrsta na Zapadu osamostalio tek u romantizmu, a do tada je bio samo kulisa za herojske prizore, alegorije i bukolike. Istovremeno, vjerujući da u prirodi borave duhovi predaka i duh Stvaratelja, u istočnjačkim je kulturama slikanje krajolika zauzimalo najviše mjesto u hijerarhiji vrijednosti pa nam je poznato nekoliko kineskih i japanskih careva koji su slikali, ali samo pejzaže jer se općenito podrazumijevalo da je to jedina vrsta vrijedna njihovog društvenog položaja.’

Nadalje, Ivanović naglašava: ‘U slikarskom ciklusu s motivom grmolikih mlječika, dubrovačkog slikara Vedrana Grabovca, ponovno otkrivamo krajolik kao da ga nikada prije nismo doživjeli. Nadrealni kompozicijski činitelji i monokromne atmosfere u zapravo vrlo figurativnom pejzažu, ostavljaju dojam apartne egzotičnosti. Neobične visinske oscilacije koje nastajukombiniranjem okomica i ponora, daju naslutiti daleka planinska mjesta. Ipak, sami je motiv preuzet iz slikarevog neposrednog okoseblja, primorske vegetacije. Pored Svetog Jakova i Lokruma, najdalje odredište njegovih nadahnuća je Palagruža. Pa opet Grabovac uspijeva iz naizgled običnog motiva stvoriti cijeli magični svijet snovite prirode čije neobičnosti, raznolikosti i idealizacije počivaju na gotovo neograničenoj kombinatorici forme i boje. (…) Priča s početka ovog osvrta pruža nam nadrealistički rasplet. Naime, posljednja slika koju je naslikao Wang-Fo bila je toliko stvarna da je mogao u nju pobjeći i tamo živjeti vječno, a mnogo nam to govori i o raskoraku od stvarnosti slike do one materijalnog svijeta. Likovne odlike Grabovčevog mikrokozmosa, u analogiji s prethodno spomenutom dvojnošću, ponekad djeluju stvarnije od stvarnosti jer se obraćaju našim eskapističkim htijenjima pa su samim time izazovnije, poželjnije (…)’, zaključuje povjesničar umjetnosti Marin Ivanović.

Pročitajte još

Glazba Kuće Bukovac – priča o zvucima prošlosti

Dulist

‘NEBESA ODOZGOR ROSITE’ Adventski koncert župnih zborova

Dulist

LERO POZIVA U nedjelju pogledajte ‘Snove izgubljenih godina’

Dulist