Godinu i pol dana od njegove iznenadne smrti rock svijet još se bori s tugom i nevjericom.
Da se Chris Cornell čitav život nosio s depresijom i antidepresivima (ovisnosti o alkoholu se konačno riješio 2005. godine), nije bila neka nepoznanica, ali da će si, 52-godišnja rock zvijezda, netom nakon ponoći 18. svibnja 2017., oduzeti život objesivši se u kupaonici hotelske sobe, malo tko je mogao predvidjeti; ni njegova obitelj, ni kolege iz benda koji se nakon 12 godina neaktivnosti ponovno okupio uživajući zasluženi status starješina rocka. Samo nekoliko sati prije čina koji će podići razinu svjesnosti o prevenciji samoubojstava i poimanju depresije Soundgarden su u Fox Theatreu u Detroitu odsvirali dvosatni koncert dotičući se svih faza bogate karijere. Ako ‘The Day I Tried to Live’, smještena u sredinu seta, nije prognozirala crni scenarij, interpolaciju klasika Led Zeppelina ‘In My Time of Dying’ u posljednju pjesmu bisa te večeri teško je danas ne uzeti kao zloslutnu naznaku tragičnog događanja.
Stvarajući žanr prije nego što je dobio ime, Soundgarden su bili ‘arhitekti grungea’. Uz igranje s tzv. alter-nativnim gitarskim štimovima i nepravilnim ritmičkim strukturama te Cornellovo snažno pjevanje, u svoju su kompleksnu zvučnu sliku ugradili utjecaje hard rocka (Black Sabbath, Led Zeppelin), hard-core punka i postpunka (Black Flag, Gang of Four) te američkog undergrounda 80-ih (Butthole Surfers, Sonic Youth, Meat Puppets). Zanimanje glazbene javno-sti nije ih zaobišlo već po prvim izdanjima, no tek njihov kolosalni treći album ‘Badmotorfinger’ (objavljen u rujnu 1991. na isti dan kao i ‘Never-mind’ Nirvane) indie rock i alternativni metal gura u mainstream. Rede-finirajući sebe i vješto izbjegavajući ponavljanja, 1994. godine izdaju peterostruko platinasti ‘Superunknown’, neprikosnoveno remek djelo moder-nog rocka. Metal tonovi su omekšali, ali zato su izronili pop i psihodelični utjecaji, poglavito Beatlesa.
Stoga ne čudi što prvi disk kronološki posložene četverodijelne retrospektive Chris Cornella zauzima upravo njegov rad sa Soundgardenom. Prvi disk uključuje i dvije pjesme s jedinog albuma grunge supergrupe Temple of the Dog, snimljenom u čast Andrea Wooda iz Mother Love Bone, benda kojem su predviđali sjajnu buduć-nost i preteče Pearl Jama. Objavljen 16. studenog, ‘Chris Cornell’ donosi 64 pjesme rasprostranjene unutar uku-pno pet sati materijala. Zastupljene su sve značajne pjesme iz Cornellove post-Soundgarden karijere, koja zavr-šava njegovim najzrelijim ostvarenjem, albumom ‘Higher Truth’ iz 2015. godine. Retrospektiva ne preskače ni tri albuma s grupom Audioslave iz prvog desetljeća novog milenija niti kolaborativni album s hip-hop producentom Timbalandom (Cornellov iskorak u suvremenu pop glazbu, iako dočekan na nož, nije posve promašen), a okuplja i brojne izlete u film-sku glazbu poput hita ‘You Know My Name’ iz 21. filma o Jamesu Bondu. Album krasi i pregršt obrada, koje su slobodno mogle biti objavljene kao samostalni album ‘Cornell pjeva pop i rock klasike’; ‘Imagine’ Johna Lennona, ‘Whole Lotta Love’ i ‘Thank You’ Led Zeppelina, ‘Redemption Song’ Boba Marleyja, ‘Billie Jean’ Michaela Jack-sona ili Princeova ‘Nothing Compares To You’, samo su neke od njih. Raritet je i mash-up pjesme ‘One’ Metallice s istoimenom pjesmom grupe U2 gdje uz glazbenu podlogu potonje Cornell pjeva stihove antiratne heavy metal himne.
Posljednji disk rezerviran je za neobjavljene snimke uživo što istovremeno čini i najzanimljiviji dio ovog retrospektivnog izdanja jer pokazuje svu raskoš Cornellovog talenta, ljepotu i snagu njegova glasa koji u posebnim trenucima, kao u akustičnoj verziji Audioslave pjesme ‘Wide Awake’, zau-stavlja dah.
Koliko je taj prizeman glazbenik glasa većeg od života bio omiljen među kolegama pokazat će memorijalni kon-cert ‘I Am The Highway: A Tribute to Chris Cornell’, najavljen za 16. siječnja 2019. u Los Angelesu. Članovima grupa Soundgarden, Audioslave i Temple of the Dog, pridružit će se Foo Fighters, Metallica, Ryan Adams i mnogi drugi. Činjenica da će obitelji, prijateljima i suradnicima trebati gotovo dvije godine kako bi smogli snage da se glazbom oproste od čovjeka koji je svojim pjesmama i izvedbama dirnuo srca mnogih, nabolje govori koliko su duboki ožiljci koje je svojim činom ostavio.
‘Njegova bol je bila stvarna, dušu je lomila, ali nikada mi nije pričao o tome… Pozdravi nebesa.’
FOTO:
Chris Cornell –www.soundgar-denworld.com,Paul Lorkowski
Omot albuma – www.facebook.com/ chriscornell
Slika benda – www.soundgar-denworld.com