Aktualno

“Koridor kroz BiH razvijat će Trebinje!”

Neum

Pelješki most brzo bi se isplatio – tvrdi za Slobodnu Dalmaciju docent dr.sc. Željko Marušić sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti u svom osvrtu na najnoviju odluku Vlade da se gradi koridor kroz BiH umjesto pelješkog mosta.

Marušić tako piše kako je Vlada sporazumom s BiH prošla tek naizgled povoljnije i jeftinije, a pritom najviše zabrinjava površnost i jednostranost kojom se pristupilo rješavanju tog za Hrvatsku iznimno važnog problema „u kojem mogu biti ugroženi naši vitalni interesi“.

– Dugoročno, izravno i neizravno, na ćupriji ćemo izgubiti i platiti barem stostruko. Odnosno, nećemo prestati plaćati dok konačno ne dođemo pameti i povežemo državni teritorij, na što imamo pravo poveljom UN-a. Ako dobijemo koncesiju na spojnicu kroz BiH, trebat ćemo je sami izgraditi i potom održavati. I umjesto da ulaganjem u prometno povezivanje od Pelješca napravimo Kaliforniju te utrostručimo turistički promet na Korčuli, zanemarit ćemo njihov razvoj i interese – tvrdi Marušić te ujedno ukazuje na izravne negativne posljedice takvog poteza na dubrovačko zaleđe.

– Zauzvrat ćemo razvijati dubrovačko zaleđe i Trebinje, gdje se već planira zračna luka trostruko većega kapaciteta od dubrovačke. Uz najavljeno prometno povezivanje obilaznicom Neuma, imat će dvostruko bolju povezanost s Dubrovnikom od matične zračne luke, a zbog položaja konkurirat će i splitskoj. Turoperatori će slijetati gdje je jeftinije, a njima ne možemo diktirati – govori Marušić.

Kaže kako je najveći rizik ovog “povoljnog i jeftinog” rješenja u vrlo izglednom bosanskom protuzahtjevu za koridorom prema luci Ploče, gdje nam je već nagrizen suverenitet. Premda će to biti presedan u EU-u, koridori će se rješavati simetrično, u zaleđima Neuma i Ploča.

– A spor oko Velikog i Malog školja? Zaboravite! Čudno je i što nitko ne vodi računa o tome da je jedna stvar biti suvereni vlasnik cijele buduće prometnice do crnogorske granice, a sasvim druga kad su dva vlasnika, od kojih svaki ima pravo odlučivanja i veta – ističe Marušić, navodeći kako je 300 milijuna eura, koliko bi trebalo izdvojiti za izgradnju mosta, zapravo manje od pet posto godišnjeg turističkog prometa. Zbog toga bi, tvrdi Marušić, most sam sebe isplatio u nekoliko godina i postao najisplativija investicija od osnutka Hrvatske.

– Uz to su znatna sredstva već uložena. Je li netko izračunao koliko bi se povećala ukupna vrijednost Pelješca i Korčule uspostavom 40-ak kilometara kreće i izravne veze s Dalmacijom i središnjom Hrvatskom? Pametnome dosta! – piše Marušić te se pita zbog čega nova Vlada nije uzela u obzir da je odluka prethodne možda korisna za Hrvatsku.

– Jest, prikupljali su se politički poeni, jest, koštalo bi (puno) više nego što treba i vjerojatno bi bilo krupnih špekulantskih marifetluka sa zemljištem oko trase. Ali, koristi bi bile nemjerljive. U svemu prste zasigurno imaju svjetski moćnici, zbog strateških interesa, no zar 90-ih nisu Dalmatinu ucrtavali preko Bihaća, pa smo je, srećom, ipak u cijelosti izgradili preko vlastitog teritorija? – zaključuje Marušić.

Marušić posebno ističe važnost referenduma za pitanje Pelješkog mosta.
– Pitanje Pelješkog mosta vitalno je za hrvatske interese, pa o njemu ne bi smjeli odlučivati samo političari i stručnjaci izabrani njihovom voljom. Zbog toga treba razmisliti i o referendumu, u kojem bi građani izravno odlučili o stvari koja bitno utječe na turizam, gospodarstvo i razvoj cijelog juga Hrvatske te štiti nacionalne interese.

Kao pet velikih gubitaka hrvatske države izgradnjom koridora, tj. neizgradnjom Pelješkog mosta, Marušić ističe:
1. Suverenitet luke Ploče
2. Stagniranje Pelješca i Korčule
3. Ustupci kod Velikog i Malog škoja
4. Koncesijski troškovi spojnice kroz BiH
5. Prelijevanje zračnog prometa u Trebinje

Pročitajte još

TRNOVIT PUT Priča Biljane Brdar i Ivice Miložića Miže o 3.333 kilometra Camina

Dulist

MUZEJI I GALERIJE KONAVALA Poziv na dječje božićne radionice

Dulist

DANAŠNJI RASPORED CISTERNI Vrbica, Štikovica, Mali i Veliki Zaton

Dulist