Kultura

‘ONAJ ŠKOTSKI KOMAD’ Kad smo počeli raditi na Macbethu, pitali smo se hoće li nas zadesiti njegovo prokletstvo

kmd macbeth002

Povodom skorašnje premijere ‘onog škotskog komada’, odnosno Macbetha, održana je u Kazalištu Marina Držića i konferencija za medije, gdje je predstavljen zanimljiv koncept vizije redatelja Matka Sršena, ali i glumačka postava i novi pogled na ovo djelo u 400-toj obljetnici Shakespeareove smrti.

Kazalište se tako na ovaj način priključuje obilježavanju godine ovog velikog autora.

Premijera će se odigrati 22. travnja, s početkom u 20 sati, a slijedi nova izvedba 24. travnja u iste ure. Premijeru su predstavili sam redatelj Sršen, ravnatelj KMD-a Ante Vlahinić, te glumci Edi Jertec i Ljubo Zečević (oba Macbethi) i mladi dubrovački glumac na Akademiji, Nikola Sekulo, a uz njih i Aleksandar Mondecar, dizajner svjetla, sada već stalni suradnik Kazališta, kako su se našalili govornici.

Otvorivši konferenciju, Vlahinić je kazao kako nema potrebe opravdavati zašto je Shakespeare na repertoaru Kazališta, dodavši kako je kao autor, uz Držića i Moleiera, postao ‘legitimirani naš kazališni sugrađanin’.
-Nije ni zaspetalo što je 400-ta godišnjica smrti. Ideja Macbetha je kod redatelja Sršena već dulje vremena u glavi, te nešto što se dugo ‘kuha’, i mislim da je u njegovom konceptu, ideji, postoji duboki razlog zašto se postavlja Macbeth – kazao je Vlahinić, a istaknuo i to kako je ova produkcija za naše kazalište bila vrlo zahtjevna, te oduzela jako puno vremena i truda, u smislu ‘nekad malo teže, nekad malo lakše’.

Kad se radi Macbeth, odnosno ‘onaj škotski komad’, postoje anegdote koje su možda čak i istinite, da se uvijek događaju neke sitne stvari kao manji ili veći problemi. Naravno da nismo bili lišeni toga, ali u svakom slučaju pobijedili smo jako puno toga u procesu – kazao je Vlahinić.

Redatelj Sršen kazao je kako je Macbeth ‘sve ono što o njemu ne znamo’.

-Što sam pokušao saznati, a graniči s nesnaznatljivim, jest pročitati Macbetha ne kao psihološki klasični lik, mada to jest, nego kao znak, ulogu. Razlika između lika i uloge – e za to se nadam da će biti u predstavi vidljivo i jasno. ‘Moga Macbetha’, ako smijem tako govoriti, igraju tri glumca, po fomuli kako svi oni glume ‘suđenice’, ulogu vlasti – kazao je među ostalim Sršen, dodavši:

-Htio sam kroz ovo redateljsko čitanje pokazati razrezbu strukture, suštine, bit esencije vlasti kao takve. To je možda i malo pretenciozno tumačenje, o kojem bi se moglo dosta toga reći, kao u svakom filozofijskom pristupu. Nastojao sam da ni ja ni glumci ne budemo apstraktni. Koliko smo uspjeli, vidjet ćete sami… Oni koji ne vole filozofijski prsitup, sigurno će ga nazvati kvazifilozofijskim – dodao je Sršen, te dodao kako bi se ‘moglo jako puno filozofirati o tom pristupu, no radije poziva sve da pogledaju glumce, tijela i uloge s kojima je surađivao’.

Edi Jertec i Ljubo Zečević, dva od tri Macbetha, podijelili su misli o predstavi ali i pripremi za nju.

-Živimo u svijetu koji je okrutan, i u trenucima kad od ljudi očekuješ da te neće, oni te hoće zeznut. U trenutku kad smo počeli raditi ovaj komad, počeli smo se pitati hoće li i nas stići to prokletstvo. Misleći da neće zaigrali smo se u nekim prepirkama s redateljem, a i on s nama, da bi nas doveo u viziju onoga što on želi, a da bi se dogodilo to da nas je stigla ruka ovog djela. Dogodilo se i nama. No zajedničkim snagama nešto smo napravili, a publika će odlučiti što smo to napravili. Ili nismo – kazao je Jertec, a Zečević je dodao na njegove riječi, a nadovezujući se i na redatelja:

-Praznovjerica koja postoji u kazališnom svijetu jest kako Macbeth nosi u sebi jednu malu ukletost. Svatko tko se ide s time pozabaviti, moglo bi mu se nešto dogoditi. No, što želim reći jest kako je ovaj proces tekao oscilativno. Vidjet ćemo na premijeri što se dogodilo – kazao je Zečević, dok je Sekulo izrazio zahvalnost zbog toga što glumi u svom gradu i svom teatru, te je na taj način dobio priliku učiti kroz lijepo iskustvo.

Mondecar je pak izrazio zahvalnost svojim kolegama Silviju i Draganu iz teatra na svesrdnoj pomoći pri dizajnu svjetla, te dodao ‘budući da glumci ne hvali same sebe, da je glumački maestralna predstava, redateljski izvrsno napravljena’.

Ansambl je pojačan s troje gostiju, Brunom Bebić, Ljubom Zečevićem te Zlatkom Ožboltom, a tu je i Nikola Sekulo s Akademije u Splitu, kao i Bojan Beribaka.

Podjela/ Macbeth/ Shakespeare:

redatelj: MATKO SRŠEN
scenografija: MILJENKO SEKULIĆ
kostimografija: DANICA DEDIJER
scenski pokret: ZRINKA JAPUNČIĆ
skladatelj: MARO MARKET
dizajn tona i efekata: MIRO PIJACA
dizajn svjetla: ALEKSANDAR MONDECAR
inspicijent: ANITA BUBALO

Macbeth i druge uloge ZLATKO OŽBOLT, k.g.
Macbeth i dr.ul. EDI JERTEC
Macbeth i dr.ul. LJUBO ZEČEVIĆ, k.g.
Malcolm i dr.ul. HRVOJE SEBASTIJAN
Ross i dr.ul. ZDESLAV ČOTIĆ
Lennox i dr.ul. BORIS MATIĆ
Vratar i dr.ul. BRANIMIR VIDIĆ
Seton i dr.ul. BOJAN BERIBAKA
Fleance i dr.ul. IVAN PERIĆ
Sluga i dr.ul. NIKOLA SEKULO
Lady Macbeth i dr.ul. BRUNA BEBIĆ, k.g.
Dama i dr.ul. NINA HLADILO

Pročitajte još

PLAY DUBROVNIK Glazbene šetnje kroz povijest na Dubrovačkom zimskom festivalu

Dulist

(FOTO) Održan humanitarni koncert Linđa za pomoć slijepim i slabovidnim osobama

Dulist

U SUBOTU U MUZEJU CRVENE POVIJESTI Izložba ‘Smetnje u prijemu slike’

Dulist