AktualnoUrednički izbor

RODITELJI I PROSVJETARI SUGLASNI Bojazni o nadoknadi nastave nema!

erasmus skola29

Štrajk prosvjetnih radnika ušao je u sedmi tjedan. Nakon dana predaha, u protekli utorak učitelji, nastavnici i profesori prosvjedovali su frontalno pa nastave nije bilo u svim hrvatskim školama. Takvim tempom, prema najavama, nastavit će se do trenutka kada njihovi zahtjevi budu u potpu­nosti zadovoljeni. Posrijedi je, napo­menimo, povećanje koeficijenta slo­ženosti poslova od 6,11 posto, odnosno povratak na stanje prije recesije. Tako­đer, Vlada je još prošli tjedan naglasila kako će petnaesti dan biti posljednji plaćeni štrajka.

Princip Predmetnog kurikuluma ide im u prilog

No, to nije smelo sindikaliste pa je Bra­nimir Mihalinec, Predsjednik Nezavi­snog sindikata zaposlenih u srednjim školama Hrvatske, preko društvenih mreža poručio:

— Izuzetno je važno snažno odgo­voriti Vladi Republike Hrvatske da ne pristajemo na prijetnje te da smo spre­mni boriti se za svoje zahtjeve i dosto­janstvo do kraja. Borba za dostojan­stvo nema cijene. Ako budemo i dalje jedinstveni i odlučni, Vlada Republike Hrvatske bit će primorana ponovno sjesti s nama za pregovarački stol i ponuditi prihvatljivo rješenje – napi­sao je u svojoj objavi Mihalinec. Boja­zni o nadoknadi propuštenog gradiva zbog štrajka nema mjesta, tvrde, inače se ne bi upuštali u ovaj ‘podvig’.

Naime, godišnji plan i program rada kako su ga u prijašnjem vremenu imali više ne postoji. Radi se po principu Predmetnog kurikuluma kojim su propi­sani ishodi koje treba postići, tumači nam Davorka Bronzić, povjerenica Sindikata hrvatskih učitelja OŠ Župa dubrovačka. ­

— Međutim, nije propisano koliko sati trebamo provesti na svakoj temi već je tu dana sloboda učiteljima da sami kreiraju i formiraju svoj godišnji plan. Dakle, mi smo dovoljno obučeni i profesionalni da svatko od nas to može napraviti s viškom ili manjkom sati bez da izgubi na kvaliteti. O nadoknadama ne bih htjela govoriti jer je štrajk još uvi­jek na snazi. Bilo kakve opcije za nado­knade za trajanja su protuzakonite. Mogu jedino komentirati kako bi bilo idealno da se Vlada napokon osvrne na naše zahtjeve i ponudi najbolju moguć­nost koja će nas vratiti u učionice, a onda ćemo se već dogovoriti kako što odraditi – govori ova prof. učiteljica-mentor engleskog i talijanskog jezika.

Vlada je, nastavlja, o svemu oba­viještena na vrijeme. Na stolu su im zahtjevi bili još u svibnju, a zbog nji­hove politike ignoriranja dogurali su gotovo do kraja studenog. S djecom i roditeljima su svakodnevno u kontaktu, priča nam Bronzić. Mnogi od njih pru­žaju im podršku, tj. povjerenje jer su, nastavno na dugogodišnju suradnju, svjesni da neće napraviti nešto što nije u interesu đaka. Manjina koja se s njima ne slaže, naravno, postoji. No, to je uostalom poput prosvjeda prosvjet­nih radnika, njihovo pravo. U Gimnaziji Dubrovnik, također štrajkaju svi osim ravnateljice Katarine Tolja, šesteročla­nog vodstva, tajništva, administratora i spremačice. Svaku zabrinutost o nado­knadi i oni otklanjaju.

Postoje jasne upute

— Ministarstvo je dalo jasne upute o nadoknadi tako da će svatko, osim ako ne bude donesena na razini Županije, moći odlučiti sam za sebe. Dakle, nado­knađivat će se radni dani subotom ili će se produžiti školska godina što recimo našim maturantima ništa ne znači jer oni obrazovanje završavaju u svibnju. Najvjerojatnije ćemo stoga skratiti praznike. Roditelji u većini podrža­vaju situaciju. Do sad nismo imali pri­tužbi. Međutim, učenici su u nezavid­noj poziciji. Baš kada krenu obrađivati neko gradivo ih zaustave. Ni na nebu, ni na zemlji su što se tiče kontinuiteta – govori ravnateljica Tolja koja smatra kako štrajk nije efikasno sredstvo za postizanje željenog rješenja.

— Nadam se da će se do kraja tjedna iznaći način. Prosječna plaća počet­nika je pet, a za onoga koji je mentor ili savjetnik, šest i pol ili sedam tisuća kuna maksimalno. To su sve ljudi sa visokom stručnom spremom i kad bi ih uspoređivali s ostalim zaposleni­cima u državnim službama ustanovili bi znatne razlike. Ali, ovo je problem koji ne postoji od danas. Prisutan je od kad sam ja diplomirala i zaposlila se u školstvu. Nitko tko radi kao pro­fesor, nastavnik ili učitelj to ne radi zbog plaće. Novac je svakako motiva­cija. Ipak, ljubav je jedini razlog zašto ljudi ostaju u ovom sektoru – zaključuje Katarina Tolja.

Mišljenja je i kako se povećanje plaće ne bi smjelo primijeniti na sve. Prije nego li se tome pristupi trebalo bi izvr­šiti evaluaciju učinkovitosti nastavnog kadra od strane učenika, roditelja, ali i kolega. Potporu prosvjetarima u njiho­vim nastojanjima daje i naša sljedeća sugovornica, Dubrovkinja Nada Raič, inače majka djevojčice koja pohađa drugi osnovne i sina učenika četvrtog srednje. Kako kaže, apsolutno se ne brine na koji način će se nadoknaditi propuštena nastava. Sigurna je da će se u školama adekvatno pobrinuti za djecu. Osim toga smatra da je građanska inici­jativa, odnosno društvena odgovornost također dio učenja – onog iskustvenog.

— Vjerujem kako je to jednako vri­jedna škola kao sjedenje u klupama, dakle kao formalna nastava. Moje mlađe dijete trenutno provodi vrijeme u prirodi i razgovaramo o svemu što se događa učeći, ponovno, izvan okvira. Starije dijete mi vrlo vjerojatno čita neku knjigu. Ja podržavam štrajk u pot­punosti. Mislim da se kvalitetno druš­tvo temelji na školstvu i zdravstvu te su to najranjivije kategorije. Trebalo bi im udovoljiti u svim zahtjevima jer bi to kao posljedicu imalo razvoj ukupnog standarda. Situacija prema meni nije otišla predaleko i vjerujem da moraju nastaviti do kraja – iznijela je za DuList ova majka.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 20. studenog 2019. godine

Pročitajte još

STEPERI NA SUPERTALENTU Linda Valjalo o koreografiji koja je izazvala euforiju!

Marijana Tadić

TATE OPET U AKCIJI Pokažimo 14-godišnjem Dariu da smo svi uz njega, da se vrijedi boriti!

Dulist

Vrbica, Štikovica i Zaton i danas se opskrbljuju vodom cisternama

Dulist